Druckit mycket hela livet . Men senaste två åren har det urartat. Kan bara hålla mig nykter 4--5 dar, sen dags igen att dricka 3-4 dar. Är alltså full eller abstinent. Varje vecka 3 abstinenta helvetes dagar. Vill sluta...men lyckas inte... Vad göra?

Berra58

Alla lovordar AA, dom har alla svaren, man får inte kritisera dem (verkar det som). Jag köper helt deras synsätt o idéer . Men jag vänder mig lite mot själva mötena. Mitt första möte var min 3:e nyktra dag. Kändes bra och rofyllt. Men jag var nog inte särskilt mottaglig då. Har sedan varit på 3 möten till (i samma aa-grupp). För varje möte jag har gått på har jag blivit mer o mer skeptisk. Man tar inte särskilt bra hand om nykomlingar, känns som man är luft. Försöker konversera före o efter mötena, men stammisarna är föga intresserade..
Stammisarna, de som brer ut sig, har typ 10 år av nykterhet, och har "mött Jesus'.
Jag kommer på mig själv med att tänka "varför är hen här?" och "när har hen pratat färdigt?"...Jag ska ge detta en chans till genom att uppsöka en annan AA-grupp (finns tydligen flera i min stad).
Med inlägget vill ja inte smutskasta hela AA, eller avråda ngn att gå dit. Kanske är det fler fel på mig än alkoholismen?
Men det är nog så att det krävs en hel del av en själv i början, ödmjukhet etc.
Sådant kan ju va rätt svårt för oss nynyktra.
Kanske ett konstigt inlägg detta, men ja känner en lätt besvikelse o vill skriva av mig.
?

Tack för att du berättar vad du ser, Berra! Jag var själv (nynykter och skör) fast besluten att gå på deras fredagsmöte vid Mariatorget nyss, och kollade förgäves på deras hemsida om hur, när och var. Dom gör det ju verkligen inte lätt för en stackars själ att hitta dit! Infon var minst sagt svåråtkomlig, och jag är inte mer dum-i-huvudet än någon annan.
Jag talade på telefon med deras telefonstödjare och mötte på en synnerligen barsk dam som verkligen inte ingöt mycket hopp. Jag kanske hade otur och jag får väl testa närmare. Ge oss en chans.
Jag följer tillsvidare din kamp och ditt berättande med intresse!

pepa

Jag håller fullständigt med dig om det här med Gud och jesusgrejen, men skit idet och ta till dig det som du tycker änns viktigt för dig. Så gör alla andra AA-are, så även jag. Allt passar inte in på alla och det finns det en stor förståelse för hos AA- folket. Fortsätt gå och prova en annan dag eller annan grupp, så hittar du säkert något eller några som du känner sammhörighet med. Fortsätt gå.......

Berra58

Ska ge de en till chans. Ska besöka en annan grupp i veckan, o känna in stämningen. Har inget emot folk som säger sig vara "frälsta" , önskar jag oxå var det, då hade man ju inte behövt söka tröst i alkoholen... Däremot har jag svårt för hycklare som försöker göra väckelsemöte av AA-mötet...
??

Jag tror det råder ett stort missförstånd bakom att blanda in den religiöse Gud i sammanhanget. "Gud" är för mig bara en symbol för en makt jag måste överlåta mig till så att inte alkoholen tar makten över mig. Jag flyr således från en destruktiv makt till en konstruktiv sådan, som jag ser det. Jag klarar helt enkelt inte av a på egen hand. Jag måste luta mig mot "Gud".

Berra58

..det är på det viset. Och det har jag inget emot. Men i den grupp jag besökt talas det lite väl mycket om "Jesus Kristus" och "frälsning".. Man går ju alltid en runda bland besökarna, där man säger sitt förnamn, att man är alkoholist och sedan delar valda tankar med gruppen.
Tyvärr väljer en majoritet i gruppen att tala om sin kristna tro etc. Det blir lite tjatigt o jobbigt att lyssna...

Kanske är det så att de som vill "blanda ihop" trad religiositet med kapitulation inför a måste bara få hållas? Vi får alla ha våra olika versioner bara inte någon försöker predika?

Berra58

Men här upplever jag att det är just predikan. Och förmodligen läser väl de även mig... Därav en (kanske omedveten) kyla, taggighet mot mig.
Detta är ju igentligen inget problem, bara konstatera att jag bör byta grupp, eller avstå.

Synd om det ska bli så! Jag tror verkligen att vi behöver stöd i vår ny-nykterhet och att utsättas för "predikan" är ju inte bra. Minst sagt. Vi får gå in och försöka förändra AA i en öppnare riktning?! Och sedan har vi ju vårt Forum!

Berra58

..av nykterhet. Åkte på en förkylning igår.
Har lite svårt bedöma mitt mående idag.
Feber eller ångest...? Troligen feber.
Har hackat på AA i några inlägg, kanske jag som är överkänslig. Om en vecka får jag träffa en kurator på Beroendeenheten. Känns bra, kanske kan det hjälpa.

Mvh B ?

Berra58

Har inte lyckats så här bra på flera år.
Bara förkylningen ger sig, så jag kan känna nykterhetens välmående.

Ha de gott alla! ?

Anders 48

Bra jobbat!! Jag ligger också på 2 veckor ganska precis inser jag - sedan mitt sista race. Håll i nykterheten, och sparka ut förkylningen! Kämpa på!

Ellan

Grattis till två nyktra veckor! Grymt! Vilka kloka beslut du tar för din nykterhet. Antabus, AA och Beroendeenheten. Det visar på villighet till förändring. Vi blir ju liksom inte nyktra per automatik utan det krävs handling. Underbart!
Predikande AA-medlemmar finns det lite var stans. Men de är ju trots allt nyktra så något har de hittat som fungerar för dem. Jag är inte troende i form av en kristen tro eller någon annan religös tro. Något har jag dock hittat som jag inte kan sätta ord på ännu. Den dagen kommer... Men precis som du själv skriver, prova fler grupper. De finns gott om dem i större städer. Du är grym och fortsätt kämpa för din nykterhet och livet.
Kram
Ellan

pepa

Ny vecka och nya möjligheter att gå på AA-möten, testa nu någon annan dag. Det brukar vara olika människor på olika dagar, en och annan känner du säkert igen, men det spelar ingen roll. Det tar ett tag att komma igång, men sedan vill du inte vara utan dina möten och det hjälper. Hoppas du hittar någon eller några dagar som känns bra! Själv ska jag på möte i morgon, går två ggr i veckan och det är lagom för mig och som jag skrev till dig tidigare, ta till dig det du vill. Ha en ren fin vecka.

Berra58

Det värmer när folk som ni peppar o tipsar. Det är tillsammans vi blir starka.
Jag ska som ja sa forts ge AA-konseptet en chans. Kanske jag har en del att lära.

Ha en bra kväll ni och alla andra!!
?

Tess45

Visst är det skönt att slippa abstinens, lukta apa trots att man är nyduschad, ångest och apati?

Har din nattsömn blivit bättre?
Det har nämligen min, anmärkningsvärt!

Jag går in på 13 dagar i morgon. ?

Berra58

Ja, ångesten e väck (för d mesta).
Kan hålla i en kaffekopp..magiskt.
Sömnen e inte bra än, vågar inte lägga mig före 01:00-tiden

pepa

Visst är det en skön känsla att kunna dricka kaffe med en hand, likaså att kunna skriva sin namnteckning eller trycka på rätt knappar vid kortbetalningen. Bra jobbat, nu gäller det att fortsätta. Ge dig inte!

Berra58

vad jag känner igen mig. I det förgångna har det faktiskt hänt att just pin-koden o kortbetalningen, gjort att jag avslutat period... Klarade inte slå in koden så jag fick vara utan A.

Berra58

...har fortfarande den här helvetes-förkylningen. Att vara kraftigt förkyld och att vara dålig efter för mycket A, har sina likheter. Väntar bara på att virusarna kryper ur min kropp så jag kan blomma ut. Pallrade mig iväg till Beroendeenheten igår för att ta Antabus. Orkade knappt ta mig dit. Väl där måste jag sett ut som jag supit i 14 dar. Men dom såg nog min rinnande näsa o hörde mina rosslande hostningar. Lustigt vad A
kan åstadkomma..man har t.om dåligt samvete över en förkylning..
Ha det alla ni! ?