Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

kalla

Dag 9 och måndag morgon och alla storhelger är slut för denna gången, nu börjar vardagen och det är rätt skönt. Kan ni tänka er att jag packat träningsväskan och skall till gymet sen, många kilo som skall bort och en del frustration.
Jag hoppas att alla får en kanon dag!

Jag har gått till och från jobbet idag, det blev sammanlagt drygt en timmes promenad. Härligt. Och ikväll ska jag på zumba. Jag har också många kilon som ska bort. Har redan mer energi, härligt. Vad duktiga vi är!

Maria42

Kommer att träna idag, har många vinkilon som måste bort. Vad lika vi är!

Carlin

Läste funderingarna om att berätta för omgivningen....
När jag väl gjorde det, och gudarna ska veta att jag hade ångest innan, så blev det mottaget på det allra finaste, bästa sätt man kan önska sig. Min vän sedan tonåren ser alltid till att det finns annat för mig. Flera av våra vänner har uttryckt beundran och är imponerade av att jag vågade berätta. För det finns fortfarande en rädsla hos många av oss (de flesta till en början?) att bli dömda av omgivningen för vår "svaghet". Men jag tror det är på väg att vända ordentligt. Alkoholproblemen är en tickande bomb i vårt samhälle om inget görs. Mer öppenhet osv. Ett stort tack till My Skarsgård som så öppet berättade hur det var för henne. Sånt underlättar, när problemet lyfts upp i ljuset. Så våga berätta om ni kan.
För mig var det också ett sätt att säkra om alla visste att jag inte tål alkohol. Då blir det svårare att smyga om nu den dumma tanken kommer.... Kämpa på alla och natti!!

kalla

Jag har varit med om något riktigt dumt i dag och tankarna till vinet gick riktigt fort, men icke sa nick åkte hem tog hunden och gick till skogen istället. Men nu till det som retade upp mig, vi är ett gäng tjejer som säkert i 15års tid åkt iväg en helg i maj. Ibland till ett spa eller danmark, i dag på lunchen säger "min kompis" du skall väl inte med. Skall jag inte det, varför då. Nej om du skall vara renlevnads människa, så är väl inte det roligt för dig. Men snälla du jag kan väl ha roligt utan att dricka, du hade ju roligt i skagen fast du var höggravid. Hon fick väl hålla med om det men det satt långt inne. Tur hon inte sa att det var skillnad, då hade jag nog hällt salladen över henne.
Jag kan väl för sjutton inte dricka när jag inte mår bra av det, för att jag skall till Skagen, får nog ta timeout från henne några dagar.

Stigsdotter

...jag hade blivit! precis som om det är värsta suparresorna ni åker på?!

Jag tror att en del människor blir lite rädda/misstänksamma, kanske tror de att man skall döma dem... nu kommer hon sitta där och vara nykter då kan man själv inte slappna av riktigt... Kanske, en gissning bara. Det är ju inte helt ovanligt att folk trugar: men ett litet glas kan du väl...

kalla

Just så är det stigsdotter och våra reser har varit allt annat än suparresor, mest skratt och god mat. Får säga som min man sa, hon kanske själv har tankar på att hon dricker lite för mycket och får dåligt samvete.

att det finns såna som känner sej hotade av ens nykterhet. Just att man är nykter och minns allt och inte spårar ur själv mera. Jag är också med i ett damgäng som brukar träffas och gå ut och äta ibland. Där är det inte så noga om man dricker eller inte. Alltid är det nån som har bilen. Nu kan det ju också hända att din kompis inte menade nåt illa utan bara tänkte att det måste vara tråkigt för dej. Det är säkert svårt att förstå att när man kommit så här långt och fått nog så är det ok. Fast för min del ska jag försöka hålla mej undan sammankomster ett tag så jag slipper fundera på vad jag ska säga. För övrigt har jag haft ännu en bra dag!

viktoria

Jag har också varit med om ett par bekanta som trott att de måste vara "sympatinyktra". Att det skulle vara för påfrestande för min viljestyrka, för min nykterhet, om de dricker. Andra har precis som ni skriver ovan tyvärr dragit sig undan mig, inte bjudit in mig, med ursäkten att det säkert ändå inte skulle vara roligt för mig som inte kan dricka vin, fast de egentligen inte tyckt det skulle vara roligt för DEM om jag inte dricker vin, inte kunna slappna av, bli fulla osv.
Någon tror att jag dömmer andra som dricker automatiskt nu när jag inte dricker. Dömmer gör jag inte, men visst, vissa saker blir uppenbara - så är det ju. It takes one to know one.
Jag svarade en väninna som sa som din, Kalla, vänligt men bestämt, "tack för omtanken, men att jag har trevligt tar jag ansvar för själv" efter det slappnade hon av aningen iallafall, och låter mig tacka ja eller nej utifrån vad jag tror passar mig och min nykterhet.

Andas

Usch, måste erkänna att jag var en sån som var väldigt skeptiskt till att någon inte drack. Vilken tråkmåns, vilken präktig människa tänkte jag. Jag hade svårt att förstå hur man kunde välja bilen framför att mingla runt med vin på firmafesten.

Jag ställde i princip aldrig bilen eller tänkte på morgondagen under många års festande (spelade ingen roll ifall det var i jobbsammanhang eller privat), och nu ser jag att jag banade väg med min gränslöshet för att senare i livet själv sitta hemma och bli full. Vem sitter nu med lång näsa? :-)

Dock har jag faktiskt aldrig trugat andra att dricka, jag har konstigt nog varit trygg med att jag drack mycket, försökte aldrig dölja det. Det hänger nog ihop med att jag faktiskt inte tyckte att jag hade problem. Att jag sen var bland de fullaste, ramlade och hade mig kopplade jag inte riktigt ihop förrän dagen efter. Och minnet är ju kort till nästa gång. Och senare med åren, när jag började inse att detta är ju lite pinsamt, så trodde jag att jag kunde styra mitt drickande ute bland folk. Bara jag slutade dricka före tolv, tog dagens (utspätt vin) eller bubbel (för det blir jag ju BARA glad av), dricka vatten osv. Funkade kanske någon gång.... Ja, herregud.

Nu vill jag ut och prova på en after work med bara Schweppes i glaset! Undrar hur många som tänker att jag då är en riktig tråkmåns som tar bilen och går hem i tid? :-)

viktoria

Hahaha, kom att tänka på att jag tyckte det var besvärande och irriterande att en av kvinnorna i min LC-förening promt skulle komma på träffarna MED sin baby för att hon ammade. I min ego-alkis-hjärna tyckte jag HON var ett problem, som fick mig att känna mig obekväm, och inte kunna dricka hur mycket som helst eftersom jag tyckte det var besvärande att vara packad då det fanns en baby där. Såååå sjukt! Tyckte verkligen att HON borde inse det olämpliga i att delta och stanna hemma!

kalla

Ny dag och nya äventyr, drömmer så mycket på nätterna att jag blir helt slut på morgonen. Konstiga drömmar känns nästan som det var på riktigt,men det är väl massa skit som skall ut ur huvudet. Underlig vinter i går var det 10cm snö och 6 grader kallt och i dag 6 plus och barmark, en sväng till gymmet nu på morgonen och sen jobba. Hoppas ni alla får en toppen dag!

kalla

Ingen bra dag i dag känner mig superstressad av allt, men det borde väl komma ett bakslag man kan ju inte må toppen varje dag. Man har ju varit så van att slänga i sig par glas vin och gå in i dimman, lite svårt innan man lärt sig något annat sätt att hantera stressen på. Men jag får väl gå och lägga mig tidigt i dag, så är det ju en ny dag i morgon.

tråkigt att du inte mår bra idag men vi får nog räkna med bättre och sämre dagar. Vad klokt av dej att tänka på att lägga dej tidigt, vad som helst som vi hittar på är bättre än ett återfall. Jag behöver dej som sällskap på vägen så kämpa på! Snart har vi klarat av 2 veckor, sen 1 månad.

Maria42

Tråkigt att det var en sämre dag, men så är livet, lite upp och ner. Jag behöver dig så kämpa på, vi klarar det, imorgon kanske det känns lättare igen. Kram!

kalla

Kom tillbaka fort i dag, bakade en hel hög med bullar och nu känns det bättre. men konstig är hjärnan. Kommer hem och mår lite dåligt, in i duschen och sen plötsligt kommer lusten att ställa sig att baka. Gubben skrattade gott när han kom hem och hela köket är fullt med bullar som skall in i frysen, för jag skall ju ner i vikt. Jag behöver er med, många kramar till er

kalla

Vilken regnig morgon, kan tro att väderguden har Pms denna veckan fick vi först 10cm snö, dagen efter var snön borta och det var 7+ och sol,i dag blåst och häll regn. Skall vara ledig i dag, så tänker ta en tur till gymmet och trötta ut den här tantkroppen lite. Sov faktiskt väldigt gott i natt, måste berott på bullbaket igår kväll :-) Jag tror att jag måste trötta ut min kropp riktigt för att slippa känna den där rastlösheten.
Hoppas vi alla får en riktigt bra dag, kramar

kalla

Har varit ledig i dag, kom iväg till gymmet och det kändes bra. I dag blev jag helt plötsligt röksugen är väl cirka ett år sedan jag slutade. Tänkte då på en tråd jag läst om att summan av lasterna är konstant, men nu fick min kropp nöja sig med en påse skumtomtar istället och det kanske får bli den nya lasten :-) Annars tycker jag att känns ganska skönt och ett viss lugn finns i kroppen efter träningen.
Har passat på att läsa runt lite ibland gamla trådar och alla livsöden som finns här, gör ju att man verkligen får avsmak ifrån alkohol. Med tanke på hur många som har problem så borde det finnas en alkoholrådgivning vägg i vägg med bolaget. Det borde ju vara lika lätt att få hjälp som att köpa det och givitvis skall man kunna åka till vilken stad som helst för att få hjälp. Många tankar som snurrar om kring just nu.

att du haft en bra dag och att det brev en produktiv kväll igår i alla fall! Jag ahr gått till och från jobbet, drygt en timme blir det så det får räcka för idag. Här regnar också. Det går bara bra för mej med. Sov riktigt bra inatt och är energisk på jobbet. det är stor skinnad mot när jag drack, då var jag nog tröttare än jag förstod. Javisst blir man stärk i sin nykterhet när man läser om alla som kämpar. Nu är det slut för gott för min del, det får vara nog med strulande och förspilld tid. Ska bli spännande att se hur det känns imorronkväll, fredagskväll utan avkopplande vin. Om det kommer nåt sug. Jag tror inte det men man vet aldrig. Nå hur som helst så ska jag verkligen inte dricka. Hoppas alla får en trevlig kväll.