Druckit mycket hela livet . Men senaste två åren har det urartat. Kan bara hålla mig nykter 4--5 dar, sen dags igen att dricka 3-4 dar. Är alltså full eller abstinent. Varje vecka 3 abstinenta helvetes dagar. Vill sluta...men lyckas inte... Vad göra?

DetGårBättre

Enklaste är väl AA, vårdcentralen, beroendecentrum eller en terapeut inom psykiatrin eller socialförvaltningen.

Berra58

Har funderat på det ett tag. Kanske dags slå till. Lite skeptisk till vården o Soc. Vill ju inte bli journalförd som missbrukare...

Berra58

Det är många år sen insåg att A och jag inte är bra för varandra. Senaste åren har jag nästan enbart druckit Folköl.. typ lurat sig själv att "det är ju bara folköl..". Häromdagen kollade jag upp mängd A i ölen, fick en chock, 9 Folkisar motsvarar en kvart sprit.. Så dum man är.

Ellan

Hej Berra58,
Inte är du dum inte. Beroendehjärnan är lurig som attans och mycket gör vi som normalt inte finns någon logisk förklaring till. Jag går på AA-möten och det hjälper mig. Vi blir inte automatiskt nyktra för att vi går dit och ingen annan än vi själva kan göra jobbet. Men det är otroligt skönt att ha gruppens stöd och träffa människor med liknande erfarenheter. Jag blev lite full i skratt när jag läste din rädsla för att bli journalförd som missbrukare. Inte roligt alls egentligen men jag kom på att det är precis vad jag är. Kvinna, 42 år, arbetar som ekonom, mamma, bla bla bla och som kronan på verket är jag journalförd som alkis.? Detta skriver jag mest med ironi så ta inte illa upp. Det är faktiskt inte så illa utan en sjukdom som så många andra. Tyvärr är den ruskigt skamfylld och inte många vågar prata öppet om den. Så lite peppning från mig till dig med en glimt av humor. Humorn har förresten varit en viktig ingrediens i mitt tillfrisknande. Så ta steget och ge dig själv chansen till att må gott.
Ta hand om dig!
Kram
Ellan

Berra58

Ja, jag har för mig själv erkänt för länge sedan att jag är alkis. Kanske måste jag morska till mig och söka hjälp på vårdcentralen nu, samt skita i vad de skriver i journalen.
Ha det gott alla systrar o bröder!

Berra58

Kan dela med mig av hur det är att "sluta", gör ju det varje vecka (!?)...
Efter 4 dagars drickande:
Dag 1: fruktansvärd ångest o oro, darrar, svettas, livsleda, ostadig gång, mest sängläge, kan ej sova.
Dag 2: ångest, darrar mindre, svettas, sömnlöshet, sitter upp framför tv, läser med förskräckelse sms jag skickat på fyllan, städar undan tomburkar.
Dag 3: slutat skaka, svettas mindre, börjar äta igen, fortfarande sömnlös, bättre med ångesten, tv hela dan.
Dag 4: I stort sett fri från fysisk abstinens, sömnen börjar återvända, fortfarande förhöjd ångest.
Dag 5: Ganska återhämtad! Börjar gå ut etc. Men här är problemet: min twistade hjärna säger åt mig "unna dig några öl.." , och allt börjar om (suck)

Ellan

Å det är då du behöver någon mer hjälp. Att lyssna till vår egen beroendehjärna just då är inte så smart. Vi vet ju redan slutet på den filmen... Så kan du söka upp ett möte idag alt ringa beroendeenheten alt VC? Du har allt att vinna. Håll huvudet högt och försök låta bli att umgås med hjärnan som säger att "allt är ok".
Kram
Ellan

FPGA

Känner igen mig på det du skriver. Enda skillnaden är att jag har tagit till flaska så fort det varit bråk där hemma. Jag har själv försökt få hjälp på VC m.m. utan framgång. Men istället tog jag mig mod och berättade för chef och mina kollegor hur det låg till. Och vilket gensvar jag fick. De var glada att jag berättade för de märkte att jag kunde komma till jobbet och fortfarande vara lite onykter även om jag inte trodde att det märktes. Så att öppna upp sig för omgivningen och erkänna resulterade i mer hjälp än vad VC kunde bistå med. Efter det har jag tagit kontakt med KBT och lite forum. Känner mig starkare och mer benägen för att sluta helt nu!

Sitter nu och svettas, lite darrningar men känner ändå mig helt 100 på att det skall gå vägen.

Berra58

Tack. Idag 2:a dagen nykter. Pallar inte visa mig offentligt idag. Men kommer inte dricka idag. Ska så fort jag klarar det ta mig till VC och/eller AA.

Kram Berra

Berra58

Ja total ärlighet mot både sig själv och omvärlden är nog en förutsättning för tillfrisknande. Tyvärr är jag inte där själv än.

Berra58

Så har mitt värdelösa liv sett ut i 5 år, sen skilsmässan. Endast 2 lägen, full eller abstinent..aldrig "normal". Måste ta tag i livet nu. Bl.a. med tanke på sonen. Har nu hittat detta forum, och det känns bra läsa o skriva här.

Berra58

Någon som har nån pos. erfarenhet från VC vad gäller att hjälpa oss A-beroende?
Känner viss tveksamhet att ring dit och säga "vill ha hjälp sluta dricka..."

Berra58

Det känns bra att läsa här att man inte är ensam med beroendet plågor, och att det finns de av er som lyckats bryta eländet. Är på det klara nu med att jag måste bryta helt med A nu... Får ta en (nykter) dag i sänder framöver.
Mvh

Ellan

Räcker långt men oftast behövs något mer. Jag började min resa med hjälp av VC och medicinering i form av antabus. Det hjälpte inte mig men det har hjälpt många andra så det är ett alternativ. Ett annat är att gå på ett möte där du bor.
Kram
Ellan

Berra58

Jag var på möten 4-5 ggr för 25 år sen. Men blev lite skrämd av snacket om Gud, böner etc. Min dåvarande fru hade tvingat dit mig. Ska ringa VC imorgon.

Mvh

Berra58

Av nykterhet avklarade. Men ångesten börjar tillta. Rädd för att jag ska börja dricka igen. Tiden går långsamt, vågar inte gå ut, men blir snart tokig av alla tankar och ensamheten i lägenheten. Vet ju att det kommer kännas bättre imorgon. Ville bara skriva lite här, för att slå ihjäl några minuter..
Mvh

Bedrövadsambo

Du lider så mycket men står ut, och det blir bättre snart. Stå på dig för att få träffa en läkare på vc imorgon. Be om antabus och kräv samtalshjälp. Kanske även insomningstabletter och antidepressiva. Du klarar det här! Alternativet är döden på sikt.