Druckit mycket hela livet . Men senaste två åren har det urartat. Kan bara hålla mig nykter 4--5 dar, sen dags igen att dricka 3-4 dar. Är alltså full eller abstinent. Varje vecka 3 abstinenta helvetes dagar. Vill sluta...men lyckas inte... Vad göra?

Vill hitta ett…

Känner igen mig. Var på vc för att jag har för högt blodtryck (vet själv vad det beror på) tänkte vara modig och säga som det är. Fick medicin som skulle "ta bort suget" och fick fruktansvärda biverkningar. Ringde vc igen och inser att dom kan inte hjälpa. Skriva ut antabus kanske. Nä jag ska ta mod till mig och gå till AA igen. Lycka till!

Berra58

Nä VC är inte mycket att hänga i granen
I min stad finns en Beroendeenhet (vet jag nu) dom har spec.läkare, ssk o kurator även kurser.. Kan rekommendera. Antabus på recept kanske inte är bästa lösningen i början. Lätt fuska om man sköter det helt själv.
Mindre ångestladdat att gå till mottagningen o ta tycker jag. I alla fall en kortare tid. De följer ju även upp med provtagning.
Hoppas d går bra för oss! ?

Berra58

Nu nykter i snart 3 veckor (fantastiskt).
Borde må som en prins, tycker man. Men så är det ju inte. Mår inte så dj...a bra. Kan det vara så att tillfrisknandet tar lika lång tid som insjuknandet???? Vi blev ju inte alkisar på några veckor....Varför skulle vi då bli friska, pigga o glada på några veckor? Har hört att levern behöver (i bästa fall) 3 månader. Men hur lång tid behöver skallen? Nån som vet? Visst nån här som hade en App som
talar om hur vi förväntas må i hjärnan efter X antal dagar....
Bara några tankar. Helt klart så krävs tålamod, disciplin o focus.

Mvh B ?
.

Vilsensjäl

Alkoholteraputen jag träffade nämnde hon att det tar ca 1 år innan man är helt klar. Lät skrämmande länge tyckte jag :S

Ellan

God kväll, ja det tar tid och går inte spikrakt uppåt. Vi får räkna med en resa med berg och dalar. Precis som livet är. Att ha ytterligare stöd i detta är till stor hjälp. Om det är med hjälp av AA-s 12 steg eller via terapeut eller annan hjälp är upp till var och en. Men jag tror mycket på att våga se på sig själv och sitt bagage som vi alla bär på. Vi blir inte automatiskt lyckliga för att vi lägger ned alkoholen men möjligheterna blir möjliga. Tiden är din bästa vän och när du är redo för nästa steg så tar du det.
Med önskan om en lugn kväll.?
Kram
Ellan

Berra58

....o 3 fredagar !!!
Avklarade i nyktert skick. För den skull är inte allt till belåtenhet. Men det kommer väl... Mycket är rätt bra: mindre huvudvärk, minskad ångest, bättre mage, bättre humör o omdöme.
?

Saga45

Så bra disiplin du har. Visst skulle det varit fint att ha en trevlig hobby/aktivitet att se fram emot precis de där timmarna när vi brukade sitta och dricka. Så fokuset hade ändrats liksom.

Berra58

...ja visst, gör så gott ja kan vad gäller att hitta på vettiga saker att göra, istället för o dricka. Det är det som är hela grejen.

anonym17399

Nu har vi båda, snart klarat 21 dagar, var av tre helger och som du skriver tre fredagar..,,, ( jag tycker fredagarna är värst). Ha en fin dag.........

Berra58

Känns bra. Har visserligen fortfarande mina "kryckor" (Ant...s). Vi siktar i första hand mot denna dagens nyktra slut, men
1:a månaden är nära nu...
?

Berra58

...(lyckligt) till ända ?. Gick idag 1:a gången (av 5) på en "Motivations"-utbildning anordnad av sjukvården. En del tänkvärt där att ta till sig.
Ha de gott alla! ?

Berra58

Är en frivillig föreläsningsserie anordnad av Beroendeenheten. Totalt ca 15 Tim, under 10 dar, öppen f alla (även "medberoende"). Det är läkare, ssk, AA mfl som föreläser om sjukdomsförloppet, alkoholistprocessen, anhörigas dilemma, skuld/skam, läkemedel, diagnos av beroendet, motivation, känslor/tankar/beteenden, vägen in/vägen ut m.m
Intressant faktiskt. Kanske finns motsvarande i fler städer. Idag var vi 10 åhörare. Rekommenderas!

Berra58

Börjar kännas rätt hyggligt. Har faktiskt hopp om att bli "normal" igen. T.o.m sömnen börjar återvända. Dock fortfarande väldigt trött...o aningen okoncentrerad. Men hoppet o kampen för ett nyktert liv lever vidare

Ha det! ?

Bedrövadsambo

Nu är det snart en månad! Riktigt bra gjort ????? Att sova är ett hälsotecken! Om det inte överskrider typ 10 tim/dag. Tror jag. Brukar själv säga att "en bra ledig dag innehåller alltid en tupplur". Mån-fre ligger jag på drygt 6 tim/dygn, lör-sön 8 tim/natt plus en timme tupplur dagtid. Lagom nivå för mig tror jag, som fyller 50 om några år.