Tillbaka igen

Hittar inte mina gamla trådar, blir en ny.. Ser att jag varit medlem här i drygt sex månader. För sex månader sen tänkte jag att jag måste sluta dricka, sluta låta a styra mitt liv. Det har gått sådär... Vita perioder har blandats med perioder av alkohol varje dag, både bland vänner och smygdrickande hemma. Jag är rädd, rädd för att jag inte ska klara att släppa taget om a, min enda vän som alltid ”finns för mig”. Finns där för att ta bort ångest och oro, hjälpa mig att känna mig glad för en stund, tysta mina destruktiva tankar och hjälpa mig att sova. Jag är rädd för vad jag ska göra av alla känslor ich tankar om jag inte får hjälp av a. Samtidigt vet jag att jag är ute på en farlig väg.

Nu ber jag om lite hjälp och pepp från er på forumet. Ingen irl vet om mitt beroendeproblem och kan därför inte hitta någon hjälp i verkliga livet.

Har läst mycket här och blir så inspirerad av Amanda, Mary Poppins, Mirabelle, Emma79, Jojo (som började försöka samtidigt som jag och hållit sin nykterhet.. wow..) och många andra... Kan ni så borde ju jag kunna? Eller? Jag måste iaf försöka för jag är så trött, så otroligt trött på allt (ffa mig själv), sliten, ledsen och allmänt livstrött. Hoppas att nykterhet kan hjälpa mot några av de känslorna.

Kram till alla er som kämpar där ute!

Profile picture for user Jasmine

Så skönt att vara tillbaka! Men, efter en 15-timmars arbetsdag orkar jag inte hänga här så länge. Det får bli imorgon..

Men, ni är ovärderliga för mig <3<3<3

Kram och god natt (nykter ;))

Profile picture for user FinaLisa

Herregud, vad är det för omänskligt arbete du har!!??
Inte konstigt att du blir helt utmattad och deprimerad?
Hoppas du kan få kraft att ändra dina arbetsvillkor till att bli mer normala...
Styrka och kramar till dig fina Jasmine!
???

Profile picture for user Vinäger

Det kan du behöva.

Håller med Lisa, din arbetssituation låter omänsklig. Antar att den förstärks då du inte trivs. Själv har jag också en ibland extremt hög arbetsbelastning- vilket självklart tar på krafterna - men jag trivs otroligt bra. En stor och viktig skillnad.

Nu är jag åter där i tanken att jag önskar att vi inte var anonyma. Jag vill köpa en blomma, kanske lite fikabröd, sätta mig i bilen och komma över till dig en stund. (Är rätt bra efter alla flyttande år på att känna igen dialektala och lokala ord, så tror att jag skulle vara hos dig inom några timmar. ?) Du skulle få en stor kram och sedan skulle vi sitta och surra i timmar. Avhandla de senaste veckorna och några 80-talsserier. En röst i natten med snygga Jack Killian inte minst.

Men nu går ju inte det...

Hoppas att det löser sig för dig, fina Jasmine. Jag tänker på dig. ?

Precis det hade jag behövt idag?. Det hade varit sååå skönt att kunna prata med någon om demonen som tar så mycket energi.

Tack för att du finns här i alla fall! Jag är nykter idag och ser fram emot att (förhoppningsvis) vakna utan huvudvärk imorgon. Kram?❤️

Hoppas det är ok med dig. Tänker på hur du har det på jobbet...har det lugnat ner sig? Håller tummarna för att du kunnat hålla några nyktra dagar...
För egen del är det lugnt just nu, är på dag 5 idag.
Kramar
???

Profile picture for user lusios

...också var är du? Hur mår du? Jag är ju här igen och undrar bl.a. över dig...
Sitter på MIN kvarterpizzeria och äter och dricker...hoppas att Du INTE gör det...
Hoppas "se" dig här snart igen ...?!
Kram.

Det var längesen jag kände mig så här outsägligt ledsen och utan hopp om att det ska bli bättre. Och de andra gångerna har jag kunnat dricka, vara social och prata med mina vänner om mina problem. Nu har jag kommit till en punkt där jag inte förstår hur jag ska kunna får ordning på mitt liv.

Jag måste sluta dricka, men jag måste också sluta äta socker, sluta försöka få en relation med någon som bara utnyttjar mig, sluta jobba tills jag stupar på ett ställe där jag marginaliseras, sluta låta andra trampa på mig, sluta vara arg på mig själv för att jag lämnade min man och nu tvingas leva med en splittrad familj. Jag vet allt det där och hur destruktivt det är, men jag kan inte genomföra den förändring som behövs. Jag bokade en resa över jul och fick världens utskällning av min mamma för att jag är egoistisk, timmar av samtal om hur synd det var om henne för att jag inte kommer dit och firar jul.. och hur kunde jag överge mina barn? Ibland undrar jag om det är roten till min ångest över prestationer, vikt och utseende. Min mamma... som jag bröt kontakten med i flera år för att hon inte kan "se" mig och mina behov, för att hon alltid pratar om allt som är negativt och tycker synd om sig själv. Jag har gåt i samtalsterapi för att försöka förstå, men det hjälper inte. Ingenting hjälper. Trots vänner, barn, kollegor så känner jag mig så ensam och förtvivlad, oälskad.

Jag vaknar varje morgon med svullna ögon (från socker och alkohol), dödstrött och håglös. Tar mig till jobbet, kommer hem helt utmattad, ångest över att jag borde jobba mer och äta mindre, träna mer. Slutar med att jag antingen dricker vin eller äter godis, ofta både och, i soffan. Fryser så mycket att jag lägger mig med filtar och täcken, vaknar genomsvettig vid 3-4. Borstar tänderna och somnar om... och sen börjar det om.

Det blev ett rörigt inlägg, lika rörigt som jag upplever min situation just nu. Jag måste börja någonstans och det får bli med alkoholen. Tyvärr får jag lika mycket ångest av att äta socker och gå upp i vikt (har blivit 3 kg på en månad) så jag borde sluta även med det. Och vad ska jag göra istället? Ingenting känns roligt just nu... Kan inte fatta att jag bara för en månad sen träffade en man jag dejtade förra sommaren och han sa att jag var snyggare än någonsin... (och det var precis så jag kände mig). Suck. Nu ska jag försöka somna om med tjock pyjamas, filt och två täcken.

FinaLisa- så bra att du håller dig nykter. Iusos, bra med en egen tråd. Tack för att ni finns! John, Vinäger, Nurture… tänker på er också... och många andra. När jag fått näsan över vattenytan ska jag kommentera lite mer.

Kram till er alla

Profile picture for user Denhärgången

Vad tungt och svårt du har det. Massor av pepp och medkänsla till dig.
Jag tycker dock inte det känns alls som att du är utan hopp, utan tvärtom. Vad som lyser igenom är tron på förändring, och i grunden en övertygelse om att du förtjänar bättre. Att du skriver här är ju sjukt hoppfullt och visar hur stark du är.
Hoppas du sover nu.

Vad ledsen jag blir för din skull, att du mår så dåligt...
Vill så gärna kunna hjälpa dig på något vis.
Tänker på det här med sockret och hur det hänger ihop med alkoholen. Det är ju många här på forumet som blivit nyktra men som vittnar om hur jäkla svårt det blir att stå emot socker suget sedan.
Kanske du kan få hjälp av en dietist?

Samtalsterapi har du prövat och jag vet själv att det hjälper bra till en viss gräns. Men för att komma vidare så är det eget arbete med sig själv som behövs.
Och du som tycker om att träna vet ju att fysisk utmattning är väldigt bra mot själslig ångest.
Din mammas åsikter och kommentarer får du försöka ignorera och inte ta åt dig. Du vet ju själv att det inte stämmer!
Hon verkar vara en riktig energitjuv och väldigt egoistisk till skillnad från dig.

Och din befängda tanke på att du övergivit dina barn får du verkligen ta och stoppa undan!
I nästan varje inlägg du gjort så lyser det igenom din saknad efter dem när du inte har dem och din glädje när de är hos dig.

Du verkar tänka på alla andra i första hand och det kanske verkar fint men är också en förrädisk egenskap. Det vet jag av egen erfarenhet...
Så jag tycker du ska se fram emot din julresa och förbereda dig för en skön och nykter sådan. Du fixade ju det i somras!
Då kom du hem nöjd och glad.
Hoppas, hoppas fina Jasmine, att du kommer upp på banan igen.

Många varma kramar till dig från mig!!
??????

Senast i går tänkte jag skriva och fråga hur du mår och berätta att jag saknar dig. ♡ Mår själv inte bra, så tyvärr tog orken slut efter ett par andra inlägg.

Men vännen, att försöka få bort skuldkänslor är jätteviktigt. Det är ofta dessa som oroar och gnager i oss, som drar ner oss i ångest, vilket i sin tur gör att vi vill/behöver lindra med alkohol och/eller socker. Precis som Lisa skriver, uppfattar jag dig både som en fantastisk mamma och en omtänksam människa i övrigt. Alla dina inlägg vittnar om det. Skriv inte hos andra om du inte orkar, men fortsätt hos dig själv. Som jag brukar säga, här växeldrar vi. ♡

Hur kan du "komma undan" mammas skuldbelägganden ett tag? Finns det någon chans att säga att du t ex har så mycket på jobbet nu att du inte orkar prata med någon under några veckor?

Och så jobbet... Det är inte ok att må så dåligt och känna som du gör.

Tror som du själv att börja med att ta bort alkoholen. Skuldkänslorna kommer då med automatik att minska. Kanske gör det också att du orkar kolla på nya jobb. Du verkar duktig inom ditt område, så det är nog mest att klara av att komma igång någonstans. Om du kan undvika att prata med mamma, så höjer du dig själv ännu lite mer.

Lättare sagt än gjort, jag vet, men du måste vända den negativa spiralen till en positiv, om än i små steg. Det vet du förstås själv, men ibland är det bra att se det konkret framför sig.

Och du, bra att du bokade den där resan. Strongt!

Massor med kramar ♡♡♡

Profile picture for user John-Erik

Som svar på av Jasmine

Du måste ur den här onda spiralen..
Ditt frysande gör mig lite bekymrad. Det låter som sköldkörteln. Har du kollat den genom blodprov?
Det kan vara hypotyreos typ 2. Man kan ha låggradig feber och då fryser man.Går att medicinera.
Har själv haft åkomman och det är hemskt, hade 6 täcken men frös ändå. Hade 35.3 i temp.
Kan ju också vara andra obalanser som ansträngda binjurar. Testa Laktritsrot som är en undermedicin
och effekten kommer inom några dagar. Finns på hälsokost. Värt att testa.
Alkoholen är ju väldigt viktigt att du försöker fixa nu.. Du behöver komma in i träning och rutiner som
du fixade tidigare. Trappa ner är mitt förslag, vänta med sockret eftersom det annars blir dubbla cravings
men minska även detta är mitt förslag.
Ät nyttigt och se till att få i dig alla vitaminer och mineraler. B-vitaminer och extra mycket B.-12
Om du börjar med dig själv och rätar upp skutan så får du bättre och mer kraft till att ta tag i relationsproblem
och familjefrågor. Dessutom tror jag att du tar bättre beslut om du fattar beslut när du har varit ren några dagar.
Kanske att du behöver prata med någon terapeut som du kan få styrka genom så att du kommer upp igen
på hästen s.as.

Varm styrkekram <3

John

Om det var tråkigt att höra att du inte mår bra....
Jag känner så igen mig att man "vill" fixa "allt" på en gång....det fungerar oftast inte som du säkert vet...:)? En sak i taget är väl det rådet som de flesta får...Just nu låter det bara "alltför mycket" för dig....svårt att veta var man/du kan/ska börja...
Jag läste nån gång att det finns inga som är så bra på att ge dåligt samvete/skuldbelägga som föräldrar....(ligger nog nåt i det...)
Tycker du är stark och bra som gör det som du tror blir bra för dig....dvs bokar och åker på den där resan...
Försök bli kvitt vad du känner gentemot din mamma så kan du njuta ännu mer...(lättare sagt än gjort jag vet men....;))
Kanske har du börjat ta tag i någon del nästa gång du tittar in och skriver här...
Tankar & kramar från mig

Profile picture for user Rosette

Vill bara kika in och säga att det är bra att du skriver och läser här. Det är ett steg i att försöka reda ut hur det är nu och börja få ordning.

Du har flera förändringar du vill göra, alkoholen är du igång med genom att du anmält dig här på forumet. När det kommer till att ta hand om dig själv har du äntligen tagit steget att boka en resa. Även om du får kommentarer om att det var fel av dig låter det som att du innerst inne vet att det är ett klokt beslut att försöka ta hand om dig, att du inte behöver ha dåligt samvete.

Genom att komma iväg kanske det kan ge dig lite ny energi och att du får nya tankar kring din situation.
Fortsätt gärna skriva och berätta hur det går för dig, hoppas också du hittar lite här som kan bli hjälpsamt för dig.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Profile picture for user nydag2018

Många kloka ord här ovan. Har väl inte så mycket mer att tillföra egentligen men jag hoppas hoppas hoppas verkligen att du ska må bättre snart. Du förtjänar det, tro aldrig något annat.

Försök att ta det successivt. Vi är många här som bryr oss om dig och stöttar så gott det går ❤️

Då börjar jag om igen, lite tröttsamt det här att falla hela tiden... Jag mår inte ett dugg bättre än sist och vill egentligen bara lägga mig i sängen med en filt över huvudet. Ibland tänker jag att jag ska sjukskriva mig och bara vila, försöka få ordning på mina negativa tankar. Men, jag har inte samvete till det eftersom det skulle drabba mina kollegor och med min oförmåga att ta hand om mig själv så är dte viktigare att det fungerar för kollegorna än för mig.

I torsdags var jag på AW och drack två (små) glas vin. Fredag började bra med promenad och träning, nyttig mat, men sen urartade det med en flaska vin hemma i soffan. Suck. Jag blir så trött på mig själv.

Men, nu har jag bestämt mig (igen), jag måste sluta dricka för en överskådlig framtid. Om andra klarar det så måste ju jag göra det? Även om jag inte förstår hur jag ska kunna ha ett socialt liv och dejta utan att dricka alkohol. Jag har skrivit det förr.... alla mina vänner/familjemedlemmar träffas "över ett glas vin" och den självklara avkopplingen är en drink eller en god middag med vin. Det känns som om jag kommer att bli helt isolerad. Jag får väl utvärdera vad som är värst- ensam och nykter eller social med riskbruk av alkohol. Känns inte så muntert.

Ikväll ska jag läsa trådar och se om det är någon annan som börjar om idag, någon som är i en liknande situation. Min gamla vänner här har ju hunnit lite längre;). Tack FinaLisa, Vinäger, John, Denhärgången, lusios, nydag2018 för att ni finns- det betyder ALLT att ha någon här som vet och lyssnar. Jag har ju som sagt ingen att prata med om det här irl.

Kram till er alla <3 <3

Profile picture for user Femina

Jag är också på dag ett igen. Och jag har en mamma som liknar din. Det är mycket tröttsamt. Vi håller ut och håller ihop så kommer vi må lite bättre imorgon när vi vaknar nyktra.
Kram

Profile picture for user Vinägermamman

Vet inte om jag kommer att klara ens ett dygn, men Startar med att låta apelsinskal dra i vatten så jag har ett a-fritt alternativ.

Hm, blir fundersam över ditt resonemang ang. jobbet... Om du fortsätter att kämpa fast du borde vila är risken att du faller hårt med en lång återhämtning som följd. Du måste tänka lite på dig själv❤️. Dina kollegor har ju faktiskt ett eget ansvar för sin arbetssituation och jag tror å andra sidan inte att de vill se dig braka ihop. Jag talar av egen erfarenhet då jag under flera år körde järnet istället för att stoppa, med samma tankar som du har. Jag brakade totalt den 22 september 2011 och kommer aldrig att bli som förr. Så var rädd om dig?

Som svar på av Jasmine

Bra att du kör dag 1 idag på en Lördag. Då har du fixat helgen och måndagen blir bra. Du kommer att må bättre.
Försök att bara dricka socialt om du ska dricka. Då tar du bort ensamdrickandet.
Om du tar bort ensamdrickandet då har du det sociala kvar att dricka i s.a.s, Sociala biten är ju det som du är rädd att mista.
Bara ett förslag vännen..:-)

Kram Jasmine

John

Profile picture for user Pellis

Som svar på av Jasmine

Precis så tänkte jag när jag vaknade imorse. Pigg, utsövd och en hel dag framför mig utan att förhoppningsvis vara trött. Värre var det igår efter en fest men inte med tokmycket alkohol utan aldleles för lite sömn. Du frågar om någon är i liknande situation och ja, jag kan bara svara ja på den frågan. Alla mina vänner ses över ett glas vin, eller en AW det dricks jämt. Förstår precis vad du menar. Min önskan är precis som du att komma lite längre, lite fler dagar vill jag samla på mig. Alla är så underbara här inne och ni som hängt ihop ett tag och lyckats skapa en relation med varandra har ju varandra på ett annat sätt liksom. Ha en underbart fin måndag Jasmine och jag håller tummarna för dig att det är din Dag 3 som står framför dig! Kraaam

Tystnad betyder oftast att man dricker och så även för mig. Tänkte idag på hur mycket tid jag har slösat på att dricka alkohol, och hur mycket pengar. Igår var jag ute med en väninna och det som började med småprat och ett glas vin urartade i massor av vin och drinkar på en bar. Dödstrött idag. Jag som måste träna, jobba, städa, handla... och en massa annat. Ännu en dag förstörd p.g.a. A. Nu ska jag plåga mig ut på en långpromenad. Hoppas det går bättre för er! Läste att Finalisa är nykter (heja dig!!), John du verkar vara stabil nu (heja dig!), Vinägermamman, Pellis, Femina och ni andra... ska läsa ikapp i era trådar lite senare..

Kram <3 <3

.... men inte helt bra, då överdriver jag. Får dock sån tokångest av alkoholen och den vill jag verkligen vara utan. Jag ställer mig frågan så många gånger varför det så lätt blir vin i alla sammanhang? Och att man ska uppfattas som tråkig om man inte dricker. Nu faller mina ögon lock och jag tar en ny Dag 1 imorgon. Hänger du med ??. Kraaam

.... men inte helt bra, då överdriver jag. Får dock sån tokångest av alkoholen och den vill jag verkligen vara utan. Jag ställer mig frågan så många gånger varför det så lätt blir vin i alla sammanhang? Och att man ska uppfattas som tråkig om man inte dricker. Nu faller mina ögon lock och jag tar en ny Dag 1 imorgon. Hänger du med ??. Kraaam

.. på en ny Dag 1;) Men, blir Dag 2 för mig idag....:) Min strategi framöver blir att hålla mig borta från tillfällen där jag ser en risk att jag inte kan avstå från vin. Det är inte AW, inte fester utan träffar med bara en eller två väninnor där det blir "uppenbart" att jag inte dricker och uppfattas som tråkig.

Kram <3 (hittar inte längre hjärta på datorn..)

Profile picture for user Knaskatten

Nu är jag här igen efter radioskugga. Trist att läsa att du har haft det så kämpigt! Tycker att du är stark som kör på med nya tag hela tiden.
Jag hade ett liknande arbete förut, som tog all min vakna tid. Och nej, det är förstås inte värt det, men ibland är det svårt att ta sig ur jobbsituationen bara sådär också. Min vändning kom när jag började prioritera SÖMN. Jag insåg att om jag inte vilade, tog mitt jobb längre tid. Men om jag gick och lade mig i bra tid kunde jag ställa klockan någon halvtimme tidigare på morgonen och få sjukt mycket mer gjort då än vad jag fick under tre trötta timmar på kvällen/natten.
Så SOV. Och låt bli alkoholen. Prioritera din energinivå och ditt välmående.
Träning och sockerbetor i all ära, men tror att du ska fokusera på sömn och nykterhet först och främst så att det inte blir för mycket att ta tag i på en gång.
Dags att prioritera dig själv.
Stor kram!

Och tack för att du finns. ?

Önskar att din vardag och ditt liv snart samarbetar till det bästa för just dig. Det är du så värd.

Kram

...nu är vi många som undrar....?
Hoppas du "tittar in" här snart....
Kram

… och alla andra forumvänner. Det går uselt för mig... vet inte vilken helg i ordningen det är som jag slösar bort min energi på alkohol. Jag är, som vanligt, trött, ledsen och energilös. Jag har druckit i princip varje dag den senaste tiden, sen lyckades jag vara nykter i torsdags och fredags trots att det kröp i kroppen av ångest. Sen kom lördagen och jag var bjuden på middag. Ville inte alls åka dit utan bara vara hemma, så outsägligt trött. Men, mina barn hade längtat efter den där festen så jag kände mig "tvungen" att åka. Laddade med alkoholfritt och sa att jag hade ändrat mig och inte tänkte sova kvar (för att köra och hålla mig nykter). Sen, i sista minuten hade min kompis så "omtänksamt" ordnat skjuts till mig och jag "kunde" dricka vin. Och då gjorde jag det.... vilket gör att jag är dödstrött idag. Innan man helt tagit steget bort från alkohol så känns det som om jag behöver strategier, som att köra eller säga att man inte kan dricka av någon anledning. Min strategi igår föll och så gjorde jag. I det läget hade jag önskat att jag kunde säga till min väninna att jag valde att köra för att hålla mig nykter, att jag verkligen inte vill dricka. Men, jag lever ensam med min demon och så kommer det att förbli. Jag måste orka försöka en gång till! Samtidigt är jag livrädd för att jag vinner över A-demonen och inser att det inte var mitt största problem. Att det finns något större, som är ännu svårare att bekämpa, att jag kämpar för nykterheten men att den inte kommer att hjälpa mig. Om ni förstår vad jag menar. Nu vill jag bara vila och vara ifred, men måste jobba, städa, handla och allt annat som hör vardagen till. Hur kunde livet bli så här?

Kram <3 <3

Profile picture for user Vinägermamman

Ställer mig också frågan om hur livet kunde bli så här...
Försök att inte vara så dömande mot dig själv. Du försöker. Du gör så bra du kan. Vet precis hur det att vara trött och energilös. Försöker att inte vara ledsen. Bryr mig om dig och vill inte att du ska bränna ut dig! Bromsa så snart du kan! Man ska ju ta bort saker när det är för mycket. Vad kan du ta bort? Vad känner du tar mest energi från dig? Jobbet, dåliga samveten, etc? (vet, visst är det fantastiskt hur man kan tala om för alla andra hur man ska göra men gör det inte själv = jag). Skämt åsido.
Har du haft förmånen att träffa en KBT-terapeut? Om inte, kan jag rekommendera att du provar. När jag brakade gick jag ett år hos en fantastisk kvinna som öppnade mina ögon på många sätt. Tyvärr brakade jag igen, men hade jag inte haft alla de tankesätt och verktyg jag fick då hade dagsläget varit mycket värre. Det finns något som heter SOAL (Stanna upp, Observera, Acceptera, Låt Gå…) googla och läs om SOAL Mindfulness. Främsta användingsområdet jag har för detta är. Jaha, nu är det så här. Kan jag göra något åt det? Om ja, gör det, om nej, acceptera och gå vidare (dvs lägg inte energi på något du inte kan påverka). Hoppas du inte tycker att jag är framfusig som klampar in och skriver så här. Vill dig bara väl. Kram, och du, måste du verkligen städa idag?

Vad tråkigt att läsa att du mår så dåligt. Håller med föregående, på något sätt måste du göra en förändring, innan du brakar ihop helt.

Kan du sjukskriva dig om så bara för en vecka? Samla tankarna, låta livet hinna ifatt lite. Att vara helt tömd på energi varje dag redan efter arbetsdagen slut är farligt i längden. De veckor du har barnen fortsätter ju dessutom ansvaret för andra än dig själv.

Tror att jag förstår hur du tänker kring din rädsla att det finns flera stora problem bakom alkoholen - och det gör det. Men vad det än är för problem finns det inga av dem där A ger en bättre lösning. Tillfällig lindring, javisst, det är oftast därför vi dricker, men vi vet båda att det blir mycket värre i förlängningen.

Nu är jag där igen att jag skulle vilja komma över, ge dig en kram, ta en fika och bara prata. ? Hoppas att du vill och kan komma på träffen den 16 februari. Då kanske möjligheten att ses över en kopp kaffe kan bli verklighet.

Önskar dig lite lugn och ro ett tag, det både behöver du och är sååå värd.

Kram

Profile picture for user Nurture

Det du skriver låter så bekant.

Jag tror inte du *behöver* dricka. Att du är aptrött på att göra det.

Men du behöver kanske nån som är snäll mot dig just nu, som låter dig vila och som stöttar dej. Om någon sade åt dej ” nu dricker vi inte, och du skall vila ’, sä gjorde du nog som vederbörande sade.

Vad tror du ?

Styrkekramar ?

Vad jobbigt du har det...
Du skulle behöva en kickstart, ta de första värsta dagarna på en annan ort.
Kan du ta en vecka semester och sticka iväg någonstans där du inte har tillgång till alkohol?
Försöka bena ut vad som är orsak och verkan på ditt mående?
Du är i en ond cirkel och måste ta dig ur den.
Ta hjälp från vårdcentralen eller annan innan du kollapsar fullständigt!

Kramar
???

Så trist att höra att du har det så jobbigt nu. Fy. Har du några mer tillställningar som dyker upp, eller kan du ta den här veckan som kommer och bara ha fokus på att sova, vila och vara nykter? Så borde energin och styrkan komma tillbaka. Du klarar det! Kram!

Usch så jobbigt det låter! Kramar till dig! Hoppas du får en lugn och fin jul. Det är jobbigt att ha en massa obligations framför sig, Jag förstår precis ditt krig inombords med dig själv, du ville köra men samtidigt inte säga Nej till din vän som varit så omtänksam och ordnat skjuts. Man förhandlar lite med sig själv. Kram

Det här från Nurture gick ju rakt in i hjärtat: Men du behöver kanske nån som är snäll mot dig just nu, som låter dig vila och som stöttar dej. Om någon sade åt dej ” nu dricker vi inte, och du skall vila ’, så gjorde du nog som vederbörande sade. Ja, jag skulle göra såinihelvete som den personen sa. Jag är så less på att förstöra min kropp med alkohol.

Har förstått att för att orka sluta dricka måste jag bli snällare mot mig själv. Det är när jag känner mig nere och pressad som A-djävulen vinner. Jag får tänka som IronWill skrev i en annan tråd... att mina tankar inte alltid är verklighet, att man kan se saker på ett annat sätt när man är deprimerad. Jag ska försöka tona ner katastrofkänslorna som kommer när jag inte hinner det jag ska på jobbet. Jag ska försöka prioritera att jag ska få må bra och inte vakna med hjärtklappning på nätterna. Jag ska försöka få perspektiv på min situation och sluta göra sådant jag inte mår bra av. Jag ska skriva en lista imorgon, men nu måste jag sova.

Knaskatten, trodde jag hade en lugn vecka, men det är tydligen julbord med jobbet imorgon, en barnaktivitet (trots att det är pappavecka) på onsdag och på fredag kommer barnen tillbaka. Lördag är det julbord igen. Fanns inte så mycket tid för återhämtning den här veckan heller..

Ikväll skulle jag ha jobbat, men glömde datorn (fick med mig en tom datorväska,,, stress symtom) så det blev vila istället och ett lugnt yogapass.Ingen alkohol behövdes när jag inte hade jobbstressen.

God natt alla fina!!!! <3<3

Försök att ta det lugnt ändå, trots julbord etc. Kanske kan du smita tidigt?
Om inte, ta det i alla fall lugnt med alkoholen. Den är inte den där kompisen du behöver, och det vet du ju. Du har klarat fester nykter förut med bravur, så du KAN ju. Det går! Stor kram! ?

Hoppas du mår ok och inte stressar för mycket. Tänker på dig och vill så gärna att du har det bra. Du är värd det!??

Kramar
???

Profile picture for user Nurture

Tänker på dej och skickar dej kramar och starka vågor. Du är fin och bra, vetdu.

Om du orkar, ge oss ett livstecken. Vi här har ju gjort lite samma resa. Vi vill bara hålla om.

Styrkekramar ??????

Mitt i allt kalasande kom jag på att jag vill skicka en hälsning, jag med. ? Har ju själv haft det lite kämpigt, men är hyfsat ok så att det räcker för pepp. Hoppas att du har haft en fin dag och att det får fortsätta så. ? Du är värdefull. ?

Ni är bara bäst... Vinäger, Knaskatten, Nurture, FinaLisa, John, Vinägermamman, Denhärgången, Pellis... det värmer att läsa era kommentarer. Det känns fint i hjärtat att det finns några som vet om min kamp, hur jag mår bakom det sminkade ansiktet med det glada leendet. Det är fint att ni finns <3.

Jag har varit bortrest över jul, på ett ställe med sol men utan alkohol och det var fantastiskt skönt!!! Under mina åtta alkoholfria dagar kände jag inget sug, gissar att mitt "kemiska" beroende inte är så starkt, att jag dricker på grund av ett psykologiskt beroende. Ett sätt att fly vardagen och de bekymmer jag inte kan eller orkar ta itu med. Jag inser att livet liksom bara flyter iväg utom min kontroll och jag vet inte hur jag ska "hitta tillbaka".

På nyårsafton var jag hemma hos min mamma med mina barn, hemskt. Jag inser att jag blir den där lilla flickan igen när jag är "hemma", en liten flicka som inte alls mådde bra. Jag tycker verkligen inte om att umgås med min mamma, sorgligt men sant. Man borde få känna sig omhädertagen och få vila i sitt barndomshem, men jag blir bara orolig och på dåligt humör, känns som om det kryper i kroppen och jag vill bara därifrån. Jag drack på nyår, en flykt såklart, och mådde urdåligt igår som en följd av det. Jag ville inte alls fira nyår i mitt barndomshem... När ska jag lära mig att jag faktiskt får göra det som känns bra för mig???

Ps. Angående resan över jul fick jag såklart en utskällning av min mamma för att jag var egoistisk som reste bort. Jag åkte i alla fall och mådde väldigt bra vid stranden utan alkohol och utan julmat....

Kram till er alla <3 <3

Profile picture for user PimPim

God fortsättning Jasmine! Kul att se att du fortfarande hänger kvar här och kämpar ??✨
Kram PimPim?

Profile picture for user Prissen

Är lite som dig, dålig på att ta hand om mig själv! Men männsikan behöver ro, vila, för att styrkas och byggas upp. Jag bröt med alkoholen januari 2018, varit nykter tills nu. Hade antabus som krycka, fungerade utmärkt! Man märker inte hur låg man varit tills man mår bättre ett längre tag och får distans till det.
Lycka till, ta hand om dig och din familj!

Profile picture for user Picard

Som svar på av Jasmine

Du sätter för mig huvudet på en spik med din retoriska fråga om när du ska lära dig att du får göra vad som känns bra för dig. Så mycket man ställer upp på trots att man inte vill och människor man umgås med som stjäl energi. Det är faktiskt så att man inte måste vara kompis med sin mamma (eller pappa för den delen) om man känner att man inte fungerar tillsammans. Ändå har man förstås ett ansvar att hjälpa sin familj så det ör en balansgång mellan att tänka på sig själv och finnas för andra. Jag är innerligt trött på dåliga samveten och vill som du fokusera på saker som för mig glad och harmonisk. Med nykterhet och glädje i livet blir det förhoppningsvis lättare att hantera relationer som tidigare skapat negativa känslor.

All lycka till dig och fortsätt ge dig själv goda psykologiska förhållanden så du inte släpper in alkoholdemonen.

Profile picture for user Picard

Som svar på av Prissen

Grattis till ett år av nykterhet, stark prestation! Jag är uppe i 21 dagar, tar en dag i taget men hoppas få uppleva stoltheten i fira ett år. Det är som du skriver en härlig känsla att må bättre och samtidigt skrämmande att inse hur djupt ner i träsket man var förut. Nu gäller det att bara se framåt och endast använda historien för motivation!

Profile picture for user Prissen

Som svar på av Picard

Har du "bara" viljan, och då menar jag att verkligen ha viljan, så fixar du det. De gånger jag inte fixat det så har jag innerst inne inte velat ta tag i det 100%.

Glad att "se" dig här igen....låter härligt med din resa över julen och då utan alkohol! Imponerad! Känner igen mig i det där vad det är för beroende man/Vi har egentligen....Verkar som vi båda inte har det "kemiska" beroendet utan andra typer av beroenden....nog så jobbiga även de...
Önskar dig en bra start på ett nytt år.
Läs min uppdaterade tråd när/om du orkar....
Ta hand om dig!
Kram L

...God Fortsättning och Välkommen tillbaka! Vad skönt att du varit i solen och varit egoistiskt mot dig själv! Förlåt men jag småskrattade över det du skrev. Mammor kan konsten att klämma in kommentarer som verkligen hugger rakt in i hjärtat. Min mamma är likadan och gör mig ofta så ledsen. Hon informerade mig minsann om att Filippa Reinfeldt har till och med tid att fika med sin mamma. (när hon var statsministerfru och politiker)

Härligt att vara i solen och dessutom kunna avstå alkohol. Guldpokaler och paletter till dig. Jag är fortfarande bortrest ( i solen) men det där med att avstå när alla andra omkring en dricker är svårare än jag någonsin kan ana. Idag åker de sista vännerna hem som alltid äter och dricker vin så jag hoppas på en bättring.

Kul att du hade en underbar jul! Vi hörs Kraaam

Det är som en repig skiva som hakar upp sig.. Dag 1 igen... Jag är bara SÅ trött... orkar inte gå till jobbet, men måste. Måste jobba, måste städa, måste ta hand om barn, måste laga mat... och i alla måsten dricker jag och så känns allt ännu värre.

Tack Pellis, lusios, Prissen, Picard och PimPim för era kommentarer- det värmer i hjärtat. Hinner inte läsa era trådar nu,men ska läsa mer ikväll efter jobbet..

Jag hade en alkoholfri resa över jul och mådde jättebra, men jag är livrädd att jag inte ska må bra här hemma även om jag är nykter. Vad gör jag då? Just nu går det ju att skylla på alkoholen, men om jag tar bort den och fortfarande mår dåligt... vad gör jag då? På resan där jag mådde så bra fanns det ju annat som bidrog till mitt mående så som sol, hav, lagad mat, VILA, träning, glada männsikor. Det jag kan fixa här hemma är nykterheten, lagad mat och träningen (om än inte lika bra träning). Jag har bestämt att börja med det under tre veckor och utvärdera. Under tre veckor ska jag:

1) Vara nykter
2) Undvika sötsaker och äta näringsriktigt
3) Träna i någon form en timme varje dag
4) Meditera minst 10 min varje dag

Jag får hjärtklappning bara jag skriver det här... men måste bara prova. Jag KAN INTE fortsätta som jag gör nu, livet bara passerar och det är ju det enda liv jag har. Något jag borde vara rädd om!

Kram till er alla!

Som svar på av Jasmine

.... med dig! Jag hakar också upp mig som en repig skiva. Alla måsten gör en galen. Jag befinner mig fortfarande utomlands och bor med man och son på ett betydligt mindre boende än hemma. Detta håller på att äta upp mig.Känns som m itt huvud håller på att sprängas.

Tycker din plan låter alldeles ypperlig.Äta näringsriktigt är jättesvårt för mig då ingen i min familj gillar min mat och som jag skrev tidigare så äter jag väldigt lite eller inget. Lycka till och lova att höra av dig hur det går! Kram

Jasmine, så härligt att du är tillbaka.
Ett av mina mantran för i år är: ”andras lycka, inte ditt ansvar.”
Jag vet att jag är en snäll och omtänksam person och med det ovan menar jag inte att jag skiter i andras känslor. Men alla måste ta ansvar för att göra sig själv lyckliga - det är inte mitt (eller ditt) jobb. Vi behöver inte dricka för att göra andra glada. ”Bjuda till” eller skapa bra stämning genom att göra saker som inte passar oss.
Jag väljer att ha mitt nyår inte 1/1, utan när jag är tillbaka i vardagen igen. NU börjar 2019. Så i dag är jag på dag 2 av min vita månad som jag sparkar igång med. Och i morse mediterade jag - har bestämt mig för att ge det sex veckor och se om det gör något för mig.
Nu kör vi. 2019 är vårt år. Kram! ❤️

Pellis och Knaskatten, hur går det för er nu? Jag fick börja om igen, men skam den som ger sig!

Den här gången började jag konstigt nog på en fredag. Var bjuden på en AW hos en kollega där alla skulle ta med sig något att dricka (läs alkhol). Jag sa redan innan att jag kanske var lite tråkig men att jag bestämt mig för en vit januari, något jag hade oroat mig för i flera dagar. Värdinnan sa bara: "Äsch, det viktigaste är att du kommer- ta med dig transbärsjuice" Åh, vad jag kände att jag gillade henne just då! Det blev alltså nykter AW, något jag inte ångrade dagen efter (det där känner ni ju alla till...).

På lördag var jag såklart sugen på att dricka vin, men lyckades låta bli och gjorde ett yogapass istället. Heja mig! Idag är det städning på schemat... och jobb...

Känner mig stolt idag- nu ska jag fortsätta min nyktra väg i mååånga dagar...

Kram till er alla som kämpar!!!

... man ångrar aldrig en nykter tillställning! Så fantastiskt starkt kämpat av dig! Heja Jasmine! ✌?✨
Lycka till med din resa nu!
Kram PimPim ?

Hurra! Vad bra du är. Det är ett genidrag att börja på en fredag. Och SÅ skönt att vakna fräsch dagen efter.
Du låter lite mer som gamla Jasmine i tonen nu, den som klarade att hålla uppe länge. Den här gången fixar du det, det är jag säker på. Kram!

Städning. Det är ju KUL!
Har du kollat på Marie Kondo-serien på Netflix? Så himla bra inspiration. Släng, släng, slääääng. Och när vi ändå slänger och städar kan vi passa på att slänga ut alla destruktiva gamla vanor. Tack och hej till dem.

Som svar på av Jasmine

Toppenbra.. Du är på G igen.. Så där vill vi se dig...:-)
Full av tillförsikt och bestämd..
Denna gång fixar du det. Lättare att greja alla måsten man har om man plockar
bort A. Håller på dig.
Tummen upp!

Kram

John

TPimPim, Knaskatten och John- tack för att ni finns...Tänk om jag hade så peppande vänner i den fysiska världen;). Ni har rätt såklart, det känns annorlunda nu... vet inte riktigt varför.. kanske för att jag itne har så mycket kontakt med den där desruktiva mannen. Det är i alla fall inte för att jag trivs på jobbet :). Får bara mer och mer att göra.. tar aldrig slut. Har jobbat ikväll och är dödstrött- hinner inte kolla era trådar ikväll, men jag tänker på er iaf!! Bättre än inget.

Just det, Dag fyra- check! Och imorgon blir det morgonträning på gymmet.

Kram <3

Tack för att du frågar! Det braiga är att jag tränar och tränar och därför inte kan dricka mycket vin och vakna bakis men däremot har jag druckit lite! Ikväll har jag stor premiär på ett pass som jag ska leda för 50 personer så det blir vitt vitt vitt = inget vin. Så himla skönt! Kram

Skönt att höra att du inte har så mycket kontakt med mannen. Hoppas att det fortsätter så så att du kan fokusera på dig själv!
Bra att du ska upp och träna. ??????

Profile picture for user Fresia

Hur gick premiärpasset? Så jäkla kul m gruppträning. Energin ligger på topp. Toppen att du väljer träning före vin.
??✌?

...men min väckarklocka ringer klockan 6:45 så jag hinner inte träna ? Önskar jag hade den där självdisciplinen att hå upp tidigare och avverka ett morgonpass men just nu prioriterar jag sömnen eftersom den varit dålig så länge!
Nästa gång jag tränar blir på fredag i varje fall. Inte fy skam det!
Ha en skön morgonträning nu!

Kram PimPim ?

Morgonträning, jobb, jobb, jobb, pizza med barnen. Hann inte tänka på A ens en sekund...

Pellis, kul att du leder pass! (Trodde aldrig att en ledare på pass skulle ha A-problem.. de är ju så snygga och hälsosamma ;))

Kram och godnatt!

Jodu finns fler än vad man anar där ute många instruktörer, gymtränare, som dricker lite för mycket vin men med hjälp av sitt intresse kan hålla det på en mer lagom nivå för att du just håller på med det du gör. Lika mycket som jag tror att alla yrkesgrupper som läkare, sjuksköterskor mm har man också svårt att tro att de skulle dricka. Efter att ha varit torr i munnen och nästan trott att jag fått feber så var det bara att inta position och köra igång. Så kul! Missade lite men ingen märkte det. . Inte mitt yrke men älskar träning. Tyvärr har det blivit att ju äldre jag har blivit desto mer har jag tummat på att jag orkar dagen efter dock bara egen träning. Skulle däremot aldrig aldrig vara på fest eller något dagen innan ett pass utan då är det nolltolerans. Pass på helger är perfekt men då knorrar typ alla, min man och väner MEN Hjälper mig mycket, så ju mera pass jag har desto bättre går det för mig.

Finaste du, äntligen lite mer energi i dina inlägg. Blir så glad över att du verkar ha tagit dig förbi de jobbigaste tankarna.

Träning i olika former är ju dokumenterat bra för mycket. Vad skönt att du har den i ditt liv.

Men jobbet... Finns det ingenting litet du kan göra för att få till åtminstone en mindre förändring? Det är inte bra att ha det så stressigt under lång tid - men det vet du ju redan. ?

Kram

Jag vann över A-djävulen igår! Han viskade att jag behövde några glas vin för att slippa den krypande känslan i kroppen (ångest?). Han sa att jag skulle gå till puben här intill och äta middag eftersom jag inte hade någon mat hemma och var hungrig och till maten skulle jag dricka vin. Det lät så himla skönt att bara få slippa alla tankar för en stund och få lagad mat (har inte blivit så mycket av det senaste veckan). Men, nej.... Jag stannade hemma, åt fyra mackor (mådde illa efteråt) och tittade på TV. Sen tog jag en sömntablett och somnade, vaknade nykter. Det känns bra!

Även om livet som helhet inte känns bra så ska jag försöka var tacksam över att jag nu inte dricker. Eller, det där var en sanning med modifikation, tyvärr drack jag vin på torsdag och fredag, men det var i måttlig mängd och med sällskap. Alltså inte en flaska vin hemma i soffan... Jag tycker såklart inte att det är ok, men jag tappade mina strategier för de tillfällena och det kommer inte att hända igen. Jag ska vara en person som inte dricker alkohol. Punkt.

Jag har lyckats ganska bra med mitt träningsmål den här veckan- blev tre yogapass och tre gympass den här veckan samt några promenader. Med maten och alkoholen gick det sådär... Men, imorgon börjar en ny vecka och den blir helvit (inombords, får se om snön ligger kvar).

Nu jobb... Vinäger, har inte ännu lyckats få en ändring på min jobbsituation, men tror det kanske är en förändring i sikte.

Kram till alla er där ute!!! <3<3<3

Som svar på av Jasmine

Fan va bra..Det är just så man gör som du gjorde igår :-)
Glöm inte känslan som du har idag. Lätt att glömma.
Det är ju värt allt att må bra när man vaknar. Eller hur?
Toppen tjejen :-)

Kram

John

....här igen och läsa om hur det går....dvs bra....Förstår precis det där med att gå iväg nånstans och äta och dricka....Jag var sjölv på väg ut ikväll men istället blev det en fryst pizza samt en alkoholfri öl hemma istället. Blev billigare och känns nog lättare med jobb imorgon....
Jag är igång med förändring på mitt jobb - ska byta arbetsuppgifter...KAN bli en hjälp i kämpandet med/mot alkoholen....
Hoppas du kan hitta nån väg i ditt jobb även om du ju är så bra vad gäller din träning som väl är en stor hjälp...!
Ta hand om dig!
Hoppas du får en bra start på en ny vecka.
Kram.

Som svar på av lusios

Bra tack lusios:-). Min nykter dag 14 idag efter trettonhelgen som inte var så bra.
inga sensationer men mådde inte bra efter 3 dagar A. Jag har lagt ned A nu helt.
Hoppas du är ok vännen :-)

John

… jag lever men mår inte så bra tyvärr. Läste att allt är bra för Vinäger och Knaskatten, förstår att FinaLisa kämpar.

Nu sovdags för mig. Tack för att ni finns <3 <3 <3

Kram!

Jag orkar inte kämpa mer. Känns som om jag har kämpat hela mitt liv, tror inte jag fick vila ens som barn eftersom jag hela tiden skulle vara så "duktig". Orkar inte mer. Jag kanske bara ska vila och låta dagarna komma och gå? Utan att vara så himla effektiv på jobbet, ha dåligt samvete för att jag inte tränar varje dag och äter som en asket. Skippa att vara mamman som hela tiden ska fixa medan pappan lever ett nytt liv med ny fru och inte hinner med alla plikter med barnen. OMG, tänk om jag bara skulle sjukskriva mig? Lägga mig under täcket en vecka och läka inombords? Jaha, nu tog det här en annan vändning än vad jag hade trott... Jag började med att skriva att jag inte orkar kämpa mer och då menade jag mot alkoholen. Jag dricker i princip varje dag, men inte mycket, dvs det påverkar inte mer än att jag blir trött på kvällarna. Men, i fredags... suck... var bjuden på fest hos en kollega och hade bestämt att köra eftersom jag skulle ha barnen hemma. Sen meddelade deras pappa att han ordnat biljetter till en konsert för barnen, något han glömt berätta. Så barnen blev kvar hos honom och jag drack vin.... massor... fortsatte till en bar efter festen och blev så berusad att jag slog i huvudet någon gång under natten utan att minnas hur det gick till (tror i dörrkarmen när jag kom hem). Det är f-n inte normalt att dricka på det sättet!!! Hela helgen blev förstörd, inklusive min födelsedag som var på lördagen. Jag hade fruktansvärt ont i huvudet och var dödstrött och ledsen. Har dessutom jobbat både nätter och kvällar på sistone så var trött redan innan festen. Har förresten fortfarande ont i huvudet och ögat är svullet. Vilken misär. Och ändå drack jag vin ikväll... längtade tills jag kom hem och fick svepa det första glaset, försvinna in i dimman. Misär nummer 2. Nä, kära vänner, mitt liv är helt fucked up, eller nu överdrev jag. Jag har friska barn, en bra bostad, bra jobb, många vänner... så nej, egentligen är allting bra om jag bara kunde låta bli att dricka samt få sova på nätterna. Jag skriver osammanhängande, men det är inte för att jag är påverkad av alkohol utan för att jag skriver först och tänker sen. Försöker låta ordet flöda fritt. Och var hamnar jag då? Ge upp inför alkoholen? Mitt drickande stör ju ingen annan än mig själv. Men, nej, kanske inte ändå... tänker på Vinägers historia om hur snabbt det kan gå utför. Och hur ser det då ut för mig om ett år? Att dricka så mycket att man slår huvudet utan att minnas hur är ju också ett varningstecken. Jag är förresten rädd att det har blivit en blödning, kanske måste ta mig till sjukhuset imorgon. Suck. Jag ska försöka sova nu... läser om hur ni andra får sömntabletter för att sova och önskar att jag kunde få några tabletter som fungerar. De enda som jag inte blir dålig av (dvs ännu tröttare dagen efter) är beroendeframkallande så det vägrar läkaren skriva ut. Suck igen. Om hon bara visste vad det ställer till att jag inte ens får sova. Kära vänner, ett rörigt inlägg, men skrev det mest för mig själv. För att förstå vad jag egentligen vill... och det vet jag nog inte. Jag är bara så outsägligt, oändligt trött och vill bara vila i någons famn. God natt!

Jasmine, du måste faktiskt ta hjälp nu, det är förödande för dig att fortsätta som du gör.
Lägg alla korten på bordet och visa läkaren hur dåligt du mår. Berätta på jobbet att du är utmattad och inte orkar längre. Du måste få vara sjukskriven och ta tid på att bygga upp dig igen.
Vad är det värsta som kan hända om du gör det??
Lova, lova, lova detta!
Du är så värdefull och fin ??

Kramar
???

Jag är med Fina Lisa. Tror att du behöver få en paus från alla måsten och att du behöver få VILA. Alkoholen är liksom en pusselbit i det, men det känns som att du har en massa annat runtomkring att reda ut även om du skulle vara helt nykter.
Prata med din husläkare! Ta hjälp!!! Kram! ❤️

Åh, håller med FinaLisa, du måste verkligen bromsa nu. Sjukskriv dig nästa vecka, samla tankarna och bena ut vad och framför allt hur du ska göra. Snälla snälla du. ?

Du är viktig för så många, nu måste du se till att bli det även för dig själv. Du är den viktigaste personen i ditt liv.

Tänker på dig och skickar massor med kramar. ?

FinaLisa, Knaskatten, Vinäger..... tack för att ni finns <3

Det måste vara slutdrucket för mig nu. Jag orkar inte mer. Reser mig upp varje dag och tar mig igenom alla plikter som en robot med ont i magen, yrsel och huvudvärk. Läser om en väninna som blivit "utmattad" och bara vilar, tänker att det vore så skönt... men att bli "utmattad" fungerar bara om du inte är ensamstående och behöver försörja flera barn. Det skriver hon också, att hon inte förstår hur de som är ensamstående klarar sig om de blir utmattade. Det kan jag berätta.... man reser sig upp ur sängen, klär på sig och går till jobbet...oavsett hur utmattad man är.

Jag bad min mamma om hjälp med barnen den här helgen, bad att de skulle få komma hem till henne fredag till söndag så jag kunde vila. Jag har inte bett om hjälp på flera år, minns inte ens sist jag gjorde det. Hon sa ja först, men precis när jag skulle skjutsa barnen till stationen så ändrade hon sig. Hon var trött och hade "lite ont i magen". Min sk mamma är ofta trött och har ont i magen, trots att hon är i perfekt fysisk form. Hon är inte särskilt omhändertagande om andra än sig själv. Jag blev så knäckt... att inte ens kunna få hjälp två dagar av sin egen mamma. Jag vill inte ha något mer med henne att göra, en mamma som inte kan finnas för en dotter som ber om hjälp känns rätt så meningslös. Jag insåg också varför jag själv aldrig säger nej till att hjälpa mina barn, jag vill inte vara som hon, en egocentrisk person som inte kan göra något för andra, men har bilden av sig själv att hon är så "snäll". När hennes egen mamma låg för döden åkte hon inte ens dit för att vara med henne när hon dog. Nä, hon är ingen snäll person, oavsett vad hon tycker om sig själv. Hon är avundsjuk, missunnsam och har ingen medkänsla. Jaha, varför skriver jag om det här? Jo, för att jag tror att det är en pusselbit till varför jag har börjat missbruka alkohol... jag unnar mig inte att få vila. Jag har aldrig fått lära mig att vila och ta hand om mig själv, det har inte funnits någon som har tagit hand om mig när jag mått dåligt, ingen som har torkat mina tårar och hållit om mig. Men, nu är det bara att samla ihop spillrorna och resa sig upp och börja kampen mot den som inte är min vän... alkoholen.. Den förstör så mycket för mig just nu. Och även om jag inte har någon som tar hand om mig så blir det inte bättre av att dricka annat än för stunden.

Och visst förstår jag att jag borde sjukskriva mig, vila och försöka bena ut hur jag ska leva vidare, men det går inte. Jag har i alla fall fått sömntabletter utskrivna. Alltid något. Men, läkartid fanns det inte förrän om sex veckor.

Jag har haft mina barn flera veckor i sträck och jobbat alldeles för mycket. Ska försöka ta det lite lugnare. På måndag ska barnen till sin pappa, men min första "barnlösa" helg på länge blir det begravning av någon som stod mig nära, inte så vilsamt.

Förlåt för mina hopplösa inlägg, men tänker att om jag lyckas ta mig ur det här så vill jag inte glömma hur det kändes att vara nära botten.

Kram till er alla där ute <3

Är så ledsen och bekymrad över att du är så ensam med allt det tunga.
Du måste få bli avlastad, det går inte att dra ett så stort lass själv!

Finns det ingen form av stöd där du bor?
Ingen förening, typ ensamma föräldrar som hjälper varandra?

Fan, vad besviken man blir på en sådan mamma som du har!
Du har ingen annan släkting som kan hjälpa dig?
Har du haft kontakt med kuratorn på vårdcentralen?
Jasmine, jag är orolig på riktigt för din fysiska hälsa då utmattning av kropp och själ sättet igång farliga processer i kroppen.
Återhämtning är jätteviktigt!!

Önskar av hela mitt väsen att du ska lyckas få till en förändring.???

Kramar
???

Lider verkligen med dig, även om det inte hjälper dig ett dugg. Så jobbigt med din mamma.

Instämmer med FinaLisa angående hjälp. Du måste göra någonting åt situationen. Det känns som att kraschen kommer närmare för varje gång du skriver. Ju längre du låter det gå, desto jobbigare blir det att komma tillbaka. Det där vet du, förstås, men jag vill så gärna pusha dig i rätt riktning.

Snälla, fina du, gör något. Jag står fast vid det jag skrivit tidigare, sjukskriv dig nästa vecka. Ta vara på dagarna och fundera i lugn och ro. Bor du där det är sportlov nästa vecka och barnen är hemma, skjut på det till veckan därpå. Tänker att du behöver vara helt ensam med dina tankar och med så lite krav som möjligt. Förhoppningsvis kommer du på någon lösning.

Ännu en gång skulle jag vilja köpa den där tulpanbuketten, komma över på en kaffe, ge dig en stor kram och bara finnas för dig. ?

Fortsätt gärna skriva, kanske kan vi hjälpa dig på något sätt.

Kramar i massor

Profile picture for user Denhärgången

Din styrka är fenomenal.
Jag hoppas så med hela mitt hjärta att du kan bryta den här virveln neråt och få en paus, och att du hittar människor i din omgivning som respekterar dina gränser.