Önskar: Tips på bra litteratur, internetsidor, filmer!!

212 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Kvinna-mamma46 (inte verifierad)
Anna Kåver Åse Nilssone skriver böcker om acceptance,...

Anna Kåver
Åse Nilssone skriver böcker om acceptance, medveten närvaro, medkänsla och bekräftelse. Har t.ex skrivit boken att Att leva ett liv- inte vinna ett krig.

De har oxå gett ut ljudböcker. Det är jättenyttigt att lyssna på dem, jag gjorde det när jag körde från och till jobbet. Skön, lugn röst och lättfattligt lär man sig en massa om att inte låta jobbiga tankar och känslor styra ens liv.

Laila (inte verifierad)
Packad : en tonårsalkis memoarer av Koren Zailckas Som...

Packad : en tonårsalkis memoarer av Koren Zailckas

Som jag känner igen mig, jag har alltid varit den tysta och blyga. Men med alkoholens hjälp vågade jag ta plats, men hur bra blev det egentligen? Otroliga flashbacks från fester där man trodde man var stentuff, sexig och kul..men nu inser man att man bara var patetisk...

Usch ja, sån var man... skönt att det är över! Har...

Usch ja, sån var man... skönt att det är över! Har inte läst boken men ska. Tack för tipset.
kram Pia

Kent67 (inte verifierad)
Hej, Kent heter jag och har nyss kommit fram till att...

Hej,

Kent heter jag och har nyss kommit fram till att jag vill sluta dricka alkohol. Jag är ny här på forumet.
Det är tufft varje dag att ställas inför det faktumet men samtidigt en stor befrielse. Alkoholen har sån stor plats i samhället och förknippat i en massa situationer i mitt liv både privat och på jobbet. Frestelserna finns överallt. Jag är själv barn till en alkoholist så jag antar att jag också har en större benägenhet att utveckla alkoholism. Jag resonerar dock som så att man är "alkoholist" oavsett om man dricker eller inte utan det finns också en massa beteenden som är förknippade med ett "missbruksbeteende" som gör att man vill fly in i en sinnesförändring som ex. alkoholen ger. Jag vill dock inte leva ett "vita knogarnas nykterhet" utan verkligen hitta mig själv och en mening i tillvaron utan droger. Tack alla ni som skriver i detta forum för det hjälper mig och inser att jag inte är ensam.

Ett bra filmtips är "My names is Bill W" som handlar om AA:s grundare.

Kram
Kent

Marie1 (inte verifierad)
Hej! Jag läste igår om en bok som heter "Jaget och...

Hej!
Jag läste igår om en bok som heter "Jaget och missbrukaren" av Craig Nakken. Den handlar om hur en missbrukarpersonlighet uppstår: hur ett tillfrisknande kan äga rum. Jag ska åka förbi biblioteket och låna den i eftermiddag. Någon person som jag läste om hade den som sin husbibel. Vi får väl se! Jag tar gärna emot fler boktips och filmtips i ämnet.
Marie

http://www.brighteyecounselling.co.uk/...

http://www.brighteyecounselling.co.uk/alcohol-drugs/coping-with-drugs-al...

En sida från UK som oxå verkar vara en internetbaserad form av alkoholhjälp.
Bra tips!

Pia

Barbara (inte verifierad)
En bra bok tycker jag om man vill förstå varför någon...

En bra bok tycker jag om man vill förstå varför någon blir beroende:
Jaget och missbrukaren av Craig Nakken. Liten, tunn o lättläst ca 150:-.
Hälsar Barbara

malla (inte verifierad)
Har ett jättebra förslag till en bra bok.Eat,pray and...

Har ett jättebra förslag till en bra bok.Eat,pray and love"av Elisabeth gilbert.Helt underbar.Den finns på svenska ,har glömt bort titlen men vet att den var dålig.låter som en dålig Allersroman.Låt er inte heller luras av att den ska bli film snart men Julia Roberts i Huvudrollen.Den ger insperation.

Tack för tips. Är en bokslukare så det är alltid bra...

Tack för tips. Är en bokslukare så det är alltid bra med nya förslag.

Kram

A.. kollade upp boken, den har jag ju läst. Väldigt bra...

A.. kollade upp boken, den har jag ju läst. Väldigt bra och inspirerade! Lyckan, kärleken och meningen med livet. Visste inte vad den hette på engelska.. men förstår titeln. :)

Fenix (inte verifierad)
Hej! Har just läst Anfäkta av Peter Jungerfelt. Han har...

Hej!
Har just läst Anfäkta av Peter Jungerfelt. Han har också en blogg, googla på Nemo och blogg så hittar ni den.
Den absolut bästa bok jag läst om en alkoholists fall till botten och räddningen. Han är nu alkoholterapeut själv, och nästa vecka ska jag träffa honom för att försöka få hjälp att komma bort från mitt alkoholproblem.
Börjar bli kämpigt nu, med konsekvenser hemma. Detta måste få ett slut.
/Fenix

DC (inte verifierad)
Pulp Fiction

Pulp Fiction

lillablå (inte verifierad)
Tack för alla tips! Har precis börjat läsa...

Tack för alla tips!

Har precis börjat läsa
Flodhästen i Vardagsrummet av Tommy Hellsten, som handlar om vad som händer i familjer där barn måste växa upp med en eller två alkoholberoende föräldrar. Verkar mycket läsvärd! Fick förresten tipset av min moster, vars man var alkoholist (fast det talades det aldrig om förrän han gått bort) och vars dotter läst boken.

Fick ett lästips av en kollega som satt i lunchrummet med en bok innan ett möte, och den boken har satt spår, den dök upp i precis rätt tidpunkt...
Döden är livsviktig : Om livet, döden och livet efter döden, av Elisabeth Kübler-Ross
Inspirerande och titeln till trots: upplyftande!

Och tur för mig att jag inte hittat hit förrän bokrean startat! =)

VirginMary (inte verifierad)
Hej - ser inte att någon annan tipsat om just dessa så...

Hej - ser inte att någon annan tipsat om just dessa så för er som haft behållning av AA:s stora bok rekommenderar jag Terence T Gorski: Att förstå de tolv stegen och Melody Beattie: Bli fri från ditt medberoende.

Jag tyckte inte alls om Snälla Mamma, sluta dricka var bra och inte Anhörig heller... däremot älskar jag Elefanten i vardagsrummet och Döden är livsviktig är min bibel... Mia Törnblom är sådär...

Dessa omdömen från en som fullkomligt läst sönder Marian Keyes både "En oväntad semester" och "När Lucy Sullivan skulle gifta sig" är (tycker jag) väldigt bra skildringar av beroende och medberoende. Mest för tjejer kanske...fast jag är ju 57 då och tycker de är hur bra som helst.

Hej. Terence T Gorski har även skrivit "Sund...

Hej.

Terence T Gorski har även skrivit "Sund Kärlek". Väldigt bra för alla, och inte minst för er som är medberoende eller har andra trassliga relationer.

Tack för tips, ska köpa Döden är livsviktig. Låter spännande.

Kram Pia

kramis69 (inte verifierad)
Hej ! Jag hittar inte "Snälla mamma drick inte" vare sig...

Hej !
Jag hittar inte "Snälla mamma drick inte" vare sig på adlibris eller bokus. Någon som har tips på andra ställen ? Beställde dock 2 böcker från Magnus lista från Alkoholhjälpen. Hoppas jag kan hitta tillbaka till inspiration. Kram

denial (inte verifierad)
hej vill tipsa om lite sommarläsning har inget om...

hej
vill tipsa om lite sommarläsning har inget om alkohol att göra,men väl om livet
Paulo Coelho böcker
alkemisten
pilgrimsresan
trevlig läsning vänner

Mickey (inte verifierad)
Filmen Good Will Hunting! En av mina absoluta favoriter...

Filmen Good Will Hunting! En av mina absoluta favoriter genom åren. Snabba cash och Johan Falk! Kinnaman är helt suverän!

sugarcoma (inte verifierad)
En film jag verkligen gillar som handlar om olika typer av...

En film jag verkligen gillar som handlar om olika typer av missbruk är requiem for a dream. Dock är den ganska obehaglig och ingen "feel good" film.

En bra gripande bok tycker jag att James Freys Tusen små bitar är.

Deborah Spungens Inte som andra döttrar är också en engagerande historia som bygger på hennes dotter Nancy Spungen (Sex Pistols Sids flickvän som dog 1978) liv som först ett väldigt annorlunda barn och sedan grav missbrukare.

Jag har också läst de mesta skrivet av Charles Bukowski, och den misären han beskriver i sina böcker.Jag vet att det finns dom som anser att det han skriver om är "coolt" men jag tycker att man blir lätt illamående och verkligen kan se de miserabla människoödena framför sig.

Berny Pålssons Vingklippt Ängel och Känn pulsen slå rekommenderas också, Hennes psykiska sjukdom leder henne in ett allvarligt missbruk, De här böckerna är rekommenderar jag speciellt för yngre personer.

Hoppas ni fått några bra tips!

Stigsdotter (inte verifierad)
Hej alla, Detta är mitt första inlägg på forumet....

Hej alla,

Detta är mitt första inlägg på forumet. Efter att ha insett att jag håller på att halka ned i alkoholistens träsk letade jag runt på nätet efter stöd och hittade till Alkoholhjälpens sida. Som ett första steg har jag börjat föra dagbok över mitt drickande (inte luras!) och snurra runt lite här på forumet. Jag har erfarenhet av den här typen av nätforum sedan jag försökte sluta röka med hjälp av ett liknande - det är verkligen skönt med sällskap och det kan vara ett jättestöd!

Tack för alla bra tips om läsning! Idag började jag på en bok som jag inte sett att ni tipsat om här ovan, nämligen "Jag ska bara fixa en grej i köket" av Moa Herngren. Jag tycker att titeln är så bra, den sätter verkligen fingret på ett typiskt beteende. Handlar om en ensamstående mamma, den duktiga kvinnan som försöker få ihop alla sidor av sitt liv. Jag har precis börjat på den men fann direkt många känslor och scener som jag känner igen hos mig själv.

märta (inte verifierad)
Intressant DN-artikel

I dag skriver Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt, en debattartikel i DN om barn och vuxnas alkoholvanor. Bland annat skriver hon: Att sätta sig bakom en bilratt när man supit sig full är en erkänt oacceptabel och enligt svensk lag straffbar handling:

"Att sätta sig bakom en bilratt när man supit sig full är en erkänt oacceptabel och enligt svensk lag straffbar handling. Att ha ansvar för ett litet barn och ändå supa sig full är däremot tillåtet. Fastän det är fullständigt oacceptabelt. Fastän det utsätter ett till den vuxne helt utlämnat barn för en så uppenbar risk. I många fall endast risken att inte få mat och omvårdnad, bli totalt negligerad eller utsatt för skrik och okvädingsord från en för barnet fullständigt obegriplig och skrämmande vuxenperson. Men ofta risken att bli slagen, kanske sexuellt antastad, i värsta fall att dödas".

Debattartikeln är väldigt intressant, läs den!

/ Kram Märta

http://www.dn.se/debatt/bestraffa-supande-foraldrar-som-satter-barns-liv...

Lyckad (inte verifierad)
LÄS BOKEN! "Äntligen full

LÄS BOKEN! "Äntligen full kontroll" Av Allen Carr.

Den fungerar verkligen! 90% de som testat metoden känner sig FRIA alkoholbegäret!

Varför vi inte subventionerar ut mängder av dessa böcker till behövande är för mig helt oförståeligt.

denial (inte verifierad)
konsten att få mentala superkrafter

konsten att få mentala superkrafter
av henrik fexeus
hjärnan är plastisk och elastisk
det finns hopp för oss alla

ienni (inte verifierad)
"En flodhäst i vardagsrummet"

Flodhästen i vardagsrummet : om medberoende och om mötet med barnet inom oss av Tommy Hellsten. Finns på www.adlibris.com (Pocket 64:-). MYCKET intressant!

mulletant
Jaget och Missbrukaren

Jaget och Missbrukaren av Craig Nakken. Finns också på adlibris.

Stigsdotter
Är du en HSP?

Jag har snubblat över information om denna egenskap "highly sensitive person" och funderar över om det inte stämmer ganska bra på mig själv ibland (eller inte, ofta inbillar jag mig nog saker som folk tänker men som inte finns där på riktigt).

Jag tänker också på att det i många trådar pratas om att vi som dricker är extra känsliga osv. Kanske kan detta vara något för er andra att fundera över:

http://brandingspirit.wordpress.com/2010/12/13/att-leva-med-en-kanslig-p...

och lite andra aspekter

http://mabra.com/kanslig-och-lattsarad-du-kan-vara-en-hsp/

jonny77 (inte verifierad)
Barnbok

Hej jag heter Jonny Karlsson, jag är 34 år gammal och bor i ystad i skåne med min lilla familj bestående av min fru och mina två små underbara barn. Jag kommer ursprungligen från uppsala. Mitt liv har i stort sett gått ut på jagande och drickande av alkohol, jag har varit hemlös och varit riktigt i botten. Jag är både barn till alkoholist och har själv missbrukat alkohol under lång tid, jag var 13... år när jag var en renodlad alkoholist och inte förän jag var 30 år fick jag ett uppvaknande och insåg hur snett livet har varit. Jag har skrivit en barnbok för barn som växer upp med föräldrar som har missbruks problem eller som har levt i en familj med missbruk. Jag saknade en sån bok för att på ett enkelt sätt kunna förklara för mina egna barn vad som pågick och varför pappa var borta på sjukhus. Först började jag skriva på en bok om mitt liv, men slutade med att jag gjorde en barnbok till att börja med, för jag känner att det är viktigt att kunna förklara för små barn vad som försigår. Många barn som växer upp med föräldrar med alkohol problem är ju i stort sett lika medberoende som din partner och gör allt för att skydda familjen.Alkoholismen är en vanlig folkskjukdom i dagens samhälle, och är snart lika vanligt som diabetes, men det är skamfyllt och ska gärnas tystas ned, vilket är dumt eftersom jag tror att många barn växer upp med alkohol och får lära sig att det är inget man pratar om. Med den här boken vill jag lyfta på locket och låta det komma ut, det är inte skamfyllt och sköter man sin sjukdom så mår man bra, precis liknande diabetes att äter du rätt så mår du bra.. Ni kan antingen beställa den direkt av mig eller via adlibris.se eller på bokrondellen.se boken kom ut den 17 januari 2012 och sålde 40 exemplar på 4 timmar. Är du intresserad av en bok så kan du klicka på länken nedan, faktura går att ordna för företag.
http://hjalpminpappa.wordpress.com/
Mvh
JONNY KARLSSon

Stigsdotter
Länk till blogg

Nu minns inte jag om jag har hittat till den här bloggen via ett inlägg här på forumet men i så fall tål tipset att upprepas:

Bloggen skrivs av en ung tjej som är nykter alkoholist. Jag tänker att andra unga som hittar hit till oss kanske också kan känna igen sig lite hos henne!

http://metrobloggen.se/callemilla/

Stigsdotter
Film om beroende

Lägger in länken till en riktigt fin film som handlar om människor och deras beroende. Filmen är också barnvänlig (dock på engelska).

http://www.youtube.com/watch?v=gzkA7ArGkak&sns=em

Adde
Den

var verkligen bra ! Tack Stigsdotter :-)

Sidor