Otroligt

Hej alla fantastiska människor som kämpar och delar med er så generöst av era historier!
Jag har tjuvlyssnat på er sedan i höstas men nu är det dags även för mig att aktivt delta i kampen mot alkohol missbruket.
Min hjärna har varit kidnappad ett bra tag, har försökt hur många gånger som helst att dra ner men lyckas oftast bara komma till dag 3 eller 4. Sedan är det dags för en liter vin igen...
Nu är jag på dag 8 och det vill jag tacka er här på forumet för! Och mig själv såklart...

Profile picture for user FinaLisa

Tror att jag haft en rejäl svacka de senaste veckorna. Har tänkt på döden flera gånger per dag.
Så deppigt och svart och meningslöst har livet inte känts på flera decennier för min del.
Men jag har inte erkänt detta för varken mig själv eller någon annan.
Vill inte göra människor oroliga...
Låser in mig i min egen bubbla och låtsas att allt är ok.
Inte konstigt att känslor börjar pysa ut ...

Har inte kunnat hålla nykterheten helt men ändå måttfullt och får väl vara nöjd med det då.
Fast det är jag ju inte egentligen om jag ska vara ärlig.
Tycker inte om att vara berusad eller lummig. Vill bara ha det lilla lugna inom mig. Det som gör att jag tycker livet är ganska skönt.
Måste försöka hitta det utan alkohol!
Denna helgen har varit helvit och jag mår så bra av det.

Är inte inne så ofta på forumet numera för jag kände för ett tag sedan att det också blev ett beroende.
Men så skönt och glädjande att det finns så många människor som vill hjälpa och stötta varandra.
Och så hoppfullt att få ta del av att många lyckats hålla nykterheten också.
För ibland känns det väldigt ledsamt att bara läsa olyckliga inlägg.

Så massa pepp och kramar till alla fina forumvänner!!????????
???

En vit och solig påsk??☀

Jätteskönt att vara nykter och njuta av solen, tidiga morgnar och klarheten i huvudet.
Lite för mycket godis dock...men det får man ta med ro...
Ha en fin fortsatt vecka alla forumvänner!

Kramar
???

Efter påsken har det gått sådär. Inga större återfall men ändå missnöjd med att inte stå emot suget som kommer ca en gång i veckan nu.
Vill verkligen få min vilja att stå stadigt och säga NEJ högt och bestämt.
Men jag kämpar på som alla andra här på forumet...??
Kramar
???

Profile picture for user Sommarflickan2018

Skickar lite soliga kramar. Du verkar ändå ha kommit långt även om du inte är där du vill vara helt och fullt. Det är starkt! Du är stark.

Kram

Är urstark enligt många men inte innerst inne...där är jag liten och svag.
Därför tar alkoholen över ibland. För att slippa tänka och känna så mycket hela tiden.
Men jag kämpar på, de flesta dagar är ju faktiskt helvita och jag måste acceptera att det är ändå något positivt.
Även om jag inte är helnöjd....?

Trevlig helg?

Kramar
???

Profile picture for user miss lyckad

Funderar på vad det är du inte vill tänka på och känna? Kanske att du skriver om det hemma, inte på forumet om det känns svårt. Jag har skrivit en del efter tips av en med a-beroende..Jag skrev om min barndom och ungdom och vilken typ av killar jag valde..Blev förvånad av att jag såg så klart på mitt liv och kanske varför jag ändå blev a-beroende så småningom..Jag tycker du kämpar jättebra..Även peppar oss andra, det är fint..Jag lyckades ju sluta med hjälp av forumet, Det klarar du med.Känner en enorm tacksamhet till alla som skriver..Kram på dig, du är jättestark???

Profile picture for user IronWill

Du är visst stark. Att kämpa länge med motgångar är också ett tecken på styrka. Du har ju inte gett upp. Du som jag kanske också är extra känslig på våren? De flesta blir uppåt när solen tittar fram, men mitten eller slutet av mars till juni är min värsta period.
Hur som helst så är det imponerande kämpat trots motgångarna.
Kram på dig

Alltid skönt med uppmuntran?

Idag är det dag 4 igen och jag ska kämpa denna gång och hålla min impulskontroll i schack.
Vill inte fly in i den falska dimman utan stå fast i verkligheten och ta livet som det kommer.
Jag har ju fått så många bra förebilder härinne på forumet som vittnat om precis samma känslor för alkoholen som jag har.

Ni har ju fixat att hålla er nyktra i åratal och då måste jag ju också klara av det...
Jag ska klara av det!!
Jag längtar just nu efter att få den första nattens riktiga sömn. Vet att den brukar komma efter en veckas nykterhet.

Kramar
???

Profile picture for user Ledsen själ

Få sova en hel natt vore underbart men för mig blir det max 5 timmar sen vaknar jag ganska pigg,sugen på kaffe så går upp vid 4-5 på morgonen. Tänker att det vänder säkert snart. Hoppas jag..... men bättre det än att vakna med ångest tänker jag?så fortsätter ett tag till o hoppas det vänder?

...är så viktig!!!
Den påverkar hela ens mående så därför är det också en anledning att hålla sig nykter. För även om alkoholen får en att somna så blir kvaliteten på sömnen helt värdelös.
Inatt har jag sovit bättre men för få timmar. Vaknade 2.30 och kunde inte somna om.
Men snart vänder det...?
Ha en fin 6 juni ??

Kramar
???

Profile picture for user Ledsen själ

Sov jag 8nästan hela timmar.. såå skönt. Vi är med svärföräldrarna på vårt lantställe vilket alltid brukar inneböra massa vin god mat m.m. när svärmor igår frågade vad jag ville dricka så sa jag att jag är så trött så håller mig till citronvatten. Lite chockad blev hon allt och började direkt säga, ja men vi ska inte dricka så mycket. Drick ni hur mycket ni vill tänkte jag? så nu sitter jag här och njuter av mitt kaffe i tystnaden och känner tacksamhet att vakna klar i knoppen och lugn i sinnet? ha en fin klämdag

Härligt att höra!
Man blir som en ny människa efter att ha sovit en hel natt!?

Kramar
???

Profile picture for user Vinäger

Vill bara skicka en hälsning. ? Märker hur du kämpar. Du är ärlig mot dig själv och att viljan finns, det går inte att tvivla på.

Hoppas att du snart finner vägen du så gärna vill vandra och att du får gå den med lite lättare steg.

Kram

Profile picture for user miss lyckad

Att inte få sova används ju som tortyrmetod..Det gör oss galna till slut om vi inte sover..Skönt att sömnen blir bättre Fina Lisa..Ibland stressar man upp sig själv..Jag brukar tänka att en dag med dåligt med sömn klarar jag..Att ligga i sängen trots att man ligger vaken är också vila..Då brukar jag somna efter en stund..Inga katastroftankar..Alkoholen förstör och stör sömncentrum i hjärnan..Därför usel sömnkvalitet..Kram..

Ja, tack min sömn är bättre?

Men i går fick jag tyvärr ett dödsbud igen.
Ännu ett alkoholrelaterat sådant.
En relativt ung person, strax över 60 år som de senaste åren supit konstant efter att ha fått sparken från sitt jobb.
Suck, det är då så jävla tragiskt!!!☹️

Hörde på nyheterna om en forskningsrapport som visade att de alkoholister som håller sig helvita har de bästa förutsättningarna. Det stämmer ju på oss som är här på forumet eller hur!?

Önskar alla en bra dag??

Kramar
???

Och hoppas att du snart får lite lugn och ro. Tid att komma ikapp. Att känna in det goda i livet.

Du är så bra! ?

Kram

Sitter på balkongen med katten och njuter av lugnet som bara den tidiga morgonen kan ge. Fåglarna kvittrar och solen skiner.

Jag är inte bakfull och har ingen ångest.
Även om midsommarafton inte var helt vit så var den heller inte för mycket.
Lugn och skön i stort har helgen varit.

Är tacksam för det.??

Kramar
???

Blir glad över att höra från dig, som alltid. Ännu gladare över att du låter harmonisk. I ditt fall tänker jag att det är betydligt viktigare än att du varit helvit.

Önskar dig ett fortsatt lugn. ?

Kram

Ska bli skönt att komma bort lite men först har vi en begravning att gå igenom.
Alltid lika svårt men viktigt att få ta ett sista farväl.

För övrigt så lunkar livet på. Ganska lugnt runt omkring mig men ändå en inre oro som gör att jag väljer att dricka lite ibland.
Har inte haft den där riktiga viljan eller motivationen som jag hade i höstas...
Men som sagt, jag ska hitta den igen för den känslan av lugn som jag hade då vill jag verkligen känna igen.
Känner så igen denna kamp från när jag slutade röka efter dryga 40 år.
Har inte haft en tanke på att ta ett enda bloss sedan dess. Det är 3,5 år sedan.
Hmm... Vet inte om det är jämförbart men ändå...???

Trevlig helg ?
Kramar
???

Och som vanligt när det gäller dig kommer känslan av att du behöver lugn och mindre jobbiga omständigheter runt dig.

Än så länge får du försöka känna dig nöjd med att du dricker mycket mindre. Som jag brukar säga (herregud, vad jag upprepar de orden...) Klarar vi inte att uppnå det bästa resultatet, får vi vara glada över det näst bästa.

Hoppas du får ett fint avslut på begravningen. ? Och att du sedan kan omvandla en del av sorgen till förhoppningsvis fina minnen.

Ta det lugnt, njut och ta hand om dig själv på bästa sätt. Hur det är, vet bara du. ?

Kram

Profile picture for user Mirabelle G-S

Här är det också första semesterdagen idag. Strax innan kl 8 flög jag upp ur sängen, idel lutheranskt samvete, håret på ända och litet lagom crazed blick. Gubben öppnade ett motvilligt öga och motsatte sig denna abrupta start a’la virvelvind. ”Fixa kaffe. Jag har MASSOR att göra!” Tjoade jag. ”Det har du inte alls.” Sa han. Ena stunden stod jag där och studsade. Nästa stund var jag infångad och ceremonilöst dumpad i sängen igen. Och här är jag ännu kvar. Det är visst så att vi ska starta långsamt idag, med frukost på sängen. Vilken lysande idé :) Känner igen den där inte oron du beskriver... Jag brukar dricka på den, eller bli hyperaktiv. Nu har jag ju bestämt att jag inte dricker, så...

Hoppas att ni får uppleva en begravning som både ger ett fint och fridsamt avslut på det vi känner till, men även hopp om den fortsättning ingen av oss vet något om. Kram

Profile picture for user PimPim

Önskar dig en fin semester ☀️☀️☀️
Vet inte riktigt hur min kommer fortlöpa... lite berg och dalbana här och jag håller mig nykter i veckorna i varje fall men framöver stundar bröllop, festival och utlandsresa. Det kommer bli tungt detta, mycket jobbigt, men på ett eller annat sett vet min andre hälft om mitt mål och vad jag vill med mig själv nu och det kommer bli så mycket lättare med hans stöttning ?
Ta hand om dig underbara du ??

Kram PimPim ☀️☀️☀️

Jag har haft några dagar på annan ort med min sambo och med trevliga dagsutflykter med ett större sällskap.
Ett (!) glas vin blev det en av kvällarna och jag kände mig för en stund helt normal...

Men hemma igen så blev det ändå att oron och rastlösheten smög sig på och jag bröt mitt egna löfte att inte dricka hemma i soffan.....
Som vanligt så kändes det helt meningslöst efteråt att ha hällt i sig en liter rosé till ingen nytta.☹️
Men idag är en ny nykter dag och imorgon en ny vecka.

Kramar
???

Som svar på av FinaLisa

Du beskriver precis hur det brukar bli för mig... Man dricker ett glas socialt, för det känns besvärligt/trist att tacka nej. Det funkar. Full kontroll. Men man väcker begäret efter mer. Och landar hemma i soffhörnet med sin vinflaska. Och blir besviken. För den ger inte ens lättnad längre. Man är lika rastlös som innan och vill ha mer igen. Helt värdelöst. Nu lägger vi ner den Sisyfos-aktiviteten!

Så rätt du har Mirabelle!
Det är hopplöst att tro på den illusionen att kunna dricka normalt igen.
Jag SKA INTE tänka tanken på vare sig vin eller cider eller öl mera!!
Är på dag 2 idag och nu ska denna veckan förbli helvit.
Första veckan är alltid tuffast.
Men jag vill, jag ska, jag kan fixa det!
Kramar ???

Dag 5 idag och det känns så skööönt att ha dessa dagar bakom sig!
Nu är det spikrakt på den nyktra vägen som gäller ?

Ha en fin dag i solen alla forumvänner☀️
Kramar
???

Jag har ingen aning om vilken dag jag är på, men jag är helt säker på att jag vill ha en godispåse! Synd att det är aplångt till närmsta affär ? Du får helt enkelt ställa upp och stoppa i dig några godisar för min räkning också ? Grattis till dag 5!

Haha, då säger jag att du åt mer än jag igår?
Plus en stor bit choklad mousse tårta!!
Faktum är att det blev väldigt för mycket godis...?
Men ändå känns det bra för jag är på dag 8?
Och du är så grym som slutat räkna dagarna...jag längtar också dit.
Men nu är nu och sen är sen?

Kramar och glad regnig söndag☔?️?

Kramar
???

Profile picture for user Rosa-vina

Läste ikappl mig på din tråd. Jag släppte forumet nån gång i nov? Jag fick fullt upp med livet som pågår och kamp om min egen tillvaro. Jag beklagar din och familjens sorg. Vet hur tufft det är när personer som står en nära går bort. Blev glad över att du är kvar på forumet och det är alltid roligt att läsa din tråd. Den ger mig reflektioner och igenkänning ☺.
Kram ?

Jag är kvar och vissa perioder har jag hållit mig borta från alkoholdjävulen.
Men jag är lat och bekväm just nu, slarvar och smådricker då och då.
Det finns inget jävlaranamma i mig just nu och när jag lyckats uppbåda en kraft så är det som att den långsamt pyser ut istället för att finnas kvar.
Men trots allt så har jag slutat dricka mig berusad. Förr skulle jag alltid gå ut och köpa folköl när vinet tog slut.
Nu köper jag bara hem lite vin om jag bestämt mig för att dricka.
Min önskan är att aldrig dricka hemma själv utan bara i sällskap men det verkar ju vara omöjligt!
Var är min finska sisu ??
Jag behöver den verkligen!!??

Kramar
???

Så nu är det nya tag igen???

Det är bara att bestämma sig; ge fan i att dricka!!
Jag vill inte ha alkohol i min kropp!!
Jag vill vara nykter, må bra och inte ha ångest!!
Fatta det dumma hjärna!!
Är så trött på detta velandet så nu är det dags.
Dag 2 idag och jag behöver mycket kraft denna första vecka.
Men jag känner mig starkare i viljan och hoppas det kan räcka till att skicka över lite till alla andra också.

För kan man säga att delad glädje är dubbel glädje så gäller väl det styrka också tänker jag..?

Så nu kör vi!

Kramar
???

Profile picture for user Lennis

Skönt att höra du sprudlar av goa känslor ☀️☀️ Vaknade lite för tidigt idag men äldste sonen sommarjobbar o börjar kl 7 så huset vaknar lite för tidigt för min smak ? nåväl ligger kvar i sängen det är vila det med!
Nu kör vi härligt med en liten kvartett att kämpa tillsammans i ?? grejjade 3’månader januari till mars så det är den jävlar anamman o finska sisun (har också lite finskt blod i mina ådror ?
Ha en toppenfin dag! Fredag är bara en vanlig dag i veckan o lördagen med framförallt när man har semester! Idag blir en helvit dag o det ska helgen med bli! ☀️☀️Styrkekramar till dig ??

Profile picture for user Knaskatten

Jag tror att alla ”Dag 1” leder fram till en sista Dag 1. Det blir som droppar som till slut tippar bägaren (liknelsen stämmer väldigt bra just med alkohol insåg jag nu).
Precis som du skrev tidigare i din tråd är det så himla mycket enklare att bara ta ETT beslut ”jag dricker inte” istället för att dividera med sig själv om och om igen. Jag satsar på att jag har haft min sista Dag 1 nu. Inne på 2 i dag.
Ser fram emot att följas åt!
?

Vaknar dag 3 utan bakrus (haha, autocorren ville skriva bajrus...) Ja, så kan man ju också se det.
Hursomhelst är jag peppad upp till luggen och hoppas ni är med?
Kramar
????

Profile picture for user Pellis

...för mig sen är jag med er hack i häl! Haha vad jag skrattar att du är peppad upp till luggen ? jag määä! Så här förberedd har jag aldrig varit och det bådar gott för mig. Ha en fin nykter dag ??☀️

Hahaha ??? en till som vaknat dag 2 utan bajrus ??
Ibland kan rättstavningsfunktionen få till det sååå rätt! Kram kram o ha en härlig vit avkopplande dag idag ???

Hahaha ??? en till som vaknat dag 2 utan bajrus ??
Ibland kan rättstavningsfunktionen få till det sååå rätt! Kram kram o ha en härlig vit avkopplande dag idag ???

Söndag morgon och allt är lugnt. Till och med fiskmåsarna håller näbb.
Dag 4 idag och jag känner mig lite piggare denna morgon.
Igår var jag trött och lite irritabel. Det är typiska abstinenssymtom har jag insett.
Det blir städning av köket idag har jag bestämt. Och någon promenad.
Jag ska också göra ingefärsdricka a la Mirabelle.
Men hur stora är ingefärsrötter när de är stora?!? De kan ju vara stora som händer och jag köper ju bara småbitar till matlagning...
Hursomhelst önskar jag alla en skön söndag?

Kramar
???

Skönt! Nu borde du vara över de värsta abstinenskänslorna och kroppen mår redan bättre. Fantastiskt ju!
Bra idé med städning, det mår man faktiskt bättre av tycker jag. Ha en härlig söndag!

Att det verkar vara en bättre dag o abstinensen borta ?
Ska förmodligen inte göra så många knop idag semestern slut i morgon så ska njuta sista dagen (tror jag)
En härlig dag till dig! Kram kram ??

Skönt att bara slappa en stund i soffan efter maten.
Jag är så glad över att vara utan bakfylla denna söndag. Så ska det vara varje dag ?
Man brukar ju säga att " ta aldrig det första glaset"....
Om man håller fast vid det så borde det ju vara lätt som en plätt att hålla sig nykter för jämnan...
För om man inte tar det första, ja då är det ju omöjligt att ta det andra?
Frågor på det??

Kramar
???

Profile picture for user Fibblan

Hallå tjejer?! Både bekanta och nya! Jag är tillbaka. Läst lite här igen de senaste dagarna och tänkte att jag måste ta chansen att gå med i eran kvartett?!

Alltså det är ju inte så att jag inte tänker att dela med mig till andra, och det finns fler gamla vänner som jag mer än gärna vill ha mer kontakt med igen ❤️! Såg att Vinäger, tänkte en paus från forumet nu. Och ibland behöver man ju det. Själv försvann jag lite mer abrupt, minst sagt. Jag bara fick nog och kände att jag kom in i ngt kontraproduktivt. Så mkt fokus på alkoholen och så började jag slira med min målsättning och orkade bara inte med att förklara eller göra på annat sätt. Hursomhelst, ska leta upp min tråd och skriva av mig lite inför nystarten nu. Men ville så gärna förmedla att det är så fint o va här och härligt att läsa dina ord och att du också är på G FinaLisa??! Och ni andra?! Nu kör vi?! Kärlek och omtanke till er alla
- gamla som nya?!

Jag tror det blir bra för mig att få en skjuts av att vi är flera nu som tar ett nytt tag! Imorgon blir dag 1 för mig. Redan intagit alkohol idag..en öl bara dock. Men det är fortfarande en för mkt..utifrån hur jag återigen vill/BEHÖVER ha det för att må bra..
Känner mig redan stärkt av att jag nu betraktar mig som en del av en kvintett av kvinnor som kan? som vill och som vågar förändring ?!

Största kramen?????!
/Fibblan?

FinaLisa, du gör det så bra! Precis så är det, inget första glas. Lätt som en plätt. (Typ...)

Fibblan, välkommen i kvintetten! ?

Trots dålig sömn inatt så är jag tillfreds med mig själv.
Vårt gäng växer, nu med Fibblan också.? En kvintett som självklart kan bli större och ge fler pepp att haka på?.
Det är en ovärderlig hjälp att vi finns för varandra.
Så fort ett sug uppstår, in och skriv fort som ögat??️‍?️ förhoppningsvis är det alltid någon inne på forumet.
Själv är jag på dag 5 idag och det är såååå skööönt??

Kramar
???

Du känns grymt stark FinaLisa! Bra jobbat, fortsätt så. Och i natt sover du säkert bättre.
Ha en härlig dag! ?

Grattis till dina 5 dagar ??, önskar jag var där men ligger dig/er hack i häl. Har sovit sista natten i båten för denna semester och det har varit så svalt och skönt MEN jag vaknade på uruselt humör och försökte fundera ut varför. Självklart kom jag på det, om det kommer jag att skriva om i min tråd snart. Ha en fin dag ☀️ Snart kastar vi loss och jag ska träna ikväll! Så skönt!

FinaLisa - gott jobb med 5 dagar redan, snart en vecka?!
Håller med Knaskatten, du känns stark??!

Pellis- trist o vakna på dåligt humör, men alltid ngt när man åtminstone vet vad det beror på..bara det kan göra en enorm skillnad tycker jag☺️.
Träna ja.., jag behöver verkligen komma igång med det med. Förstår inte detta motstånd, men det är ju alltid så till en början..

Ha en riktigt fin dag ni alla??!
Kram/
Fibblan ?

Har säkert med vädret att göra det vet inte riktigt hur det ska vara!! Regn sol åska regn! Undrar på att man mår konstigt o sover sämre! I natt går det bättre ska du se!! Håller tummarna för att vi alla får en god natts sämn det behöver vi o det har vi VERKLIGEN gjort oss förtjänta av ??kram kram ☀️☀️

Jag läser och skriver här och där och trodde jag var i min egen tråd förut...
Men nu är jag hör och vill önska alla en god natt?
Jag lägger mig nykter, trött och nöjd...

Kramar
???

Äntligen en natt med bra sömn?
Vilken skillnad det är att vakna med en klar skalle och inte en tröttmosig....

Denna dagen är ännu så länge oskriven, har inte så mycket inplanerat. Men en sak vet jag att den inte kommer att innehålla:
Alkohol!! ?

Gjorde Mirabelles ingefärsdricka i helgen men fick inte till den så bra. Den blev ganska bitter. Måtten var ju lite svävande...? men jag ska testa att blanda med fruktsoda. Då blir den inte lika nyttig men i varje fall godare?
Önskar alla en skön dag?

Kramar
???

Ha en riktigt underbar dag du med ☀️☀️
På väg till jobbet för en ny dag! Bara att packa sig iväg! Säger som du ny härlig dag o en sak är säker den kommer inte innehålla vin ??
Ha en toppenfin dag ?? kram kram

Godmorgon! Skönt att någon annan än jag också kan tappa kollen på vilken tråd man skriver i :-) Man vill ju ge till alla liksom! Ha en fin dag, önskar komma ikapp er men det går inte. Däremot får jag vara lite "avis" Kraaam

Vad härligt o höra att du sovit gott i natt?! Gör ju all skillnad i världen! Håller med dig Pellis-, nu vill man bara va längre fram i processen..
Men gläder mig också för dig FinaLisa?!

Ha en go dag☀️!
Stor kram
/Fibblan ?

Är så tacksam för denna vecka som gått så bra utan alkohol.
Men utan er underbara Pellis, Knaskatten, Lennis, Fibblan med flera hade det inte gått!
Att Vinäger är tillbaka är ju fantastiskt, hon var den första som kommenterade i min tråd som jag startade i februari 2018.
Så hon är speciell för mig.
Och även Miss Mary Poppins som plötsligt dök upp som gubben i lådan?

Ja, jösses var många vi är som vill lyckas med att bli fria från tvånget att dricka alkohol.
Så många som kommit, gått, stannat, kommit tillbaka igen till forumet för vi vill ju inte ge upp.
Och det är ju tack vare alla er som lyckats och som fortfarande skriver och delar med er av era numera nyktra och bra liv som ger hopp även till oss som fortfarande kämpar.
Så nu är det bara vidare och framåt som gäller. Inte bakåt!
Ha en fin onsdag☀️

Kramar
???

Kramar

Som svar på av FinaLisa

...vi har blivit och vi kanske växer! Tänk att Miss Mary Poppins dök upp, jag som har tänkt så mycket på henne!

Grattis till dina 7 dagar! Du ska veta att du bidrar massor med din omtänksamhet till oss övriga allt blir mycket lättare med härliga och snälla människor omkring sig.
Ha en fin dag! Kraaam

Hoppas du får en riktigt go sömn i natt o samla krafter!! Du verkar stark ??
Natti natti ?? kram kram ??

Jag är nöjd och glad, trots att regnet väcker mig alldeles för tidigt!
Så himla skönt att vakna nykter?

Har redan hunnit mata katten ? och druckit första koppen kaffe☕...
Ha en underbar torsdag kära vänner❣️

Kramar
???

Precis som . jag! Älskar att kliva upp på morgonen och dricka kaffe. Det bästa av allt är att för varje dag som går kommer en liten hälsovinst. Och så skönt det är att vakna sober! Ha en jättefindag! Skickar ett hjärta och en kram (skriver på dator)

På jobbet sen ett tag tillbaka (innebär att man kan gå hem lite tidigare) orkar o vill göra så mycket hemma så vill bara hem ??
Ta hand om er o ha en fin dag ?? kram kram

Så underbart att vara uppe med tuppen (och katten!) och må bra. Jag brottas fortfarande med enooooorm trötthet varje morgon, men känner mig ändå bra och stark. Ingen huvudvärk, ingen ångest.
Ha en fin dag allihop!

Det känns som sisun kom tillbaka igen??? väldigt skönt!

Fast idag vaknade jag med huvudvärk...
Men inte på grund av något jag druckit...
utan kanske på grund av något jag såg på tv i går kväll....
Har ni sett Babylon Berlin? Det var sista avsnittet i går och hela serien är ju så sjukt spännande och så välgjord.
MEN, samtidigt så mörk och svart och ångest framkallande?
Så att lägga sig och somna med dessa känslor i kroppen kanske förklarar min huvudvärk idag...?
Det får bli en Alvedon strax...
Ha en skön fredag☀️

Kramar
???

Hoppas huvudvärken lättat ?? Inte sett denna serie, men blev helt klart nyfiken på den trots att den verkar mörk. Och jag gillar ju det oftast.. Tror det blir lite "release" för egen del. Har man det mörkt och ångestladdat för egen del känns det bara bra med mer av det ibland..lite så som smärthantering även fysiskt fungerar..
Hursom. Ville bara önska dig och ni andra en bra dag?!
Jag har det slitsamt, men jag lever och andas. Det är alltid ngt. Ibland får man verkligen vara glad/nöjd för det lilla..

Stor kram!
/Fibblan ?

Önskar jag dig med! Hoppas huvudvärken släppte sen! Den kan man vara utan känns inte rättvist att man får det när man verkligen inte gjort sig förtjänt av den ??
Här dricks det Loka Crush o häckar framför tv:n! Trevlig kväll! Kram kram ☀️☀️

Dag 10 och det regnar ihållande igen denna morgon?️
Men jag är nöjd ändå för jag är inte bakis idag tralala?

Igår tände jag ljus på kyrkogården och tänkte också lite extra på de som dött av sitt alkoholmissbruk i vår familj.
Så fruktansvärt meningslöst att dricka bort det enda vi människor har fått.
För själva livet är ju ändå tidsmässigt begränsat, vi vet ju att det en dag tar slut.
Varför inte göra bra saker istället för att förstöra för sig själv och andra?!
Så därför säger jag:

Ta aldrig första glaset, du ångrar aldrig en nykter kväll!

Kramar
???

Exakt så är det. Inget första glas! Det är inte värt vad man riskerar - hela livet, ju - bara för en dryck. Som egentligen är ett gift.
?

Tänk att du är tvåbent igen. De svåraste dagarna är förbi, nu gäller det "bara" att inte lyssna på den där lismande, falska rösten som inbillar oss att det går bra att ta bara lite. Men det vet du ju...

Som du säger, ta aldrig det första glaset. Så enkelt - och så svårt.

Kram till dig

Jag är på dag 11 och är verkligen trygg i min nyktra tillvaro just nu.
Men jag vet sedan tidigare hur fort det kan svänga?
Så mitt mantra förblir: Ta aldrig det första glaset!!!
Ha en skön söndag kväll ?

Kramar
???

Bra mantra ta aldrig första glaset ?? ska banka in det i min hjärna med ☀️☀️
Hoppas du haft en toppenfin dag o inte jobbar ihjäl dig! Man måste ta det lugnt med! Stress är livsfarligt för oss! Var rädd om dig!! Kram kram o sov gott sen ??☁️☁️

Så,.så.gott.att höra att du känner dig trygg i din nyktra tillvaro??! Längtar också till det och har massor med tillförsikt faktiskt (!)?.
Bra att kunna njuta av det, samtidigt som du påminner dig om dina tidigare erfarenheter som säger dig att inte släppa garden för det. Det är lite liknande tankar som farit runt hos mig under dagen..att vara glad och nöjd över hur det känns nu. Hänge sig åt det. Njuta och vara tacksamma för att det just nu känns positivt. För vi vet båda att det kan svänga, och med.största sannolikhet kommer vi stöta på patrull, men vi gör nog bäst i att ta det då och just nu bara tillåta det som känns positivt. Det vi ger näring och energi tenderar ju växa, så jag hoppas på det för dig, för mig, för oss alla?!
Och det där mantrat är oslagbart ??!
Så länge vi kan hålla i det, löser sig resten?!
Kram och godnatt
/Fibblan ?

Ännu en dag 13, och inte ett sug på himlen?
Är åter förundrad över att det går så lätt, är det normalt...?
Hmm, blir lite misstänksam men ska inte locka fram några idiotiska tankar nu..
Bara tänka: Aldrig ta första glaset!!

För övrigt så blir det städning idag. Igår såg jag dammråttor och dammlager lite hör och där. De ska bort idag!?
Plus hinna med lite annat fix.
Ha en skön tisdag alla medkämpar?

Kramar
???

Jag tror att det går lätt för att du har motivation. Det gäller ”bara” att hålla fast vid den och om och om igen påminna sig själv om varför man gör det här.
Aldrig första glaset! ??????

Är så nöjd att ha kommit hit igen, det var ett tag sedan. Brukade ju alltid svaja på dag 3, 6 eller 9 eller 11 ?...
Nu vill och ska jag fortsätta på den vita vägen. Och det är så skönt att ha bestämt sig!!
Vill passa på att säga Grattis och Välkomna till alla nya här på forumet. ???
Ibland blir det för många trådar för mig att hålla i huvudet så det är inte alltid jag orkar med att kommentera överallt.
Men vi är många här och vi växeldrar som Vinäger brukar säga.
Ha det så bra idag☀️

Kramar
???

Profile picture for user Rosa-vina

Det lyser igenom i din tråd nu, din energi och lust. Det finns så mycket glädje att uppleva som nykter och det märks att du har det. Grattis till dina dagar, 15 idag om jag fattat det rätt.
?????????

Profile picture for user Femina

Grattis till dina två veckor! Det är jobbigast i början. Sedan går de nyktra dagarna utav bara farten. ?

Och stort GRATTIS till två veckor✨??!

Det är så himla bra gjort FinaLisa??!
Längtar så till jag är där också! Men får så länge låta mig smittas av din entusiasm och dina framgångar ?! Det är så härligt att du mår så väl och känner dig så nöjd!
Det ska du verkligen göra?!

Stor kram
/Fibblan ?

Grymt bra jobbat ?? du verkar stark bestämd ??
Jag o Knaskatten ligger precis i dina hälar men vi får vänta till i morgon med att kunna säga två veckor ☀️☀️
Helt övertygad om att vi grejar det finns inga planer på att ändra det! Skickar lite varma grattiskramar ??