Igår var jag så full att jag inte kommer ihåg hur jag kom hem. Hemma finns min fina man, två fantastiska barn. Jag är så rädd att min man inte orkar längre, inte orkar med att jag alltid är fullast, aldrig slutar dricka när jag väl börjat, ständigt gör bort mig. Min mamma hade också problem med alkoholen och jag har blivit henne. Jag vill inte att mina barn ska komma ihåg sin mamma som ett fyllo. Jag har försökt att skära ner på alkoholen i många år med varierande resultat men jag slutar alltid här. Ångestfylld med minnesluckor och bakis. Jag måste sluta, jag kommer dö om jag fortsätter men om tre veckor så tycker jag inte att det är så farligt och köper hem lite öl och bubbel. Men jag vill inte mer, jag vill inte ha det så här. Jag måste sluta, men jag är rädd för att jag inte klarar av det.

Känner själv inget fysiskt sug (tror jag?!) efter alkohol, men det låter läskigt. Jag känner mer att mitt liv utan känns trist, vilket ju är oerhört sorgligt. Då har jag ändå ett fantastiskt bra liv. Men känslan efter ett glas vin är svårslagen alltså.
Jag har hela tiden tänkt att jag ska "lära mig dricka vuxet" när jag blir äldre, men det gör jag ju inte. Tvärtom.
Tråkigt men så är det. Nu får jag bara låta bli.

Tror du skrev att du skulle på ett yogapass tidigt idag? Hoppas det blev en vit fredag och ett härligt yogapass!

Tack för tipset med HBO!! Ska absolut prova efter helgen, blev lite andra planer igår och idag. Mannen jag har krånglat med läääänge ville träffas och det var ju trevligt. Vi såg en annan serie tillsammans, åt glass och drack mineralvatten (han dricker aldrig hemma vilket är en stor hjälp just nu... jag behöver inte ens berätta att jag känner att jag inte har kontroll över A).

Hoppas du får en fin dag!!! Kram

Vill också säga att det hjälper mig att läsa dina inlägg- tack!

Det där med att dricka mer när man kommer hem tidigt efter att ha varit ute känner jag igen. Tyvärr... Något jag gjort de senaste två åren. Det är något jag inte har berättat för någon, känns bra att inte vara ensam om "problemet". Men, nu är det slut med det för oss :)

Jag var iväg i helgen med jobbet och det var något jobbigare än jag trodde att inte dricka även om jag normal inte dricker när jag är iväg med jobb ( andledningen är att jag är rädd att tappa kontrollen bland mina kollegor ) När dagen var slut igår var humöret på topp hos på alla och några av oss gick till hotellets spaavdelning och satte oss i bubbelpoolen och hade trevligt och skrattade, så kom en servitris bort till oss och erbjöd oss champange i poolen. Alla tog tacksamt emot och drack såklart utan jag och det högg faktiskt till lite när jag sa nej tack. Tyckte lite synd om mig att inte jag fick nån champange när ALLA andra fick....Jag var inte riktigt beredd på det. Som tur var så gick det över på några sekunder, jag blev nästan full i skratt efteråt, min hjärna beter sig som en trotsig 5 åring när jag inte får alkohol. ?

När det sen var dags för middag på kvällen var det inga problem att säga nej tack till vin. Jag fick riktigt goda alkoholfria viner och hade väldigt trevlig sällskap till middagen så det var en kul kväll. Jag är fortfarande trött så efter maten när det var mer mingel och mer bubbel och drinkar så passade jag på att smita till mitt rum efter ett tag. Jag kände mig ganska duktig att jag inte druckit något när jag borstade tänderna. Det slog mig att det är så SKÖNT att jag inte bara är nykter som en falsk fasad i kväll utan för att jag insett och tagit ett beslut. Hade denna jobbgrejen varit för några veckor sedan hade jag också varit nykter men jag hade belönat mig med minst två flaskor kvällen efter för jag varit så duktig och inte druckit med jobbet... skönt att slippa det där, all planering och tankar hur och när jag skulle dricka nästa gång.

Det blev tyvärr inget yoga pass Jasmine, jag sov länge istället. ? Jag behöver nog sömnen mer än yogan just nu, men så snart energin kommer tillbaka då kommer det bli andra bullar. Jag blir så glad att läsa att du också haft en nykter fredag! Skönt att krångel-mannen inte dricker hemma, det gör allt mycket enklare när man befinner sig i vår sist. Min man dricker ju inte så mycket heller och absolut aldrig hemma och det guld värt för mig just nu. Hade han suttit och pimplat öl och vin på helgerna bredvid mig i soffan hade jag nog aldrig kunnat ta mig ur det. Det finns ju många här inne vars partner fortfarande dricker och jag är så imponerad av dem! Så sjukt starkt jobbat att ensam stå emot. Du är också galet stark Jasmine som klarar av att stå emot även på barnfriahelger!

Din tråd hjälper mig mycket också Jasmine, det är skönt att veta att man inte är ensam, att kunna dela sina tankar och känslor med andra som går igenom precis samma sak! Jag tror att alla regler, tankar, och tekniker som jag hållt på med gällande alkohol och aldrig berättat för någon annan har jag läst om i andras trådar, alla andra gör samma sak, alkohol lurar oss och får oss att bete oss liknande allihop. Helt sjukt men samtigt hjälper det mig att inse att alkoholen har kontrollen över mig och det hjälper mig att hålla mig nykter. Jag hade kunnat hålla mig nykter utan detta forumet men jag hade nog inte kommit till den insikten jag har idag utan det. Jag är så glad att jag hittade hit!

Knaskatten, det är läskigt med sug. Eller så är det ångest jag känner jag vet inte riktigt. Oavsett vad det är så vill jag inte känna så. Det är härligt att det är någorlunda borta nu. Jag tyckte också under mina tidigare nyktra perioder att allt var så sjuuuuukt trååååkigt!!! Bara väntade ut månaden eller hur länge jag nu sagt att jag skulle vara nykter. Denna gången är det lite annourlunda faktiskt. När hjärnan säger att jag har tråkigt så vet jag ju att tanken kommer för hjärna är beroende och alkoholen gjort att dopaminnivån sjunkit. Den tanken är lika falsk som de falska lyckokänslorna i ruset. Jag tänker då - Jaja, det där är inte sant men där kom tanken ändå. Så går jag vidare. Det hjälper mig, det kanske kan hjälpa dig också?

Jag är snart hemma och ska krama om mina små älsklingar utan att stinka ner dom med alkohol andedräkt, sen förhoppningsvis imorgon vakna lite piggare och starkare!
Kram på er alla kämpar och ha en härlig lördag!

.... att förändra en vana sägs det, eller varför inte 21 dagar. Stort grattis nu JoJo, du har gett dig själv en riktigt bra start på ditt nya fräscha liv.
Fortsätt att bygg din nykterhet med erfarenheter och lärdomar. Vad har du lärt dig "so far" som du kan ha med dig framåt? Kram

För tipset. Jag ska verkligen försöka påminna mig om det. Man lånar bara lycka från morgondagen med A, och jag har blivit van vid det. Nu måste jag betala av på lycko-skulden lite.
Grattis till dig att du har klarat det så långt! Jättestarkt.

Och Knaskatten, du betalar inte av på en lyckoskuld, det låter så negativt, du INVESTERAR i dig själv och din egen framtid! Du gör bättre och medvetna val om din hälsa genom att inte dricka, du kommer leva längre, ha sundare relationer, minska din ångest. Bara fördelar, du har inga som helst lyckoskulder att betala av på, du har redan betalt tillräckligt mycket som det är.

23 nyktra dagar firar jag med en riktig god latte! Ha en fin söndag allihop! ❤️

Haha! Men tror att mina dopaminnivåer är lägre än vanligt eftersom jag liksom har fuckat med dem med alkohol. Därav formuleringen. Men du har rätt, jag investerar helt klart i mig själv.

Skönt att dagarna tickar på och än så länge är det inga problem alls att slå bort tankarna på att jag kommer kunna dricka igen.

Att leva nykter känns nästan som att börja ett helt nytt liv. Jag har alltid druckit mycket, festat ofta, ordnat fester och alkohol har alltid haft en central roll i mitt liv. Ett talande exempel är vad jag fick för presenter av vänner när jag fyllde år och hade fest sist, i princip fick jag bara olika sorters flaskor med bubbel. Det kommer nog bli lite jobbigt framåt med alla "första gången" alltså när jag ska på AW nykter första gången, utekväll nykter första gången, julbord nykter första gången osv. Igår bokade jag och mannen en resa för oss och barnen nu i höst. När jag tänkte på hur skönt och avslappnande det skulle bli, hade jag direkt ett glas bubbel i handen i tanken, såg mig dricka en öl på stranden... hur slappnar man av utan alkohol? Jag tror jag har glömt hur man gör. ?

Liten stor

Grattis till alla dagar Jojo!
Jag tänker också ofta på hur man hittar nya sätt att slappna av. Det enda jag hittat hittills är att träna hårt. Så dela gärna med dig om du kommer på fler sätt utan a.

Träning var det ja....jag som inte ens gillar träning speciellt mycket. Men jag få väl försöka ge det en chans. Ska jag ha en ärlig chans att hålla mig nykter så måste jag ju hitta en annan ventil än vin... jag lovar att berätta om jag hittar fler sätt, det enda jag har just nu är att bada badkar men där kan jag ju inte ligga hela dagarna....???

Förstår att du skäms att ringa vårdcentralen men det är många som dricker för mycket, till och med läkare. De dömer dig utan tvärtom kommer du få uppmuntrande ord. Mig hjälpte det! Tror att du utöver läkarkontakt behöver prata med kurator/psykolog. Det hjälper! Du är värd det!!

Jag känner mycket mer stabil nu är när jag startade tråden så jag behöver nog ingen läkarhjälp längre, men däremot skulle jag behöva en kurator eller psykolog. Jag pratar mycket med min man och läser och skriver i detta forumet mycket, men jag har tänkt själv att jag nog behöver en psykolog att prata med så jag kan bygga upp min nykterhet på flera sätt. Jag har inga som helst planer eller sug på att dricka nu i alla fall och tanken på att jag aldrig mer kommer dricka är inte alls lika skrämmande längre.

Det finns säkert en orsak till att vi alla dricker. Ett sätt att ta reda på det och tycka bättre om sig själv kan vara kontakt med kurator eller psykolog. Du är värd att få chansen att må bra!

Det finns en hel del orsaker till att jag drack, att jag kände att jag behövde bedöva bort mina egna tankar med jämna mellanrum. Jag har provat att träffa psykologer tidigare men aldrig hittat någon som jag klickat riktigt med. Men det är bara att försöka igen. Jag ska ta tag i min träning snart, många här inne har sagt att träna hårt hjälper till att få må bra kickar. Jag är bara så himla trött, men jag ska tag i det så fort jag får tillbaka lite energi. Hur går det för dig Tombor?

Känner samma! Har en härlig resa inbokad i vinter och har glömt hur man har semester utan att vara smålullig på planet. Och vid poolen. Och vid lunchen. Och i poolbaren. Och happy hour. Och en drink på balkongen. Och dricka till maten. Osv.
Men tänk om man får ut MER av semestern när man är nykter? Kanske kan man njuta bättre av allt? Orka mer?

Jag hade en nykter semester i somras. Kan bara säga att det gick hur fint som helst och du kommer också att klara det. Dagarna blir tydligare..
När vi åt ute njöt jag av maten och antingen isvatten eller en kall alkoholfri öl. På kvällarna mös vi med te.

Skillnaden var att drinkarna på kvällen när vi var ute på partaj var alkoholfria så istället för fest till kl 2 eller 4 på natten kom jag i säng i tid, sov gott och kunde njuta av frukosten, vara med barnen och vara ok hela dagen. Det var en enorm vinst!
Det kommer att gå jättebra tror Jag!

Jag håller med att motion är bra. Tror inte du måste träna hårt 30 min promenad räcker, bara du får upp pulsen.

Lycka till ❤

Tack för frågan Jojo! Tycker att det går bra även om det är tufft att motstå alkohol. Det är ju så gott att bara dricka några öl!! Det är otroligt lätt att falla när man tror att man har kontroll! En dag i taget!!

Du är så galet stark som fixar livet utan alkohol!! Jag klarade det inte två dagar, drack 1/2 flaska vin lördag och måndag. Men, nu går jag tillbaka till vita dagar igen :). Försöker tänka att på 21 dagar drack jag sammanlagt en flaska vin istället för 20..

Kram