Otroligt

Hej alla fantastiska människor som kämpar och delar med er så generöst av era historier!
Jag har tjuvlyssnat på er sedan i höstas men nu är det dags även för mig att aktivt delta i kampen mot alkohol missbruket.
Min hjärna har varit kidnappad ett bra tag, har försökt hur många gånger som helst att dra ner men lyckas oftast bara komma till dag 3 eller 4. Sedan är det dags för en liter vin igen...
Nu är jag på dag 8 och det vill jag tacka er här på forumet för! Och mig själv såklart...

Profile picture for user Vinäger

Tackar också forumet för en stor del i min process att bli nykter- men försöker att inte glömma min egen insats. Bra jobbat!

Välkommen hit! Nu håller vi! ♡

Profile picture for user FinaLisa

Tack för att ni finns! Jag använder också forumet i mina tankar om jag inte kan somna. Då försöker jag formulera mina tankar i ord och detta gör att mina andra orostankar hålls lite på avstånd. Hjärtklappningen minskar och det känns lite mer uthärdligt att ligga sömnlös.
Ännu så länge har jag inget sug och idag är det dag 9!
Ha en skön torsdag alla fantastiska kämpar???

Profile picture for user Tilde

Som svar på av FinaLisa

att du kan använda forumet när du inte kan sova. För några år sedan hade jag mycket problem med sömnlöshet o jag hade oro o ångest. Jag provade sömnkurs på nätet o självhypnos som är väldigt rogivande för mig fortfarande, som en slags meditation och den gör mig lugn. Numera har jag ganska sällan oro när jag ska sova o kommer oro försöker jag tänka att det inte är farligt iallafall. Kanske kan du ha nytta av något av detta. Hoppas du sover gott inatt.

Jag har många orosmoment runtom mig och som jag inte kan påverka. Det är människor i min närhet som mår dåligt. Jag är för empatisk många gånger och grubblar för mycket. Det är väl en av orsakerna till varför jag hamnat i alkohol beroendet från början.
Men just nu väntar jag på att kunna sova normalt, har ju varit tvungen att ta till sömnmedel vissa nätter. Men det blir en ju också beroende av?

Har i helgen läst "Makt, mod och motstånd" av Benny Haag.
Den var fantastiskt inspirerande, han är verkligen övertygande i sin kamp mot alkoholen.
Han är så trovärdig eftersom han själv varit i missbruket och nu är nykter sedan 15 år.
Förebilder som stärker en är bra!
?????

Profile picture for user miss lyckad

...Kommer ihåg när en av mina döttrar sa till mig att jag skulle ta en dag i taget och det skulle bli veckor och sedan månader...Jag tänkte att "vaknade hon sen" trodde att det skulle vara omöjligt för mig...Men så är det..Sakta men säkert blir den nyktra tiden längre. Till slut blir det en vana och en vardag.Du är på den nyktra vägen nu..Härligt..

Ja, det känns lite märkligt att det går så lätt just nu... Är på dag 14 idag och jag har gått förbi systemet vid tre olika tillfällen under denna tiden men inte varit i närheten av att gå in. Tidigare har ju benen travat in av sig själva...?
Ska man tolka det som att jag är motiverad på ett nytt sätt kanske?
Eller ska jag förbereda mig för ett bakslag?
Men idag blir det inget iallafall??

...att gå in på systemet idag?
Men så tänkte jag på er alla här på forumet och kände mig som en svikare främst mot mig själv. Så det blev chips, godis och Coca-Cola?
Idag är jag nykter och imorgon är det dag 18!
Trevlig helg???

Någonstans visste jag att detta gick för lätt.
Att hålla 17 dagar utan sug var ju inga problem alls men igår slog det till bara sådär! Utan någon som helst anledning, begriper ingenting!?
Så vad gjorde jag? Utan någon skam i kroppen går jag in på systemet och köper en liter vin....
Går hem och dricker, den varar i ca 6 timmar. Därefter öppnar jag en flaska sprit fast min sambo ber mig låta bli... häller i mig en drink och vinglar sedan i säng.
Hur roligt var detta med facit i hand?
INTE ALLS! Hjärtklappning och ångest....Jag hatar mig själv idag.
Jag mår som jag förtjänar, idiot som jag är. Vill att denna dagen blir så kort som möjligt så jag kan börja om från början.
Nästa gång måste jag ha en beredskap för det stora A-suget!

Seriöst, jag menar det. Låter hurtigt och klämkäckt men det är det som gäller. De flesta har kört omkull någon gång, även jag, men det betyder inte att det är kört.

Lär dig istället något av det. Som du själv är inne på, beredskap när suget sätter in. Själv tjatar jag alltid om dessa strategier, som jag anser är avgörande - åtminstone i början - för att det ska gå vägen: Ingen alkohol tillgänglig, omväg runt Systemet, aktiviteter vid den kritiska tiden, komma hem senare än min man... Listan är förstås individuell. Klura på vad som behövs för att det ska bli mindre svårt att trilla dit om suget sätter in igen. Skriv gärna här.

Kom igen, jag tror på dig! ♡ Kram

Profile picture for user Mirabelle

Som svar på av FinaLisa

Kom igen, upp och hoppa. Vi kanske snubblar ner i diket någon gång, men vi behöver inte ligga kvar där :) Dina 17 nyktra dagar är inte raderade och förgäves. Dem har du kvar under bältet. Nu lägger vi till fler, en nykter dag i taget. Du är ingen idiot. Du är en människa under utveckling, som alla andra. Nästa gång stora suget slår till är du litet mer förberedd, litet slugare.

Tack snälla Mirabelle??
Imorgon mår jag nog bättre och ska räkna nya nyktra dagar.
Godnatt om en stund?

Har ännu inte lyckats ta mig upp ur svackan. Kravlar i självförakt och ångest...de gamla visorna dyker upp igen... På måndag ska jag sluta, efter påsk är det dags, hur korkad är jag egentligen?
Men jag vill inte ge upp, lyckades ju hålla 17 dagar för ett tag sedan.
Suck?

Profile picture for user Emma79

Tillbaka!

FinaLisa du var den första som gav mig en puff i rätt riktning då jag förvirrat ramlade in här. Tack tack tack!

En röra av ångest självförakt planer på att sluta... det blir så geggigt.

Till mig gav du rådet att hålla uppe ett par dagar till, då jag redan hållit uppe ett par dagar. Så det gjorde jag och nu är det mer än en månad och allt går upp och ner men jag konfronterar livet nykter vilket gör allt mycket lättare.

Så jag ger dig rådet: vänta inte till efter påsk ( vem bryr sig om påsk anyway?) sätt igång direkt! Viljan finns ju❣️

Stor kram och TACK och lycka till!

Som svar på av FinaLisa

Påsk är överskattat. Ägg är ju skitäckligt! Att ersätta flaskan med kokta äckelägg är dömt att misslyckas. Rätt tidpunkt att ta tjuren vid hornen kommer aldrig när man väntar på den. Varje tidpunkt är rätt tidpunkt. Just precis nu är den rättaste tidpunkten av alla. Släng ut flaskan. Gå till närmsta affär och köp dig något riktigt gott och syndigt till tröst. Du har klarat 17 dagar tidigare. Du fixar en nykter dag till! Kram

Profile picture for user Liten stor

Känner igen den där fallgropen efter ett par veckor som du beskriver. Jag börjar tro det att i mitt fall kan vara post akut abstinens som jag läst mycket om sista tiden. Behöver ju inte alls vara så i ditt fall men för mig hjälpte det att lära mig mer om det. (Jag trillar ofta tillbaka efter 14 dagar-1 månad fortfarande)

http://www.alkodrog.com/post-akut-abstinens-paa/

Heja dig!

Du är insiktsfull, tror att du fixar detta. Leta efter motivationen, det får/fick jag göra ibland. Påminna mig om plus- och minussidorna.

Lycka till! ♡ Kram

Dag 3 och fullt motiverad igen. Men med en annan ödmjukhet. Vet att jag behöver vara beredd hela tiden för suget kan slå till närsom. Förra gången var jag för kaxig....
Det blev ingen vit påsk men ändå måttlig.
Nu siktar jag på att nå dag 17 där jag snubblade för ett tag sedan.
Då bör även våren ha kommit! ☀?????

Profile picture for user PimPim

Välkommen tillbaka! ?
Du grejar detta... sikta på en dag i taget ?? Själv är jag på dag 24 och ikväll somnar jag nykter. Likaså imorgon.
Att jsg lyckats hittills beror på att jag inte har något vin hemma och att jag undviker glasbanken!
Jag har varit på tre olika tillställningar där jag varit nykter och då har jag valt att köra! Det har varit mina tre bästa strategier hittills! ??✨

Lycka till!
Kram PimPim ?

Som svar på av FinaLisa

Härligt att du har hittat motivationen igen! Det blir fint det här :) Ja det gäller att vara på sin vakt och inte underskatta a-hjärnans listiga manövrar, eller kraften i triggers och inlärda beteenden. Låt oss hoppas att den här evighetsvintern kommer till sin ände nu. Det mesta blir lättare och roligare under sommarhalvåret. Kram

Profile picture for user Halihalo

Dag 1 här nu då. Inga problem idag. Ångesten är så stor. Men imorgon... helg! Då vill man ju ha!

Profile picture for user Carina

Stort välkommen hit till forumet!
Och grattis till dag 1 - det första steget taget till en förändring. Du kommer säkert hitta massor av inspiration om du läser inläggen hos alla som skriver här på forumet.
Ett tips är att du skapar en egen tråd och berättar lite mera om dig och vad det är som gör att du nu vill ha en förändring. Det gör du genom att klicka på "Starta ny forumtråd" längst upp till höger.
Ibland får man ha tålamod innan man får svar på sin tråd, men med tålamod och att stödjer andra i deras trådar så brukar det lossna.

På återskrivande hoppas jag!
/Carina
Anhörigstödet & Alkoholhjälpen

Välkommen hit!
Jag är på dag 4 och svajar i tankarna idag men vet att suget det kommer och går hela tiden. Men för varje dag blir det längre mellan sugen....
Som någon skrev här så är det smart att låta ca 20 minuter gå innan man fattar något dumt beslut ??

Vill bara berömma mig själv idag då jag hållit 9 dagar utan alkohol?
Det har gått lätt så här långt men jag vet att A-tankarna lurar i vassen om några dagar.....då gäller det att hålla emot?
Tack alla här för att ni hjälper mig att kämpa!☀??

Vilken fin läsning, det är klart att du ska berömma dig. ♡ Bra att du är medveten om att tankar på A kan komma. Då är du förberedd, kan förebygga och ladda med alla strategier du kan tänkas behöva. Lycka till!

Suck, jag är under ytan igen.
Har ju inte varit så öppen med mitt liv här på forumet utan bara tagit emot allt positivt...och det är jätte fantastiskt.
Men jag är ju inte bara beroende utan också medberoende...
Har en vuxen son som mått dåligt och hållt på med självmedicinering i över 20 år.
Har hållit honom under armarna i alla år och antagligen varit en orsak till varför han blivit så hjälplös..
Orkar inte berätta mer just nu men det är så helt sjukt allting som har med missbruksvård att göra.
Idag fick han avslag på sin ansökan om att fortsätta med sitt stödboende och det gjorde att jag lugnat mig med alkohol....så typiskt....

Som svar på av FinaLisa

Den känslan är min främsta trigger. När känslan gäller barnens väl och ve... Då är det sju resor värre. Nu har du lugnat dig med alkohol. Utvärdera effekten. Förbättrades något? Vad och hur, i så fall? Finns det något annat sätt än alkohol att använda? Kram på vägen!

Nu ligger jag i sängen och skriver, hoppas kunna sova bättre inatt.
Drack tyvärr en flaska vin under eftermiddagen plus en liten whisky.
Trodde jag behövde lite extra sprit under kvällen och hällde upp lite i ett annat glas. Men den hällde jag tillbaka i flaskan senare.
Min sambo märkte ingenting.
Vad pinsamt detta är, hoppas det var sista gången.

Tack Mary P och Mirabelle???
Era trösteord dämpar min huvudvärk idag. Jag får se gårdagens återfall som ett snubbelsteg.
Mina nyktra dagar har ju varit många fler de senaste två månaderna sedan jag startade min tråd här på forumet.
Och det är jag väldigt glad för☀?

Det som är dumt är att vi både har vin och sprit hemma. Min sambo som knappt dricker något alls tycker ändå att det ska finnas hemma ifall det kommer någon....
Jag brukar ju inte dricka av just de flaskorna utan köpa eget men igår gjorde jag inte det...
Gjort är gjort och nu är det nya tag igen, tredje gången gillt kanske!?☀??

Profile picture for user Ansa

Som svar på av FinaLisa

Du har klarat att vara nykter många dagar och återfall ingår tyvärr i sjukdomsbilden?. Vi är många som trillat dit. Man vet inte vad som hände, plötsligt - som radiostyrd - sitter man där med alkohol.
(Sa din man ngt?)
Härligt att läsa att du blickar framåt❤️.
Snart är huvudvärken borta och du är som fabriksny?
Kram

Eftersom jag har hög tolerans mot alkohol så märks det knappast att jag druckit en flaska vin. Han säger aldrig något, bara om jag blir berusad.
Vi har det väldigt bra tillsammans men är begränsade i vårt liv på grund av att han sitter i rullstol.
Min rastlösa oro har nog bidragit till mitt alkohol beroende.

Läser och läser massa trådar med så mycket livsvisdom. Så många intressanta historier av alla fina empatiska människor.
Ändå spökar alkoholen ibland och tar över de kloka hjärnorna...? Fattar inte hur det går till.
Skulle så gärna tvätta bort minnet av alkohol för evigt. Se det som ett lösningsmedel man har i städskåpet.
Jag kommer aldrig kunna dricka ett eller två glas vin hemma. På restaurang kanske men hemma vill jag alltid ha mer....
Igår blev en sådan där dag igen, började bra med noll sug eller tänk på alko.
När det blev dags för lunch så hör jag mig själv fråga min sambo, ska vi ta ett glas vin till maten?
Grrr!!!??? Jag blir så arg på mig själv!!! Ville ju så gärna vakna idag utan huvudvärk...
Men nu så blir det kaffe och senare idag måste jag träna annars blir ångesten ännu värre.
Kram alla forumvänner??☀?

Jag ska nog fundera ett varv till på varför jag skriver här egentligen.
Jag vill ju förändra mitt drickande men orkar inte med detta velande hit och dit.
Det känns som att Forumet ska vara ett stöd för de som kämpar och håller fast vid nykterheten.
Jag tycker inte om mig själv just nu och det känns jobbigt att hålla på att skriva så jag nöjer mig med att läsa ett tag framöver....
Kämpa vidare alla ni som orkar!???
Ni är fantastiska!??☀??

Kan det vara så att det är velandet som är själva kampen? Jag velar också, hela tiden. Kan inte bestämma mig för om jag verkligen har alkoholproblem eller inte, om jag ska vara nykter eller inte. Jag tänker att forumet har plats för alla sorter. Olika sorters alkoholrelaterad problematik. Människor som är i olika faser. Alla behövs för helheten.

Profile picture for user Btt

Som svar på av FinaLisa

Finalisa- och du har nog inte bestämt dej än .....? Så måste det få vara.9
Forumet är en sajt att tala om alkohol och vårt personliga förhållande till alkohol. Att vi alls är här beror ju på att det förhållandet är lite skevt så skevt att det bekymrar oss.
Tror inte att du menar något annat heller.
Vi påverkas av allt vi tar in några slåss för att vara helnyktra andra för att dricka mer normal och vara på sin vakt.

Kan man tolka ditt inlägg som att du inte vet på vilket ben du ska stå på än ?
Så tolkar jag det.
Ibland orkar man inte delta i debatten för den handlar inte om "mej " och då har man inget att säja.
Då är det bra att man inget säjer ?.
Men läsa är bra man silar såklart allt är ju inte intressant för envar.
Men den är rätt som oftast en ögonöppnare och en aha upplevelse.
Om man inte bestämt sej för hur man ska förhålla sej till alkohol klart man tycker att det blir veligt.
Samtidigt tar det ibland med rätta tid att besluta sej för viljen väg man ska välja.
Den måste man hitta för annars kan man inte lägga kraft bakom beslutet och då blir det inget bar resultat.
Jag tror jag förstår ditt dilemma och ångest inför ett beslut.
Många gör si andra så men jag då ?
Var står jag hur gör jag ????
Vela lite till ??? så vet du till slut ❤

Jag har funderat under veckan som gått och är helt klar över att jag vill ändra mitt sätt att dricka.
Om det ska vara noll eller något enstaka glas ibland är frågan. Eftersom jag redan vet svaret så borde det vara lätt men där kommer velandet in.
Jag tycker det är poänglöst att dricka ett eller två glas vin hemma och det går nog aldrig att ändra på det. Jag vill alltid ha mer och min strategi får nog bli avhållsamhet om jag ska må bättre i mig själv.
Jag ska verkligen försöka nå de tre första veckorna och därefter göra en utvärdering. Idag är det dag 3, bara 18 dagar kvar!?

...att vi själva varit barn. ??
Jag läser så många berättelser här om trasiga uppväxter och olyckliga familjer.
Hur mycket är arv och hur mycket är miljö?
Hur mycket av min mammas ångest fick jag med mig i barndomen?
Hur mycket ångest har jag fört över på mina egna barn?
Hur kan vi hantera skuldkänslorna?

Jag tror att vi måste prata med våra nära och kära för att förstå och försonas med sorger och besvikelser.
Ärlighet och självinsikt är ett måste om man ska komma vidare och läka sig inifrån.
Man kan inte ändra det som har varit bara det som ska komma.
Mitt mantra är numera: Man ångrar aldrig en nykter kväll..?

Jag håller med dig, samtal är viktiga. Och den berömda självmedkänslan. Har sett att Yogainstruktörer utbildar i just detta med att acceptera sig själv med allt vad det innebär. Men det gäller också att komma vidare. Livet är inte alltid lätt, ibland får vi bara konstatera det.

Ha en fin dag! ♡

Tack Radar77
Mantrat har jag själv snott härinne? och det är bara att dela vidare???
Alla goda tankeväckande mantra behöver vi i kampen mot suget.

Profile picture for user nystart

Tack för att du skrev i min tråd. Jag har läst igenom din tråd nu och oj så lika problem vi verkar ha. Jag ser inte heller någon vits med att dricka 1-2-3 glas vin hemma, det ger mig bara ångest och vilja att dricka mer. Jag klarar att hålla en bra nivå ute med kompisar, men då fyller jag på med några glas extra hemma. Drickandet ger mig ingenting nu och jag vill inte ha mer av giftet. Nu står vi upp mot detta och tar det nyktert. Kram

Ja, absolut ska vi vara nyktra idag!?☀

Var det någon mer som hade problem med forumet igår kväll och i natt?
Jag kom inte in på hela kvällen...?

Profile picture for user Miss_blondy

Ja idag blir det en lång och härlig nykter dag.Som en nyktergal.Torr humor jag vet ?

Jo hade oxå problem ?Blivit en vana att gå in och läsa osv innan man hittar kudden.Fick lite abstinens hihi..

Ha en ljuvlig dag i det gråa vår vädret ?☃️?️

När jag till slut lyckades sluta röka för några år sedan kändes det som att komma ut från ett fängelse.
Att få slippa att alltid tänka på att ha cigg och tändare, jämnt tvingad att gå ut och röka i ur och skur, vilken befrielse!!
Nu försöker jag tänka likadant med alkoholen och har ju försökt och trillat dit massor av gånger men så var det med rökningen också innan jag lyckades sluta.
Men idag är jag på dag 9 och mår fint i denna arla morgonstund! ?
Kram och pepp till er alla forumvänner?

Som svar på av FinaLisa

Igår valde jag att dricka vin och jag ville det....Kan inte förklara men jag bestämde samtidigt att inte ha ångest idag. För då förstör jag ju den förändring av mitt drickande som jag håller på att bygga upp.
Å ena sidan vill jag sluta helt men å andra sidan vill jag kunna dricka normalt dvs två glas vin när vi har gäster eller är bortbjudna.
Å tredje sidan vill jag aldrig dricka ensam hemma för då känns det fel.
Så jag är kluven i tre delar just nu.
Har ont i huvudet idag efter en liter rödvin igår. Det är priset som jag visste jag skulle få betala. Men ingen ångest iallafall....?

Profile picture for user Ymmot

Som svar på av FinaLisa

Hej Lisa!
Jag gör som du och tillåter mig att dricka max tre glas en gång i veckan dock aldrig ensam. För mig fungerar det som en ventil. Det känns lite mjukare att göra så. På något sätt känns det som att både ha kakan och äta den! Jag har inte klarat målsättningen helt. Har ibland druckit 3.5-öl 2 st 33-or hemma själv. Jag tycker dock att vinsten är så tillräckligt stor ändå! Jag har inte samma sug längre, och min totala konsumtion har sjunkit från 15-25 glas/vecka till 3-5 glas/vecka! Har upptäckt de goda alkoholfria ölen och dricker det till mat. Om det inte fungerar kommer jag att byta taktik och köra helvitt i tre månader. Lycka till Lisa!

Ja, kanske jag ska avdramatisera drickandet en smula och lägga kraften på att ha en nolltolerans hemma ensam. För det är ju egentligen dit jag vill. Men frågan är om jag klarar det?
Jag får göra ett försök, ....om jag håller mig till helgen om två veckor då vi ska ha gäster så får jag dricka max tre glas vin. Om jag vill....?

A-fria drinkar någon?
Skall ju ha några gäster nästa helg på en bit mat.
De brukar alltid ha med egen dricka men jag skulle vilja imponera på dem med en riktigt god alkoholfri välkomstdrink. Jag brukar för det mesta bjuda på en spritzer men som sagt, det skulle vara kul att bjuda på något nytt!
Jag vet att Emma79 tipsat om några spännande alternativ som jag inte hittar nu..? Men jag tar tacksamt emot alla tips ???

Profile picture for user Emma79

Tänkte precis skriva dem! Jag är ingen drinkspecialist Men personligen gillar jag färskpressad blodgrape med sockerfri tonic water och så tranbärsjuicekoncentrat med vanligt bubbelvatten.

?

Profile picture for user Carina

Hej Emma79! Tack för tipset om alkoholfri välkomstdrink! Jag satt just och klurade på att göra ett blogginlägg om alkoholfria drycker. Om du har lust (bara om du har lust!!!) får du gärna fotografera din drink och receptet och maila till kontakt@alkoholhjalpen.se. Skriv i sådana fall "Till Carina" i rubriken. Då kan jag lägga upp ditt recept och bild på bloggen så fler kan se den. Om du inte vill så är det helt ok - jag har andra alkoholfria drycker på gång.

Önskar dig en fin dag i solen!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Solen vräker ner dag efter dag och just idag mår jag skit!
Det är så vackert överallt som det blommar men inuti mig är det grått och gråt. Vill inte känna mig såhär!
Det är så svårt att låta bli att döva deppigheten och ångesten med alkohol.
???

Varför varför varför? Panik och ångest i det vackra vädret blir en kontrast. Det känns fel, vi borde ju må bättre när det äntligen är den, enligt mig, bästa tiden på året.

Har toktorskat de senaste dagarna vad gäller A, men min vana trogen gör jag ett nytt försök. Inget annat alternativ finns. Hur ska det annars gå för oss?

Kram till dig och en förhoppning om att du orkar stå emot. ♡ Vi vet ju att det bara blir värre i längden.

Har stått emot och det känns bra att vakna denna morgon dag 3 utan bakfylla med allt var det innebär.

Toksvettades i går kväll men har en bra fläkt som man kan dra på ordentligt.
Hade mina svajiga stunder igår men det blev att smutta på tranbärsjuice och vichyvatten istället.
Tror att en bra strategi är att bara tänka idag och nu som många säger här på forumet.
Inte tänka så mycket framåt det är då panik känslorna kommer.
Önskar er alla en skön lördag i solen eller i skuggan. ☀???

Läste nu att du har haft en liten svacka men att du är på G igen. Glad jag blir ? Du kan och du kommer att få saker och ting att fungera.Du behöver bara hitta din strategi, men det som är det viktigaste är att du hittar de som får dig att må bra!!!
Ja sol, värmen och sommaren tänker man automatiskt att det är nu man ska vara glad, livlig, och bara ha positiva känslor och tankar.Men TJIIIIII får vi som har A-problem ???
Men man kanske automatiskt pressar sig själv att man ska må bättre nu när sommaren är här.Man ser allt som blomstrar -miljö som människor. Man ser folk sittande överallt och bara njuter,skrattar och ha det gött.Ser folk göra all slags av aktiviteter och skojsigheter osv. Och det är ju sådant som man inte ser så ofta på vinterhalvåret och då är dom flesta lite "deppiga" och gråa.Så när man ser allt annat blomstra men man känner inte det i sig själv så blir man mer medveten om det - Hur man mår och A..!
För mig har det nog inte så stor betydelse vilken årstid de är. Jag har ändå druckit lika mycket varje dag året om. Men självklart blir man påverkad. Man tänker på den där goa KALLA ölen på en uteservering eller i parken.Eller egentligen är det endast den kalla ölen det handlar om ? Men jag prövar att vända på det suget.Tänker även på dom blaskiga, halvjumna ölen som man har fått i sig..URK..Och det som ger mig mer motivation är att jag vill inte vakna upp i värmen bakis där svetten bara sprutar ur från porerna och stinker A.Känna sig smutsig och oren.Andedräkten som ingen tandborstning kan få bort. Och bilden att man öppnar en öl för att lindra bakfyllan,självömkan och ångesten, en öl som då förmodligen är blaskiga halvjummen och utan kolsyra!!!

Jag hejar alltid på dig. Och jag tror på dig ?❤️?

Ja gör det inte svårare än vad det behöver vara.Det är tillräckligt jobbigt ändå.Var som sker i morgon eller om 2 veckor kan du inte styra idag så det är slöseri med tid.Så lägg den energin istället i dagen du lever i- Dag för dag..

Profile picture for user Granit

Och vips har det gått en vecka.
Härligt jobbat, Lisa!
Klarar man en klarar man fler, och ju fler nyktra dagar man har desto bättre mår man. Trillar du dit igen så är inte det heller hela världen, för då har du ändå sett hur bra du mår när du är nykter.
Ha en riktigt fin dag, du tappra! ☀️

Ja, tänk vad en vecka går fort!

A-Suget kom förb idag och sa:
- Ska du inte ha ett par öl eller kanske en cider, nu när det är så varmt? Visst hade det varit gott?
- Nja, tvekade jag. Jag har ju lovat nu och idag är det ju en vecka. Vill inte förstöra den sviten dagar...
- Men herregud, det kommer ju fler dagar du kan hålla upp!
- Ja, i och för sig gör det ju det men ändå... det känns inget bra.
- Jag tar hellre och blandar en hallondrink faktiskt. ?

Så försvannA-Suget för denna gången! Men pass på, det är en lurig fan ? ?

Profile picture for user Tofslan

Har läst din tråd nu! Känner igen mig mycket. Det där konstanta velandet mellan att "lära sig" att dricka måttligt och avstå helt. Personligen så vill jag inte dricka måttligt. Jag vill bli full, helt onödigt med en halv flaska vin. Så fort jag börjar sippa på första glaset kommer panikkänslorna "vad har vi mer att dricka efter att detta är slut?" Om jag vet att vi har mer att dricka efteråt, så kan jag känna mig "lugn". En falsk trygghet av att: i alla fall ikväll så kan glömma, bli full, och sen får jag reda ut skiten imorgon. Jag måste bestämma mig, och kanske du också? Fast det vet du nog. Ska vi vela för alltid... eller sluta dricka helt. Jag får ångest bara av att tänka på att ta detta beslut... men vi kan kämpa tillsammans.
Idag är jag nykter i alla fall, och du med?

Klarade studentfesten idag med enbart bubbelvatten och kaffe?
Är så himla glad för detta!
Det fanns allt att dricka men jag tackade nej.
Såg hela filmen framför mig, om jag hade tackat jag, hur jag skulle lulla hem senare och börja dricka på det vi har hemma.
Nej tack, den filmen ville jag inte se!
Så ikväll är jag nykter!
Tofslan, en dag i sänder, annars får man panik...?

.. kommer till mig.
Min sambo och jag är på semester på västkusten en sommarvecka för 10 år sedan.
Vi bor på hotell och efter frukost en tidig morgon så går jag ut och sätter mig på en bänk för att röka.
På bänken sitter en snygg välklädd man i kanske 55-60 årsåldern.
Han röker inte men hälsar och frågar om jag bor på hotellet.
Vi pratar lite och ganska snart märker jag att han är ganska skakig.
Plötsligt frågar han om jag kan gå in och köpa en öl i hotell baren till honom.Han betalar såklart för den.
Jag blir helt ställd och vet inte vad jag ska göra eller säga.
Men så frågar jag om han bor ensam och tycker också att han borde gå hem och sova.
Då berättar han att hans fru väntar på att bolaget ska öppna och klockan är ju bara 9.00 och han själv behöver något att dricka nu!
Han fortsätter att berätta om sitt liv, de har allt, fin lägenhet, pengar på banken men de super tillsammans och vet inte hur de ska komma ur detta helvete.
Jag beklagade hans situation och sa att jag vill verkligen inte köpa någon öl på det viset till honom.
Han mådde väldigt dåligt och jag minns att jag var väldigt tveksam men vad skulle jag gjort?
Undrar så vad det blev av detta parets liv...?

Profile picture for user Conny15

Som svar på av FinaLisa

Eftersom han inte hade några planer på att sluta dricka den dagen i alla fall. Du gjorde ett val och det visar att du i grunden är en omtänksam människa men hur du än hade gjort hade det inte förändrat hans situation där och då. Att vänta på en återställare en timme mer eller mindre kan kännas som en eon av tid i skärselden men den förändrar inget så länge man har siktet inställt på återställaren...

Usch, vad tragiskt! Ändå är det just dit många av oss riskerar att ta oss. En liten ögonöppnare om hur framtiden skulle kunna se ut. Tack! ♡

Håller med Conny om att det inte fanns något rätt eller fel.

Hoppas du är ok, annars. ♡ Trevlig helg!

Tack Vinäger, jag är ok men slarvat lite i veckan och samvetet gnager men jag inser att det är bara nya tag som gäller.
Ibland har jag bara ingen lust att beklaga mig för det hjälper ändå inte..?
Ha en skön helg, du och alla andra goa människor ☀??

Att du kunde motstå det?? ( va stolt) Att du kunde vända dina tankar och se värdet av att vara nykter och även använda det negativa som hjälp.Det är just dom historierna som göra att man kan tänka om en gång extra innan man tar de glaset.Ibland kanske det fungerar och ibland fungerar det inte.Men man har iallafall försökt och man har det i sig..

Du ska verkligen klappa dig på ryggen och bara NÖJD och STOLT fina du ❤️

Jag vill så gärna må bra och känner mig så nöjd och stolt när jag inte dricker.

Men som du vet så kan det ibland gå över styr och som Amanda har i sin rubrik: "Hög på sin egen förmåga"

Jag kan bli så övermodig när jag hållit mig nykter i 10-14 dagar att jag på fullt allvar tror att jag kan dricka en vinare utan efterverkningar...
Hur dum kan jag bli gång på gång...?
Men jag fortsätter att kämpa och är så glad att forumet finns.
Alla vi som peppar och stöttar varandra är ovärderligt???

Jag tycker verkligen att du ska vara stolt för varje dag du inte dricker även om det endast är en dag. Vi alla här vet hur starkt begäret blir när suget kommer, så om man lyckas att gå emot det så ska man vara nöjd och stolt! För den som inte är i det kan aldrig förstå..

Verkar som många har just det du skriver.En "tidsepok' som det oftast känns bra men sen kommer strävan att dricka på exakt samma tid - vissa efter 2 veckor,2 månader eller 1 år osv..

Hjärnan är ett stort mysterium.Men om man har insikt som du har fina du så försvinner aldrig glöden ?

Profile picture for user Tofslan

Det är alkoholen som är boven. Den lurar oss att tro att vi kan dricka efter dagar av nykterhet. Jag är exakt som dig, efter ungefär två veckor så faller jag, gång på gång. Den här gången ska jag kämpa med tankarna "du har inte problem", "ett glas kan du väl ta" osv. Så himla förrädiskt!
Du förtjänar verkligen att må bra, och alkoholen gör allting bara värre. Försök tänka ut lite strategier när suget och romantiseringen av alkohol kommer, typ låta suget vara där men "spela upp hela filmen" som många kloka här på forumet säger, och tänk på hur alkoholen bara förstör. Det är en hemsk, beroendeframkallande drog. Sen fundera över hur du mår i just den stunden - varför vill du dricka nu? Tror du att din situation kommer bli bättre/sämre av att dricka? Vad kommer förändras? All lycka till dig FinaLisa

Min motivation har sjunkit senaste tiden. Det känns som jag är i en konstant bubbla av oro och lätt ångest.
Ingen panikångest men en grå dimma ligger runt min tankeverksamhet.

Jag vet ju rent intellektuellt att när man dricker alkohol så blir ju ens sinnesstämning på sikt depressiv.
Men känslomässigt så är det som hjärnan är frånkopplad när den själv tar beslut att köpa och sedan dricka den där vinaren.

I vintras var jag jättemotiverad och stolt som en tupp när jag lyckades hålla 17 dagar. När jag sedan tog ett återfall kom jag upp på banan ganska fort men sedan började velandet...
Samtidigt som jag skriver massa kloka råd till andra så misslyckas jag själv..
Varför fastnar inte råden hos mig och blir kloka handlingar och beslut?

Igår var jag på Apoteket och köpte Sedix som någon här rekommenderade.
Det är ett naturmedel och ska tydligen vara lätt orosdämpande.
Ska testa en månad och känna om det händer något...
Nu ska helgen bli nykter iallafall.
Kram alla forumvänner ???

Profile picture for user Jasmine

... kampen mot alkoholen är svår för oss alla och jag förstår så väl din känsla!

Jag är med på nykter helg! Kram <3

skulle kunnat vara jag som författat ditt senaste inlägg (förutom att mina nyktra dagar i vintras var betydligt fler än så).

Hoppas verkligen att du får hjälp av ditt naturmedel. Alla ärliga försök är bra. Ett steg framåt.

Önskar dig en fin fortsättning på helgen. ♡ Kram

Tack Vinäger och Jasmine?
Det är en jobbig fan vi kämpar med...

Läste precis Lims senaste inlägg och kom att tänka på en sak.
För många år sedan när KBT var ganska nytt så gick jag fem gånger hos en sådan terapeut. Jag hade utvecklat en form av katastrof/tvångstankar efter en utmattningsdepression.
Fick lite verktyg till att hantera dessa tankar bland annat att ha ett gummiband runt handleden.
Så fort en oönskad tanke dök upp skulle jag dra i gummibandet och släppa det snabbt så att det smätte till och gjorde lite ont. På så vis avledde jag tanken...och det hjälpte faktiskt för det mesta!
Hmm, kanske kan vara värt att pröva när alkoholdjävulen dyker upp?

Nu ska jag laga lite lunch.
Kram på er alla medkämpar???

Helgen har varit nykter utan sug men med huvudvärk och hjärtklappning.

Dag 3 idag och jag ska testa gummi bandet för suget kommer med all säkerhet idag och då ska jag vara beredd.
Mentalt förbereder jag nu en nykter midsommar med eventuellt a-fria öl.
Sill och potatis är ju gott med öl, det går ju inte att komma ifrån och den a-fria ölen har ju blivit riktigt god.
Men har ändå undvikit substitut mina nyktra dagar då jag inte velat trigga igång något begär.

Profile picture for user höstlöven

Läste igenom din tråd. Så otroligt bra kämpat. Det här kommer du klara. Känner igen mig massor och just velandet gör ju en galen men känns som man inte kommer undan. Det är min erfarenhet också att det är livsfarligt att tro att man är "botad". Det där suget verkar kunna slå till med oanad kraft närsom.
Det som jag tyckt funkat bra är en dagbok. Jag skriver varje dag hur det känns och går. Och skriver om jag druckit alkohol. Sen har jag kunnat se mönster och kunna se när risken för sug verkar komma. För min del typ onsdagar och om jag ska på nån resa. Då kan jag förbereda mig som sjutton inför de riskdagarna.
Även AA har hjälpt mig massor även om det var ett stort steg att våga gå dit. Det finns jättefina kvinnogrupper (beroende var man bor). Lite som forumet att få känna sig mindre ensam och höra fler i samma situation. Och väldigt peppande hur bra det löser sig för de flesta. Även om det är ett jädra velande och en kamp.
Lycka till. Så skönt att bli fri från alkoholen.

Det är sådär, inte helt a-fritt men ingen större mängd. Har köpt a-fria öl till midsommar.
Har planerat helnyktert från och med imorgon.
Du mår bättre imorgon för du är helt nykter idag???

Ska faktiskt testa en dagbok här i min tråd från och med idag.
Nu är det tidig morgon och ljusare än så här blir det inte denna tiden för nu vänder det igen.
Midsommar imorgon.????

Profile picture for user Fredde

Vad fint , klokt och insiktsfullt du skriver ? jag ser en vilja och en styrka i dina inlägg att du kämpar och att du vill ha en förändring i ditt liv till det bättre utan att ha den lille alkojävlen flåsandes i nacken i tid och otid. Jag har själv ett komplicerat förhållande till alkoholen men dom senaste åren har jag bättrat mig och dragit ner på hur ofta och hur mycket jag dricker och jag har även lyckats ha några vita månader är och där ? Det var intressant detta som du skrev att det är lättare att hjälpa och ge goda råd till andra än till sig själv för det känner jag igen mig i ? Jag har själv varit sjukskriven för utmattning och depression och då är det ju lätt att självmedicinera sig med rävgiftet så man mår bra förstunden och man kan fly från verkligheten , ångesten och stressen men i långa loppet så blir ju allting bara värre istället. Önskar dig och alla andra som kämpar en trevlig midsommar ? Styrkekram ❤️?

Det värmer så skönt att få peptalk såhär innan sovdags.
Jag lägger mig alltid tidigt och går upp tidigt. Brukar vakna vid 5 normalt sett men har jag druckit vin på kvällen då vaknar jag flera gånger innan dess...

Men idag har det varit nyktert, drack en alkoholfri öl som faktiskt var god!
Fler finns i kylen och dessa ska rädda mig över helgen är planen.

Har tränat ett jympapass i dag och det kändes så bra, är så kul att svettas till musik och skönt att tömma hjärnan.

Sovgott sedan, alla medkämpar, ni är så himla fina???

Lugnt och skönt i hemmet.
Min sambo och jag har ätit sill och potatis på traditionellt vis.
Druckit a-fria öl. Nu kaffe, jordgubbar och glass.
Ligger i soffan och lyssnar på fotboll och skriver här.

Tänker på hur många människor som just nu redan är rejält fulla och hur det kommer urarta på många ställen under kvällens gång.
Är inte avundsjuk...

Trevlig midsommar alla vänner??☀????

Underbart att få vakna nykter en midsommardag! ?
Nu ska jag upp och sätta på kaffe ☕

Fotbollens spänning ökar min hjärtklappning, tror inte det är bra för mig⚽?
Men nu blev det 1-0 till Sverige??

Har inget sug, bara efter mineralvatten och te.
Ikväll är jag nöjd och nykter?

Vi är på rätt väg???

Dag 4 har gått bra, cyklat till havet, badat och lagat mat.
Nu blir det tv en stund innan sängen.

Sov så gott inatt alla forumvänner?
Tack för att ni finns?

Idag har jag flängt runt och fixat massa olika saker, har inte hunnit tänka på Alko..
Har ont i fötterna så det blir ett fotbad framför TVn...

Ha en skön kväll
Kram???

..att slippa ångesten och huvudvärken när jag vaknat de senaste dagarna?

Är på dag 6 idag och det känns bra även om jag inte vågade utmana min vanliga väg förbi bolaget.
Vill verkligen inte trigga igång något sug, njuter hela tiden av att vara klar i skallen.

Nu ser jag framemot morgondagen för då kan jag säga en vecka!!
Då har jag avverkat 1/3 av målet som ju är tre veckor.
Men jag kommer inte att belöna mig med någon alkohol då, absolut inte!!!

Jag ska fundera ut någon riktig bra belöning till mig själv...???

Usch, nu blev jag lite nervös....
Är det övermodigt av mig att gå händelserna i förväg?
En dag i taget heter det ju...

Profile picture for user miss lyckad

Inledande av min nykterhet tog jag en dag i taget, ibland en stund i taget..Det berodde på mitt mående och sug..Nu ser jag framåt i livet..Vet inte hur många dagar jag har utan har ett datum som är min dag då jag blev nykter..Vissa tar en dag i taget hela tiden..Vi tar det som passar oss själva bäst..Likadant med att umgås med fulla personer, gå på fester, pubar osv..Jag går inte på tillställningar med mycket alkohol, ser inte det roliga längre..Tycker det är tragiskt när folk blir fulla..Gillade inte att vara nykter med fulla folk innan heller..Man är inte sig själv, utan oftast en sämre variant..

...det här att vara närvarande i sin nykterhet.
Denna gången känns annorlunda än de 17 vita dagarna i februari.
Då var det mer som en transportsträcka där jag längs vägen "samlade" på dagar utan att reflektera över hur det kändes att vara nykter.

Nu när det varit helt a-fritt i en vecka så har jag njutit av varje dag som gått och så himla skönt det varit och är?
Vet inte om det beror på att jag tar Sedix, en tablett varje morgon sedan snart två veckor...?
Får se om det blir någon reaktion när jag slutar med dem.
Men vill så gärna bibehålla denna känsla!!!