Hittar inte mina gamla trådar, blir en ny.. Ser att jag varit medlem här i drygt sex månader. För sex månader sen tänkte jag att jag måste sluta dricka, sluta låta a styra mitt liv. Det har gått sådär... Vita perioder har blandats med perioder av alkohol varje dag, både bland vänner och smygdrickande hemma. Jag är rädd, rädd för att jag inte ska klara att släppa taget om a, min enda vän som alltid ”finns för mig”. Finns där för att ta bort ångest och oro, hjälpa mig att känna mig glad för en stund, tysta mina destruktiva tankar och hjälpa mig att sova. Jag är rädd för vad jag ska göra av alla känslor ich tankar om jag inte får hjälp av a. Samtidigt vet jag att jag är ute på en farlig väg.

Nu ber jag om lite hjälp och pepp från er på forumet. Ingen irl vet om mitt beroendeproblem och kan därför inte hitta någon hjälp i verkliga livet.

Har läst mycket här och blir så inspirerad av Amanda, Mary Poppins, Mirabelle, Emma79, Jojo (som började försöka samtidigt som jag och hållit sin nykterhet.. wow..) och många andra... Kan ni så borde ju jag kunna? Eller? Jag måste iaf försöka för jag är så trött, så otroligt trött på allt (ffa mig själv), sliten, ledsen och allmänt livstrött. Hoppas att nykterhet kan hjälpa mot några av de känslorna.

Kram till alla er som kämpar där ute!

Jag är också ensam - ingen som vet!
Egentligen bara barnen men de har inte sagt eller påpekat något nu under den nyktra period jag haft. Jag är bara glad och stolt över mig själv att jag lyckades ta mig igenom abstinensperioden som faktiskt var jobbig med all huvudvärk efter dagligt vinsurplande i mååånga års tid.
Men jag mår ju så mycket bättre nu och är mer levande och kärleksfull till mina barn och min pojkvän. Vill och vågar inte dricka vin igen. Alkoholfritt funkar och så går det vara framöver ✨

Vi får vara glada att forumet finns helt enkelt ?

Kram PimPim ?

Det är så skönt att höra att det finns andra som känner som jag... Innan jag hittade forumet levde jag i tron att jag var ganska ensam om att pimpla vin i det fördolda. Skönt att du slipper abstinensen- just nu vill jag bara ha en tidsmaskin och förflytta mig några månader framåt när jag förhoppningsvis känner det där lugnet som flera beskriver. Jag ska klara det den här gången!! Det är min andra dag (skulle egentligen börjat 1/4, men "misslyckades" tyvärr.. alkoholen har en mycket större makt över mig än jag egentligen vill erkänna) och idag är jag nykter!!

Kram till dig PimPim och alla andra där ute!

Mirabelle

Varje dag utan alkohol är en stor vinst :) Till och med varje glas du inte dricker är en vinst. Sömnen rättar till sig så småningom. Jag kände mig allmänt tilltufsad första två veckorna. Det går över.

Det verkar ju som om din väninna iaf har haft vissa betänkligheter ang ditt alkoholbruk... Ganska stora betänkligheter skulle jag tro, eftersom hon vill avkräva löften innan resan. Det är inget de flesta gör lättvindigt. Så vet jag ju inte hur frispråkig din vän är förstås. Kanske är hon en sådan som säger vad som helst till folk, men för de flesta är nog ämnet ganska tabu. Jag har två vänner som i princip alltid blir aspackade de två ggr om året vi åker bort tillsammans ett gäng. Resten av gänget blir mer och mer obekväma ju fullare de blir. Vi går och lägger oss när de har nått apstadiet. Men ingen säger något till dem om att det blir rätt jobbigt...

Dag 2 är snart slut och jag sippar på ett glas alkofritt rosé. Har städat, sorterat, slängt skräp, tränat och lagat nyttig mat. Åh, vad jag är präktig;). Men, känner mig piggare än imorse och är inte sugen på vin. Nu ska jag se programmet om Lill-Babs (det måste också räknas som präktigt..).

Mirabelle, min vän är ganska frispråkig, inte i allmänhet men med mig. Jag har haft andra vänner som skojat om att jag är den som dricker mest och går hem sist (av kvinnorna), men det har aldrig varit i någon negativ bemärkelse.. Men, de kanske egentligen tycker att det är asjobbigt:). Det kommer inte att hända igen iaf..

Hej!
Jag hänger på här för jag känner så igen mig i det du skriver....
Jag tänker "ta nya tag" igen..
Det har man ju sagt några gånger men nu är det dax igen....
Blivit för mycket , för ofta ett bra tag nu igen och jag mår dåligt fysiskt och frågar mig "varför gör man så här mot sig själv?"
Har roat mig med att räkna ut hur mycket pengar jag lägger på alkohol både på systemet och när man går ut...Oj det var en hel del. Blev så tydligt svart på vitt.
Nu har jag öppnat ett nytt konto där jag ska sätta in pengar alla gånger jag vanligtvis skulle köpt alkohol men inte gör det....Känner mig lite motiverad av detta faktiskt.
Nåväl lycka till. Vi är båda igenom dag 2 nu och fortsätter framåt!
Hälsningar M

Ja, vi hjälper varandra!! Dag tre för mig nu. Frågan "varför gör jag så här mot mig själv?" har jag ställt många gånger.. Sen tänker jag att det måste finnas en destruktiv sida av människan som tar sig uttryck på olika sätt- matmissbruk, sexmissbruk, rökning, mobbare, droger etc. Vårt destruktiva uttryck blev alkoholen. Hur mycket pengar jag förlorat på alkoholen vågar jag inte ens tänka på. Men, har insett att även alkoholfritt vin är ganska dyrt om man dricker en flaska per dag;).

Dag 3 fortsätter vi vara nyktra trots det gråa vädret! Nu ska jag leta upp din tråd...

Sov otroligt dåligt, kanske för att det var första natten på länge utan varken a eller någon sorts sömntablett. Vred mig och drömde konstiga drömmar hela natten. Men, gick upp i ottan och gjorde fem solhälsningar och åt en god frukost. Nu har jag fixat naglarna och varit till frissan- känner mig inte så trött som jag borde.

Jag är så tacksam för att vi kan dela våra resor mott ett vitt liv här! Trots att jag inte önskar att någon skulle behöva utkämpa den här kampen så är jag glad över att jag inte är ensam mot fienden.

Halihalo

Hänger på denna tråden. ♥️
Måste sluta nu! Innan ja förlorar min familj.

Emma79

...efter en dålig natt UTAN alkohol är inte så farligt.

Man tar sin dusch sin kaffe gör sina solhälsningar, ett stort glas vatten och så är man som ny.

Att alltid gå omkring småbakis, fy fan! Aldrig mer!

?

Alltså, med att göra något för sig själv. Det kan ju få oss lite peppade i vardagen. Och pengarna som blir över när A inte inhandlas räcker till många många behandlingar av både kropp och själ. ♡ Kram

Jag har läst din tråd- vi hjälps åt!! Jag har nu tre vita dagar, du ligger bara två efter;). Det är viktigt att vi gör det här för våra barn- de är värda en nykter och närvarande mamma!

Precis- en dålig natt utan a är inte samma sak som en ångestnatt efter alkoholintag! Jag är ju bara på dag tre så har inte hunnit så långt som du, men idag tänker jag samma som du- fy fan för att vara bakis! Vad mycket man missar!

Ja, det känns bättre att göra några "vänliga" saker mot sig själv... liksom vara snäll mot sig själv istället för att förgifta sin egen kropp. Stor kram till dig!

Då går vi in för första helgen utan alkohol. Hur ser dina planer ut? Jag är trött så ska vila och ta det lugnt. Ställde in med 2 kompisar imorgon då de skulle dricka vin...Hade klarat att låta bli men vågar ändå inte chansa....
Ja alkoholfritt vin är orimligt dyrt kan jag tycka....finns inget annat billigare du kan dricka?
Jag ska försöka njuta av solen/våren i helgen som nu kommit till Skåne.
Känner att jag kommer att fixa helgen .hoppas och tror att du känner detsamma eller ej?

Iusios, jag får mina barn imorgon. Vi ska på en liten inflyttningsfest imorgon, har peppat mig själv i flera dagar att jag ska välja ett a-fritt alternativ även om alla andra säkert dricker vin.

Egentligen känner jag som du, att jag gärna skulle ställa in alla aktiviteter med alkohol inblandat, men just imorgon ska vi till en kompis till min son så det vore inte så lyckat. Men, har läst om flera andra här som fixar att vara nyktra i sammanhang med alkohol så det måste gå bra!

Förutom festen imorgon blir det lugnt på a-fronten. Det blir bara aktiviteter med barnen. Vi hjälper varandra att vara nyktra den här helgen!

Jag dricker även bubbelvatten, det är billigare:) Men, för mig är ett vinglas med ett innehåll som inte är sött, men ändå smakar något, förknippat med avkoppling. Det kanske ändras med tiden, men just nu behöver jag lite alkoholfritt vin på kvällarna.

God natt ???

Emma79

Och varje tillfälle gör en starkare för man förstår att det faktiskt GÅR utan alkohol.

Man kanske går hem lite tidigare men det är OK!

?

Ja det fixar du absolut. Ja jag kör alkoholfritt öl. Kan bli nåt alkoholfritt bubbel i fint glas till helgen.
Tänk på söndag kväll är det dag 6 (inkl en helg) det är ett bra delmål för oss:)!
Och jag ska sätta in första "slanten" på mitt nya sparkonto imorgon. Känns toppen
Ha en fin helg med dina barn.
Sov så gott!

Halihalo

Målet är en helt vit helg , första helgen sedan ungdomen skulle ja tro (bortsett från graviditeter) jag känner mig beslutsam men ensam. Blev ju som sagt för full igår och hade under minneslucka grisat ner köket ,vält en stol och ramlat. Efter jag blev medlem här skrev jag ett långt sms om mina tankar till min sambo och att jag gått med här nu där de finns fler i samma sits men inget svar på de. Och väldigt korta samtal under kvällen, bara nödvändiga grejer. Älska mig som mest när ja förtjänar de som minst sägs de

Håller med övriga, det här fixar du. Barnen är hos dig och ger lite extra motivation. Det kan man behöva i början. Känner du sug, ge det minst en halvtimme, logga in, skriv och läs här. Det brukar alltid finnas någon som kan peppa. Ha ingen alkohol hemma! Och glöm inte H.A.L.T.

Ha en fin helg! ♡ Kram

Jag drack alkoholfritt hela kvällen när de andra drack vin. Och det kändes såååå bra!!! Jag sa att jag eventuellt måste skjutsa barn och inte kunde dricka, ingen ställde några frågor.

Tänk att vakna utan en fadd smak i munnen imorgon- redo att ta itu med barnens aktiviteter.

Stort tack Iusios, Emma79 och Vinäger för pepp. <3 <3