Igår var jag så full att jag inte kommer ihåg hur jag kom hem. Hemma finns min fina man, två fantastiska barn. Jag är så rädd att min man inte orkar längre, inte orkar med att jag alltid är fullast, aldrig slutar dricka när jag väl börjat, ständigt gör bort mig. Min mamma hade också problem med alkoholen och jag har blivit henne. Jag vill inte att mina barn ska komma ihåg sin mamma som ett fyllo. Jag har försökt att skära ner på alkoholen i många år med varierande resultat men jag slutar alltid här. Ångestfylld med minnesluckor och bakis. Jag måste sluta, jag kommer dö om jag fortsätter men om tre veckor så tycker jag inte att det är så farligt och köper hem lite öl och bubbel. Men jag vill inte mer, jag vill inte ha det så här. Jag måste sluta, men jag är rädd för att jag inte klarar av det.

Hur mår du idag? Har du varit till läkare? 31 dagar är riktigt bra!!!

Jag har ångesten från helvetet idag, drack vin igår igen. Suck. Men, nu är det slut!!! Jag lovar ;). Kan meddela att det inte var värt det även om det kändes som om det var enda utvägen just då pga olika omständigheter.

Ha en bra dag!

Kram <3

Jag är fortfarande trött men orkar nog lite mer när jag väl är vaken än jag gjorde innan. Jag borde boka en tid hos läkare men jag avvaktar lite.

Det blir lättare och lättare att leva utan alkohol. Alkoholtankarna som -när kan jag dricka nästa gång, -jag måste få tag i mer att dricka, - bara ett glas till osv är helt tysta och det är så SKÖNT! Nu när de tankarna är tysta så är det andra tankar, bättre och viktigare tankar som får plats. Vissa tankar är lite jobbiga och det är dom som jag använt alkoholen för att döva bl.a., men nu i efterhand vet jag att det var inget bra sätt för mig att ta hand om jobbiga känslor. Dessutom så bedövar man bara tankarna och känslorna en stund, allt finns ju kvar när man nyktrat till plus fylleångest. Snacka om att skjuta problemet framför sig...

Jasmine, låter som du har det jobbigt. Usch, känner med dig verkligen. I början när jag ville dricka varje dag var mitt mantra - ge det en dag till, se hur du mår imorgon. Jag är så glad och tacksam att jag kommit ur alkoholspiralen. Det är tufft, men du kan klara det också. Jag tror på dig! ❤️

Bedrövadsambo

I somras fick jag en dunderkur med järntabletter pga lågt s-ferrotonin, trots att jag hade helt okej HB. De låga järndepåerna förklarade min enorma trötthet, andfåddhet, muskelvärk utan att jag tränat etc. Efter 1,5 mån märkte jag enorm skillnad. I mitt fall är riklig mens orsaken.

Bedrövadsambo

Läkaren skrev recept på 200 tabletter (Duroferon 100 mg) och jag ska ta två tabletter per dag, så lite mer än tre månader ska jag ta tabletterna. Sen ska jag be om ett nytt blodprov, så depåerna verkligen har fyllts på. Jag känner mig mycket piggare, är inte lika andfådd etc.

Det är ju precis så... att man använder alkoholen för att döva jobbiga känslor och det fungerar ju inget vidare. Jag har i alla fall börjat gå och prata med en psykolog, vilket känns bra. Inte (absolut inte;)) om mina problem med alkohol, men om alla andra bekymmer. Hoppas du också har någon att prata med!

Kram!!!

Järntabletter kan ehhhhhh.... göra att det även behövs lite fibrer. Hehe.
Ät chiapudding på morgonen så löser det sig. Bokstavligt talat.
Kvällen: 1/2 banan mosas med 1 msk chiafrön i en skål. Slå på mjölk (havre/ko/kokos/vad du föredrar) så att det täcker och lite mer än så. Kanske lite vanilj eller kardemumma också om du vill.
In i kylen över natten.
Morgonen: Häll på frysta bär och ät.
Världens snabbaste och godaste frukost som magen jublar av.

Bedrövadsambo

Eller inte kanske. Min mage reagerar tvärtom på järntabletter, så några fibrer behövs inte!

Lite piggare? Kan nämna att min mage klarar inte järntabletter överhuvudtaget. Viktigt att du äter bra (gärna kött..) och kommer ut i solen!

Nu rinner verkligen bara dagarna iväg. Den första tiden var en sån kamp! Alla tankar, känslor och sug efter alkohol gjorde att dagarna var så galet långa. Det kan vara bra att komma ihåg om det är någon som läser detta och precis slutat dricka, det är bara precis första tiden som är riktigt jobbig, sen blir det bättre, mycket bättre än vad jag själv trodde det kunde bli. Den första kampen när man slutar är så värt det nu när jag vet vad som kommer efter. Att slippa alla tankar kring vin är en befrielse. Jag är gladare och mer närvarande. En bättre mamma och fru. Jag har dessutom gått ner 5 kilo, helt sjukt, jag kan ha de flesta av mina kläder igen, känns som jag fått en helt ny garderob! ?

Tack för frukosttipset Knaskatten, jag ska prova så fort jag kan! Jag provade chiapudding med kokosmjölk för nåt år sen och det var verkligen gott! Hade glömt att man kunde göra det själv. ?

Tack för att du bryr dig Jasmine, jag är mycket piggare nu. Jag ökade på dosen av järntabletter och det gjorde skillnad bara på några dagar. Jag är fortfarande trött på morgonen, men innan var jag mer död än levande så det är en klar förbättring. Jag behöver inte sova när jag kommer hem från jobbet längre utan det räcker med nattsömnen. Jag har en massa jobb som blivit liggande som jag tagit tag i nu i helgen så det känns superskönt. De senaste veckorna när jag varit så trött har jag inte orkat riktigt och högarna har bara växt. En annan positiv sak när man inte dricker är att man kan jobba på kvällarna efter barnen lagt sig! Så nu påverkar det inte dom längre att jag måste jobba på helgerna ibland. Känns också riktigt bra. ?

Kämpa på alla fantastiska människor och glöm inte "one day or day one", du styr ditt öde vad det än gäller. Kram!

Du är en sån förebild. Så starkt av dig.
För mig försvann ju tankarna på vardagsvinet mycket fortare än jag trodde de skulle.
Jag får se om de kommer tillbaka nu när jag har öppnat pandoras ask igen. Men jag ska vara hård med det. Inget vin för att det har varit en jobbig tisdag (då blir onsdagen ännu jobbigare) eller för att trösta mig eller fira något som hänt på jobbet.
Alkohol ska aldrig vara tröst, ångestdämpande eller något att smyga med. Då är det ju fel.
Du är otroligt inspirerande och känns så stark. Hoppas att piggheten återvänder.

Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg ❤️

Håller helt med Knaskatten- vilken förebild!!!

Jag längtar tills den dag det känns bättre för mig.... om det nu är alkoholen som är mitt problem;)

Kram och ha en fin söndag!!

Igår hade jag och mannen en supermysig lördag när barnen somnat. Vi spelade spel, drack te och åt godis och bara mös. När jag stod och borstade tänderna på natten så insåg jag att jag inte någon gång under kvällen tänkt - nu skulle man haft ett glas vin. Visserligen brukade jag inte dricka på lördagar, bara på fredagen men ändå, jag känner mig fri! Just nu känns det inte så farligt om jag aldrig mer kommer dricka, jag lever ett komplett liv utan alkohol, vilket jag aldrig trodde jag skulle känna. Jag vet ju av andra historier här på forumet att det kan vända, helt plötsligt får jag för mig att jag ska prova dricka igen. Men inte idag. :)

Jag vet inte om jag är någon förebild Knaskatten och Jasmine, kan jag sluta med alkohol så kan ALLA. Just nu känner jag mig stark. Vägen hit har varit väldigt jobbigt men så värt det.

Ha en fin söndag! ❤️

Jag gillar verkligen att bli full. Få ett rus. Känna avslappningen komma. Släppa allt och fly bort för en stund. Med den insikten så är frågan om jag någonsin kan dricka igen. Jag gillar nog inte att dricka måttligt har jag insett, jag gillar ju att bli berusad! Varenda gång jag druckit måttligt har jag ju VELAT ha mer, men jag slutade för att jag inte skulle spåra ur. Jag har gillat alkohol sen jag provade det första gången, även om jag aldrig varit så illa ute att jag druckit varje dag så har jag druckit ganska mycket när jag väl druckit, festar gärna till det. Sista åren har det dock eskalerat till att jag druckit oftare och även mer per tillfälle. Gjort bort mig som fan ibland. Jag kommer nog aldrig kunna dricka måttligt för jag använder inte alkohol så längre. Jag har förklätt min önskan om ett rus till att jag tex. kan en massa om viner, olika druvor, årgångar och vilket som passar till vad. Men ett sug gömt bakom kunskap gör mig fortfarande till en alkis..... Jag känner att jag bara svamlar en massa i detta inlägget, sorry för mina röriga tankar...

Såg nu att du skrev "om det är nu alkoholen som är mitt problem".

En reflektion från mig är att jag har också större och andra problem än bara med alkoholen. Vissa problem kan jag inte göra något åt, vissa kan jag försöka förändra. En sak är säker, det blir ALDRIG bättre om jag dricker. En bedövad, full eller bakfull hjärna fattar bara ännu sämre beslut och problemen blir fler. Ge dig själv några nyktra månader och se vad som händer. Kram!

Jag gillar också berusningen och vill oftast ha mer och mer och mer.
Så jag leker med elden nu när jag kör min tårtprincip. Jag vet att det kommer gå åt skogen om jag slappnar av det lilla minsta. Får vara på helspänn eller låta bli helt, så enkelt är det.
Tycker att du är så stark som kör på. Du känns stabil i din nykterhet!