Otroligt

Hej alla fantastiska människor som kämpar och delar med er så generöst av era historier!
Jag har tjuvlyssnat på er sedan i höstas men nu är det dags även för mig att aktivt delta i kampen mot alkohol missbruket.
Min hjärna har varit kidnappad ett bra tag, har försökt hur många gånger som helst att dra ner men lyckas oftast bara komma till dag 3 eller 4. Sedan är det dags för en liter vin igen...
Nu är jag på dag 8 och det vill jag tacka er här på forumet för! Och mig själv såklart...

Profile picture for user FinaLisa

En vecka idag och det känns stabilt inför helgen. Har grundat med ett träningspass idag. Imorgon har vi lite praktiska saker att genomföra som omöjliggör någon enda tanke på vin?
Sedan har vi en väldigt intressant föreställning vi ska se så mina tankar och oro kommer att vila ett tag iallafall.
Hoppas ni får en fin helg oavsett väder.

Kramar
???

Det är som man måste nöta in läxan gång på gång, sedan sitter den där☝️

Igår blev jag återigen påmind om det värsta som alkoholen kan leda till; en tidigare svägerska hittades död i sin lägenhet. Hon har missbrukat i många år och var på något sätt ohjälplig.
För mig blir sådana tragiska öden en hjälp till att må illa av tanken på alkohol.
Så idag är det lätt att vara helt vit.

Kramar
???

Nykter och nöjd med mig själv vaknar jag till dag 9 ??.
Vi ska åka bort några dagar så nu ska jag snart börja packa.
Men först blir det ☕
Ha en härlig söndag☀️

Kramar
???

Profile picture for user Manda

Ja, det är härligt att vakna nykter och nöjd en söndagsmorgon. Själv är jag på dag 7. Ha en fin resa! Kram <3

Profile picture for user Fibblan

imorse!
En fröjd att höra FinaLisa?!
Hoppas du får somna på samma sätt ikväll, vart du än befinner dig?!
Så bra jobbat med dina redan 9 dagar ?!
Kram och god natt
/Fibblan ?

Fortsätter mina nyktra steg på den vita sköna vägen.
Enstaka sekundsnabba tankar på A dyker upp men inget som jag reagerar nämnvärt på. Så gōtt!!?

Kramar
???

Profile picture for user Vinäger

Tvåbent, betydligt stadigare. Sekundsnabba A-tankar som du inte reagerar nämnvärt på. Precis som vi vill ha det. Som vanligt är det ju så att tankarna inte är farliga, så länge vi väljer att inte agera på dem. ?

Massor med kramar

Jag tyckte mig t.o.m höra en lite kaxig ton mot a-? där..??!
"Nja, lite a-tankar, men knappt ngt jag reagerar på.." typ! ?
Så gott att höra!
Han kan inte rå på dig - du är stark?!
Fortsätt så?!
Kram
/Fibblan ?

Igår fick jag ett dödsbesked igen. Ingen anhörig dock men en flyktig bekant.
Hon bara ramlade ihop och dog, förmodligen av en hjärnblödning.
I såna lägen tänker jag så här:
"Varför ska man hålla på att kämpa när livet kan ta slut på en sekund? Varför inte bara leva och ta dagen som den kommer?"
Så typiskt mig att hitta anledningar att få dricka. Att 'få" dricka. Jag hör själv hur dumt det låter och hur korkat det även ser ut i skrift.
Jag får ju dricka när jag vill och om jag vill, inget hindrar mig egentligen.

Men jag mår ju dåligt av det, det är därför jag vill sluta med att dricka.
Så jag fattar inte att den dumma hjärnan vill ha vin bara för att något hemskt och tragiskt har hänt någon annan.
Kanske det har med min ångest att göra, är ju sjukt rädd för att dö och lämna min sambo ensam. Han sitter i rullstol och är i behov av assistans till stor del av dagen.
Men just därför borde jag ju vara mer rädd om mig själv och bespara min kropp detta gift som alkoholen egentligen är.

Men jag lär mig hela tiden, igår när tanken dök upp så var min vilja att inte dricka mycket starkare än tvärtom.
Och hade det inte varit för er, Vinäger, Fibblan, Knaskatten, Pellis, Lennis, miss lyckad, Jasmine, Rosa-vina, Strulan, Mirabelle, Santorini och många fler, hade jag aldrig kommit så här långt.

1000 tack ????? för all hjälp och stöd jag fått sedan jag började skriva här på forumet. ??
Ni är helt underbara❣️❣️❣️❣️❣️

Kramar
???

Profile picture for user Rosa-vina

att inte dricka på känslan och att din vilja var starkare att inte dricka.

Jag har också vänner som gått för tidigt och några av dem har druckit för mycket. En av mina vänner fick en massiv hjärtinfarkt före 55 års ålder, efter ett julbord. BiB, rökning och övervikt var en stor orsak till hens förtidiga död. Visst är det omskakande och så sorgligt. Jag tänker att alkohol ofta är orsak till för tidig död och att jag kan välja att leva mer hälsosamt, för att leva.

Jag är så glad för din skull att du är på en bra plats i livet. 1000 tack till dig för all suport och värme Fina Lisa

Tack Rosa-vina?
Ja, det är verkligen sjukt sorgligt vad mycket elände och död som alkoholen orsakar. ?

Ja, det gick bättre igår och det känns lugnare igen. Men sömnen funkar inte som den brukar, beror säkert på att vi just nu inte sover hemma.
Är trött men vet att det blir bättre när vi kommer hem igen.
Har köpt en ingefärsdricka i form av pulver i praktiska små påsar som är jättegod. Bra alternativ till te men går även att dricka med is.
Ha en skön höstdag alla forumvänner ????????

Kramar
???

Profile picture for user Pellis

Som svar på av FinaLisa

Men oj så tråkigt med dödsfallet! Tycker du är otroligt stark och duktig som "orkar" med alla tråkigheter omkring dig!

Det där med att "snacka" med sig själv om att man ska leva fullt ut för att man vet aldrig när livet ställs på sin spets. Bra att du inte lyssnar till det snacket från andra eller från dig själv. Jag har en väninna som säger så till mig hela tiden. Behöver jag säga att hon verkligen skulle behöva ta tag i sin alkoholkonsumtion?

Nu är du iaf tvåbent och jag säger Grattis! Jag önskar dig en fantastisk helg! Kraaam

Vill skicka en kram, då jag tror att du behöver det extra mycket just nu. Tänker på dig och önskar som vanligt lite lugn i ditt liv. ?

Tycker jag är värd två guldstjärnor idag!
Det känns bra och stabilt även om det blåser runtomkring? (när gör det inte det..)

Tack Pellis, hoppas du är ok också?
Önskar alla en skön vit fredag ??

Kramar
???

Profile picture for user Studenten

Alla guldstjärnor som finns. Inte bara en eller två. Här får du ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️??????????????????⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️????⭐️⭐️⭐️⭐️?⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️X8

Men tyvärr är jag inte värd alla dessa guldstjärnor idag.....?
Igår tog jag ett medvetet återfall och jag gjorde det inte impulsivt eller desperat som så många gånger förr.
Utan iskallt och beräknande valde jag att dricka med vetskapen att få ont i skallen idag.
Så jag kan ju inte ångra något utan bara inse att A- suget vann över mig igår. Gjort är gjort och denna gången blev det på dag 14 det hände.
Men kan ändå inte låta bli att tänka på hur jag på samma vis höll på med mitt nikotin bruk. Slutade miljoner gånger under typ 20 år men återföll alltid.
Ända tills för snart 4 år sedan.
Då slutade jag och har aldrig tagit ett bloss efter det. Hade iofs nikotintuggummi i ett år men bytte ut dessa till vanliga tuggummi sedan.
Önskar att jag kunde bli lika bestämd när det gäller A.
Men fortsätter väl kämpa och försöka för jag vill ju gärna vilja vara helvit.
Just för att det är en skön känsla att vara i.
Så, nu har jag biktat mig för denna gången och önskar alla en skön helg☀️

Kramar
???

Profile picture for user Kvinnan19

Hej, detta blir mitt första inlägg. Jag började dricka klockan ett igår, drack hela dagen utan stopp, hamnade på krogen och kommer inte ihåg hur jag tog mig hem. Min man är så arg och besviken på mig. Min familj är världens finaste men jag har inga riktiga vänner där jag bor och trivs verkligen inte. Trött på allt, tror att alkoholen hjälper men som alla ni här vet gör den ju inte det. Känner mig låst och uttråkad men måste sluta med det här djäkla supandet..

Profile picture for user Knaskatten

Det låter jättejobbigt! Starta din egen tråd och skriv av dig. Så otroligt värdefullt att ha. Och välkommen hit!

Vägen kanske är krokig, men den leder framåt. På det igen, bara, och ge dig själv kärlek.
Kram!

14 dagar vit är inte att förakta. Det blir en återhämtning för kroppen. Förstår dock din besvikelse över återfallet, har ju gått igenom det några gånger. Det enda vi kan höra är att komma igen och igen och igen. Vad ska vi annars göra? Ge upp? Nej nej, aldrig. Så långe vi fortsätter kämpa finns det hopp. ?

Kram

-----

Kvinnan19

Så jobbigt du har det just nu. Jag håller med Knaskatten, starta en egen tråd via de tre punkterna uppe till höger, så blir det lättare att följa och stötta dig.

Lycka till!

Kram

Jag samlar ihop mig om ett tag och återkommer.
Inga katastrofer men ändå för rörigt i min tillvaro och i min hjärna just nu.?

Lycka till alla kämpar ????
Kramar
???

Fina Lisa! Vi kämpar alla på olika sätt! 14 dagar helvita i bagaget är ju dunderbra! Nu har jag inte druckit en droppe på flera dagar och visst känns det skönt i kropp och knopp.

Hoppas du får frid på hjärnspöken och din tillvaro! Kraaam

och vi har nog alla haft eller? Jag är inne på min fjärde nyktra resa. Jag brukar tänka att det tog mig tid att hamna i missbruket och att det är en resa även att bli nykter. Bump på vägen är svåra att navigera förbi, då de inte alltid syns.
Kram

Ja, då är det bara att kavla upp ärmarna igen!
Denna dag 2 ska förbli vit och ren.
Önskar alla en fin torsdag ?
???

Njuter återigen av att vakna utan bakrus. Ska verkligen hålla fast vid denna känsla och ta fram den när suget sätter in.
Har även tagit en provmånad på HBO Nordic och har nu en uppsjö av serier att se på när rastlösheten blir för stor.
Idag blir det träning och lite annat praktiskt göra och sedan tv-soffan.?
Ha en skön helg alla fina forumvänner!????☀️

Kramar
???

..när jag läste ditt inlägg Finalisa☺️! GRATTIS till 4 nyktra dagar! Förstår att det känns bra i dig idag?! Och att du förstås vill ha mer av den könslan, fler sådana dagar! Och det ska vi se till att det blir - eller hur??
För både dig och mig??!
Jag är på dag 2. Tyvärr har jag börjat ta till nikotin igen istället nu..Ångesten är så stark och har hållit ett grepp om mig i flera dagar nu. Inte nöjd med att jag börjat snusa igen, men får va nöjd över att jag lyckades hålla mig nykter igår, fredag. Satsar på en helvit helg?, och därefter en helvit vecka och därefter ännu en osv osv i all oändlighet..???!

Nu hållit vi i FinaLisa!
Styrkekramar ?
/Fibblan ?

Profile picture for user Ultra

Grattis till dag 4 o att ha klarat den lömska fredagskvällen.
Serier o träning känner jag igen ?
Ha en underbar lördag så ser vi fram emot dag 5

Tack Pellis och Ultra???

Har redan varit uppe med tuppen och nere i tvättstugan och lagt i fyra maskiner.
Idag blir det middag här hemma med yngste sonen och jag ska göra en god och stor lasagne för han äter som en mindre häst...
Min äldre son kommer tyvärr inte då han mår dåligt. Jag har försökt att hålla mig på avstånd ett tag nu för att minska mitt medberoende. Det har gått hyfsat bra men det kommer ju vågor av orostankar ibland.

Men har ju en bättre känsla i kroppen just nu tack vare att jag inte dricker alkohol.
Önskar er alla en fin söndag☀️???

Kramar
???

Hoppas du lyckades hålla i din nykterhet även denna dag?!
Mysigt att få bjuda minstingen på middag?!
Förstår att det är tufft med din äldre son, men du gör ett bra jobb i att vara medveten om och försöker minska ner på medberoendet, vilket ju är lättare sagt än gjort förstås..?
Och oavsett, för oron kommer ju att finnas för så länge han inte mår väl, så vet du och märker du att tankarna hanterar du bättre utan alkohol. Och det känslan ÄR BÄTTRE i dig och du blir därmed bättre rustad att möta eventuella motgångar också ju?!
Fortsätt ditt goda jobb FinaLisa?!
Jag snubblade till igen. Men är redo med ny dag 1 imorgon ?!
Stor kram!
/Fibblan ?

Är fylld av tillförsikt och beslutsamhet inför denna kommande vecka???

Har bara "rena" tankar i mitt huvud och har gjort ett litet eget mantra av ett av Mirabelles tidigare råd: Se till att batterierna inte tar slut!
Fyll på, fyll på!! Annars är risken stor att du faller igen.
Så nu är jag ordentligt laddad för veckan som komma skall ????
Kramar
???

Så skönt det känns att slippa vakna imorgon med tungt huvud och ångest för att man drack alkohol ikväll...
För det gör jag INTE!
Kramar
???

Så har dagarna blivit till en vecka, och snart ännu en..?!
Men vi fortsätter ta en dag i taget!
Det fungerar ju?!
Bra jobbat FinaLisa!
Nu håller vi i detta?!
Kram
/Fibblan ?

Har förberett balkongen inför vintern. Tränat i eftermiddags sedan blev det häng i soffan framför tv:n hela kvällen.
En halv a-fri öl och mineralvatten till kvällsmackan.
Så skönt och avslappnande det är att inte dricka vin!!
Godnattkramar
???

Visst är det skönt att känna sig avslappnad i nykterhet, så befriande. Det gäller att hålla i den känslan när det svänger, för det gör det. Men det blir lättare och lättare efter tid, så håll kvar känslan. Fina Lisa du är värd ett fint kärleksfullt liv <3
Kram

För varje dag jag är nykter.
Så mycket bättre det känns att som nu ligga i sängen och snart få sova.
Veta att inte vakna med bakrus imorgon är värt mycket.
Hoppas att alla får en fin och skön sömn inatt.???

Kramar
???

Trodde jag skulle sova jättebra inatt men fy vad jag bedrog mig!
Låg och vred mig, tände och släckte om vartannat i två timmar.
Somnade och vaknade hastigt av världens kramp i skenbenen‼️ Inte i vaderna utan på framsidan....?
Visste inte hur jag skulle häva detta utan fick lida mig igenom några smärtfyllda minuter.

Googlade lite efteråt och läste att kramp i benen kan bero på magnesiumbrist..?
Känner någon igen detta?

Så denna dagen kommer präglas av sömnbrist, får nog hoppa träningen idag och göra något mer stillsamt.
Nykter kommer jag förbli hursomhelst ?.
Önskar alla en fin helg?

Kramar
???

Trist att det blev en sådan natt, i natt. Låter klokt att ta hänsyn till det under dagen och inte pressa dig för hårt ?! Jag tänker som AL. Helt klart värt ett besök i ngn hälsokost butik under dagen, om du har möjlighet ☺️! Jag tar magnesium varje kväll. Har inga magiska nätter för det precis, men hjälper lite mot krypningar i armar och ben. Alkohol fullkomligt tömmer kroppen på denna viktiga mineral. Så jag fyller på av den anledningen. Men det är också så att det här med nattliga kramper ökar med åldern. Och vi blir ju inte yngre precis..☺️. Min mamma tar också magnesium på kvällen innan hon lägger sig, har god effekt av det och var den som tipsade mig?.
Hoppas du får en bra dag, trots den kassa natten?! Och som du säger, nyktra kommer vi vara i vilket fall??!
Stor kram!
/Fibblan ?

En lugn och skön helg som avslutades med ett biobesök med yngste sonen.?
Mysigt ?
Nu är jag laddad för en ny nykter vecka.

Kramar
???

Profile picture for user Manda

Låter som en jättemysig helg.Och Grattis till alla dina dagar! ?? Hoppas du får sova gott, utan känning av kramp i benen. Nu kör vi mot en ny fräsch och nykter vecka ??

Inatt sov jag utan kramp och det var så skönt. Vaknade en timme före klockan och fick en stund på mig att läsa och skriva här.
Idag har jag lång arbetsdag men det känns skönt inombords och då är det som är lite tråkigt lättare att utstå.
Jag har en begravning att gå på senare i veckan men det är mer för att stödja de allra närmaste än för min egen del.

Allt gott önskar jag er denna måndag i oktober, kära forumvänner ?

Kramar
???

Skönt o höra att du fått sova gott i natt?!
Den sköna känslan inombords kommer absolut vara med dig som en stöttepelare under din långa arbetsdag idag?!
Hoppas du får en fin dag☀️!
Stor kram
/Fibblan ?.

Yes, två veckor idag ???
Känns så bra att kunna skriva det!
Idag har jag också ett möte med terapeuten som jag får stöttning av när det gäller mitt medberoende.
Behöver verkligen hjälp med den biten. Den hänger så mycket ihop med mitt vindrickande.
Ska också tända ljus på gravarna och reflektera en stund över livet och döden...
(Ursäkta mig, kanske makabert att skämta men mitt finger slant och det blev först"diddelidöden" ?...?)
Hursomhelst så är jag säker på att denna tisdag blir vit och solig ☀️?

Kramar
???

Jag tycker absolut att man kan skoja om döden. Vi kommer ändå inte undan den så vi kan lika gärna vara lite lättsamma. Det är ofta så tungt ändå. Jag går ner på lördag och tänder ljusen i minneslunden och i min egna minnesplats i trädgården.

Härligt att det går bra för dig och att du tar emot stöd. Önskar dig en fin solig dag <3

Kram

Wow - nu är vi på G inte sant! Riktigt bra jobbat!
Våga inte släppa taget nu, när jag hänger dig i hasorna..??!
Skämt å sido?..
..och diddelidöden fick också mig att skratta till..?! De vi saknar och tänker extra på denna helg, är garanterat glada över att vi kan skoja om det allvarsamma
också??!
Ha en fortsatt fin kväll?️!
Kram
/Fibblan ?.

Ibland blir begravningar extra fint genomförda. Jag är inte troende eller med i kyrkan men respekterar präster som är humanister och håller kärleksbudet högst.
Idag begravdes en människa som levt med psykisk sjukdom och missbruk stora delar av sitt liv.?
Och prästen höll ett så fint och innerligt tal om denna människa och det blev så himla bra.
De vuxna barnen grät högt och det kändes inte ett dugg jobbigt bara precis så som det skulle vara.
Ett avsked som blev fint och vackert.
Efteråt kaffe och smörgås, titta på gamla fotografier, prata minnen.?
Och för min del inte en tanke på alkohol!

Kramar
???

Låter som en väldigt fin begravning och ett vackert farväl av en människa som behövt kämpa mkt i detta jordeliv..?
Vi har verkligen haft olika saker för oss idag, men delar tacksamheten för att vi inte ens i tanken gått till alkohol..?

Med varmt deltagande
/Fibblan ?.

Profile picture for user AL

Som svar på av FinaLisa

Att du uppskattade begravningen. Då jag jobbar i " branschen" är man beredd på det värsta. Men faktiskt...Vi försöker möta anhörigas önskan. Då är det bra med Vita Arkivet. Begravning är.. svårt före..under...å efter. Inget som
man "river av ". Det sätter spår. Livets
spår. Döden...är ju som slutet för oss alla.....oavsett.

En fin dag utan alkoholsug eller tankar runt omkring detta gift.
Så lugnt och skönt det är att slippa tänka på det.
Fast till helgen blir det födelsedagskalas på krogen och då gäller det att inte tro att det går att ta pyttelite.... nej nej!
Vill så gärna fixa detta...
Det gör jag också?

Kramar
???

Idag gick jag förbi systemet utan problem. ???
Däremot blev det stor godispåse....
Så får det bli ibland??? lite substitut?

Ha en fin helg kära forumvänner ?
???

Så bra jobbat?♥️!
Heja dig - du är bäst!!!
Tack för alla kärlek i min tråd???♥️!
Kram och fortsatt mumsig kväll ?!
/Fibblan ?.

Ikväll blir det födelsedagskalas och jag ska vara helt alkoholfri?
Folk har ju förväntningar på mig som "igångsättare" när det gäller sång och hurrarop så jag hoppas jag fixar det...

Förövrigt så blev det alldeles för mycket godis igår....varför är det så svårt att vara måttlig!!??

Kramar
???

Profile picture for user Amanda igen...

Hej fina FinaLisa!
Det glädjer mig så att det går bra för dig!! Det var längesen jag var här och vi alla vet väl vad det betyder... Men jag längtar tills jag också har passerat två veckor, då är man liksom verkligen på väg. Minns att jag kände det så iaf. Många kramar till dig och vi hörs snart! Jag har denna gång 5 av 6 nyktra dagar bakom mig och jag fortsätter kämpa så gott jag kan. Kram!❤️❤️

Önskar dig en fin och nykter lördag!
Måttlighet..
..Mm
Svårt när det gäller det mesta, håller med. Själv hade jag hoppats på att bli lite omåttlig i så fall till träning..?. Det är iaf hälsobringande ?! Men visst det kan också utvecklas till ett tvång och en sjukdom..
Vi får fortsätta va observanta helt enkelt, som vi är?! Och ibland också bara skita i det..?, så länge det inte kommer till alkohol! Så länge vi håller den garden uppe, ska vi vara mer än nöjda ??!
Stor kram
/Fibblan ?.

Blir alltid lika glad när du dyker upp ?
Ja, vägen till nykterheten borde heta Långa Kringelvägen... Det är inte klokt att man ska behöva gå alla dessa omvägar för att till slut vara framme...
Men det är väl någon mening med det också. Att man ska komma till klarhet med sig själv och inse det fullständigt meningslösa att hälla i sig vin för att bli lugn.
Det finns så många andra sätt att lugna sig på. Och man måste träna på att inte glömma bort dem. Och att ladda sina inre batterier.
Många kramar och mycket styrka sänder jag till dig, Fina Amanda??
???
???

Vi är så måttliga vi kan och vill, så länge vi inte dricker giftet alkohol☠️
Vi är kloka och har sunt förnuft så det räcker och blir över.
Vi nöter in dessa rader innanför pannbenet så ska det nog gå bra ?
Ha en skön helg Fibblan!?? ?

Kramar
???

Ät så mycket godis du bara vill. Bara du inte dricker, så är allt okej, i alla fall en period. ?

Det gick bra att fira födelsedag på krogen med alkoholfri öl också ?
Trevligt och mysigt, inga urspårningar bland de som drack och kvällen slutade ganska tidigt för vår del.
Jag somnade senare gott i min nykterhet. Och vaknade utan huvudvärk...?
Ha en skön söndag alla ni fina forumvänner ?

Kramar
???

Låter som en väldigt trevlig kväll!
Bra jobbat??!
Skön söndag till dig med!
Kram
/Fibblan ?.

Härligt att det går som på räls...?
Inga växelfel eller solkurvor➰?

Idag har jag varit på ett föredrag om det skadliga sockret som finns i 80 % av allt vi äter?
Herregud vad skrämmande att höra hur mycket övervikt och sjukdomar allt socker orsakar.
Inte konstigt att vi beroendepersoner också får problem med sockret när vi slutar med Alko.
Nu ska jag börja läsa ännu mer på innehållsförteckningen på allt jag köper.
Ha en skön kväll??

...på erat framgångståg! Ni är ju helt underbara! Hallå hörrni, jag tänkte resa lite mer med er nu så jag hoppar på, inte med ett klippkort utan jag sätter mig längst bak i vagnen med en riktig biljett och jobbar mig framåt.

Fina Lisa och Fibblan ni är ju lokförare nu, så grymma ni är! Kraaam på er ?

Är så nöjd och tillfreds med detta.?
Min plan är att etapp 1 är 50 vita dagar i rad. Då har jag slagit mitt eget rekord på 49 dagar som jag hade förra hösten.
Etapp två är vid tre månader därefter 100 dagar...sedan har jag tänkt att jag därefter kanske vågar åka på forumträffen...men vi får se vad som händer. Vill inte ta ut något i förskott.

Och Så roligt ?att du Pellis hänger på Fibblan och mig på nyktra tåget??️
Du får sitta i salongen och beställa goda alkoholfria drinkar eller varför inte komboucha?
Vi kör vidare tillsammans och det är en härlig känsla att det rullar på så bra ?
Ha en skön kväll?
Kramar
???

Vad glad jag är att ni hoppar på tåget tillsammans! Klart som tusan att ni klarar det den här gången, det är ju enkelt: ”bara” att inte dricka. (Och jo, det kanske kan vara lite svårare än det låter, men i själva verket är det ju det det handlar om. Att inte dricka! Gör man ingenting har man fixat det! ?)
Livet är bättre utan!
Stor kram!

Blir så glad varje gång jag läst dina inlägg den senaste tiden. Precis som Fibblan låter du annorlunda nu. Det finns mer övertygelse i orden. Även vad gäller detta med att alltid vara hårdare mot sig själv än andra, tycker jag du börjar balansera upp.

Du låter piggare överlag och jag hoppas av hela mitt hjärta att du slipper få en massa orosmoln på din himmel nu. Tycker att du prövats onödigt hårt som det har varit. Tror dock att du har hittat andra strategier än att döva dig med A om det ändå dyker upp motgångar.

Så glad för din skull, vännen. Tack för att du finns här för både mig och många andra. ?

Kramar

Jag blev glad över dina fina ord och håller med dig att det känns annorlunda denna gång.
På något vis har jag kommit över en gräns till det bättre och vill liksom inte backa tillbaka till det som var dåligt.
För som Fibblan beskrev så behövs inte alkoholen för att döva eller förstärka känslorna. Man kan vara i nuet och låta det jobbiga gå över eller hitta något som avleder.
Det känns som jag har något nytt och spännande framför mig ?.
Och jag hade aldrig klarat detta utan alla er på forumet!
Och du vet ju Vinäger, du var min första kontakt här ? och så klart har du en speciell betydelse ??
Kram ?

Fredag igen och en lugn helg väntar.
Inga åtaganden eller jobbiga måsten. Bara göra det som känns rätt.
Kanske laga en god middag efter ett nytt recept, titta på serier, träna ett jympapass, sortera lite gamla papper...
Men inga måsten, bara förslag..?
Fast ibland måste man få vara lite latsam också ? men någon alkohol finns inte på kartan!!
Så avhållssam kommer jag vara till 100%!!
Ha en skön fredag alla fina forumsvänner ?

Kramar ???

Låter som att du har en härlig helg framför dig! Bara få ta dagarna som de kommer och vara kvar i ditt nyktra vackra sinne?!
Ha en skön fredag du med!
Kram
/Fibblan ?.

Det låter som en underbar plan för morgondagen. Så bra och starkt jobbat hittills. Om bara några dagar är det 30 dagar, första månaden... det går snabbt framåt. Kram! ?

..du trogna kämpe??!
Jag har haft det lite småjobbigt idag, men inget som inte lite vanlig självomsorg rår på..?
Tidig sänggång för att försöka få bukt med huvudvärken..
Nu ligger ju du 5 dagar före mig s.a.s., men eftersom du också har bekymmer med detta, så undrar jag också om det är ngt slags symtom (?) på det härliga beslutet, som vi så fantastiskt lyckas hålla i ??!
Oavsett..
Kram och nykter godnatt
/Fibblan ?.

Nu har jag glömt vilken dag jag är på...?
På tisdag är det 4 veckor, så mycket vet jag iallafall ? och att Fibblan? du ligger/sitter 5 dagar/rader bakom mig i tåget.???????

Har läst tillbaka i min egen tråd och under förra hösten. Jösses vad jag kämpade fram och tillbaka och hit och dit!
Och så himla mycket stöttning och kärlek jag fick av alla er fina forumvänner?????
Blir alldeles varm inombords och samma är det nu?
Men jag saknar PimPim! Vart tog du vägen!!??

Kramar
???

Det måste vara ett gott tecken FinaLisa, och lite som jag skrev om häromdagen, det är inte dagarna som räknas egentligen utan hur vi hanterar dem???! Men visst är det kul o fira när man når målstolparna ???! Dag 20 för mig, så 25 för dig!
Bra jobbat vännen ?!
Har också funderat över Pimpim.., vi drog ju tillsammans där ett tag ?☺️! Förhoppningsvis bra, att livet rullar på så pass bra, att det varken finns tid eller behov av alkoholhjälpen?.
Kram
/Fibblan ?.

Sovit gott på tåget i natt ??
Hur står det till med huvudet ditt? Min värk, verkar ha bitit sig fast rejält..?. Nåja, skönt o veta att den inte kommer från stackas kroppens febrila jobb med att bli av med giftet..
Ha en skön söndag ?!
Stor kram
/Fibblan ?.

Tack, jag sov bra men lite för lite...
Vaknar så himla tidigt och har svårt att somna om.
Huvudvärken är lite bättre men ändå störande så jag äter Alvedon.
Tog ett jympapass i eftermiddag och det var ganska tungt och jag undrar om jag har någon skit i kroppen..?
Får se om jag piggar på mig imorgon.
Alkohol finns inte i mina tankar och det är såååå skönt?.
Kram ? till dig och alla andra ???

Det hade jag också förut, men inte lika mycket längre. Kanske är det som ni säger, att kroppen fortfarande vänjer sig av med giftet?
Skaffade bettskena för ett tag sen och det har i alla fall hjälpt. Så mycket stress som sätter sig i käkarna när jag sover.
Hoppas att du vaknar till en pigg, värkfri måndag! Dag 27 blir det väl om det är fyra veckor på tisdag. ??

Inatt sov jag 7 timmar ?
Vilken skillnad det är att vakna utsövd och ingen huvudvärk?
Har mycket att göra idag och ja, imorgon är det 4 veckor eller dag 28 utan alkohol!! Tjoho???
Nu måste jag hasta vidare, läser mer i eftermiddag.
Kramar
???

...att få sjunka ner i soffan och bara ta det lugnt?.
Har jobbat och haft möten efter lunch så nu är resten av dagen ledigt.
Hade det varit för en månad sedan så hade jag redan tagit första glaset på en vintetra. Men nu är det nya tider och nya rutiner som gäller?
Så istället för vin ritar jag en liten emoji krans av små blommor till alla fina forumvänner ?
Kramar
? ?
? ? ?
? ?

Så det kan bli - det är tanken som räknas..?!

Fantastiskt bra jobbat - tänk 4 veckor imorgon ?!
Heja dig???!
Kram
/Fibblan ?.

Det var väl en film med Sandra Bullock som hette så om jag minns rätt.
Det känns faktiskt väldigt bra såhär långt. Har inte haft något sug eller några tankar på att jag vill dricka över huvud taget.
Det som kan bli lite knepigt om ett tag är att vi ska ha ett par vänner här på middag om ett tag. Vi har ju alltid druckit vin eller starköl tillsammans under lugna former.
Men hur ska jag göra nu med vinet till dem? Om jag bjuder på mat kan jag väl be dem köpa med vin som passar till maten men att vi själva inte dricker något. Jag tycker det känns jobbigt att gå in på Systembolaget, vill helst inte det...?
Jaja, det får lösa sig på något vis.
Idag ska jag unna mig en massage ?? Det är jag värd?
Kramar
???

..är vad det är!

Härligt att du unnat dig massage idag - det är du såå värd?!
Och vad gäller stundande besöket kommer du hitta en lösning! Bra att du funderar redan nu på vad som kan bli bästa sättet att gå till väga?!
Kram och godnatt?!
/Fibblan ?.

Önskar dig ännu en fin dag!

Massage, fika med kompis - du gör helt rätt som fyller lediga stunder med välgörande grejer för dig??!
Och förstås, att du håller i din linje med 0 a!
Du gör det så bra??!
Kram
/Fibblan ?.

Jag har varit vit en hel månad nu och jag är så tacksam och glad för detta?
Till och med mina barn märker att jag är gladare och de påverkas positivt.
Äldsta sonen mår nu lite bättre och det är nog en kombo av egen ansträngning och att jag som medberoende mamma tagit ett steg tillbaka.
I stundande helg väntar inga måsten, den är oskriven och vi tar den som den kommer.
Ett som är säkert är iallafall att det inte blir någon alkohol.?

Kramar
???

Stort GRATTIS fina FinaLisa!!
Må den goda spiralen av glädje och positivitet få fortsätta ?❤️☀️??!
Hur andra väljer att agera kan vi aldrig styra över, men det är klart att din omgivning påverkas av de val du gör nu. Att du anstränger dig för att backa när det gäller invanda beteenden gällande din son (helt förståeliga med tanke på hur hans mående ser och sett ut), gör att han ofrånkomligen också "måste" förändra sina. Är så glad för din och er skull att det är en positiv riktning i er bådas liv?! Och förstås gör det att du kan slappna av lite gällande oro för honom och ägna dig åt sådant som bygger upp DIG och som DU mår väl av❤️! Heja dig FinaLisa, sånt här kommer inte av sig självt..- du är grym ??!
Stor kram!
/Fibblan ?.

Vi är ett bra peppteam?
Har just kollat på Skavlan och Hanna Hellqvist. Hennes historia var ju väldigt bra att få höra, kände igen mig till stor del....och blir heller inte sugen på Alko!
Väldigt skönt?
Sov så gott alla forumvänner??
Och godnattkramar ???

Ligger i sängen och är så nöjd med mig själv men ledsen för så många andra här på forumet som kämpar med sitt beroende men även relationer och andras beroende.
Det är så svårt att råda andra hur de ska tänka för det är ju inifrån en själv som övertygelsen måste komma.
Man kan ju bara vara ett stöd och lyssna och bekräfta men det svåra jobbet måste man ju göra själv.
Att kämpa sig igenom de första dagarnas abstinens och sedan stå emot alkoholdjävulen när han börjar viska i örat att det inte är någon fara att unna sig att dricka lite vin nu när man varit så duktig och hållit upp i 4-5 dagar..?
Med detta vill jag säga att jag hade aldrig klarat mig såhär långt utan alla fina och kloka forumvännerna här inne.
Såsom jag hållit på fram och tillbaka och nu äntligen verkar ha fattat och känner hur obetydlig alkoholen har blivit för mig.
Det finns inget sug eller längtan och jag är så tacksam för det gör ju också att det känns så lätt.
Godnattkramar ? ?
???

Godmorgon FinaLisa!
Visst blir man tagen, berörd och får en klump i magen ibland när man tar del av andras beskrivningar som är mitt i kampen. Man vill så gärna hjälpa till, säga något som i bästa fall skulle kunna vara en liten knuff i rätt riktning. Men det är precis som du säger, det vet vi ju själv, att det måste komma inifrån. Och det gör det ju så småningom och emellanåt hela tiden. Vi har båda gjort många försök, omtag och nytag. Och till sist, händer något som gör att längtan efter alkoholen bleknar. Jag är så glad för din skull att det känns lätt denna gång❤️! Som du kämpat och slitit också tidigare. Du känns så stabil och klar med skiten nu! Glädjeskutt på den ????!
Jag är också mkt så. Övertygelsen är stark, men jag kämpar emellanåt, ska jag erkänna. Men det är okej. Så länge jag har min övertygelse, så ger jag inte vika även om den lismande listiga rösten vill få mig på andra tankar. Jag slår dövörat till, och lyssnar inåt istället. Vad är det jag EGENTLIGEN vill, har behov av nu.. och då blir det tydligt att det inte ens är en längtan efter alkohol. Det handlar om annat och när man tagit reda på vad det är, så kan man försöka göra något som passar för just det. VIN passar ALDRIG in på vad JAG BEHÖVER! Det är en skön insikt?❤️!
Jag är också så tacksam att vi har varandra här på forumet! Det är till stor hjälp!
Och tack till dig, du vackra
medresenär ??️?!
Önskar dig en skön söndag ☀️!
Kram
/Fibblan ?.