Otroligt

Hej alla fantastiska människor som kämpar och delar med er så generöst av era historier!
Jag har tjuvlyssnat på er sedan i höstas men nu är det dags även för mig att aktivt delta i kampen mot alkohol missbruket.
Min hjärna har varit kidnappad ett bra tag, har försökt hur många gånger som helst att dra ner men lyckas oftast bara komma till dag 3 eller 4. Sedan är det dags för en liter vin igen...
Nu är jag på dag 8 och det vill jag tacka er här på forumet för! Och mig själv såklart...

Profile picture for user FinaLisa

Vaknar som vanligt väldigt tidigt och har hunnit läsa tidningen, mata katten, druckit kaffe och varit i tvättstugan.
Snart ska jag börja min arbetsdag här hemma.
Har fortfarande inga problem med alkosug. Det känns bara lugnt och skönt att slippa tänka på vin.
Igår drack jag en 0,5% öl och åt lite cashewnötter och en liten ilning kände jag av ölen...vet inte om jag inbillade mig.
Men inget sug efter mer så det kändes ok.
Den var väldigt god iallafall ?.

Snart har vi kräftkalas att vänta och det blir första prövningen. Då gäller det att hålla i rätt glas och kolla så ingen häller upp något man inte vill ha!
Folk har ju en benägenhet att vilja bjuda på sina medhavda drycker...
Men hos mig blir det stora stoppskylten:
Nonono!!?️?

Kramar
???

Profile picture for user Fibblan

..att gå in här och läsa om dina morgonar??! Som rofyllda och lugna. Och det bästa av allt- inget sug. Att det får hålla i sig- såå glad för din skull ?!
Utmaning framöver, men den fixar du galant?!
Du vet vad du behöver va observant på ??!

Önskar dig en lika god morgon imorgon och en däremellan en riktigt god natt förstås?!
Kram
/Fibblan ?

Profile picture for user Knaskatten

Du känns så himla stark och stabil i allt. Skönt! Det är det som gör att det kommer att gå galant. ??

Fy för den lede, eller vad säger man?
Vaknade klockan 03 med spränghuvudvärk??
Fattar inte vad den kom ifrån?
Hursomhelst så tog jag 2 Alvedon och druckit kaffe så det värsta har släppt.
Nu ligger jag på soffan och orkar inte ens läsa. Men det blir väl bättre....
Läste i någon tråd nu att vi har fullmåne, det kanske var den som ställde till det i min knopp i natt...???

Kramar
???

Hoppas det ordnade upp sig med
huvudvärken ?! (?) När du skrev om fullmånen så tänkte jag på om den ställer till det även för mig..?..
Ännu en dålig natt. Väldigt otäcka mardrömmar har jag med.?, Tredje natten denna vecka som jag vaknar med värsta adrenalinpåslaget och andan i halsen...usch för det, men jag tror det är omställningen, dag 6 idag ju?. Alkoholdjävulen som motvilligt tvingas släppa taget..och så fullmåne och PMS på det?..
Men vi gör det så bra, eller hur?? Känns som vi bara blir starkare för var dag, trots krämpor av olika slag..?
Ha en fortsatt fin lördag!
Kram
/Fibblan ?

Profile picture for user Amanda igen...

21 juli skrev du sist.. Önskar av djupet av mitt hjärta att det går bra för dig Finaste-Lisa!! Många gånger du funnits där i min tråd när jag varit på vift. Hur går det?<3<3

Hänger inte med riktigt på datumet 21 juli...?
Men hur som helst har det gått bra för mig att avstå alkohol helt och hållet i 17 dagar nu.
Tack vare massa pepp och stöd bland många underbara medmänniskor här på forumet då går det fint!
Men min motivation har ju stor del i det också såklart.

MEN.... SÅ HÄNDER DET som jag inte vill ha: Samtal från akuten idag, min äldsta son (med psykisk ohälsa och självmedicinering) har fått ett EP anfall, ramlat och skadat sig illa.
Han ligger nu på trauma enheten med småblödningar i hjärnan, ett skadat öga och nyckelbensfraktur.
Så nu blir det att jaga rätt på vård och socialtjänst igen... Vet inte hur många gånger under de senaste 11 åren jag fått agera kurator och gjort orosanmälningar.

Men någon tanke på alkohol har jag ändå just nu inte!!!
Det ser jag som ett bra tecken?

Kramar
???

Så tråkigt att höra, FinaLisa!!! Fruktansvärt ju! Hoppas verkligen att han repar sig. ???
Bra att du inte tar till alkoholen nu, det gör saker bara tusen gånger värre.
Stor kram i eländet. ❤️❤️❤️

Vad hemskt o höra..!
Så ledsen för din skull och er❤️.
Gott o höra mitt i allt att tankar på alkohol, som lätt skulle kunna vara en nödlösning för stunden, är så långt ifrån dig. Håll i detta min vän❤️?!

Massor med styrkekramar till er alla
drabbade?❤️!
/Fibblan ?

Brukar inte ha telefonen vid sängen men ifall de ringer från sjukhuset så måste jag.
Så nu ligger jag och läser i massa trådar men hoppas kunna somna om snart..
Tack för att ni tänker på mig?

Kramar
???

Profile picture for user Rosa-vina

Det var tråkigt att höra att sonen fått ett ep-anfall och skadat sig så illa. Jag hoppas att han mår bättre och får den hjälp han behöver. Förstår att det är tufft för dig. Jag har liknande upplevelser bakom mig (med barn och barnbarn).
Kram och styrka till dig!

Tack Rosa-vina.
Somnade om någon timme och det verkar som huvudvärken ligger och väntar på att få gå loss ordentligt?
Det får bli Alvedon igen.
Ja, denna söndagen får gå i orons tecken.
Men sonen har varit lugn i natt fick jag veta för en stund sedan.
Åker upp i eftermiddag och kollar läget.
Hoppas ni andra får en fin söndag ?

Kramar
???

Hur mår du nu? Lättade huvudvärken ngt..??
Hoppas det känns okej under omständigheterna. Hur var det att se honom nu i e.m.?
Du behöver inte svara.
Och heller inte dela med dig ngt som du inte själv vill, eller för ngn annans skull.
Ville bara säga att jag tänker på dig ?!
Många varma kramar!
/Fibblan ?

Jag har överlevt orosdagen och sonen är nu här hemma hos oss över natten. Ville inte att han skulle vara ensam hemma hos sig.
Får hoppas han läker ihop så bra som möjligt. Men det kommer ju bli efterkontroller osv. Stygn ska tas och ögat ska kollas sant nyckelbenet. Hjärnan är ju det viktigaste förstås....
Så nu är jag lugnare och det känns väldigt bra att jag inte för en sekund haft tanken på alkohol...? Visst är det märkligt?

Orkar just nu bara sända tacksamma godnatt kramar till er underbara och fina forumvänner!
???

Profile picture for user Lennis

Förstår att du har det super tufft nu! Skönt att få hem sonen o rå om honom själv när han kom hem från sjukhuset! Du är verkligen STARK som har klarat att fixa o greja allt utan att ta till vinet!! Ett sånt tillfälle som man växer på att se att även om man har det supertuftt så klarar man det bättre utan ?? skickar massa massa styrkekramar till dig!! Tänker på dig ??

Vad fint att du hörde av dig, trots så mkt annat att stå i..och med det glädjande beskedet mitt i allt, att alkoholen inte ens snuddat vid din tanke?♥️!
Det är så himla bra!
Håller verkligen med dig om att det är ett gott tecken?!
Fortsätt håll i?!

Styrkekramar ?
/Fibblan ?

Hoppas denna dag blir bättre än igår.
Fick tidigt i går morse veta att en före detta kollega omkommit i en olycka.
Tillsammans med sonens olycka blev detta för mycket. Fixade inte hålla nykterheten så det blev vin för att blåsa rent skallen.
Det hjälpte ju för stunden men ni alla vet hur det känns dagen efter....?
Priset får jag betala själv men med mina 18 dagar i ryggen står jag ändå stadigt.
Så 19-1 är min ställning idag.

Idag fortsätter vardagen och innebär mer att fixa med sonens problem.
Vi kämpar vidare ?

Ha en skön tisdag fina forumvänner!

Kramar
???

Profile picture for user Strulan65

Förstår att du har det jobbigt, så mina tankar till dig. Kram och styrka, vilja och mod till dig// Strulan

Profile picture for user Vinäger

Orkar inte kommentera så mycket hos andra som jag skulle vilja, men vill ändå skicka massor med kramar till dig och en önskan om att det ordnar sig till det bästa med din son. Och som vanligt, att du får uppleva lite lugn och ro i livet.

Du är bra! ?

FinaLisa, åh vad du får gå igenom just nu. Så otroligt kämpigt! Förstår att det känns alldeles för mycket.
Bra att du skriver om att du drack och att du är tillbaka på banan och inställd på att köra vidare. Det som spelar någon roll är inte att du drack, utan att du satsar vidare på ett nyktert liv. Jag tror på dig! Och tänker på dig oerhört mycket i allt detta jobbiga. Stor, stor kram! ❤️

Helt rätt tänkt?!
Du är en kämpe!
Inte konstigt att det blev ett bakslag igår..? det är mkt nu..
Beundrar din styrka att ta nya tag?!

Här kommer ändå några styrkekramar..??!
❤️/Fibblan ?

Usch va tufft du har det nu ?
Tänker på dig o skickar lite varma tankar!!
Fint att du satsat om o väljer bort vinet, ingen här klandrar dig det vet du alla förstår!!
Ta hand om dig o sonen försök att vila lite o bara vara! KRAM ??

Hej vännen ?!
Vi är många som tänker på dig och vill skicka vår värme och omtanke ?!
Håller med föregående inlägg, att det känns betydelsefullt och viktigt att du hittar små tillfällen att tanka upp för egen del. Behöver inte vara så mkt eller avancerat. Krama ett träd?? In och bara stå under löven och låt det friska och gröna få rena o läka och fylla på dig med kraft ???!
Eller annat som passar DIG!
Många kramar/
Fibblan ?

Är så orolig för sonen. Han har fått en ny tid idag på kirurgen för en ny bedömning.
Vet inte om det tillstött något annat, han har fruktansvärt ont och har tagit alla morfin tabletter som skulle räckt en vecka.
I förrgår drack jag lite cider och starköl mest för att förebygga ångest påslag.

Igår ingenting och det känns betydligt bättre för om jag är minsta påverkad så skapar det en otrygghet om det skulle hända något med sonen.
Jag ska åka hem till honom senare för att hjälpa honom till sjukhuset. Ev blir det sjuktransport om han inte kan åka vanlig taxi.
Tack för att ni finns?
Kramar
???

Jag hoppas att han får all hjälp han behöver. Det gör ont när ens barn far illa, men glöm inte att ta hand om dig själv Fina Lisa. Du är också viktig.
Kram <3

Ja, vilken pärs detta var!
Igår på sjukhus igen med en vuxen son som brölar av smärta.
Han hade fått på tok för lite smärtlindring då han blev utskriven i söndags sa läkaren som förövrigt var en underbar person.
Hon var så proffsig och respektfull så jag nästan började gråta av tacksamhet...

Och sonen grät senare på kvällen när morfinet började verka. Han hade inga ord för hur tacksam han var över att ha en mamma och lillebror som ställer upp så som vi gjort...
Så nu gäller det bara för sonen att läka så bra som möjligt och komma iväg på efterkontrollerna nästa vecka.

Är nu mycket lugnare och inatt sov jag bra. Helgen verkar bli solig? och jag ser fram emot att gå på kalas utan A.

Är så roligt att ni hänger kvar i nyktra kvintettgänget, Pellis, Knaskatten, Fibblan, Lennis, vi startade ju nästan samma datum i början av augusti.
Nu blev ju inte min rad av dagar spikrak men det är väl inget att hänga läpp för.
Jag är ju ändå på dag 23-2 och med era hejarop och er sympati med min sits så är jag är jag så innerligt glad och tacksam för att ni finns❣️?

Kramar
???

Så otroligt starkt jobbat av dig i en så tuff situation. Bra att du tänker på att ta hand om dig själv, både för sonens, men också (så klart) för din skull. För att du ska vara stark.
Vi finns här! Så klart. ?????

Så viktigt och så skönt att höra att det är så det känns! Ja, alltså det kan man kalla pärs det här.. så hemskt att stå brevid sitt barn som lider, och t.o.m mkt o mödan.. blir så upprörd varje gång jag hör om människor som inte får rätt dos smärtlindring.. det var ju allvarliga grejer det här..så jag får står lättnaden både för er bredvid och för honom själv när ni nu fick så bra bemötande och ngn som förstod?!

Det är med att dagarna inte håller en obruten linje, är inget att hänga läpp för, tycker inte jag heller. Du har fortfarande gjort dina 23?!
Och du ger allra upp?!

Ha en fin solig och nykter dag ☀️?!
Stor kram!
/Fibblan ?

Idag ser det ut att bli en fin sensommardag!☀️?
Härligt, då får det kanske bli det sista doppet för i år.

Igår var jag på kalas med god mat och massa dryck av olika alkohol procent.
För min del blev det en a- fri öl och den var precis lagom. Kände inte ett enda sug efter något annat och det var en befrielse?
Önskar alla en fin söndag☀️

Kramar
???

Att få känna så, inte det minsta sug efter ngt annat. Bara så, helt nöjd med en alkoholfri öl?!

Ha en fin söndag du med☀️!

Kanske vi ses vi vid ngn strand?☺️!
Blir definitivt ett dopp idag, troligtvis det sista för denna "säsong", fast man vet ju aldrig..?

Kram
/Fibblan ?

Härligt med en sådan ljuvlig sommardag som idag?
Har badat i havet och njutit i fulla nyktra drag?.

Nästa vecka blir en tuff vecka för mig så denna dag blev som en extra laddning.
Hoppas alla ni fina forumvänner också fick en fin söndag.??

Kramar
???

Vad glad jag blir för din skull. ? Trots alla motgångar lyckas du hitta och till och med sprida lite positiv energi. Upprepar mig igen, men just nu önskar jag dig åtminstone lite lugn och ro. Att livet löper på så bra det bara går efter omständigheterna.

Massor med kramar

Idag är jag dödstrött och vill verkligen ha lugn och ro...
Det ser ut som jag får vänta ett tag till på det. Kämpa, kämpa...måste överleva denna vecka också.
Absolut nykter!

Kramar
???

Ja, hur känns det idag då? Jo tack, inget vidare men det går ju inte att backa bandet
Igår höll jag fullkomligt på att implodera av återhållen oro och ångest!
Fick inte en vettig tanke i huvudet när jag försökte stå emot suget efter lugnet...
För det är verkligen ett lugn jag vill ha och inte alkohol egentligen.
Men det gick inte igår.
Är så fruktansvärt ledsen för min vuxna som, han är nu 40+ och är så olycklig med sin psykiska ohälsa.
Han har försökt få hjälp men får det bara halvhjärtat, social tjänsten menar att han klarar sig med öppenvård men det gör han inte.
Så svårt att vara medberoende när jag vet hur fin han är både till det yttre och inre.
Det hade varit lättare att släppa taget om han varit en kriminell skitstövel men han är så långt ifrån det som man kan komma.
Suck, nu får jag ta ett nytt tag och göra en omstart snart igen. Det är ingen idé att börja räkna massa minusdagar. Det är bara så störande☹️

Men tack kära forumvänner för styrkekramar och pepp och en extra kram till "kvintetten"
Orkar inte kommentera i andra trådar just nu...
???

Då jag inte orkar skriva så mycket som jag skulle vilja, skickar jag ändå en hälsning och en önskan om att allt slutar så bra som det kan.

Fy f-n för psykisk ohälsa.

Kramar i massor till dig. ?

Stora kramar till dig idag!
Det är inte dagarna som är betydelsefulla egentligen, utan att vi tar hand om oss så gott vi kan. ❤️

Min motivation har krympt ihop till en liten skrutt. Ingen ork, ingen lust.
Känner ingenting, all min energi gick åt att stötta sonen och hans akuta behov.
Nu när han har blivit hyfsat återställd så är ju det skönt för mig också men jag tappade på något vis kraften för egen del.
Får ladda upp batterierna återigen och återkomma om ett tag.
Inte för att jag vill dricka, är trött på det också men vill ändå vara fri från min eget löfte ett tag om det nu skulle bli så....?

Ni alla kämpar därute, ni är värda så mycket lycka och livsglädje!!
❣️?❣️?❣️?❣️?❣️

Ha det så fint nu så hörs vi om bara ett litet tag?

även om jag förstås hade hoppats på att det skulle vara en FinaLisa med motivation och lite mer ork och lust..?.
Men det är såklart förståeligt att du inte har det just nu, med allt som varit..
Klart det tagit väldigt mkt av din kraft, inte undra på att det känns som det gör just nu. Men som sagt; jag är så glad att du hör av dig iaf?! Och det är gott o höra att sonen din blivit hyfsat återställd?.
Vi finns här, oavsett vilka löften du ger eller inte till dig själv ❣️?❣️?! Jag "failade" ju mitt igår. Och har en ny dag 1 idag. Passar ju bra med en krispig fräsch alldeles ny månad att hoppa på det igen på ?! Så om du vill, kan vi hjälpas åt i dragkampen och samla nya friska, vita dagar ihop???!
Tillsammans är vi starkare??!
Du gör det som blir mest rätt för dig, förstås, men fundera på det..??!
Oavsett-
Styrkekramar ?
/Fibblan ?

Du är så himla fin som peppar så underbart och positivt trots ditt egna jobbiga läge...?
Just nu är det ingen idé för mig att starta om för det hänger för många saker i luften som måste lösas.
Jag känner mig själv vid det här laget...?
Så om ett tag gör jag ett nytt försök.

Men jag håller tummarna för dig och att det löser sig med mannen, förstår verkligen att du är besviken och kränkt.
All lycka till dig???

Kramar
???

Nu kör jag vidare och ser den vita vägen framför mig igen.
Det finns inget alternativ och det är enklast så.
Det svåra är att hålla mig lugn när det rasar runt omkring.
Måste hitta motkraft just i stunden då impulskontrollen försvinner.
Annars är det inte svårt att avstå det sociala drickandet för min del.

Men jag måste hitta en bra strategi för att klara nästa prövning för de kommer ju igen med jämna mellanrum. Livet består ju av problem som ska lösas.
Jag brukar klara av det mesta men ibland slår panikångesten till och då är det svårt att tänka klart.
Idag, dag 1 igen, ska bli en bra dag för mig ???
Önskar detsamma till er alla andra❣️

Kramar
???

Det kommer gå toppenbra ska du se! Ja livet har upp o nergångar det ska gudarna veta. Men för varje gång man ”genomlider” dom o lär sig hantera dom utan att döva mår man bättre o bättre ?? hoppas hoppas du får må bra nu o få lite lugn o ro runt dig!! Kram kram ??

Än så länge.. .Man vet aldrig vad som väntar bakom hörnet men det är väl inget man ska ta ut i förskott i alla fall...
Har börjat läsa en bok som heter "Flodhästen i vardagsrummet".
Den kom i början av 1990-talet och handlar om hur barn som växer upp i alkoholisthem formas av sina självbilder.
Har kommit halvvägs och vissa delar är faktiskt väldigt nya för mig trots att jag själv gått i terapi.
Både spännande och skrämmande läsning!
Kanske man kan hitta ytterligare en pusselbit till varför ens egna självbild är så dubbel, dvs starksvag?
Jag läser vidare och håller mig nykter hursomhelst?

Kramar
???

Du sussar säkert gott och gjort i ett par timmar redan med kanske..?
Du brukar va uppe med tuppen ju?☺️!

Så roligt o höra att du är på banan igen och att det just nu iaf får va lite lugnare igen?.
Hoppas på fortsatt lugn och en god natts sömn för dig?!
Kram
/Fibblan ?

Jag halkar av banan hela tiden och tror att jag avvaktar med några nya löften till mig själv.
Det känns så hopplöst just nu för det är så mycket oro igen och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Hittar liksom inget fast att hålla mig i.
Men jag läser här inne på forumet och gläds ? med alla som lyckas hålla nykterheten och sörjer ? med de som inte gör det.
Jag får trösta mig med att det är inga katastrofer jag ställer till med. Men jag mår ju inte så bra heller med detta var tredje dags drickandet....?
Det var min lägesrapport denna söndagsmorgon.

Kramar
???

Nä, men precis! Håller med Pellis!! Inga katastrofer och heller inga helt släppta tag, tänker jag om ni förstår vad jag menar..☺️?
Att man inte bara skiter i vilket, även om det är tunga saker runt omkring att "deala" med. Skit i löftena, om de bara får dig att tänka sämre om dig för att du inte håller dem,
men fortsätt att ta hand om dig????!
Stor kram!
/Fibblan ?

Profile picture for user Jasmine

… tänker jag idag... Och du FinaLisa har så mycket omkring dig att något löfte just nu blir väl bara en ytterligare belastning. Jag skrev några löften idag, men de känns livsnödvändiga;).

Önskar dig en fin söndag!

Kramar ❤️

Profile picture for user Jasmine

… tänker jag idag... Och du FinaLisa har så mycket omkring dig att något löfte just nu blir väl bara en ytterligare belastning. Jag skrev några löften idag, men de känns livsnödvändiga;).

Önskar dig en fin söndag!

Kramar ❤️

Ingen klandrar dig alls här inne alla förstår! Alla kämpar med samma sak o jag precis som du sätter inga löften som man sen kanske bryter o så känns det skit. Hellre inga löften mer än vad man tänker själv (men behöver inte sättas på pränt). Du har så mycket runt dig så ta det som det kommer försök att må så bra du kan mitt i allt då blir det bäst! Skickar massa styrkekramar till dig ??

Vad skönt att öppna forumet denna morgon och veta att ni finns och tröstar!???
Ert stöd gör det lättare för mig att starta denna vecka som väntar med diverse jobbiga saker att ta itu med.

Kramar
???

Denna dagen ett liv, som Farbror Melker sa....
Idag ska jag bara göra roliga saker och försätta mig i en bra stämning.

Ingen mer Alko som bara förstör och bryter ner kroppen och knoppen.
Nu vill jag bygga upp ett starkt försvar så jag kan klara av livets mödor på ett nyktert sätt.
Ha en fin onsdag alla forumvänner?

Kramar ???

han var inte så dum ändå. Gillade att lata sig i hängmattan och ta det lugnt. Det låter härligt att du ska göra roliga saker idag.
Endast det bästa är gott nog, så ha det bäst <3

Igår blev en bra dag trots ett fruktansvärt regnoväder☔
Idag ska solen☀️ komma fram och jag cyklar ut till havet om det inte blåser för mycket.
Inga tankar på alkohol, skönt!!!

Kramar
???

Hoppas det blev både sol och hav för
dig idag☀️??!
Och att de oönskade, onödiga tankarna på a fortsatt hålla sig på behörigt avstånd ?.
Kram
/Fibblan ?

Låter helt helt galet i mina öron ??
Det sjuka var att i meningen innan på den nyhetssändningen jag hörde sa man att alkoholförbrukningen minskat med 7% (om jag minns rätt - minns inte tidsperiod) o att det minskade bland ungdomar (dom ville inte göra bort sig o bli för fulla) det sista låter fantastiskt (det man då tänker är...hoppas hoppas det inte är för att ta andra droger istället ??
Oavsett låter det helt galet - har vi haft ett monopol o valt att ha det så o folket vant sig vid det ska vi inte ändra - om konsumtionen går ner...??
Hörde att någon haft åsikt o enda dagen han ”kunde” gå till systemet var söndagar...håller helt med dig ??
Hoppas du mår bra o får en skön helg o att du får lite lugnare runt dig!! Kram kram ??

Vi har en dag i veckan när jävla helvetesbutiken inte har öppet. EN DAG..! Blir också så förbannad så jag knappt vet vart jag ska börja..
Borde vara att de har ÖPPET EN DAG i veckan istället..! Stör mig också på att det ska verka så jävla helhylle i detta land.. "Vi har monopol", vi tar ansvar, vi gör ingen reklam, vi är inte ute efter att sälja mer till fler..etc, etc,..
Kräks på dubbelmoralen..??

Varvat ner lite igen nu..?. Man kan ju bli upprörd för mindre alltså..
Hur mår du idag?
Kram
/Fibblan ?

Jo, tack, det är ganska ok. Var på kalas igår och drack lite cider och det kändes lagom. Ingen bakfylla idag och det är skönt såklart.
Ska ladda om batterierna och göra en omstart om ett tag. Måste bara få ordning på alla orosmoment runt ikring mig.
Fattar inte hur mycket som hopar sig runt mig vissa perioder..?
Till dess ska jag iallafall inte falla ner i vinträsket utan hålla mig på mininivån.
Men jag vill klara att leva mitt liv helvitt!

Kramar
???

Det hoppas jag du känner och vet. Och du verkar klok nog också ?, att ge dig själv cred för skillnaderna som finns där, även om det inte är helvitt, som du egentligen vill. Jag kommer också att göra ett omtag. Och vet att detta kommer ske om en vecka. Tills dess gör jag som du, och håller mig till mininivå. Lite mer än mini på avrese- och ankomstdagen dock..?.
Lycka till med allt som hopar sig..?, och hoppas du har människor nära IRL som du kan dela dina bekymmer med och som kan stötta dig❤️!
Och vi finns ju här, förstås??!
Kram
/Fibblan ?

Usch och fy..
Vad innebär bättre tider? Vad ska till, för att du ska känna att det är möjligt att bryta?

Önskar så att det varit läge även för dig på måndag, så kunde vi hoppat på resan tillsammans igen, helst av allt, verkligen en gång för alla..?

Styrkekramar ?
/Fibblan ?.

Du är så himla gullig?
Jag har hamnat i en svacka på grund av massa olika orsaker.
Kan inte påverka sakernas tillstånd, bara genomleva och genomföra ?
Men jag kan ju välja att gå in i dimman samtidigt eller inte.
Från och med idag väljer jag att se klart på hela skiten och röjer upp i mitt inre medberoende och har tagit hjälp av en samtalsterapeut och rådgivare.
Detta kan inte fortgå, jag förstör mitt eget liv och min sambos om jag låter mitt vuxna barn styra mitt mående.
Vill inte döva mig med vin mera!!!!

Kramar
???

Inte nog med att du ska kämpa mot ett eget beroende, utan behöva bli medberoende också. Det ska ju vara minst lika jobbigt, så jag förstår att du har det tufft. Igen.

Undrar om de två olika beroenden påverkar och förstärker varandra. Ibland tänker jag att det är så. Går det att vända på det och ta hjälp av erfarenheter från det ena beroendet och använda på det andra? Jag vet inte, bara några tankar som dök upp.

Du vet vad som triggar ditt eget vindrickande, kan du använda samma strategi i medberoendedelen, tror du? Eller är det just medberoendet som är boven, det du dricker på?

Krångligt det där, vet inte om du förstår vad jag menar, jag vet inte om jag själv fattar... ?

Äh, ville mest titta in och ge dig en stor bamsekram. Som jag brukade skriva till Jasmine ibland, jag skulle gärna ta bilen, titta över, sitta och snacka i timmar över en kopp kaffe. Vem vet, vi kanske bor så nära att jag inte ens behöver bil. (Ibland är det lite kul - och skrämmande - att tänka att det är grannen eller en kollega man sitter och skriver till. ?)

Massor med styrka och mod, ljus och kärlek, sönder jag dig nu. Det behöver du. ?

Tack för dina varma tröstande ord i min tråd. Betyder så mycket just nu när jag ska dra mig upp ur det mörka hålet än en gång...
Jag är medberoende och har också ett eget beroende av vin i jobbiga perioder.
Håller på att lära mig hur jag ska avveckla mitt medberoende som tar så mycket av min livsenergi.
Måste verkligen, VERKLIGEN, klara detta nu.
Vinäger, jag tänker också så ibland att man kanske har forumvännerna på jättenära håll?☺️, lite läskigt och spännande på samma gång.
Men det hade varit kul att ses någon gång. Du var väl med på träffen i vintras?
Modigt tycker jag? vet inte om jag skulle våga...?
Men jag ska kämpa denna gången och lära av min erfarenhet: Ta aldrig det första glaset och Du ångrar aldrig en nykter kväll!!

Trevlig helg och många varma kramar till dig Vinäger och såklart till alla som behöver?
???

Lite trött, lite seg men inte bakis!!?
Bara på dag 2 men nu ska de vita dagarna bli många, många fler!!
Önskar alla forumvänner en skön söndag?

Kramar
???

Och många, många fler vita dagar
ska det bli..??!
Vad bra att du tagit hjälp utifrån också med att försöka komma "till rätta" med medberoendet! Det är också en resa som kräver massor, men som i förlängningen precis som med nykterheten, kommer leda dig till mer livsenergi igen?! Och visst hänger de ihop, så härifrån nu kan det bara bli bättre..??!
Jag har min dag 1 imorgon!
Nu kör vi FinaLisa?!
Stor kram
/Fibblan,?

Trött, grinig men nöjd. ?
Tänkt på A men inte varit nära att handla något.
Ligger i soffan och tänker se på nya serien om vår hjärna ??
Ha en fortsatt skön kväll.

Kramar
???

Profile picture for user Pellis

Måndagar är en riktigt energitjuv! Skulle gärna stryka den dagen och dra täcket över huvudet! Men idag FinaLisa är det tisdag! Whoop whoop! Ha en fin dag! Kram

...börjar med en massa pepp i ens tråd?
? Så glad och tacksam för det och önskar alla en härlig tisdag☀️

Kramar
???

Det känns bättre och bättre, de första jobbiga dagarna har jag nu bakom mig.

Mitt medberoende kämpar jag med såklart och varje dag måste jag intala mig att jag inte kan leva någon annan människas liv.
Bara mitt eget.
Så är det.
Ha en skön onsdag alla fina forumvänner☀️???

Kramar
???

Gårdagens problem löstes, jag blev lugnare och jag hoppas se resultatet i morgon?
Så skönt att vara nykter❣️

Kramar
???

Profile picture for user Pellis

Bra jobbat FinaLisa! Hoppas du får en härlig och stabil helg. Tyvärr verkar det som vädret blir regnigt men vad jag gör det egentligen! Kraaam

att problemet häromdagen löste sig och att du kände dig lugnare. Hur mår du idag? Så bra gjort att du lyckas hålla i nykterheten ?!
Dag 7 idag?!
Fortsätt så och ha en fin helg ?!
Kram
/Fibblan ?

Som jag nyss skrev hos Fibblan hejar jag på er alla. Ni gör det så bra. Känner dock att jag just nu inte tillför så mycket, men vill iaf visa mitt stöd. ?

Kram till dig