Ny här med egen tråd. Har dock läst många inlägg sedan jag hittade forumet för några veckor sedan.

Bestämde i tisdags morse att det får vara nog nu. Kände inte ens ett sug de första dagarna, ett par värktabletter mot huvudvärken bara. Efter att ha läst mångas berättelser förstod jag att lockelsen säkert kommer att dyka upp. I går längtade jag, men tack och lov infann sig aldrig tillfället.

Nu önskar jag lite pepp när suget sätter in. Har förstått att det finns många, många i samma situation som jag. Att det hjälper att läsa om andras erfarenheter och se responsen de får känns stort.

Hälsningar en lyckligt gift kvinna med ett bra jobb och flera fina (vuxna) barn. Så varför?

Mirabelle

Så fantastiskt bra att du tog dig därifrån och inte lät det gå längre. Nu vet du att så kan det också gå om du inte är på dig vakt. Det kommer nog ta lång tid innan man checkat av alla risker, så att man är beredd med en strategi... kram

... fantastiskt stöttning det finns här. ♡ Inga dömande, inga anklagande utan bara pepp och omsorg. Precis det jag behövde i går. Misslyckad känner jag ju mig, förstås, men självförebråelserna är helt klart mindre än de brukar.

Så ett stort TACK till er alla - för vilken gång i ordningen vet jag inte. Men så mycket vet jag att jag är nykter, det primära och viktigaste målet. Hann tack och lov aldrig bli berusad i går heller. Puh!

Tillbaka till min tidigare fråga: Vad hände? Vet fortfarande inte, kanske struntar jag i svaret och helt enkelt bara inte gör om det.

Ha en fin dag, nu håller vi! ♡ Kram

Varje dag är en kamp. Jag förstår inte varför det ska behöva vara så jobbigt nu efter så lång tid. Längtar så tills det känns enklare, tills nykterheten blir en naturlig del av min vardag. Hade i princip inget sug de första 50-60 dagarna. Sedan dess har det varit krig...

Kör mina strategier, de som jag tjatar om: Ingen tillgång till alkohol hemma, omväg runt Systemet, inbokade aktiviteter, förlängd arbetstid. Är helt enkelt tvungen. Men fy, vad less jag är ibland. Har dock känts lite lite lättare de senaste dagarna. Hoppas! Så, slutklagat för den här gången.

Uppdatering: Forumet, förstås, det är ju här jag hämtar min största motivation!

I dag är jag nykter! Nu håller vi i! ♡ Kram

Mirabelle

Jag tyckte också att det var mycket lättare i början... Efter en månad började nykterheten kännas som mehhh whotevvah... Jag känner mig själv och vet att allt som är en utmaning biter jag fast om som en pitbull. Kampar och vägrar släppa. Vinnarskallen går igång. Sen när det inte är någon utmaning längre tappar jag motivationen. Tristessen sätter in.

Vet att det är många som kämpar, men tycker att det borde lätta lite snart. Beroendet, ja... Djupt förankrat på många sätt. Mary, du har varit helt otrolig som lyckats trots allt som hänt runt dig. ♡ Vi får klura vidare.

Har också funderat i de banorna, Mirabelle. Jag var så himla taggad i början, hundratio procent fokuserad, så jag hade inte tillåtit mig att misslyckas då. Har däremot aldrig tänkt ordet tristess, men det kanske är just det. Jag får nog fylla ut tiden ännu mer...

Tack alla för att ni finns och ger hopp. ♡

Man ångrar aldrig en nykter dag/kväll.

Har lite flow nu och tänker njuta av det, efter några extra jobbiga veckor. Solen skiner - och jag med den. Äntligen!

Trevlig helg! ♡ Kram

Tro det eller ej, i dag är det 100 dagar sedan jag bestämde mig på allvar för att försöka leva ett nyktert liv. Vägen hit har inte varit spikrak, men jag har lyckats riktigt bra, om jag får säga det själv.

Första 50-60 dagarna kände jag inte mycket sug alls. Sedan blev det en riktigt hård fight mot A. Ett typiskt återfall med fylla en (1) kväll har jag tagit. Några snedsteg med resultat att jag varit ytterst nära att falla, men höll mig trots allt uppe, ingen mer berusning. Vet att det är en tuff kamp och jag är ödmjuk inför detta. Däremot ger jag inte upp, det har jag lovat mig själv!

Har ju haft lätt att döma mig mycket hårt och såg absolutism som det enda rätta. Tänkte att en folköl en enda gång innebar att allt var förstört. Tog sedan fasta på Mirabelles ord om att helvitt i första hand är en strategi för att inte trilla dit igen. Ett glas är ju ingen fara så länge det inte blir mera - vilket det för många av oss så gott som alltid blir. Därför fortsätter jag helnyktert och hoppas att det förblir så.

Vinsterna är så oändligt överlägsna känslan av det första behagliga ruset - det som snabbt övergår till illamående, minnesluckor och ångest. Att istället må bra, tänka klart, veta vad man gör, vara närvarande, listan kan göras lång... Friheten att kunna använda helgerna till annat än fylla och bakisångest är ljuvlig - jag kommer inte på något bättre ord. Ljuvlig!

I dag är jag nykter! ♡ Kram

RaniLee

Jag har läst din tråd och din kamp mot a, stress och tristess. Jag känner igen väldigt mycket i din tråd och särskilt detta med stressen. Även jag har en tendens att jobba för mycket och ha ett stressigt kravfyllt arbete, som tar ut sin rätt på mig som person. Jag har druckit på stress för att få lugnet, för att få hjärnan att varva ner. Det var länge sedan jag var berusad men har inte varit helt utan alkkohol. Några öl då och då och en flaska vin till helgen är mitt risk/missbruk. Låter kanske inte så mycket men det är för mycket för mig, då jag dricker snabbt för att döva..
Blir inspirerad av din tråd och din resa.

Tilde

...igenkänning i din tråd. Jag har läst hela nu. Stort grattis till 100 dagar!

Mirabelle

100 dagar utan att trilla tillbaka i vanedrickande, det är stort!!! Härligt att du känner friheten och vinsterna så starkt :) Kram

"100 dagar utan att trilla tillbaka i vanedrickande." Tack, Mirabelle, det var precis den formuleringen jag letade efter. Exakt så är det, jag har aldrig behövt börja om från början, utan bara kunnat fortsätta. Fortsätta att lägga till timmar, dagar, veckor och månader.

Nu håller vi! ♡ Kram

...med mig själv. Trots att jag vet att jag inte tänker dricka ploppar tankarna upp varje dag och undrar:
- Ska vi inte ta en tur till Systemet ändå?
- Nej, har jag ju sagt!
- Men några folköl då, 3,5:or, det är nästan som lättöl?
- Kommer inte på fråga.
- Men i morgon då, fredag, då är det legalt. Ingen kommer att fundera över att du handlar lite...
- NEJ, ska det vara så jäkla svårt att fatta???

Grrr, tydligen...

I dag är jag nykter! ♡

Lim

Grattis till dina hundra dagar ? och det där dividerandet kommer jag så väl ihåg ? vidrigt. Men det försvinner med tiden. Låt det gå minst 6 månader. Hjärnan är kidnappad längre än det går att ana tror jag.

Jag upplever ju fortfarande nya saker i nykterheten efter ett helt år.

A-djävulen vill inte ge sig så lätt.

Kämpa på ❤

Att få slå upp ögonen utan ångest, huvudvärk och illamående. Sååå värt!

Tack för all pepp, fina vänner, det behöver jag mycket av fortfarande.

Trevlig helg, nu håller vi! ♡

anonym17136

God morgon .. Ja , visst är det Såå härligt att vakna pigg o fräsch ..Och kunna njuta av en hel helg utan att vara bakis och med huvudvärk .. Följer din resa .. Du är en riktig kämpe ?

Emma79

Man får lust att göra saker! Eller bara dricka kaffe och läsa tidningen i sängen.

Ha en fin helg!