Igår var jag så full att jag inte kommer ihåg hur jag kom hem. Hemma finns min fina man, två fantastiska barn. Jag är så rädd att min man inte orkar längre, inte orkar med att jag alltid är fullast, aldrig slutar dricka när jag väl börjat, ständigt gör bort mig. Min mamma hade också problem med alkoholen och jag har blivit henne. Jag vill inte att mina barn ska komma ihåg sin mamma som ett fyllo. Jag har försökt att skära ner på alkoholen i många år med varierande resultat men jag slutar alltid här. Ångestfylld med minnesluckor och bakis. Jag måste sluta, jag kommer dö om jag fortsätter men om tre veckor så tycker jag inte att det är så farligt och köper hem lite öl och bubbel. Men jag vill inte mer, jag vill inte ha det så här. Jag måste sluta, men jag är rädd för att jag inte klarar av det.

Så skönt att slippa alkoholtankar och inre oro nu. Känner att jag sakta men säkert håller på att återfå kontrollen över mitt eget liv och mina egna tankar.

Tack för alla era tankar och erfarenheter ang nyktra semestrar. Klart det kommer bli bra och klart jag kommer vara nykter. Jag kommer göra som du surkärring, dricka en massa goda alkoholfria öl och vakna glad och utvilad med mina barn ❤️. Det är väl alla dom här "första gången" utan alkohol som gör att man funderar lite, skönt att kunna "prata" lite mer er alla om det, en person som inte har problem med alkohol förstår inte riktigt.

Härligt att höra av dig igen Jasmine! Starkt av dig att ta tag i det igen! En flaska vin totalt är inte så farligt, jag hade aldrig klarat av att bara dricka halva på lördagen. ? Jag hade druckit hela flaskan, några drinkar till, hittat någon att gå ut med och druckit ännu mer... vaknat dagen efter och haft minnesluckor, varit bakis och ångest, inte orkat ta tag i allt jag måste göra i hemmet.... Jag vet inte om jag är så stark Jasmine, jag har bara kapitulerat inför alkohol, jag klarar inte av att dricka helt enkelt. Sen har jag sagt att jag inte ska dricka något alls på ett halvår. Jag vet att jag aldrig mer borde dricka, men det kan jag inte riktigt lova, men jag kan lova att jag inte kommer dricka på ett halvår i alla fall.

25 dagar är fantastiskt bra!!! Och vad skönt att höra att tankarna på a släpper efter ett tag. Jag önskar att jag också var där..

Nu kände jag mig plötsligt duktig för att jag "bara" drack en halv flaska vin- tack för att du delade med dig av ett alternativt scenario ;). Men, du som var nykter "vann" trots allt...

Jag ska med mina barn till London på höstlovet, då blir det mitt eldprov för en nykter semester. Jag brukar inte dricka mycket tillsammans med barnen, men 2 glas vin till middagen brukar det alltid bli... för att slappna av.. Men, nu får vi dricka alkofritt och förhoppningsvis få mer energi över för annat.

Jag förstår känslan av att inte kunna lova att aldrig mer dricka... Man får väl ta ett steg i taget, efter sex månader kanske du mår så bra att du absolut inte vill dricka mer...

Kram och ha en fin dag!

Jag läser dina inlägg varje dag. även om jag inte alltid har tid att skriva. Du skrev så bra om resorten och känslan när du tackade nej till bubbel. Och, ja, det är helt sjukt hur alkoholen kontrollerar en mer och mer... och hur man hittar sätt att få dricka.. Men, nu är det slut med det!

eller rättare sagt alla här inne är vinnare, det kräver självinsikt att försöka förbättra sitt liv och sin hälsa, då finns det inga förlorare. I mina ögon är du en förebild och hjälte som strävar mot ett rikare liv utan att behöva bedöva dig med alkohol. vill man sen sluta för alltid eller bara lära sig dricka måttligt är ju upp till var och en.

Det låter härligt med en resa till London! Vill du vara nykter så kommer du klara det galant! Mysigt att kunna åka på semester med sina barn!

Jag har förresten kommit på en annan sak som får mig att slappna av - musik! Jag har aldrig varit en person som fixat spellistor på Spotify eller så, men alltid gillat att dansa. Jag har börjat sätta på musik när jag viker tvätt istället för att ta ett glas vin och det funkar! Jag blir glad av en schysst låt och livet känns något lite lättare. Så nu sitter jag gör lite "vika tvätt och städa" låtlistor på Spotify istället för att handla vin på systemet. Ha en fin dag Jasmine och var snäll mot dig själv! Kram!

Känns toppen! Förra gången jag bestämde mig för att ha ett uppehåll var i september förra året och då bestämde jag att det skulle vara tre månader. Jag höll månaderna men det var helt sjukt tråååååkigt. Jag saknade att dricka något helt ofantligt och längtade verkligen tills att månaderna skulle vara över och jag skulle kunna få bli full igen. Nu är det annourlunda! Snart har jag varit nykter i en hel månad och det känns både som tiden gått snabbt men även långsamt. Snabbt kanske för att jag inte längtar tills tiden tar slut och jag kan dricka igen och långsamt för jag reflekterat så mycket över min egen alkoholkonsumtion och faktiskt kommit till en del insikter.

På fredag är det dags för fest igen. Det är redan utlovat bubbel och jag har inte sagt något om att jag inte ska dricka. Festen är nära mig och jag kommer inte kunna skylla på att jag ska köra. Men dricka ska jag inte i alla fall, jag får köpa med mig lite alkoholfritt bubbel och hoppas på att för många inte kommenterar det. Tydligen ryktas det lite om att jag är gravid eftersom det är helt OTROLIGT att jag inte dricker.... helt sjukt egentligen, det visar ju på hur mycket jag drack innan....

Sheana

Va jag känner igen det där när jag hållit upp, det enda jag tänkt på är att få dricka igen. Va skönt det måste kännas att ha kommit till insikter och inte känna suget -verkligen ett jätte stort grattis från mig!

Det är verkligen skönt att ha suget på lite avstånd. Det var skitjobbigt de första två veckorna men nu så äntligen känns det lugnare i kroppen. Du klarar det också!

Det känner man igen... att vännerna tror att man är gravid så fort man inte dricker :). Men, mina har genom åren sett mig ha ett antal vita månader så de kan även tro att det är fallet när jag inte dricker. Skyll på mediciner annars! Att du har en infektion och inte kan dricka i kombination med medicnerna.

Tänk vad snygg och smart du kommer att vara på festen utan a! Det kommer att gå fint!

Kram

... har jag idag bestämt mig för att vara nykter. Jag kommer att vara ganska exakt en månad efter dig Jojo ;). Jag säger som du, kan inte lova att jag aldrig mer dricker efter det, men ska i alla fall ge mig själv chansen att bli av med suget och alla tankar på a!

Musik, det var bra! Det ska jag prova... Sen har jag också börjat se Big little lies på HBO;)

Jag är fortfarande sjukt trött (och less), hoppas vitaminer (som du skrev om förut) hjälper för dig. Jag äter sedan länge vitaminer, mineraler och extra magnesium så tror inte att det är problemet för mig. Lågt blodvärde möjligtvis..

Ha en fin dag! Här skiner solen!

Kram

3 nyktra månader låter toppen! Det fixar du lätt! ?? Jag är fortfarande trött också, men jag orkar nog lite mer varje dag. Orkar städa lite hemma efter jobbet tex, har mer tålamod med barnen, hunden får en lite längre promenad än den fått på länge osv. Saaaaaakta verkar energin återkomma.

Hoppas du gillar little big lies, jag tyckte den var bra! Det finns många bra serier på HBO. Jag tror att jag sett typ ALLA nu...???

Ha en fin kväll, jag ska gå och lägga mig nu, har en lång dag imorgon.
Kram!

Såg klart Big Little Lies igår- den var ju sååå bra. Vad är ditt nästa tips?

Skönt att höra att du börjar bli lite piggare, ser fram emot att kanske även jag mår lite bättre någon dag i framtiden.

Ikväll ska jag till min bror som har en lite bebis. Jag kör bil dit med mina barn så blir definitivt en nykter fredag för mig...

Hoppas du klarar din långa dag och att du kan koppla av med en kopp te ikväll... eller ett glas alkoholfritt vin (men passa dig, har sett att flera "alkoholfria" viner innehåller alkohol 0,5-2,5%..)

Kram!!!

Så är ännu en arbetsvecka slut och dagen har varit lång, hela veckan lång faktiskt, tidiga morgnar och sena kvällar hela veckan. Jag och familjen var på en mindre fest ikväll och alla drack bubbel utan jag. Jag var lite nere innan jag gick dit, jag är verkligen sugen på att bli lite full och slappna av, varva ner. Efter en tuff vecka känns det som jag behöver det. Belöna mig med alkohol. Det är mycket svårare att stå emot när jag mår såhär, trött och nästan lite nere. Men det blev ingen alkohol ikväll trots allt, det var inte ens nära fastän jag var sugen, än håller jag vad jag lovat mig själv. Men idag är det extra svårt att tänka att jag ALDRIG mer kommer dricka, extra svårt att tänka att jag haft min sista fylla redan. Men jag får försöka ta en dag i taget och hoppas jag mår bättre imorgon.

Jasmine, kul att du gillade big little lies! Jag har kollat på alla säsonger av Ray Donavan och även Handmaids taile, båda bra, men väldigt olika varandra.

Nu har jag varit nykter i 28 dagar med den känns som 280 idag....

Ha en fin fredag alla kämpar.

Heja dig!
Jag känner ibland som du att det är sorgligt att tänka att en haft sin sista berusning. Eller fylla. Men hur känns det om du vänder på det och tänker att du haft din sista minneslucka? Ditt sista fyllebråk? Din sista fyllesjuka? Sista vinspyan?

Hoppas det känns bättre!
Kram

Så himla starkt att du ändå lät bli!
Jag har också haft en jobbig vecka på jobbet, som avslutades med en rövig eftermiddag. När jag körde hem, sur, i trist grått regnväder tyckte jag verkligen synd om mig själv. Ännu mer synd om mig själv som inte fick ta en drink och slappna av, glömma, skita i allt när jag kom hem.
Har nog också svårast att låta bli när jag är nere. Men jag gjorde det.
Var däremot en pigg och glad mamma som inte drack för mycket och somnade i soffan, och det kändes väldigt, väldigt rätt.
Kram!

Klart jag ska tänka på allt bra det ger mig att inte dricka och inte synd om mig själv att jag inte kan dricka mer..... jag får ju ingen ångest, inga minnesluckor, inga fyllesms eller fylle samtal. Tack fina ni, nu känns det bättre! ❤️

Känns bra men jag är fortfarande trött.... idag har jag sovit till 14. Får så dåligt samvete att jag inte leker med barnen utan bara sover. Mannen låter mig sova och tar hand om allt hemma, vi båda hoppas på att jag ska pigga på mig snart. Men jag kanske borde ta mig till en läkare och kolla upp mig om det inte vänder snart.

Stackars dig som är så trött! Du borde absolut gå till en läkare. Skönt iaf att din man tar hand om allt så att du kan vila! Och du ska inte ha dåligt samvete- mycket viktigare för barnen du är nykter än att du leker med dem. Du gör det så bra som inte dricker!!!

Sköt om dig och hoppas du blir piggare i nästa vecka!

Kram❤️

Ja kolla med läkare så du inte lider av brist på något... eller depression. Det finns de som menar att då sover en väldigt mycket.
Bäst att låta proffsen kolla men hoppas det "bara" är omställningen som gör dig trött.
Ta hand om dig!!

Ja, jag får nog gå till en läkare snart om jag inte blir bättre. Tack för omtanken! ❤️

Dag 31 idag. Woop Woop!