Druckit mycket hela livet . Men senaste två åren har det urartat. Kan bara hålla mig nykter 4--5 dar, sen dags igen att dricka 3-4 dar. Är alltså full eller abstinent. Varje vecka 3 abstinenta helvetes dagar. Vill sluta...men lyckas inte... Vad göra?

Berra58

...börjar. Känns hyfsat idag.
11 dagar av totalt focus på att inte dricka. Focuserar nu på de närmsta 24 timmarna.

Mvh B ?

anonym17399

Samma här, idag måste jag ha fokus på nykterhet, för att lyckas hålla dessa 10 dagar som jag har slitit för att få. helgen är värst, vardagen går enklare suget sätter inte sina klor lika kraftigt.

Berra58

Klarat fredagen. Känns bra. Smet in på ett AA-möte i eftermiddags, för att få lite extra nykterhets-pep inför helgen.
Önskar er alla en fin o nykter helg!
?

Berra58

Tänker inte komma med pekpinnar, eller döma någon. Jag är inte rätt person att göra det, har ju själv bara varit nykter i 11 dar. Men jag tänker så här:
Det är inte svårt att sluta dricka.
Det ÄR svårt att inte börja dricka igen.
För att lyckas måste vi ändra livsstil.
Hur mycket tid har vi inte lagt ner på alkoholen? När ska vi dricka? Vad ska vi dricka? Hur mycket? Inköp, lögner, smussel, fester, ensam superier på kammaren etc
Det blir mycket tid.
Den tiden måste vi nu fylla med annat!
T.ex. planera in aktiviteter varje dag.
Som vi också genomför.
Det är ingen bra idé att längta efter att kunna "dricka normalt igen". Det är heller ingen bra idé att gå till bolaget o köpa alkoholfritt.. Knappast nån förändrad livsstil. Efter att ha läst många trådar här kändes det angeläget att dela dessa tankar.
Ha en bra nykter helg alla!

Du har rätt ang aktiviteter.
Men jag tror vi är olika. Jag gillar att gå på systemet eftersom deras alkoholfria utbud är riktigt bra. Synd att motsvarande inte finns i vanliga affärer. Detr en grej för mig att ha mys med familjen men jag gillar inte läsk så att kunna köpa alkoholfri vuxendricka är viktigt för mig.

Att planera in aktiviteter är dock superviktigt. Jag älskar att vakna nykter och på helgen känna hur det spritter i benen att få komma ut och röra på mig. Springa, promenera eller köra inlines..så mycket bättre när jag inte är kass i magen pga uttorkning pga alkohol.
Och som någon skrev, det är ytterst ovanligt att ångra att en var nykter kvällen innan. Så himla sant...

Trevlig helg!

Berra58

...visst är vi olika, Surkärring, respekterar det. Det har ju också att göra med hur långt gångna vi är i dryckenskapen (alkoholism). Somliga här anser nog inte att de är alkoholister, medan andra, som jag erkände det för rätt länge sedan. Skulle jag gå in på bolaget, skulle jag känna avsmak, och dessutom bli påmind om dåliga händelser. Detta även om jag så bara köpte alkoholfritt... Samma sak om jag skulle dricka alkoholfritt vin framför tv'n en lördag. Vart skulle detta leda tankarna? Mitt "sug" efter a skulle nog oxå öka. Alla människor är olika, en del klarar att gå till bolaget, andra bör helst ta omvägar..
Hur som helst trevlig helg till alla!
?

Bedrövadsambo

Varje gång i kassan på systemet känner jag någon som luktar "gammal fylla". Apäckligt! Senast idag när jag köpte vin kände jag stanken. Var det tanten före mig? Hon såg rätt proper ut. Men mannen bakom var orsaken förstod jag när jag såg honom. Det var knappt kvinnan i kassan fick kontakt med honom, inte pga av onykterhet utan snarare av svår ångest. Så jävla tragiskt.

pepa

Det spelar ingen roll hur du är klädd eller i vilken sahällsställning du befinner digi, är du alkoholist så är du. Jo, den där stanken har vi känt. Det bästa är att inte gå dit överhuvudtaget.

Berra58

..av nykterhet. Känns bra att lämna dimmorna. Nya tag imorgon.

Ha en bra helg!?

Berra58

Ja nu är dag 12 till ända. Skönt.
Hoppas man kan fortsätta hålla sig på banan..
Lycka till du o alla andra här!

Berra58

..Ja Jojo, första 2-3 dagarna kände jag av biverkningar, kände mig bakis igen, huvudvärk, dålig mage mm Men det har gått över nu. Tycker Antabus funkar bra nu, har inga tankar på alkohol, vet ju att jag inte kan dricka med medicinen i kroppen. Kan rekommendera.
Ha de gott!! ?

Tess45

Antabus får faktiskt A-djävulen att hålla käften.
Det blir inga förhandlingar när det inte finns något att förhandla om.

Berra58

..o jag har gått o blivit förkyld. Minns inte när jag var det sist. Kanske alkoholen skrämt skiten ur förkylnings-virusarna ?
o nu vågar dom sig fram (fast en förkylning känns ju ganska bagatellartad i sammanhanget..). Ska ta en kopp te nu.

anonym17399

Jag blev vrål förkyld i fredags, då blev det ju lite enklare att klara av helgen, fokus låg mest på nysningar och snorande?.... Ha en fin söndag.

Berra58

Ha en bra söndag! Nu har vi ju kommit en bit, två veckor imorgon, fantastiskt.
?