..

ett inslag igår om att krydda sitt eget brännvin. De skulle stå i ett par dygn så det fick dra ur smakämnena ur det man satte till.

Jag vet att jag provade att piffa upp snapsen så några gånger men av nån anledning så fick den aldrig dra färdigt. Rätt löjligt egentligen att hålla på med smaksättning av nåt som verkligt effektivt dödar smaklökarna. Och visst är det väl så att den som inte har problem med spriten i alla fall får den där djävulskt brännande känslan i halsen när den rinner ner ? Oavsett kryddning.

För min egen del hinner jag inte känna vad det smakar så det är ju rätt bortkastat på mig med.

Ta hand om er nu under amatörernas afton! Kramar till alla som fortfarande är kvar här !

helgen är en sk familjehelg. En helg då alla FÖRUTSÄTTS ha en jättefin gemenskap med familj och vänner.
Verkligheten ser inte ut så. Otaliga är de som inte bjuds in i nån gemenskap eller där ev barn inte alls hör av sig eller där pengar styr så att "firandet" uteblir. För många blir spriten en flykt från det puttenuttiga och sockersliskiga som ALLA anses vara en del av. Alla är inte en del därav.

När sociala medier svämmar över av hurtiga önskningar och ensamhetsgråten sitter fast i halsen så känns det bara som kniven vrids om ännu ett varv i såret. Det gör djävligt ont.

Fundera gärna ett extra varv hur era tillkämpat hurtfriska ord träffar och inse att allt inte är så blomstrande lyckligt i samhället.

markatta

Usch, det var några av de jobbigaste dagar jag upplevt i ensamheten. Hade det inte varit för att jag kopplar ihop alkohol så mycket med ännu mer ångest så hade jag nog supit då. Har egentligen aldrig fattat varför folk dricker just alkohol i ångestdämpande syfte. Det har aldrig funkat på mig att dricka när jag mår dåligt, känner mig då varken rusig eller glad, bara värre men det är jag bara glad för. Annars hade jag kanske också valt den vägen.

Den här midsommaren har jag skickat minst en tanke till dig Adde och till alla andra forumvänner. Jag gläds åt dem som haft det bra och skickar ett tröstande krampaket till de som varit ensamma, de som kämpat med alkoholen eller blivit besvikna på helgen då anhöriga valt att supa framför gemenskap.

Kram!

du fina ♥

Det är så tabu att prata om ensamhet och sk familjehelger. Ungarna SKA tindra med ögonen vid jul och SKA hoppa runt som små groddjävlar på midsommar fast de inte vill. Mina helger har alltid firats i samband med alkohol ända sen jag var liten. Inte grova mängder men ändå alltid tillräckligt för att jag som litet barn ska känna mig helt utanför och orolig för att jag inte kunde lita på de vuxna.

Sen fortsatte jag ju traditionen i vuxen ålder och såg alltid till att det fanns tillräckligt med alkohol hemma. Men sen barnsben har jag hatat dessa förbannade löjliga danser som jag tvingades in i och som på något konstigt sätt blivit obligatorium och ett tvång av de självutnämnda lekledarna. Och dessa stollar fattar inte när ett nej är ett NEJ utan ska prompt tvinga in folk i skiten.

Jag tycker det är skönt att denna helgen äntligen är över nu.

Till skillnad mot dig Markatta så hittade jag alltid en anledning till att supa oavsett sinnestillstånd. Där har du nog skillnaden på en "riktig" alkis och en vanlig människa :-))

Men nu är det nedräkning till att jag helt frivilligt ska studsa runt med tusentals andra och ha så gott jag bara kan och det enbart för min egen skull :-)) Och jag ska hålla utkik efter en enbent hoppsanhejsan tjej som också roar sig på egen hand :-)

vill inte ödet att det jag skrivit ska publiceras :-(( Allt försvann pga en taskig uppkoppling.
Fan !

markatta

Min uppkoppling är ofta dålig så det har hänt mig många gånger. Numera kopierar jag alltid texten innan jag klickar på "Spara".

Markatta-Destiny 1-0

jag brukar göra så men nu bröt det mitt i innan jag skrivit klart så jag hann aldrig med :-((

skrivit i Word och klistrat hit när jag skrivit klart. Det är så förargligt när det bara är borta... och jag blir ju nyfiken på det som försvann... / mt

att du är back Adde! Du behövs som klippa när det stormar, även om du själv upplever vågigt hav just nu.
Fenix

djävla irriterande att behöva scrolla längst ner på sidan för att komma till kommentarsfältet medan nya inlägg hamnar överst !!

Men nu skiter jag i det för nu bryter festivalyran ut :-)) Jag vet att ett antal av mina nyktra och drogfria vänner kommer att vara där men sen att hitta dem i vimlet är ju en helt annan sak ! Och fyllan och drogerna har redan tagit sina första offer redan innan det startat, en inte så vågad gissning är väl att dessa redan har problem med sjukdomen. Jag är väldigt glad för att jag idag inte behöver alkohol för att ha roligt utan kan ägna mig åt att umgås och njuta av musiken, en hel del musik som jag absolut hade drogat till för att få maximal kick om jag varit yngre.

Nu blir det inte så utan nu styr mer jordnära problem om hur fan jag ska klä mig !! Inte utseendemässigt utan vädermässigt :-)) Stövlar går fetbort så valet är träskor alternativt typ GoreTex-dojor. Och hur/var/när kan jag käka ???? Problemen idag är rätt små jämfört med tidigare :-))

Sköt om er därute och ta ert beslut om nykterhet direkt på morgonen så ramlar dagarna på !

Kramomer !!

Tryck på besvara under den senaste kommentaren eller under den kommentar som du vill svara på så kommer det upp en svarsruta. Hoppas det blir en bra festival utan allt för mycket fylla. Det överlägset bästa skodonet för festivaler är vandringskängor typ lundhags.

/magnus

vet att jag kan svara som nu med "Besvara" men när jag själv vill göra ett inlägg måste jag ner till botten på sidan.
Jag kör med ett par väl ingångna träningsskor med GoreTex-foder och det satt bra idag i regnet :-)
Vad gäller fylla så var det inte så farligt fram till nu ungefär men jag häpnar över alla ölplattor ungdj-larna bär med sig ?! De fick ju bära plattorna ca 4-5 km från parkeringen och det höll de inte för. Det finns ju dricka att köpa inne på området och det borde ju rimligen räcka ?? Säger jag som är riktig storkonsument !

Känns verkligen som överkurs det där med ölen ??

jag i botten av sidan för att kunna göra ett inlägg :-(

Marie Bengtssons, Klarblå Coaching, nyhetsbrev träffar alltid rätt :

juni 2013

med handen på hjärtat - varför?

"Men hur ska jag hantera när min klient inte är tillräckligt motiverad att göra det han behöver göra?"

Vi träffas i en telefonkonferens jag och tjugo andra deltagare i kursen ”Body=Brain”. Amanda Blake, somatisk coach och kursledare, besvarar frågan från en av oss på sitt karakteristiska mjuka och behagliga sätt: ”När någon har svårt med motivationen att genomföra de övningar som han behöver göra för att åstadkomma en varaktig förändring kan det handla om att han inte förstår syftet. Din klient kan kanske inte besvara frågan "varför ska jag göra det här?” på ett för honom meningsfullt sätt. För att det ska kännas meningsfullt för oss att förändras behöver vi knyta an till det vi verkligen bryr oss om i livet. Att motivation har en stark känslomässig koppling kan vi förklara med utvecklingen av hjärnans limbiska system från tiden då vi utvecklades till däggdjur. ”

Jag nickar instämmande och ser med förnyad klarhet på alla de genomgripande förändringar som jag själv har gått igenom. Ingen av dem gjorde jag förrän jag verkligen ville. Förrän det fanns ett, för mig, meningsfullt syfte. Det har inte spelat så stor roll att jag har vetat, förnuftsmässigt, att jag borde göra något åt mina allt för höga krav, min svårighet att sätta gränser eller, som nu, mitt mönster att stå i bakgrunden. Att veta med cortex räcker inte, tänker jag. Jag måste också ha med mig den känslomässiga delen av mig själv, den limbiska delen. Det är precis så det är, ler jag segervisst med ett applåderande bifall av alla mina hjärnceller i det limbiska systemet.

Så måste de också vara för mina klienter, tänker jag vidare. Vi måste alla kunna besvara ”varför då?” för att det ska bli meningsfullt. För att vi ska bli motiverade att förändra oss och göra det vi behöver göra. Och vårt svar behöver ta vägen om hjärtat för att få den kraft det behöver. Att vi måste ”känna för det” blir i denna stund något mer än en sliten klyscha. Det blir en neurologisk sanning.

Mammy Blue

jag förstod inte alla orden, men innebörden.

Så nu förstår jag lite mer av vad jag gjort själv för att övertyga mej själv om fördelarna med att hålla mej nykter! :-)

Tack, Adde, du är en klippa!
Kram/MB

vi kallar det också för Världens Längsta Halvmeter eller den Gyllene Halvmetern dvs den sträckan som är mellan hjärna och hjärta :-)) Det kan ta en oändlig tid innan tanken om att sluta dricka äntligen når ner i hjärtat så jag accepterar det !

Och nu i Festivaltider så framstår nykterheten som en gudasänd gåva :-)) Jag ser inte mycket svår fylla men en del kunde absolut ha nyttja sina dyra festivalslantar på ett klart bättre sätt. Mer oroande är de som är höga som hus och lever i en helt annan värld och där det är svårt som fan att veta hur de ska reagera i nästa steg.
Återigen : Jag är så glad att det "bara" är alkoholen jag är beroende av.
Och jag är fantastiskt glad för att jag idag är en stolt nykter alkoholist som vet vad jag lyssnade på igår !
Och nu går jag in i dag tre med bla Thåström :-))

har jag återigen scrollat ända ner till sidan för att göra ett nytt inlägg. Jag tycker att forumet blivit så djävla uselt vad gäller överblick och navigering så en återgång till det gamla vore en klar fördel. När jag läst nya inlägg borde den "flaggan" försvinna från huvudsidan som de gjorde förut men ligger kvar ett bra tag.

Nåja, det var inte det saken gällde just nu utan CAN's pressmeddelande som kom nu. För mig som blivit lite nörd av min sjukdom så är all kunskap och erfarenhet av godo och denna undersökning som de nu presenterar måhända slår in öppna dörrar men likafull så bekräftar den vetenskapligt vad vi vetat hela tiden. Och för alla småbarnsföräldrar borde detta vara en stor,irriterande och dunkande, alarmklocka. Det finns all anledning att kolla era barn fast de inte växt ur småbarnsstadiet, drogvanorna kommer tidigt. Jag ser att tabellerna beter sig lustigt när jag kopierar men hela rapporten kan hämtas hos CAN.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är en organisation som har till uppgift att
sprida information om alkohol och andra droger. Våra återkommande nationella undersökningar är
Skolelevers drogvanor, Drogutvecklingen i Sverige och Narkotikaprisutvecklingen. CAN genomför
även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län.
CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, www.can.se, info@can.se
adress: Box 70412, 107 25 Stockholm, besöksadress: Klara Norra Kyrkogata 34, tel: 08-412 46 00, fax: 08-10 46 41
PRESSMEDDELANDE
VISBY 2013-07-04
Ny rapport: Nätdrogsanvändare inte vem som helst
Unga som använder så kallade nätdroger är i stor utsträckning narkotikaanvändare och högkonsumenter av alkohol. Det framgår av rapporten "Ungdomar som använder nätdroger - vilka är de? Empiriska analyser av skolelevers drogvanor med fokus på nätdroger" som presenteras vid ett seminarium i Almedalen idag.
- Studien visar att den grupp som enbart använder nätdroger är liten – klart under en procent i gymnasiet och ännu mindre i årskurs 9. Nätdroger används huvudsakligen av en relativt sett belastad grupp ungdomar som använder många olika droger, säger Håkan Leifman, direktör vid CAN, i en kommentar.
Andelen elever i årskurs 9 och gymnasiets år 2 som uppgett att de prövat s.k. nätdroger. Procentuell fördelning efter kön. 2012-2013.
Ja, spice eller liknande rökmixar
Ja, mefedron eller liknande
Ja, annan nätdrog
Någon nätdrog totalt
Använt narkotika totalt
Årskurs 9
Pojkar (n=5011)
2,6
0,4
0,3
3,1
7,7
Flickor (n=4951)
1,8
0,2
0,3
2,0
6,3
Gymnasiets år 2
Pojkar (n=3917)
5,5
0,3
0,4
5,8
20,3
Flickor (n=4138)
2,2
0,2
0,3
2,5
14,5
Kunskapen om användning av nätdroger är låg och den här studien syftar till att beskriva unga nätdrogsanvändare genom att analysera data från CANs skolundersökningar på gymnasienivå från 2012 och 2013, sammanlagt 8000 enkäter. För att kunna beskriva vad som kännetecknar nätdrogsanvändare har jämförelser gjorts med användning av andra droger och förekomst av riskfaktorer.
Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är en organisation som har till uppgift att
sprida information om alkohol och andra droger. Våra återkommande nationella undersökningar är
Skolelevers drogvanor, Drogutvecklingen i Sverige och Narkotikaprisutvecklingen. CAN genomför
även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län.
CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, www.can.se, info@can.se
adress: Box 70412, 107 25 Stockholm, besöksadress: Klara Norra Kyrkogata 34, tel: 08-412 46 00, fax: 08-10 46 41
Analyserna visade genomgående på mycket stora skillnader mellan de respondenter som använt nätdroger och samtliga respondenter. Exempelvis svarade 16 procent av samtliga gymnasieelever att de använt cannabis, ca en procent amfetamin och ungefär lika stor andel kokain. Motsvarande andelar bland nätdrogsanvändarna var 79 procent för cannabis och 15 procent för både amfetamin och kokain. Fyrtiofyra procent av nätdrogsanvändarna klassificerades som högkonsumenter av alkohol och 55 procent uppgav att de röker varje dag eller nästan varje dag; att jämföras med 12 respektive 14 procent bland alla svarande.
Droganvändning bland elever i gymnasiets år 2, jämförelse mellan respondenter som uppger att de prövat s.k. nätdroger och samtliga svarande.
Röker dagligen/ nästan dagligen
Högkonsu-menter av alkohol
Använt cannabis
Använt amfetamin
Använt
kokain
Använt nätdroger
55%
44%
79%
15%
15%
Alla svarande
14%
12%
16%
1%
1%
När det gäller riskfaktorer (såsom skolk, dålig kontakt med föräldrar och många vänner som röker/dricker sig berusade/använder narkotika) uppvisade nätdrogsanvändarna genomgående höga riskpoäng. Exempelvis uppgav 38 procent att de skolkar minst 2-3 gånger i månaden och 23 procent att föräldrarna tycker det är okej att man berusar sig på alkohol och/eller röker hasch/marijuana och/eller röker cigaretter. Motsvarande andelar bland alla svarande gymnasieelever var 13 respektive 8 procent.
Vad är nätdroger?
Begreppet nätdroger används både om narkotikaklassade, icke klassade substanser och substanser klassade som hälsofarlig vara och som saluförs via Internet. I den här undersökningen utgår vi ifrån följande frågeställning:
”Nuförtiden talas det om så kallade nätdroger (även kallade designerdroger, RC-droger, nya syntetiska droger). Har du använt någon sådan?” Svarsalternativ: 1. Nej. 2. Ja. Spice eller liknande rökmixar. 3. Ja. Mefedron, Metedron eller liknande. 4. Ja, annan nätdrog nämligen…
Rapporten i sin helhet kan laddas ner på www.can.se.
För mer information:
Håkan Leifman, direktör, 070-343 24 81 Clara Henriksson, utredare, 08-412 46 26

vill.sluta

Goda vänner vars son dig igår.
Tabletter, alkohol och spice kombinerat.
Riktigt tråkigt, var över I gårkväll för att krama om dem.
Hennes bror med familj är där och de äter pizza OCH DRICKER VIN!
Fick en klump I magen och höll på att säga:

-Jaha, vad firar vi här när det drickse vin?

Men jag kramade bara och gick.
Glad över mitt beslut.......
/A