Tillbaka igen

Hittar inte mina gamla trådar, blir en ny.. Ser att jag varit medlem här i drygt sex månader. För sex månader sen tänkte jag att jag måste sluta dricka, sluta låta a styra mitt liv. Det har gått sådär... Vita perioder har blandats med perioder av alkohol varje dag, både bland vänner och smygdrickande hemma. Jag är rädd, rädd för att jag inte ska klara att släppa taget om a, min enda vän som alltid ”finns för mig”. Finns där för att ta bort ångest och oro, hjälpa mig att känna mig glad för en stund, tysta mina destruktiva tankar och hjälpa mig att sova. Jag är rädd för vad jag ska göra av alla känslor ich tankar om jag inte får hjälp av a. Samtidigt vet jag att jag är ute på en farlig väg.

Nu ber jag om lite hjälp och pepp från er på forumet. Ingen irl vet om mitt beroendeproblem och kan därför inte hitta någon hjälp i verkliga livet.

Har läst mycket här och blir så inspirerad av Amanda, Mary Poppins, Mirabelle, Emma79, Jojo (som började försöka samtidigt som jag och hållit sin nykterhet.. wow..) och många andra... Kan ni så borde ju jag kunna? Eller? Jag måste iaf försöka för jag är så trött, så otroligt trött på allt (ffa mig själv), sliten, ledsen och allmänt livstrött. Hoppas att nykterhet kan hjälpa mot några av de känslorna.

Kram till alla er som kämpar där ute!

Profile picture for user Emma79

...för mig, och jag är på dag 55 och har under dessa dagar kanske sett ca 200 glas vin ( snabbt överslag ).

Däremot skulle jag aldrig och jag menar ALDRIG kunna säga det samma om KAFFE , börjar dregla bara jag ser ☕️ ?

Profile picture for user Vinäger

Du som finns här och ger så mycket omsorg och kärlek till oss andra. ♡

Jag lovade att försöka peppa, men vet inte vad jag skriva som inte redan är sagt. Håll ut, det blir bättre! Ååå, det låter så fattigt och futtigt, men är nog det enda som hjälper just nu. Aktivera dig med något du glömt bort att du gillar. Kanske något annat än kolkedjor. ? Jack Killian eller V borde vi se igen. Försöker muntra upp dig lite med Magnus Uggla i filmen G - som i gemenskap:

https://youtu.be/fWWx_wddmM0

Seriöst, förstår att det måste vara jobbigt att vara ensam med tankarna varannan vecka. Läs här och skriv så mycket du kan. Jag lovar att läsa allt jag hinner.

Kramar i massor, fina du! ♡

Profile picture for user lusios

Nu blir jag lite orolig....hade hoppats "se" dig här ikväll..
Läser att vi är flera som stöttar dig och tror på dig.
Kom tillbaka och skriv oavsett hur dagen/kvällen blev/varit...
Vi ses!

Profile picture for user Jasmine

Tack alla för uppmuntran! Det värmer i hjärtat även om jag inte vet vilka ni är i verkligheten. Jag är inte mycket gladare idag, men nykter i alla fall. Alltid något.

Idag var en av milstolparna utan alkohol- AW med cola i glaset istället för vin eller öl. Det kändes bra och jag noterade att det var många andra som drack alkoholfria alternativ. Mitt "gamla" jag skulle ha druckit två eller tre glas vin, stannat längst av alla, gått hem och fortsatt dricka tills jag somnade med kläderna på utan att ta bort mitt smink.... Den nya jag drack som sagt cola, gick hem bland de första och tog en promenad med en kompis.

Profile picture for user John-Erik

Som svar på av Jasmine

Hej Jasmine!

Har läst mycket av det du skriver här. Du är nog den jag är mest lik i forumet anser jag själv.
Då menar jag förhållande till A.
Den här ambivalensen, Ska jag dricka idag eller inte och motivationsaspekterna, osäkerheten,
famlandet efter svaret. För och emot vägs mot varandra hela tiden.Utomordentligt besvärliga
tankar som far runt i skallen.
Om jag vet att jag ska dricka en kväll, vilken som helst så är jag lite uppåt
under dagen tills det är dags. Helt sjukt och konstigt och naturligtvis en varningssignal
att ta på absolut största allvar.
Om man når den absoluta botten, vilket jag själv tror att jag inte gjort, så finns det ju bara ett alternativ
och det är total avhållsamhet (dock inget för mig, inte i detta nu, nope). Bättre att lägga in nykterhet i relativt långa perioder
innan detta sker d.v.s. att nå den absoluta botten. Jag tänker att jag ska minska den totala belastningen på kroppen
men det föranleder x antal vita dagar. Organen och då framförallt levern är ju reversibel och reparerar sig normalt
på 48 tim. Men..... då får man inte ha förstört densamma innan för då är det nämligen försent.
Talade med en läkare en gång i tiden. "Man kan ta in en A-lagare på avgiftning och det som snabbast reparerar sig
är levern och ofta inom 48 tim." Det finns hopp således men man måste alltså låta levern vila och man måste (ofta) låta den göra
jobbet med andra gifter än A vilket den inte kunnat göra tillräckligt effektivt under tiden man dricker. Ett otal andra gifter måste
rensas ut för att dessa i sin tur inte ska skada kroppen. Stort intag av A leder således till en dubbel förgiftning. När A intas ligger allt
annat i kö och väntar på sin tur att avgiftas, A- tas om hand först av alla andra gifter och slaggprodukter. mediciner m.fl.
Dessa gifter får vänta på sin tur tills förbränningen av A är klar. Resultatet av detta är att övriga gifter kan störa kroppen mer
än vad som skulle vara fallet utan A-intag.
Längre vita perioder räddar liv det är jag säker på. Låter lite som en paradox men man måste sköta sin hälsa för att kunna
dricka A. I hälsogrejen ingår då att ofta vara nykter eller dricka A så att levervärdena är bra och ligger på en jämn bra nivå.
Efter längre nykterhets perioder (ex.vis 3 veckor) är det väl känt att man behöver mindre kvantitet för att känna ruset
vilket leder till mindre påverkan på organen.
Alla är olika men I.Kamprad körde ofta längre nyktra perioder och blev 90 drygt. Känsligheten för A ökar och man behöver
mindre A för att uppnå effekten man eftersträvar om man håller långa nyktra perioder mellan varven.
Mitt eget mål är att aldrig mer vara mer än salongsberusad. Några glas bara....Får se hur det går men det är min målbild i.a.f.
Sättet jag tänker på är ju inte tillämpningsbart på alla men tankesättet ingår i mitt famlande efter en tillvaro dräglig nog
att dra fram ekipaget "mig själv". Behöver inga höga toppar men jag vill slippa djupa dalar. Inser att jag inte slipper
djupa dalar och ångest om jag inte ändrar mitt förhållningssätt till A. Vill aldrig mer vara bakis och trött.
En konstig grej är att jag hittills bara klarat 18-19 dagar i sträck även om jag siktat på 21 dagar.
Det är något som händer just där vid 18-19 dagar.

Jasmine: Hoppas att du hittar din väg till ett sunt förhållande till A och därmed än mer förutsägbar framtid.
Hög konsumtion ger osäkerhet och osäkerheten om sin egen hälsa är inte kul och skapar ångest som i sin tur
kan trigga för A. En ond cirkel..

Ha det gott!

John!

Tack för ditt fina inlägg i min tråd! Mitt mål just nu är 90 vita dagar innan jag utvärderar. Jag ska alltså förbi midsommar utan A;). Sen vet jag inte om jag kan gå tillbaka till att dricka ”normalt”. Har inte läst om någon på forumet som lyckats med det...

Jag har också börjat fundera över vilka ”riktiga”, ”verkliga” fördelar det finns med att dricka alkohol. Vad är det viktigaste för dig ? (Du behöver såklart inte svara). Jag är ingen blyg person så jag behöver inte dricka för att bli social, jag använder alkoholen för att få tyst på mina tankar och minska ”prestationsångesten”. Jag har aldrig ”vilat” en hel dag (typ legat i soffan och ätit godis) utom när jag har varit bakfull. Tänker att jag borde lära mig att vila mer utan att vara bakfull och att få tyst på tankarna utan A. Jag vet bara inte hur ännu...

... sa min särbo igår. Han har ingen aning om mitt problem med A och hade olika teorier om vad det beror på. Men, klart jag blir lugnare när inte a-rösten:
1. Stressar mig till Systemet varje dag
2. Tvingar mig att stressa med alla barnaktiviteter för att kunna börja dricka på kvällen
3. Ser till att jag dricker så mycket att jag domnar bort i soffan
4. Gör att jag vaknar med ångest varje morgon
5. Styr mina tankar och leder dem in på skuld och skam, rädd att bli ”avslöjad”

Godnatt alla som försöker tysta a-rösten✊??

Hon undrade om jag varit på ansiktsbehandling "igen". Nejdå, sa jag (som inte alls kände mig fräsch för övrigt), det är nog mina vita helger. (Jag sa helger för hon vet ju inte hur mycket jag druckit på vardagarna;)).

Försöker skriva ner positiva saker som den här i min tråd så att jag kan påminna mig själv om jag tvekar på nyttan med att vara nykter någon dag...

Idag är en ny milstolpe för mig- tjejmiddag på restaurang då jag ALLTID dricker vin (utom de gånger jag varit gravid...).

Kram och njut av solen idag!

Som svar på av Jasmine

Hej Jasmine!

Tack för svar!

Jag kommer inte att sluta dricka. Det är helt klart. Den förhandlingen är jag klar med, med mig själv.
Det viktigaste för mig är att hitta en balans mentalt, fysiskt, kroppsligt, inne i huvudet, "you name it"
Jag vill må bra "hela tiden", först då har jag uppnått det jag söker.
Naturligtvis är jag medveten om att ifall jag förstör min goda status själsligen och kroppsligen eller bara en
av dessa så har jag inte lyckats med mitt uppsåt d.v.s. att bli en hel och fulländad person
som jag själv kan lita på och må bra med.
Statistiken talar naturligtvis emot att man från att ha druckit alltför frekvent ska kunna övergå till "normaldrickande"
och precis som du säger Jasmine så är det få som lyckas.

Emellertid så finns en bestämd regel för mig, numera skall tilläggas, att vara ren och sund utan A under minst 3 veckor varannan månad.
samt aldrig dricka mer än 3 dagar /vecka (måttligt) övrig tid. Måttligt just för att inte trilla igen och förlänga drickandet p.g.a.
återställarbehov.

För att uppnå detta så krävs ett strikt tankesätt och det gäller att plocka fram det starkaste man har i karaktärsväg.
Har lyssnat lite på sakkunniga, bl.a. läkare m.fl. och gjort en utvärdering utifrån dessa informationer och fakta.
Om jag sköter detta strikt så kan jag leva ett normallångt liv.
Motion ska vara en viktig ingrediens i mitt fortsatta liv. Liksom kosten. Fettfattigt nu ett tag för att levern har sämre
förmåga att bryta ner fettet p.g.a. A under lång tid. A är väldigt fett nämligen och skadar leverns förmåga radikalt
innan den har återhämtat sig.Således mindre fett i någon månad.
Prioriterar olivolja, vegetariskt, medelhavskost, Kött i mindre mängder.
Sist men inte minst, ska njuta av att må bättre se min hy, hår, kropp göra framsteg.
Ska vara ute mycket och låta solen tillföra D-vitamin och bara njuta av det verkliga livet.
Har dag 11 idag så än så länge håller jag vad jag lovat min kropp och mig själv.
Det funkar ganska bra denna vända. En dag i taget :-)

Önskar dig lycka till Jasmine, du har en bra plan ser jag....

John

Som svar på av Jasmine

Återigen...ramlade jag ut och mott medd försvann...
Tack snälla
Det är bra här
Är inne och läser om hur alla kämpar och lyckas på olika sätt...
Har faktiskt precis dock druckit en lättöl i sommarsolen på balkongen men det känns helt ok

Har levt som vanligt de senaste veckorna går ut och äter, varit på systemet...hade beställt sedan tidigare....nu står det här hemma....
Idag 17 dagar ...den 27/4 ska jag till Sthm så min paus är tänkt tills dess...MEN vad händer därefter...vill INTE tillbaka till drickande 4-5 dagar/vecka och ibland rätt så mkt....
Ska till terapeuten dagen innan sthm så då får vi lägga upp en strategi...
Läste om MM...hoppas och tror att du rider ut stormen...<3
Ha en skön kväll Alla!
Och återigen J tack för omtanken

Som svar på av John-Erik

...att sluta...
Min förhoppning är att kunna dricka som jag gjorde bara för några år sedan dvs fred-lörd och nån SE ibland....får se om det är möjligt.
Sen vill jag kunna ha alkohol hemma.
Saknar min whiskey som stod där lönge och som jag tog en "stänkare" av ibland och smuttade på...Är den tiden förbi?? Jag hoppas inte.
Det är bara man själv som kan sätta upp sinå egna mål.
Fortsätt lycka till med ditt förhålln ingssätt:-)

Bra strategi att spara på positiv feedback, oavsett om den kommer spontant från någon som inte vet eller från oss här i form av pepp.

Efter de senaste dagarnas motgångar- som du ståndaktigt stöd emot - kommer du att fixa den här kvällen med. Jag tror på dig! ♡

Hoppas att det blir en kul kväll och att du slipper kämpa och bara kan njuta. Kram

Min nästa milstolpe, tjejmiddagen (vi ses en gång per månad och äter middag..) gick helt smärtfritt. Ingen drack alkohol?. Inser att det nog är jag som brukar vilja dricka vin och får med mig de andra... De blev lite förvånade när jag beställde cola, men jag sa bara att jag hade en vit period. Känns såååå bra?

Fatta vad mycket man oroar sig I onödan! Vi är sällan protagonister i våra medmänniskors liv, även om man ofta tror att man har alla ögon på sig.

En tjej middag fixad, nästa kommer också att gå bra.

Jag ska ha första middagen med rätt många inbjudna på lördag. Är mest nyfiken att iaktta alla under kvällens gång. Är säker på att det kommer att gå bra, men det ska ju vara en första gång av allt.

Bra jobbat jasmine! Don’t worry be happy ?

Profile picture for user Knaskatten

Jasmine! Vad duktig du är. Så skönt att höra.
Jag har precis tittat tillbaka in här igen för första gången på evigheter. Mitt ”dricka ibland” funkade i kanske en vecka. Nu är jag åter och slirar runt och bryter mina egna, hemliga löften till mig själv.
Vill sluta. Men vill inte leva livet helt utan alkohol. Vill ha kakan och äta den, men det funkar ju inte.
Har i alla fall tänkt mycket på dig och hur det har gått. Så skönt att du verkar vara inne på rätt spår. Du inspirerar.
KRAM

Nu är dag 19 slut och jag känner mig både glad och vemodig. Glad för att det ger en frihet att inte använda alkohol. Igår kunde jag t.ex skjutsa min dotter på kvällen när hon ville till en kompis, trots att vi hade varit på restaurang vilket för 20 dagar sen hade varit synonymt med att jag druckit alkohol. Glad för att jag spelade spel med barnen ikväll istället för att bli seg av vin som jag smygdrack ur skafferiet. Men, jag är också vemodig. Vemodig för att jag känner mig asocial utan alkohol, utanför. Vill t.ex inte bjuda hem någon på middag och vill inte föreslå träff med någon kompis på mina barnfria helger.

Godnatt där ute!

Jag har ofta tänkt på dig och undrat hur det har gått för dig och hur du mår! Jag skrev mitt förra inlägg innan jag hade läst ditt... Som du ser så tycker jag också att det är jobbigt att vara utan alkohol.... Men, fördelarna överväger nackdelarna! Och den här gången när jag ”slutat” känns det annorlunda på något vis, mer självklart, ett mer grundat beslut.

Jag hoppas att du vill prova en vit period igen- det är värt det alla dagar i veckan! KRAM

Du är duktig som har klarat det så länge. Har du någon plan framåt eller tar du en dag i taget?
Det jag har tyckt varit jobbigast är liksom tanken på ett liv helt utan alkohol. Det känns så deppigt.
Fattar helt känslan med att känna sig utanför när man inte dricker. Från festens mittpunkt, den som alltid är ”rolig” till en torrboll. Bättre att bara strunta i det och vara hemma?
Svårt!

...en vän jag går på bio med. Efter filmen brukade vi ta ett glas vin någonstans och prata om filmen, nu blir det en kopp te.

Det är en rätt skön ingång för umgänge, att göra något specifikt istället för att bara hänga loss.

Ett litet tips bara ?

Profile picture for user JenniferZ

Det får mig att tänka på när jag var på bio innan vinet gjorde inträde i mitt liv. Typ mellan när jag var 16 och 22 så avslutades alltid biobesök med varmt väldoftande te och kanelbulle. Såå mysigt!

Den här gången har jag bestämt mig för att vara nykter 90 dagar och sedan utvärdera... Jag lovar inte att jag ska vara nykter resten av livet, bara de här 90 dagarna.. Och även om det just nu känns tråkigt utan vin så kanske det känns annorlunda efter 90 dagar? Och gör det inte det så kan det ju inte finnas något enda negativt argument för att vara nykter i 90 dagar? Jag har ju druckit mer eller mindre varje dag under tre år utan att må särskilt bra... så om jag nu har "tråkigt" i 90 dagar så är ingen större skada skedd;). Så resonerar jag. Följ med på resan och prova! Tre månader, vad är väl det av ett helt liv?;)

Kram <3

.. bio har jag faktiskt glömt bort efter alla år med småbarn. Jag har en vän jag promenerar med och en annan som jag ibland mediterar med... får utöka det till bio med någon. Just nu är jag som sagt mest med barnen (vilket inte är det sämsta;))

Te var det jag drack när jag var nykterist tills jag var 18. Nätter med te och diskussioner om livet, killar, politik... Det hade jag också glömt;)

Jag vill gärna ta 90 dagar!
Men. Tänker genast på alla tillfällen jag kommer att vilja göra undantag. Den där resan, festen med jobbet, semestern och alla glas rosé i solen.
Är jag där än mentalt? Klarar jag det? Eller blir det ännu ett misslyckande?
Jag börjar med en vit dag. Sen en till och en till.
Men om jag bryter det vill jag inte använda det som en ursäkt för att fortsätta dricka, utan bara hoppa tillbaka på en vit dag och en till och en till. Inte tänka att allt ”är förstört” och jag lika gärna bara kan halka in i mina gamla vanor.
Håller jag bara på med ursäkter nu?
För att ”få” dricka? :(

... vilket brukar innebära häng med någon vän, oftast med några glas vin hemma med middag eller ute på någon bar/restaurang. Men, inte den här fredagen. Den här fredagen blir det middag hemma (ensam), löpträning, yoga, bad, te och en bok. Låter så förbannat präktigt! (Och tråkigt...;)). Just idag önskar jag att jag hade några nyktra vänner att hänga med, men de vännerna finns ju bara här i cyberspace! Dag 24 för mig idag och suget var påtagligt när alla på jobbet önskade trevlig helg.

... hur går det för er? Knaskatten, jag känner mig också bekymrad för alla tillfällen då jag måste tacka nej till alkohol, nu närmast festen på Valborg. Men, jag kan bara inte fortsätta dricka som jag har gjort den senaste tiden. Det kommer isf att gå käpprätt åt helvete! Därför står jag ut... andas, äter choklad och står ut... Du vet, vad är 90 dagar av ett helt liv? Kram

Jag tycker som vanligt att det där lãter helt otroligt trevligt! ☺️?

Kanske för att jag älskar att vara ensam men sällan är det.

Älskar även yoga bad te o bok ( löpträning hoppar jag gärna över!).

Duktig du är ❣️

Profile picture for user rabbitgirl

Du kämpar så hårt :) Jag ler lite när jag läser dina tankar om hur sugen man blir, hur känns det, hur tufft det är att stå ut.
Alla måste gå igenom detta, en tuff resa.
Det som jag upplever som bäst med att inte dricka är att bli befriad av tankarna på vin. Att inte bli besatt av dem. Att inte vänta till fredag, eller en månad eller 90 dagar.
Idag är det fredag. Jag är ensam hemma och skulle kunna lätt dricka vin. Jag har inte ens haft en tanke på det.
Och jag vill inte göra det för att jag vet att besattheten av tankar på vin skulle komma tillbaks.
Lycka till Jasmin!

Efter att ha läst din tråd är jag ganska säker på att du har yngre barn än vad jag har... När mina barn var yngre så längtade jag konstant efter att vara ensam, att få tänka en tanke till slut, att få avsluta det man gjorde (om det så bara var vika tvätt) utan att konstant bli avbruten av någon som behövde sin mamma:). Nu när barnen är större är det annorlunda. Jag har inte längre samma behov av att vara ensam för jag är inte lika "slutkörd" av barnens behov längre. Nu tycker jag ganska ofta (som du kanske förstått) att det är sorgligt att var ensam utan barnen.

Men, den här veckan blev det en bra fredagskväll trots allt och en bra lördag. Nykter såklart;)

Jag har läst i din tråd... Vilken resa du har gjort- så inspirerande! Tack för din kommentar, så skönt att höra att någon annan har känt likadant och att det kan gå över. Att det finns ett liv på andra sidan.

Du kanske t.o.m. har något bra tips nu när förhandlingen med a-rösten inför Valborg har börjat?

På valborg är jag bjuden på fest med människor jag inte känner så väl. Min första tanke var att jag ska säga att jag måste vara nykter om det händer mitt tonårs barn något så att jag kan hämta henne. Men, nu har a-rösten börjat viska:
1. Vill du vara den där "tråkiga" personen som inte dricker och inte kan "släppa loss"?
2. Vad ska dina nya vänner tro om dig- du kommer aldrig mer bli bjuden på någon av deras fester!
3. Du kan dricka litegrann, typ två glas vin..
4. Jaja, du hade lovat dig själv att vara nykter i 90 dagar. Nu har det gått 28, du har varit jätteduktig! Ta en dag med vin och fortsätt sen räkningen, en dag spelar ingen roll.

Just idag har jag inga motargument... Om du har något så är jag tacksam för hjälp..

Profile picture for user Tanten75

du är chefen! Du säger ingen a! Punkt!

Men... så enkelt är det ju inte... i know, velade precis fram och tillbaka med mina tanter för några dagar sedan. Inga argument var så där jätteövertygande till en början, men det kommer! Vi är medvetna om fallgroparna, riskerna, suget... vi ligger steget före.

-att vara nykter för att kunna vara tillgänglig för barnen är ju en bra ”yttre” anledning, spec i ett nytt sällskap.
-28 dagar blir 29, 30, 31... känslan att vakna nykter och lägga på ytterligare i dag är härlig!
-det är värst innan festen, väl där och resten av gänget börjar vara lite berusade kommer tryggheten i ditt val att vara nykter. Vad skönt att slippa dagen-efter-måendet. Stanken av a är motbjudande osv
-tycker dom inte om dig som du är utan a? Det är deras förlust, sådana bekanta klarar man sig utan!

Hur som helst, det går att lista fram en lång lista med motargument...en del är bra, endel mindre bra... dagen efter kommer den riktiga belöningen när man är så glad, starkare och tacksam att man vaknar upp nykter ytterligare en dag??
Du fixar det! Du fixar det!

Profile picture for user rabbitgirl

Som jag känner igen denna känsla, förhandlingar och kampen att övertala sig själva. Det är tufft och behövs. Jag har också kämpat. Det handlar om att försöka förstå beroenden (din hjärna behöver en kick, dopamin och allt detta, du hittar säkert massor om beroendens mekanismer på nätet) och försöka tvinga pannloben, den logiska delen av hjärnan att ta över. Den logiska och ansvarsfulla Jasmin1 som vet att man inte ska dricka. Den galna och roliga Jasmin2 som vill dricka. Vilken av de vinner denna gång? Det vet du inte. Vilken av de kommer att ta konsekvenserna? Det vet vi, Jasmin1. Jasmin2 försvinner så fort man vaknar bakfull.
Ett hårt, logiskt arbete, som inte räckte för mig. Det var viktigt, men för lite för att sluta dricka. Jag är inte logisk av mig ;)
Så mina tips är inte logiska just nu heller, ha ha.
Jag behövde släppa in sorgen, inte förtränga den. Det är f*n inte roligt att vara nykter. Jag läste alla "strålande" tips på forumet och visste att folk vill mig och varandra väl, men det var himla trist, hopplös och förj*vligt att vara nykter och det är fortfarande. Man är begränsad, man får inte smaka det goda och man måste vara på sin vakt på varje fest. Livet är absolut inte lättare heller, alla problem kvarstår, de blir oftast fler (tyvärr öppnas avgrunden när man slutar dricka), de blir tydligare och man har inte de sköna stunderna i dimman. Detta är sanningen med nykterheten. Den är sorglig och ju ärligare var jag med mig själv att så blir resten av mitt liv, desto lättare blev processen att bearbeta min förlust. Sörja över den. Jag försökte nämligen dricka mindre i 10 år innan jag tog det definitiva beslutet och det hjälpte inte.
Jag brukar jämföra detta med en situation där en kvinna försöker lämna sin man som misshandlar henne. Det kan vara svårt, hon är beroende av honom av olika anledningar, men han gör henne illa. Inget hjälper, hon kan inte träffa honom då och då, för att hon riskerar alltid att han slår henne. Hon måste göra ett definitivt slut för att kunna bearbeta sorgen och gå vidare.
Strax efter det att jag slutade dricka fick jag diabetes, hormonberoende, dvs. det påverkas inte av min livsstil. Jag var tvungen att ta beslut att sluta äta socker. Det är exakt samma sak här. Det är himla trist och begränsar mig, men... jag väljer att leva. Jag sköter om mina två sjukdomar. Vad vinner jag? Mår bättre fysisk. Får uppleva världen lite längre. Undviker katastrofer. Lär mig att njuta av livet.
Jag är inte logisk och behöver det andliga och känslomässiga. Jag behöver också kickar.
När vi slutar dricka uppstår det ett svart hål och om vi inte fyller detta hålet med någonting, då kommer det att dra oss tillbaka. Och igen, träning är bra, läsa böcker är bra, avslappnande bad är bra, tänka på barnen och släktingar är bra... FAST det hjälpte mig bara delvis. Det fyller inte mitt tomma rum.
Jag behöver kickar, stimulans. Både intellektuell och emotionell. Skaffade en vän på internet som var där varje dag, delade sina djupa känslor och upplevelser med mig, behövde hjälp också. Vi diskuterar livets mening och meningslöshet, lidande, litteratur, människor och blommor ;) Vi gör underbara inre resor.
Jag bestämde att jag slutar dricka för mig själv. Jag reste på en väldigt ... riskabel resa, till ett land som jag älskar, där människorna har fullt upp med att överleva och har inte tid att dricka eller ha depression. Jag läser hela tiden deras språk, för att kunna skaffa nya vänner och låta dem dela sina liv och historier med mig. Jag vill skriva en bok. Jag älskar mitt jobb och får kickar där.
Till slut insåg jag att nu, efter 1,5 år, när jag är på en fest och är nykter, är jag faktiskt mycket mer inspirerande, väcker nyfikenhet och glittrar mer än när jag var full. Då var jag bara dum.
Jag skaffar kreativa och inspirerande vänner, bjuder de hem och njuter.
Ibland pratar jag med de döda, de som alltid önskade mig bra. Ber de om styrka, frågar de om råd.
Mitt i allt detta blev jag mer och mer sjuk. Nu ska jag opereras och jag är livrädd för det, panikslagen.
Men livet är här och nu, nu, nu. Jag vill njuta av varje rörelse, jag vill inspirera andra och bli inspirerad. Av glädje, skratt, ironi, cyniska kommentarer, sorg, tårar, uppgivenhet, frustration. För att varje känsla är vacker för mig och driver mig framåt.
Vem har sagt att livet är enkelt? Vem har sagt att livet har mening? Vem har sagt att jag kan göra så många betydelsefulla val?
Jag valde inte mina sjukdomar, jag valde inte alkoholismen. Jag väljer att leva, så länge jag kan.

Profile picture for user miss lyckad

Så är det väl med dom flesta beroenden..Bara idag, jag är inte beroende, alla andra..Inte så farligt, jag är värd det, jag har ju varit så duktig..Osv..Mina svar var...Kan jag låta bli? Annars är jag ju beroende, hur ofta tänker jag på alkohol? Spela hela filmen, hur kändes det när jag gjorde bort mig i fyllan och efteråt, hur känns skammen? Varför förgifta min kropp? Det är ett nervgift vi pratar om..En riktigt full persons hjärna beteer sig som en hjärna som har utvecklingsstörning..Gången blir ostadig, talet blir sluddrigt, tankarna går segt, munnens och ögonens motorik förslappas..Ja det är vårt eget val att inta detta gift som det faktiskt är..Bakfyllan är resultatet av en förgiftad kropp..Jag går inte på tillställningar där jag inte känner mig säker på min nykterhet..Mitt liv är för värdefullt för att smutsas ner av fylla igen..Kram..

Som svar på av Jasmine

Du är superduktig min vän!
Det finns mängder med knep att ta till. Frågan är dock om du är bekväm med att ljuga?
Att man äter en viss medicin kan funka bra. Betablockerare ska ex.vis inte kombineras med A.
Men det finns fler om du tänker efter...nödlögner.
Tror inte man är tråkig om man inte dricker. Min fru säger att jag är mer mitt rätta jag ex.vis.
Inte att jag är dålig när jag dricker men kommer mer till min rätt utan A, måste jag tillägga
Känner många kul människor som aldrig rört A. De är hur kul och trevliga som helst.

Själv säger jag att jag håller uppe ett tag. Funkar super...

Lycka till hur du än gör Jasmine!

John

Som svar på av Jasmine

....hoppas du hittade dina motargument trots allt...
28 dagar är väldigt bra och starkt gjort....så håll ut.
Jag är i sthm nu. Höll inte mig A-fri till jag skulle hit som var mitt mål men jag är nöjd ändå. Fick många positiva insikter under min alkoholfria period så jag känner mig nöjd.
Min terapeut sa i förra veckan något som fastnade hos mig - att det här att gå från att dricka alkohol till att inte dricka alls (eller som jag - dricka måttligt) innebär en identitetförändring som man/jag måste acceptera och förhålla mig till...vem är man/blir man/vad gör man när man inte längre dricker eller dricker mindre...??

Profile picture for user Jojo_

Hej Jasmine!

Jobbig period du är inne i nu, men rösten lägger sig så småningom som tur är. Det gäller bara att inte ge efter.

Skit i vad de nya människorna på festen tycker om dig på Valborg om du inte dricker. ( Dessutom är du säker mycket trevligare nykter, jag är det i alla fall :) ) Tänk istället vad dina barn, dina nära och du SJÄLV vinner på att inte dricka. Hur vill du att dina barn ska tänka på dig när de ser tillbaka på den här perioden om 10 år? Ska de se en mamma som smygdricker vin eller ser de en närvarande mamma? De är viktigare än vad de tycker om dig på festen.

Men jag känner så igen mig i det du skriver, jag tänkte precis likadant. Men sen försökte jag tvinga mig själv att tänka Vad vill jag se tillbaka på? Vad vill jag att mina barn ska se tillbaka på när de tänker på mig? Vem vill JAG vara? Att vara fullast och göra bort mig ständigt och förhandla med mig själv om alkohol - så ville jag ABSOLUT inte vara, men jag hade ju råkat bli den personen. :(

Att vara en person som dricker måttligt tror jag kan vara en utmaning för någon som mig så jag har valt att vara helt nykter ett tag. Hur länge vet jag inte men nu är det över åtta månader utan alkohol och det är så skööööönt! Avigheten att vara nykter i alla sällskap finns fortfarande kvar men den bleknar hela tiden. Jag uppskattar verkligen mitt nya nyktra liv. Jag är piggare, smartare, snyggare och trevligare och hinner med en massa mer saker än jag gjorde innan när jag befann mig i alkholdimman några dagar i veckan.

Men den första tiden, de första veckorna, till och med månaderna, var sjukt jobbiga. Jag tror på dig Jasmine, du klarar precis allt du vill! Du kan få precis det livet du vill! Hoppas inte detta låter för pretto, men mitt liv har verkligen förändrats till det bättre sen jag tog bort alkohol från mitt liv. Jag skickar en stor varm kram till dig! ❤️

Profile picture for user miss lyckad

Det gäller verkligen att kolla i backspegeln hur man levt som aktiv alkoholberoende. Sen se hur situationen ser ut idag eller hur man vill ha sitt liv..Jag trodde inte på att det gick att sluta dricka alkohol med hjälp av forumet..Men nu vet jag..

Skrev just ett långt inlägg som försvann. Suck. Jag försöker igen. Tack Tanten, rabbitgirl, miss lyckad, J-E, Iusios, Jojo för era motargument . Ni betyder så mycket <3. Jojo och rabbitgirl, tack för era fina inlägg, de ska jag spara och läsa nästa gång jag tvivlar. Jag ska även spara det jag skriver nu så att jag inte går i fällan igen.

Jag drack igår på festen, inte för mycket och inte så att jag gjorde bort mig på något sätt, men ändå. Tårarna rinner idag för att det inte alls känns bra. Den diffusa värk jag tidigare har haft i benen och ena armen kom direkt tillbaka, humöret åkte ner i botten och allt jag tänkt göra idag förblir väl ogjort. Sov uselt och vaknade med huvudvärk. Förutom att jag inte mår bra så är jag ledsen över att en vän bad mig om hjälp igår, men eftersom jag druckit kunde jag inte köra bil och hjälpa henne. Det var inget allvarligt, men ändå....

Om jag ska vara lite snäll mot mig själv (tveksamt..) så drack jag för en månad sen samma mängd som igår i princip VARJE KVÄLL, nu var det en kväll av 29. Och varför drack jag då på festen? Trots att jag har mått bra under min nyktra period? Trots att jag inte behöver dricka för att ha roligt på en fest? Svar: Jag vet inte. Mitt andra jag, Jasmine2, hade nog inte, trots resonemanget här, varit tillräckligt tydlig mot Jasmine1 med att det inte blir något vin på festen. Jag orkade liksom inte vara annorlunda... Tänker att nästa gång den här risken finns så stannar jag hemma, som flera av er skrev om i rabbitgirls tråd om nykter valborg. Det kommer att vara en utmaning för mig som är ultrasocial... men det är inte värt det.

Note to Self: Det är F-N inte värt det. Aldrig någonsin oavsett...

Du är uppmärksam och insiktsfull, låt sliten gå ur kroppen, ta en dusch, snart är du på den nyktra vägen igen.

Nästa gång vet du: Det är f-n inte värt det!

Tack för pepp hos mig, betyder mycket ska du veta. ♡ Kram

Profile picture for user Mirabelle

Jasmine1 behöver också kärlek och omtanke... Det kanske är hon som behöver det allra mest. Tänker på Rons tråd där vi just diskuterat våra inre tonåringar och barn. Jasmine1 är fullt medveten om sina misslyckanden och tillkortakommanden. Hårda ord och fördömanden leder bara till att hon bråkar ännu mer för att skydda sig. Krama om, lugna ner, avled, anpassa omgivningen så att hon har bättre chans att lyckas i framtiden. Kram

Jag har inte riktigt sett det ur det perspektivet. Men, du har säkert rätt. Jasmine1 behöver stöd och omtanke, hon har inte alltid haft det så lätt?

En kram hade jag behövt just nu! Men, nu checkar jag ut från den här dagen och försöker glömma gårdagen. Jag är så innerligt trött på mig själv, på min icke-relation, på allt tvätt;) Nu ska jag försöka sova...

Profile picture for user Tanten75

Det är inte värt det, men var snäll med dig själv!
Vägen är inte spikrak, man viker av och tar en omväg! Fortsätt där du var, du har kommit så långt! Kram

Som svar på av Jasmine

Tycker du absolut kan och ska vara snäll mot dig själv....Låter som du ska gå vidare från det som hände...låter bra ...du har säkert varit ledsen besviken arg förebrått dig etc så det räcker..
Hitta det positiva nu istället. JA du brukade dricka en stor mängd flera dagar i rad tidigare men nu hände det EN gång efter ett långt och bra uppehåll.
Hoppas (och tror bestämt;))att du nu kan återgå till vita dagar, veckor igen:)!
Jag har haft några dagar i sthm med en hel del öl men nu ska jag hem och tillbaka till det mer avhållssamma livet igen
Ska faktiskt bli rätt så skönt!!
Kram och vi hörs snart igen

Efter bakslaget på Valborg går det bra, helt vitt sedan dess. Och det är sååå skönt. Det var sååå ovärt att dricka på Valborg. Men, nu blickar jag framåt... på många vita dagar! Hur är det med dig? Kram!

....att "se" dig igen Jasmine....Jag har undrat....Låter som du är på banan igen-härligt att höra. Solen och värmen kan njutas även alkoholfritt har jag märkt:)!
Ha det så bra.
Kram

Jodå, det är ganska bra med mig. Min relation har gått åt h-vete, jag drack vin igår (dock måttligt, tre glas), trött som tusan och tycker inget är roligt, men i övrigt är det bra?. Hoppas du har en fin kväll! (Själv har jag suttit med jobb tills nu...) Kram?

... har jag varit nykter. Det är bättre än på mååånga år! Hurra för mig! (Nu försöker jag vara snäll mot mig själv trots två misslyckanden). Det kommer att bli mååånga vita dagar framöver, säger som förra gången, det är så ovärt att dricka. Jag blir trött och deppig dagen efter, äter godis och skippar yogan som annars får mig att må så bra.

Men, om jag ska vara snäll igen så har båda ”misslyckandena” varit på fester och jag har inte druckit mest.... vilket jag brukar göra.

Hoppas ni alla njuter av en vit lördag!

Som svar på av Jasmine

Se dig här....38 dagar av 40 är jäkligt bra! Ja Hurra för dig!. Jag måste ta nya tag. Druckit i princip varje dag nu i några veckor ...
Mår i och för sig rätt bra...varken dåligt samvete, ångest eller fysiskt dåligt mående..utan snarare njutit av vin och fina kvällar...Men nu är det dax att bryta denna "period"....ska börja jobba mer tid än tidigare då pallar man inte dricka var och varannan dag...
Du får fortsätta på din positiva bana!!

Igår var jag rätt nere efter en fredagskväll med vin och lite annat som gjorde mig ledsen. Idag har jag vaknat upp utan några efterverkningar av a och börjat dagen med yoga, något som alltid får mig att må bättre. Tänkte att jag ska dela med mig av några postivia erfarenheter kring nykterhet för att peppa andra som tvivlar.

Innan jag började min längre nykterhetsperiod (har 40 dagar varav två med vin) så funkade mitt liv enligt nedanstående schema:
1. Vakna upp med svullna ögon, ont i huvudet, torr i munnen.
2. Kaffe för att vakna , gärna två koppar superstarkt. Kryddade oftast med en huvudvärkstablett.
3. Genomlida dagen med barnplikter, jobbplikter, andra plikter. Trött och seg, ofta en klump i halsen och andnöd, längtade bara hem till mitt vin.
4. Hem efter jobbet, direkt ett eller två glas vin till matlagningen, middag med eller utan barn.
5. Smygdricka ur ett glas i skafferiet samtidigt som alla plikter kändes övermäktiga (de veckor jag inte hade barnen drack jag mer och utan att smyga.)
6. Försöka få i säng barnen så tidigt så möjligt för att få landa i soffan med vinflaskan.
7. Vinflaskan tom, somnade i soffan.

Jag levde efter devisen "Alkohol på kvällen för att kunna koppla av, massor av kaffe på dagen för att hålla mig vaken"

Nu när jag är nykter har jag fortfarande bekymmer och känner ibland att alla plikter är övermäktiga. Sover fortfarande dåligt och känner av klumpen i halsen ibland. MEN, dagsschemat är ändrat:

1. Vaknar upp och ögonen känns normala, munnen är som vanligt (jag har alltid borstat tänerna kvällen innan;))
2. Yoga i 30-60 min
3. En liten kopp kaffe och inga huvudvärkstabletter
4. Njuter vissa stunder av dagen även om det såklart är stressigt ibland, längtar hem till att umgås med barnen
5. Middag och närvaro med barnen, har tålamod att spela spel, lyssna på allt de säger, fixar alla plikter (det är nästan alltid ordning hemma)
6. Avslutar dagen med te, tända ljus (ja det går bra eftersom det inte finns någon risk att jag somnar och glömmer att släcka dem..) och datorn, skriver här eller läser något
7. Lyssnar på en ljudbok om jag har svårt att sova istället för att ta till a

Jag springer lättare, har mindre ångest, är gladare, starkare, känner mig bättre (Lim brukar skriva att självkänslan växer utan alkohol och det stämmer även för mig!), orkar mer på jobbet, har mer tålamod, kan skjutsa barn vilka tider som helst på dygnet, har längre dagar (eftersom de inte slutar i dimma vid 20). Jag är tacksam för att jag började mitt vita liv för 40 dagar sen, är bara ledsen över att jag inte tog itu med det här tidigare.

Så till er alla- det är så värt det att inte låta alkoholen styra ditt liv! Ha en fin dag i solen!

Det är så värt att vara nykter- tror på dig;) Även om du njuter av vin och fina kvällar så tror jag njutningen blir ännu större utan a;)

Profile picture for user FinaLisa

Det var en bra, tydlig och mycket inspirerande reflektion.
En behöver bli påmind hela tiden om vad fördelarna är att låta bli alkoholen!!
Varför ska det vara så svårt att fatta detta!!?????

Jag ligger här på soffan och fnulade just på huruvida jag ska släppa på mina stränga nykterhetsregler efter 90 dagar eller inte... tänker att jag nog skulle må bra av att just inte ha några regler. Släppa loss lite, generellt.

MEN så läser jag första delen av ditt inlägg och inser att jag lurar mig själv. Jag vill inte tillbaka dit.

Och det där perfekta dryckestillfället existerar inte, dem skapar man och sen blir det ngt att fira varje dag.

Alldeles för mycket tankar på sista tiden. Skulle behöva gå ut o dansa eller nåt!

Jättebra reflektioner. Precis så är det och det bästa är att man inte behöver vara nykter särskilt länge för att få uppleva så många fördelar det ger.

Önskar att alla tog sig igenom de första veckorna för att verkligen hinna känna förändringarna.

Tack för påminnelsen! ♡

Profile picture for user Lim

Säger som de andra.. det var en fin reflektion kring förändringen som kommer till en när man slutar dricka. Små saker som ändå är så stora.

Det är skönt att påminnas. Jag har varit nykter så pass länge nu att jag ibland glömmer bort att vara tacksam. Men när jag påminns känns det varmt i hjärtat. Så tack för det.

Livet är jobbigt ibland även som nykter men det kommer vi nog inte undan helt nånsin. Vi människor är för avancerade och komplicerade för det ?

Kram och heja dig.

Profile picture for user Jojo_

Reflektioner är så viktigt! Du är värd att må bra Jasmine! Det är tufft nu i början men det blir lättare, jag lovar. Jag trodde ALDRIG att jag skulle kunna leva ett fullgott liv utan vin, jag trodde att jag alltid skulle sakna det. Alltid känna att jag saknar något, att jag förvägras något. Men nu - för första gången på måååånga år - mår jag riktigt bra nästan jämt, jag är en mycket bättre version av mig själv när jag inte dricker något. Effektivare, mer närvarande, smartare, bättre mamma och jag har så mycket tid över när jag inte domnar bort var och varannan kväll och varje helg. Istället för att hata helgmorgnar när jag tidigare varit lite småbakis och dödenstrött på att barnen lever runt så är jag nu pigg och vi har frukostdisco och härligt bus istället. Nu är helgmornarna med barnen en favorittid istället är en mardröm. Mina barn är ju ganska små, men dom är också mycket gladare speciellt på morgonen. Nu kryper dom upp i sängen och väcker mig och busar på morgonen, innan visste dom att det inte var lönt för jag var för trött och sur. Jag får dåligt samvete när jag tänker på det, men jag är så glad att jag inte är där längre. Om jag aldrig dricker igen så är det helt ok. Det trodde jag ALDRIG att jag skulle tycka för ett halvår sen. Nu har det gått ca 9 månader sen jag slutade dricka vin och det är så skönt! Så skönt att slippa det! Så skönt att slippa ångesten. Så skönt att slippa vakna och inte veta hur kvällen slutade. Så skönt att slippa skämmas över fylle sms och fylle samtal. Så skönt att slippa bakfylla. Men vägen hit var tuff, det var den, men det var värt det flera gånger om nu i efterhand. Kram!

Tack för att ni finns och tack för kommentarer. Om inte ni hade läst och kommenterat så hade det faktiskt gått åt skogen idag, Fattar inte hur man ena dagen (igår) kan känna sig så nöjd med att vara nykter och nästa dag (idag) dras som en magnet mot Systembolaget. Suck. Var i ett köpcentrum för att gå till banken och passerade S både på vägen dit och hem. Sååå nära att jag bara, av ren rutin, gick in och köpte en flaska vin. MEN, jag andades, tänkte på er och på mitt inlägg om hur bra jag mådde igår. OCH jag vandrade förbi butiken, gick hem och tryckte i mig choklad samt pinade mig igenom ett yogapass. Har sjukt ont i magen efter chokladen, men jag somnar nykter och känner mig stolt... och tacksam.

Vad starkt av dig att stå emot. Och vad fint att du hittar stöd här, känns alltid bra då man kunnat göra skillnad.

Ha en fin dag! ♡

Inser att det var längesen jag skrev något i min tråd, närmare bestämt 12 dagar sen. Under de 12 dagarna har jag druckit vin 6 dagar. Suck. Inte mycket (2-3 glas) och aldrig så jag mår dåligt dagen efter. Men, mitt sammanlagda mående påverkas trots att det är mindre mängder än när jag drack som mest. Jag känner mig trött, håglös och allmänt nedstämd. Nu vet jag förstås inte om det enbart hänger ihop med alkoholen eftersom det har hänt andra saker i mitt liv som påverkar humöret. Men, jag vet att jag mådde bättre när jag skrev min reflektion om hur bra det kändes att vara nykter. Dagens reflektion får bli att det är, som många andra skriver, så svårt att låta bli a trots att konsekvenserna otvetydigt och obestridligt endast är negativa. Varför gör man så här mot sig själv?

Kul att höra från dig, även om du känner dig lite uppgiven just nu. Men du, mindre mängd och mer sällan, fokusera på det så länge, det är ju helt klart en vinst. Och lite starkare blir vi efter varje försök.

Kram

Som svar på av Jasmine

....se dig härigen...Har undrat hur det har gått för dig...känner så igenom mig...
Dricker lite ibland....är lite nedstämd....vet inte om det beror på A eller är det nåt annat ....? (Eller är det bara en ursäkt...?)
Tycker du att det är gott med de här 2-3 glasen som du dricker...? Eller skulle du egentligen kunna hoppa över dem också??
Och; ja varför gör man så här mot sig själv? Vi är flera här som ställer oss den frågan...
Jag skulle absolut njuta av och må bra om jag drack nåt glas öl i solen nån gång eller varför inte ett glas rött till nån god mat....men det "stannar" sällan där....Är det allt eller inget...? Jag är inte redo/motiverad för det beslutet...Är du? Du höll dig ifrån alkohol rätt länge minns jag....du verkar klara måttligt drickande nu vad jag förstår...men det låter inte som det är det du egentligen vill...?
Kanske kan ditt skrivande här vara till hjälp som du själv är inne på...?
Kram Lusios

..i soffan och föstår inte hur mitt liv kunde bli så här. Jag vill vara stark, glad, pigg, men istället dricker jag och har ångest. Dövar ångesten med alkohol och får bara mer ångest.. och blir bara trött, ledesn och uppgiven. Läste min reflektion från 13 maj och tänker att det bara var en månad sen. För en månad sen mådde jag bra och nu är jag nere på botten igen. Den där botten där man inte ser ljuset trots att solen lyser utanför.

Jag läste just ett inlägg från Lim där hon skriver att om man dricker blir varje glas en transportsträcka till nästa glas (ungefär). Och det var så bra skrivet! Trots att jag inte har druckit så stora mängder på sistone (inte en flaska vin var och varannan dag som förut) så känns det som om det tar all min energi. Jag känner mig dessutom misslyckad och värdelös. Det är inte bara alkoholen som får mig att känna så och kan inte riktigt sortera vad som är alkohol och vad som är annat. Men, det andra kan jag inte göra något åt till skillnad från alkoholen. Den kan jag säga adjö till. Måste bara hitta kraften någonstans inom mig.

Finns det någon annan som kämpar mot demonerna idag?

Tack för din omtanke:). Jag skulle kunna hoppa över de där glasen, men har inte haft kraften att motstå på sistone. Och när man ger efter så blir kraften att motså mindre, ja du förstår vad jag menar. En nedåtgående spiral. Och ja, jag är motiverad för det där ödesdigra beslutet nu. Jag måste för att övereva, kan inte ha det så här längre...

Hur mår du?

Profile picture for user Pellis

Som svar på av Jasmine

Ska vi ta itu med det här tillsammans ?? Jag är en stor bluff och jag vet att det är vinet som bidrar till all min trötthet, all min håglöshet. Känner igen mig på allt du skriver. Ångesten... när man vaknar mitt i natten. De senaste dagarna har jag druckit så mycket vin, befinner mig i Spanien men flyger hem idag och det kryper i kroppen på mig. Om en vecka idag är det midsommardagen! Ska vi bestämma att vi vaknar pigga och fräscha?

Idag är jag nykter som Miss Mary PP skrev

Känner med dig - och känner igen mig. Hur kunde det bli så här? Ser att även Pellisan, och säkert många andra, känner igen tankarna.

Hur ska vi göra för att komma dit vi vill? Vill så gärna peppa, men känner mig så förtvivlad, misslyckad och orkeslös just nu.

Är dock på något sätt övertygad om att vi fixar det, något alternativ finns ju inte.

Kram till dig ♡

Profile picture for user FinaLisa

Det känns skönt att man inte är ensam iallafall mitt i eländet.
Vi får kämpa tillsammans och ta en sak i sänder och en dag i taget.
Fast helst skulle jag vilja stortjuta..?

Men vi vet ju att livet går upp och ner och det sämsta man kan göra när man är därnere är att dricka.
Alkoholen förstärker bara ens sinnesstämning så visst är det sjukt och urbota korkat att då dricka!!??

Nu klarar vi helgen tillsammans???

Profile picture for user AlkoDHyperD

Och jag tror att det är själva kärnan.
När andra känslor dyker upp som vi inte vill ha.
Självklart tar man till det som fungerat innan, hjärnan funkar så. Sug kan beskrivas som känslominnen. Kopplingar till de tillfällen då obehag och ångest dövats av det medel vi använt. Alkohol träning, mat, kickar, mm
Ingen väljer att må dåligt, ingen väljer att vara beroende.
Kampen mot att ta ett glas skulle kunna vändas till ”lägga ner kampen om att förändra oönskade känslor”
Skriv, sätt ord på det du upplever, känn, ge dig själv den metaforiska kramen du så väl behöver just nu❤️

Tack för era fina inlägg- känns så skönt att inte vara ensam om tankar kring A. Jag har ju ingen att prata med IRL så ni på forumet blir mina "vänner" när det gäller min kamp mot A.

AlkoDHyperD, tack för dina rader, de ska jag läsa nästa gång jag får panik av mina känslor och vill döva dem med alkohol eller något annat. Tänk om jag då istället bara skulle vara snäll mot mig själv och inte agera destruktivt? Just nu försöker jag råda bot på mina känslopanikattacker med att dricka alkohol, äta godis, gå ut på krogen istället för att sova, spendera pengar, vara i destruktiva relationer.... oj vad mycket bättre jag mår av mina strategier;)

Tack för att ni finns <3

Suck... Det blev några glas vin med vänner både i fredags och lördags. Tänk att socialt umgänge är så intimt förknippat med alkohol... Jag läste Lims senaste inlägg om hur bra hon mådde idag, hur hon orkade allt som behövde göras. Åh, vad jag vill vara i det tillståndet!

Jag kunde inte sova inatt, gick upp efter fyra timmar och tvingade mig själv att gå en 2 mil lång promenad för att minska min ångest. Tänkte att om jag blir fysiskt utmattad kanske jag mår bättre. Men, nja, lite kanske, men hela dagen har passerat i lätt dimma, en transportsträcka fram tills att jag får sova (snart). Det blev ingen storhandling, ingen städning, inget jobb, inget av något. Nej, nu ska jag bara bestämma mig för att sluta dricka. Jag som i alla andra avseenden har en benhård disciplin borde väl kunna applicera den på att avstå alkohol? Och med avstå menar jag helt och hållet, allt annat tar för mycket energi och tankekraft.

Alla fina där ute- imorgon är en ny dag. En ny dag att ändra väg mot en ljusare framtid. Det bara MÅSTE fungera den här gången!

Som svar på av Jasmine

... och igår på flyget blev det noll alkohol! Kände mig så duktig men nu ikväll blev det lite vin till middagen. Vi får heja på varandra och verkligen försöka. Det är sååå tråkigt att alkohol är förknippat med det sociala i allt man gör. Vinet gör mig trött, bara några glas räcker för att ångesten ska komma krypande. Imorse vaknade jag pigg trots för få timmar till sömns, la mig 2 på natten men grejen var ju att jag inte hade druckit igår. Pigg imorse och längtade efter min kaffekopp. Jasmine, hur blir din midsommar? Hur blirballas midsommar? Jag bävar... Ut på sjön och skärgård, alla dricker. Förut när jag mådde bra kunde jag känna att YES ikväll är jag nykter så jag är pigg när jag vaknar. Nu blir det så att jag joinar med. Dricker inte starksprit men vin ger tillräckligt med ångest. På tisdag ska jag iaf på KBT terapi och visst det är andra gången men skönt att prata och förhoppningsvis få lite hjälp på traven! Kram till alla som kämpar ?

.. har jag valt att spendera på ett ställe där det inte finns någon alkohol, en kursgård i södra Sverige. Något helt nytt för mig, men orkade inte med ett socialt sammanhang med alkohol. Jag är inte ännu tillräckligt stark för att säga nej i de sammanhangen. Tyvärr. Men, jag hoppas att du kan välja cola istället för vin och sprit, det är ju nästan lika gott;)

Duktigt med nykter flygresa! Heja dig!! Jag blir också trött även av små mängder vin nuförtiden, tänker därför att jag ska sluta helt.

Kram <3

Profile picture for user AlkoDHyperD

Självinsikt och vilja.
Du vill inte dricka och har självinsikt nog att förstå hur svårt det kommer att bli och väljer därför förebyggande.
Det är just detta som är viktigt. Inte att ha karaktär eller motivation till att motstå lindring i plågsamma sinnestillstånd, utan att vilja och försöka förstå hur man fungerar och utifrån det förebygga så gott man kan.
Kram

Profile picture for user Lim

Du är verkligen värd att få vakna varje morgon utan ångest framkallat av alkohol. Att orka det du vill orka och ta en promenad för att det är härligt och inte för att du mår dåligt.

Jag lovar att jag spenderat många dagar bakis och full av ångest som riktigt kryper som äckliga spindlar under huden.

Jag tror på ett helt nyktert liv och jag tror att alla kan vara nyktra. Även alkoholister eller riskbrukare och beroende... Vad man än definierar sig som. Alla kan.

Hoppas du mår bra ikväll ❤ Kramar!

Det var sommarfest på jobbet igår med obegränsad mängd alkohol. Jag hade för ovanlighetens skull tagit bilen för att undvika att dricka (det kallas förebyggande strategier..). Det känns såklart skönt idag att jag inte drack igår, men just på festen var det en lite sorglig känsla. Att jag inte var en av de där som var "gladast" och stannade längst med prat och skratt. Jag kände mig inte riktigt delaktig i det, inte tillräckligt "uppsluppen". Men, självklart är nykterheten viktigare, sinnesfriden :)

Kram till er alla där ute!

Tack för era inlägg! lkoDHyperD, det är väl just så att det är viktigt att förstå hur man fungerar och undvika situationer där det finns stor risk att dricka, som igår när jag tog bilen. Känns bara ibland som att jag kommer att få avstå många sociala sammanhang om jag vill hålla mig nykter, speciellt som jag inte kan berätta för någon om mitt beroende. Men, då tänker jag på Lim och på alla dina fina inlägg och hur ditt nyktra liv inspirerar. Jag vill också dit... och jag är övertygad om att jag kan lyckas trots allt.

Kärlek till er idag!

Som svar på av Jasmine

... att undvika festliga sammanhang på midsommar! Tyvärr har jag ingen möjlighet till det då familjen skulle krokna av att inte vara ute i skärgården och den festen vi alltid deltar i. Jag kommer alltså dricka lite vin, starksprit dricker jag inte, under midsommar. Jag var hos terapeuten igår och kommer att få verktyg och hjälp.

Håller med att det är så inspirerande att läsa om alla som lyckats och ibland är jag tveksam till att själv lyckas med 0 alkohol men känslorna svajar och tankarna kan även bli; självklart klarar jag detta!

Jag måste inte sluta för att jag dricker för mycket eller spårar ur utan för hälsans skull och att det blir för ofta men kanske bara lite. Lika illa...