Jag har hållt till i min tråd i forumet där man reder ut ifall man dricker för mycket eller inte, och det vet jag nu att jag har gjort. Igår kväll fick jag grepp om mängderna. Jag räknade ut att jag har druckit dubbelt så mycket som jag trodde under senaste tiden! De där boxarna är livsfarliga... Jag är iaf inne på min 14:e nyktra dag nu, och redo att hålla det här, på allvar! Kram

Mirabelle

Ja, det är ju så man måste göra. Ta själva livet en dag i sänder. Märkligt nog har jag den förmågan i kristider. Lugnet i stormens öga. I lugnare perioder är det svårare, av någon anledning. Fysisk aktivitet hjälper. Idag har jag åkt av mig oron i slalombacken :)

AL

för min skull...nä usch det var själviskt sagt. Håll ihop för din egen skull ?
Jag är långt bakom dej i nyktra dagar men jag kämpar.

Mirabelle

Nä det var inte själviskt sagt. Det var precis vad som behövdes :) Att ingå i ett större sammanhang, där ens egna val faktiskt påverkar andra, det stärker beslutsamheten. Nu håller vi, en nykter dag i taget! Kram

Mirabelle

Nu slutar jag vela vid vägskälet och tar ett nytt fast beslut. 60 dagar utan rus är inte förgäves. Anledningarna är inte triviala. Själva velandet och dividerandet är bevis nog. Motivation schmotivation. Sedan när inbillar jag mig att jag är särdeles motiverad att göra något alls av alla måsten i livet? Motivation är som lycka. Man upplever korta, och allt uppslukande starka glimtar. Resten av tiden går det framåt på ren tjurskallighet. Så here goes. Nykter mellokväll, avnjutandes alkoholfritt bubbel här i min ände. Hoppas ni har det fint i era soffhörn alla rara kämpar!

AL

vilket betyder att jag banne mej får skärpa till mej....nu te... men har svept vin innan...skamkänsla...Det är så j***a onödigt....ger som inget längre.

Mirabelle

Bra att du avslutar vinsveperiet och kör vidare på te. Att vinet inte ger någon payoff längre är ju strålande. Då vinner du snart kampen! Nykterheten börjar nu i denna stund :) Kram

Mirabelle

Har du identifierat triggern? Det kritiska ögonblicket då du för en stund gav blanka fan i att bevisa för dig själv att du kan bättre? Jag tror att det ligger en hel del trots bakom mina beslut när jag har valt vinlull i alla fall... Typ "Skitsamma, åt helvete med alltihop, jag gör som jag vill. Så det så. I'm not perfect, so shoot me."

AL

...jag får bestämma själv.
Vilket jag alltid får för jag är över 18..
Känslan av min egen tid... mitt val ... bedövning från krav....mest mina egna.
Jag är min egen slavdrivare och min strängaste kritiker

Mirabelle

Jag tänker att man kanske dricker i ren trots mot den där stränga inre kritikern...

Oh store tid... Jag har utvecklat trotssyndrom mot mig själv :P

AL

Då är vi två. Är det en sjukdom ? Kanske bara en diagnos ?

O nej O nej ...är vi dömda att leva med vårt trotssyndrom i all evig tid. Finnes det någon bot ? ( ridå )
Akt 2 .....

Mirabelle

Trotssyndrom löses inte lätt... Alla instanser runt individen (i detta fall oss) måste gå ihop och arbeta strategiskt och målmedvetet. A och O är att de auktoriteter som i dagsläget utlöser problembeteendet (i detta fall vi) måste ändra förhållningssätt gentemot individen med syndromet (i detta fall oss). Så kallat låg-affektivt bemötande har visat sig vara en effektiv metod i samspelet med dessa individer. Frågan är om den inre kritikern är förmögen en sådan förändring vad gäller förhållningssätt och bemötande, av den enkla anledningen att hon är ett elakt perfektionistiskt as. Hahahahaaa :D

Full fart i går kväll här bland trådarna, ser jag. Tänk att det verkar vara så många som tvivlar på och ifrågasätter det nyktra livet efter ca två månader. Hade fenomenet ett namn? Eller var det ett namn på det som en del råkar ut för efter ca en månad?

Strunt samma om det heter något, det viktigaste är att komma förbi. Reality-check för dig då kanske, Mirabelle. Magen protesterar och påminner om vilken skit (!) alkoholen är.

Ni är otroliga på att kämpa trots ångest, stress, ensamhet och ett jäkla sug. Och gemenskapen här är ju fantastiskt. Håller med om att forumet skulle bli bra mycket fattigare utan Mary, men också utan dig, Mirabelle. Och många andra. Så tack till er alla. ♡

Nu håller vi! ♡ Kram

Mirabelle

Vi kan väl kalla det två-månaders-trots? Reality check behövdes! Och att få tugga av sig... Jag tror att det ofta är det misstaget iaf jag gör med det mesta som bekymrar mig... Jag pratar inte, utan låter tankarna mala på i huvudet oemotsagda, och får därmed inte perspektiv och distans. På det viset kan man övertala sig själv till att fatta vilka knasiga beslut som helst... Ja, nu håller vi! Även om jag vaknade med jordens dunderförkylning, så känns allt helt OK. Har inte bestämt mig för om jag ska ställa in längdskidåkningen eller inte. Min man uttrycker en önskan om att jag stannar hemma, nedbäddad... Kram

Tror att du missat något, Vasaloppet började redan 8.00. ?

Tvåmånaderstrots kan det vara. Eller tristessen som du var inne på. Tappad motivation är det ju, om än en förhoppningsvis tillfälig sådan.

Nu pratar vi vidare, ut med tankarna så ska vi nog se till att du kommer på andra sådana. ?

Kryakram! ♡

Mirabelle

Trotsar förkylningen och ger mig ut på längdskidorna. Ett av mina barn ville nämligen hänga på, och det är helt enkelt en efterlängtad möjlighet jag inte kan tacka nej till :) Wish me luck!

Hoppas att det gick bra. Ta det lugnt nu och kurera dig.

Själv är jag nyss hemkommen från en skön långpromenad. När ångesten gör sig påmind är det skönt att göra något aktivt.

Mirabelle

Den där konstanta oron och rastlösheten inombords... Det kanske är ångest? Det finns inte direkt något att vara orolig och stressad över just nu. Inte mer än vad som kan betraktas som normala påfrestningar i yrkeslivet iaf. Ändå finns känslan av obehag och nära förestående katastrof där... Nåja, vad det än är för något så hjälper frisk luft och motion. Det var superskönt att glida fram i spåren ett par timmar, och solen sken på oss :) Nu sitter jag iofs här med ännu mer ont i halsen och bihålorna. Näsan rinner som en kran :P Men det var det värt! Hoppas bara på att må litet bättre imorrn. Mycket händer i nästa vecka, och jag har en central roll för att det ska gå runt...

Mirabelle

Nu har jag trillat in på en intressant sida via Facebook. Känslosmart. Jag kan sätta bock på de flesta flyktbeteenden... Kolla här ni andra som funderar känslolivet ##redigerat##

Du jobbar på med att förändra dina alkoholvanor och delar med dig av din resa här på forumet, peppar andra och får pepp. Fint!

Jag redigerade bort länken till facebook, detta då det fanns kontaktuppgifter till dem som gjort sidan där de säljer tjänster och vi måste tyvärr vara konsekventa med att ta bort sådant.

Hoppas du förstår.

Fortsätt såklart gärna skriv och läs här, dina inlägg är inspirerande och givande för många!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen