Igår var jag så full att jag inte kommer ihåg hur jag kom hem. Hemma finns min fina man, två fantastiska barn. Jag är så rädd att min man inte orkar längre, inte orkar med att jag alltid är fullast, aldrig slutar dricka när jag väl börjat, ständigt gör bort mig. Min mamma hade också problem med alkoholen och jag har blivit henne. Jag vill inte att mina barn ska komma ihåg sin mamma som ett fyllo. Jag har försökt att skära ner på alkoholen i många år med varierande resultat men jag slutar alltid här. Ångestfylld med minnesluckor och bakis. Jag måste sluta, jag kommer dö om jag fortsätter men om tre veckor så tycker jag inte att det är så farligt och köper hem lite öl och bubbel. Men jag vill inte mer, jag vill inte ha det så här. Jag måste sluta, men jag är rädd för att jag inte klarar av det.

Jojo, tack för din reflektion! Jag tänker precis som du skriver, att jag borde ge mig själv några nyktra månader för att se vad son händer (det kan ju inte bli värre... tror jag iaf...).

Som Knaskatten skrev, du verkar stabil i din nykterhet. Det inspirerar!

❤️

För ett tag sedan läste jag om en forskning som visar på att man man kan lära sig dricka måttligt om man har haft ett milt alkoholberoende innan, så det går ju att klara Knaskatten. Deltagarna i studien hade gått lite olika behandlingar med terapi och ibland med medicin tror jag att det var. Har för mig att alla var minst 6 månaders nyktra innan de började försöka dricka igen.

Du är klok som inser att du måste vara på helspänn just nu med alkohol. För min del blir det för jobbigt just nu att ens försöka dricka, jag orkar inte vara på helspänn för att inte tappa kontrollen, så för mig är det lättare att inte dricka alls.

Jasmine, jag tror inte heller det kan bli värre om man slutar dricka. ? Jag har aldrig hört någon som mått sämre av att sluta dricka i längden i alla fall....men i början när man lagt av är det INTE kul....

.... som du mår bra av och finner lugn i? Kanske en ny hobby, eller nygammal. Ngt som du bara absorberas in i och är här och nu i.
Själv är löpning och golf mina lyckoboostare.

Tror jag skulle ha svårt att bara sitta och dricka 1-2 öl under några timmar, skulle nog rätt snabbt bli några till, berusning är ju skön någon timme, MEN sen då.....
Kram och bra dag till dig, vilken fin resa du gjort hittills!

Det är ingen fara med mig Morgondag, jag är inte i närheten av att dricka. Speciellt inte med alla nya insikter jag fått genom att skriva och läsa här. Det känns som jag äntligen slutat lura mig själv. Eftersom jag insett att det jag gillar med vin är att bli full och jag ser ingen vits med att riskera försöka dricka litegrann. Lika bra att skita i det. Åtminstone för en lång tid framöver, kanske för alltid, vi får se.

Tack alla för er fina pepp, jag känner mig fri och lugn, även om jag är trött fortfarande så var det längesen jag mådde såhär bra. Kram på er! ❤️

Jasmine jag måste protestera.
Att äta bra innebär INTE att det måste vara kött.. jag förstår att det inte har på detta forumet att göra så jag utvecklar inte. Bara en liiite protest ☺

Jag älskar också att bli berusad. Känslan av att slappna av..att känna den där aaaahhhh... Men tyvärr gjorde allt jag drack att jag inte kände något förrän jag blev as-kalas och sen minns jag inget mer. Snacka om värdelöst.
Jag drack alltid upp snabbast. Hetsade. Kunde inte fylla på glaset fort nog. När andra drack 1 glas drack jag 3. Helt värdelöst.

Heja er som kämpar vidare. På ena eller andra sättet

Jag började iof lite försiktigt men när jag hade fått i mig två tre glas så var jag värsta svampen. Dricker upp öl snabbare är 100kilos killar som dricker en del. Inte konstigt att man blir fullast och får minnesluckor.

Jag äter inte heller kött, men har man järnbrist så är det ju ett enkelt sätt att fylla på depåerna. För mig blir det spenat, nötter, bönor, broccoli strösslade med järntabletter hela dagarna just nu för att fylla på depåerna.

Ja, det är nog tur att vi inte känner varandra i verkliga livet surkärring! Vi hade varit ute och festat varje helg och ingen hade kommit ihåg nåt... ???

Klart man inte behöver äta kött! Men, om man lider av anemi är kött en av de bästa källorna för järn. Svårt att uppnå samma mängder med något annat livsmedel. Jag gillar vegetariskt, men när järnbristen kommer så blir det kött...

Jojo, så härligt att läsa dina positiva inlägg!!! Och jag förstår att inget blir bättre med alkohol annat än för stunden..,,

Åh, vad jag känner igen mig i svamp-beskrivningarna! Känner ingen annan som dricker så snabbt och mycket som jag gör på en fest;) Så skönt att höra att det finns andra som är som jag...

Kram och godnatt!

Jag håller med Jasmine, det är så befriande på ett märkligt sätt att höra att det finns andra som genomlider samma sak som en själv när det gäller alkohol. Det finns en styrka i att inte känna sig ensam och märka att alkohol gör ungefär samma sak med oss allihop och på så sätt inse att man inte längre har kontroll. Idag har jag varit nykter 40 dagar. Känns så bra att dagarna bara rinner på och suget är väck. Att slippa alkoholtankar, vara på helspänn om jag väl skulle dricka så det inte blev för mycket osv. Jag trodde jag behövde alkohol för att slappna av, men det var många år sen jag kände mig så avslappnad som jag känner mig nu. Jag mår bra! Känner mig stark. Jag är fortfarande trött men jag mår bättre för varje dag. Jobbiga händelser, sorg, skam, skuld och andra pissiga känslor som jag dövat med alkohol börjar komma tillbaka nu, men jag är redo att ta tag i dem. Jag har skjutit problemen framför mig i flera år men nu är det slut med det. Ha en fantastisk onsdag allihop!

Så skönt att kunna fylla på med nyktra dagar. Idag känner jag mig risig, hela min familj har varit sjuka och nu är det tydligen min tur. Blir en tidig kväll, har egentligen inte tid att bli sjuk, har tusen saker jag borde göra.... ?

Månsken

Vilken seger med över 40 dagar! Även om det är trist att du är påväg att bli sjuk så är det inte alkoholen som gör dig sjuk alla fall. Kram och krya på dig!

Bedrövadsambo

Läste precis om ditt allra första inlägg. För att jämföra. Sträck på dig och var stolt över vad du har uppnått ??????

Hela familjen är däckade inklusive jag. Jag fick lite tråkiga nyheter igår, jag har fått en ovanlig relativt ofarlig men besvärlig kronisk sjukdom som kräver behandling och kontroller resten av mitt liv. Jag har skrivit innan att jag är otroligt trött, men det hör inte ihop med denna sjukdomen som jag nu har, utan tröttheten är något annat. Läkaren igår frågade inget om mina alkoholvanor och jag sa heller inget. Jag frågade varför jag fått sjukdommen, den är varken genetisk eller smittsam och man vet inte varför man utvecklar den. Sjukdomen jag nu tyvärr har har inga paralleller till alkoholmissbruk som jag kan läsa mig till, men vem vet. Jag har druckit för mycket i många år och det är klart att hälsan tar stryk på många olika sätt. Jaja, skit samma hur det varit, jag har ju tagit tag i min hälsa nu och är detta en konsekvens av att jag druckit och stressat för mycket och satt hälsan i andra rummet så är det ju så. Inte mycket att göra åt nu. Sjukdommen är inte dödlig och det är det viktigaste.

I alla fall, hade jag fått detta beskedet för några veckor sedan när jag fortfarande drack, hade min första tanke varit - Nu måste jag ha en drink.... igår slog inte tanken på vin mig förrän på kvällen, och då var det inte att jag ville dricka, utan jag reflekterade över att jag INTE hade velat dricka trots allt, inte en alkoholtanke hade kommit. Helt sjukt att en så stark vana som att alltid ta till vin när tråkiga/oroliga saker händer är borta efter såhär kort tid. Det kommer nog ta tid innan tankarna försvinner när det gäller fest, men jag kommer säkert komma dit också.

Ha en fin fredag allihop och fortsätt att kämpa!

Bedrövadsambo

Det är tufft att lära sig leva med en kronisk sjukdom. Först lägger man ofta stort fokus på frågan ”varför just jag”? Men den frågan går inte att svara på, så det är bra om man kan släppa den relativt snabbt. Lägg all din energi på att se framåt istället, och du verkar ha hanterat beskedet riktigt bra. Och att du inte ens tänkte vintanken är svinbra!

Sista tiden har varit en hel del - Varför just jag... dels det här med att jag insett att jag inte klara av att dricka och nu detta. Men. Man kan få mycket värre sjukdomar och detta är inget som dödar mig så jag är tacksam ändå. Jag är också tacksam mot mig själv som för 42 dagar sedan insåg att jag inte kunde fortsätta dricka, trots att jag hade en trött, stressad, bedövad, ångestfylld och bakfull hjärna så fattade jag äntligen rätt beslut.