..

nybörjare är både spännande och skrämmande.
När jag klev ut i nykterhet så hade jag druckit var dag i över 10 års tid och alldeles för mycket i ytterligare 10 år så vanan var grundmurad. Att då kliva ut i verkligheten, mentalt helt naken, var med ett milt ord omtumlande. Jag hade turen att få komma ut på senvintern just när allt börjar vända i naturen så jag och våren gick och småvisslade i kapp och småmös över allt nytt. Det var ju tid och evigheter sen jag överhuvudtaget brydde mig om vad som hände och det fanns så mycket fint att uppleva.

Men det fanns också skrämmande situationer som jag var tvungen att fronta. Jag hade ju haft mitt barskåp i garaget och det tog tid innan jag tordes gå in där ensam, spöket kunde ju vänta på mig !! Nu i efterhand ser det löjligt ut men då, nynykter, så var det en realitet. Fester, middagar, vanor där jag alltid drack, gamla beteenden osv osv...det var mycket att stå upp emot. Att gå emot mina rädslor blev nästintill en sport och efter ett tag växte självkänslan och jag blev medveten om att det var mina val som fällde utlåtandet.

Jag firade min första årsdag i nykterheten på ett AA-möte i Patong och där var det en amerikan som frågade mig hur jag tordes åka så långt när jag var nynykter. Jag förstod faktiskt inte frågan riktig så han fick förklara : Det finns ju så mycket alkohol här ! Ehhh...jaha...vad är problemet ?? Jag hängde inte alls med på vad han menade men hans tanke var ju att det var så lätt att supa där. Jag hade inte alls tänkt i de banorna utan hade fullständigt klart för mig då att jag är alkoholist och jag kan inte dricka. Spriten hoppar ju inte på mig utan det är min egen vilja som styr om jag vill lyfta det första glaset till munnen. Det var första gången som jag medvetet tänkt den tanken, det hade aldrig behövts tidigare, för som nybörjare i det fria livet var det så mycket annat som pockade på uppmärksamhet.

Att upptäcka, känna, uppleva i det nya livet var fantastiskt fint för mig, små vardagliga ting som tidigare var obetydliga eller tvärtom oöverstigliga blev till otroligt fina upptäckter och nya lösningar. Att leva idag fick en helt annan betydelse än tidigare då dagens största uppgift var att se till att spriten räckte.

Jag har en tendens att glömma det vardagliga och bara rusa fram, enögd. Nu har döden hälsat på i min krets 3 ggr inom en månad och jag har återigen blivt påmind om att verkligen njuta av den tid som jag har fått tilldelad. Framförallt nu när jag kan njuta ordentligt av dagen i dag, nu när jag ser utan spritdimmor. Jag måste uppmuntra nybörjaren i mig igen och göra galna, oväntade, saker och njuta fullt ut av min tid.

Jag vill kollektivt hälsa alla nya till forumet och ge rådet att njuta av er själva och göra bra saker bara för er egen skull.

Kram ♥

Nykter i dag

Hej Adde

Jag hakar på den sista meningen du sriver att man ska göra bra saker bara för sin egen skull - så viktigt ! Att hitta nya, bra saker som man gillar att göra. Jag t.ex. började sjunga i kör - min nya drog ! Och Gud, vad roligt det är ! Jag riktigt lyfter när jag är där, när jag ska hem är det som att flyga på moln. I övrigt har du skrivit ett väldigt bra och tänkvärt inlägg. Jag beklagar sorgen du drabbats av, hoppas du kan finna lugnet och ron att sörja - utan alkohol !

Kram

Hulda

vad det är med körer som drar alkisar ?? :-))) Jag har flera vänner som blivit helt galna i att sjunga efter att de blivit nyktra ! Själv så inser jag att jag gör mig bäst genom att hålla tyst ! En röst som kan spräcka glas :-))

Vet ni att det bästa jag vet är att mötas av ett inlägg på fb om att en vän firar nykter årsdag !? Det är så underbart att se att det fungerar om jag gör det valet och följer "Di Gamle" som gått före mig !

Nykter i dag

Ha-ha, jag visste inte att det är vanligt att alkisar börjar sjunga i kör ! I mitt fall handlar det om att jag alltid älskat att sjunga, och blev meddragen till Gabriel Forss' kör. Han kan verkligen sina saker, och att gå dit är bara ett sant nöje, alkis eller ej.

Mammy Blue

jag sjöng i kör redan som alkis. En och annan söndagsmorgon som tillbringats i kyrkan med tuggummi, parfym, vatten och panodil..

Men kul är det! Ännu roligare nykter!

Kram!/MB

Gammel tanten

För länken!
Spolade fram och tittade på inlägget om alkohol. Intressant!
Ha en Fin dag!
Tanten

... jag har skrivit det förut och jag vill ändå skriva det igen - tack för fina, stöttande ord! Du har gjort ett bra val i ditt liv (eller, kanske flera, men i alla fall ett val som jag vet att du gjort bra)!

Helgkram!

många unga väljer att använda hasch/cannabis istället för alkohol i tron att det är mindre farligt så är de 8 myter som kan laddas ner från den här sidan värd sin vikt i guld.

Narkotikaindustrin har på ett mycket förslaget sätt fått unga av idag att tro att hasch är helt ofarligt vilket är så fel det kan bli. En 30-åring som rökt sen tonåren är inte svår att identifiera när man möter hen. Så skrämmande.

http://www.narkotikafriskola.se/l%C3%A4sv%C3%A4rt/ladda-ner-skrifter-89…

"8 MYTER OM CANNABIS
Pelle Olsson
2012"

som jag gärna hoppar över.....

När jag var aktiv alkoholist så var ju helgen en 3-dagars fylla för att slippa alla krav och ångesten med alla måsten och press. Nu är jag på väg med en förändring och är själv under helgen, jag får göra precis vad jag vill, äta vad jag vill, sova när jag vill, jobba om jag vill....jag är fri och jag kan känna att detta är en start på mitt nya liv som jag ska forma helt på mitt egna sätt.

Det har tagit 2,5 år att komma hit men nu ser jag att gubben fortfarande kan göra en total förändring av sitt liv, den andra genomgripande förändringen jag gör i livet. Det är en stor gåva att jag fått denna möjlighet fast jag inte såg det när allt rasade och nu vill jag förvalta denna gåva efter bästa förmåga.

Jag har under hösten tappat kontakt med 3 vänner i gemenskapen och det svider i hjärtat. Jag vet att jag inte kan påverka men det bär så inihelvete emot att "acceptera det jag inte kan förändra". Jag vill ju så gärna att det ska gå bra för mina fina vänner och när de bara försvinner känner jag en knuta i magen av oro. Jag hatar när jag får läsa i dödsannonserna eller på facebook vad som hänt. Jag vet att vi alkoholister/drogberoende lever på gränsen till döden i vårt aktiva liv, jag har ju själv varit där, men ändå blir jag aldrig van vid det. Och det hoppas jag att jag aldrig blir !! Jag har mött så många skadade människor som i sin drogfrihet inte kan/vill/orkar se sina medmänniskor och de behov de har. De bygger en mur runt sig och har ett totalt självcentrerat sätt som gör alla känslor helt meningslösa.

Och jag vill inte dit !!

Jag vill bry mig om andra, se att vi är alla lika oavsett kön, etnisk tillhörighet, beroende, status......under vårt skinn ser vi alla lika ut.

Det tog mig över 20 år i alkoholismen till att jag slutligen kapitulerade och insåg att jag behövde hjälp. En hjälp som jag än idag behöver och som jag idag även har möjlighet att dela med mig av om nån så önskar. Jag rådrack de sista åren, 10,2 öl och Explorer (varför dricker inga så här på forumet ?? Bara finvin och finwhiskey :-))) ), det primära var fyllan, inget annat. Jag kan komma ihåg avslappningen som spreds i kroppen vid första klunken öl men jag har också i färskt minne när jag tog återställaren i form av en klunk Explorer som formligen exploderade (därför den heter så ??? ) i magen och vände upp i en kaskadspya. Jag minns besvikelsen och snålheten när en klunk försvann sådär :-(( , och jag ville så gärna tvinga den kvar i magen så jag fick min kemiska sinnesro. Jag löste det med att först ta en klunk öl som lade sig som ett skyddande lock i magen. Nöden är uppfinningarnas moder.

Jag undviker allt, verkligen ALLT, som kan trigga igång mig idag för jag vill inte tillbaka. För mig fanns inga finglas att dricka ur de sista 10 åren, det var direkt ur flaskan/burken. Jag är ägare till en fin uppsättning glas som är ämnade till diverse olika drycker och jag har försökt att bli av med dem för de representerar trots allt ett betydligt värde vid nyinköp men marknaden är väldigt begränsad i min krets av bekanta :-)) Förmodligen blir det dödsboet som får göra sig av med dem på lämpligt sätt.

Ett något blandat, surrigt, inlägg men så är jag idag när jag är helt nykter och jag trivs med det :-))

Ta hand om er med hjälp av en dag i taget och beslutet om att inte dricka just idag så ökar era chanser till ett bra liv utan alkohol eller droger betydligt !

Kram på er alla ♥

till dig Adde! Att du och Berra fanns på forumet, och generöst delade era erfarenheter gav mig ett hopp som inte kan beskrivas i ord då för tre år sen när jag hittade hit. Att ni båda finns kvar, liksom jag, i nyktra, levande liv hoppas jag att kan ge hopp till andra som är i början av den knaggliga vägen mot ett nyktert liv. För mig har det blivit ett mantra att man kan ta makten över sitt liv. Och man kan återta den makt man förlorat. Att du dessutom är ett levande bevis på att man kan resa sig när "ramen" faller är ytterligare en dimension av samma faktum.
Tack för att du finns och delar med dig! Önskar dig en skön jul med mat du gillar och bra program på TV. Allt gott och varmaste julkramen ♥ / mt

som glider runt på FB med lite olika formuleringar men budskapet kan inte missförstås :

Hej! Jag undrar om du har glömt mig, jag är din sjukdom..
Jag HATAR möten..
Jag HATAR högre makter..
Jag HATAR alla som har ett program.

Jag HATAR alla som har en sponsor som påminner dig om att jag finns och hur jag arbetar.

Till alla som kommer i kontakt med mig: Jag önskar er lidande och död.

Låt mig få presentera mig. Jag är sjukdomen beroende!
Jag är listig, falsk och stark, sådan är JAG.
Jag har dödat millioner människor och jag är ännu inte nöjd.

Jag älskar att överraska dig.
Jag älskar att låtsas som om jag vore din vän och din älskade.
Jag har tröstat dig eller hur?
Fanns inte jag där när du var ensam? Då du bara önskade att dö, var det inte mig du ropade på då?

Jag var hos dig.
Jag älskar att göra dig illa.
Jag älskar att få dig att gråta eller ännu hellre älskar jag att få dig så avstängd att du varken kan känna smärta eller gråta.

När du inte känner något överhuvudtaget, då känner jag mig riktigt nöjd och allt jag ber dig om är långt lidande.
Jag har alltid funnits där för dig.
När det gick bra för dig i ditt liv bjöd du in mig. Du sa att du inte förtjänade allt det goda och jag var den enda som höll med dig.
Tillsammans klarade vi av att förstöra allt som var bra i ditt liv

Folk tar mig inte på allvar.
Hjärnblödning tar de på allvar, hjärtinfarkt, ja till och med diabetes tar de på allvar.
IDIOTER! Utan mig vore dessa saker inte möjliga.
Jag är en sjukdom som alla hatar, men ändå kommer jag inte oombedd. Du väljer att ha mig.
Det är så många som har valt mig framför verklighet och frid.

Mer än du hatar mig, så hatar jag alla som har ett tolvstegsprogram. Ditt program, dina möten, din högre makt.
Allt detta sviker mig och jag kan inte arbeta på det sättet som jag är van vid. Nu måste jag hålla mig i ro här.
Du ser mig inte, men jag växer mig större än någonsin.
När du bara existerar, då lever jag.
När du lever då bara existerar jag.
Men jag är här.....

Du kan lita på mig, jag väntar på dig.
Tills vi möts igen önskar jag dig lidande och död.

FylleFia

Hej Adde och God fortsättning på helgen!

Förstår om du reagerar på FB-texten. Det är skrämmande hur dumma människor det finns. Givetvis kan man drabbas av både diabetes och hjärt/hjärnsjukdomar utan att någon sin ha nyttjat en droppe alkohol!

Fia

jag har inte skrivit att jag reagerat på texten ?

Som jag skrev så finns den i olika formuleringar och ska jag tycka något så är det väl att den är brutalt ärlig ? Att det bakom många "normala" sjukdomar finns ett för högt alkoholintag är ju ett känt faktum men oftast kommer inte det upp till ytan utan man behandlar enbart symptomen. Jag själv kunde dra ner på min astmamedicin när jag slutade kröka. Jag har vänner som skippat magsårsmedicinen och det höga blodtrycket är ju ofta en följd av för mycket drickande.