Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Maria42

I gamla trådar, nästan alla känns som om dem är skrivna om mig. Tycker det är fascinerande att vi alkoholister är så lika i våra beteenden. Man inser verkligen att det är en sjukdom som följer ett visst mönster. Skrämmande, glad att jag äntligen fått insikt om min sjukdom. Kram på er!

Carlin

Det där känns bekant på något sätt. När jag berättade för min granne som är en väldigt god vän så sa hon -"Fast ni blir nog ganska isolerade när du inte kan ta ett glas vin". Det är några år sedan så jag minns inte ens vad jag svarade, OM jag svarade. Hon var inte helt spik nykter vid det tillfället hon sa det, ska kanske nämnas. Vilken inställning! Om inte folk vill umgås med oss för att jag inte kan dricka alkohol då får det baske mig vara. Sådana vänner är jag inte intresserad av. Självklart blev det inte så. Våra vänner blev jätteomtänksamma på ett bra sätt och fixade alltid något annat gott att dricka om vi t.ex. var hembjudna till någon av dem. Jag påminde henne om att hon sagt så här för något år sedan. Hon kom inte ihåg det och tyckte själv att det var helt idiotiskt (och säkert rätt pinsamt). Ett förslag: Berätta för henne hur det kändes när hon sa det. Då får hon en chans att be om ursäkt. Gör hon inte det - okey, då får du fundera lite...kanske.

kalla

I dag har jag fredagshandlat, undviket bolaget och istället köpt 2 buketter tulpaner och det kändes så jäkla bra. Denna känslan skulle jag vilja stoppa ner i en burk och ta fram när det känns jobbigt.
Bara lugna saker på planeringen denna helgen och det skall bli skönt hoppas att ni andra också mår toppen.

Jo Carlin jag skall prata med henne nästa vecka tänkte jag, bäst och ge henne och mig lite tid. Jag tror att det löser sig, om inte annat bevisar jag det i skagen.

här också. Inget speciellt planerat i helgen. Inget sug alls, härligt! Finns inget hemma, min man valde tydligen att inte köpa nåt idag i alla fall men det spelar ingen roll för som läget är nu vill jag inte ha. Det känns faktiskt för första gången som att jag inte avstår från nåt utan jag vill helt enkelt inte ha nåt med det att göra längre!

kalla

Christoffer Robin har också en hel del kloka ord att förmedla. Så här säger han till Nalle Puh:

"Kom ihåg: Du är modigare än du vet, starkare än du tror och klokare än du förstår!"

Det kan vi alla behöva tänka på ibland! Kan inte låta bli att älska denna lilla björn med alla sina roliga citat. I dag är det dag 15 och ännu en helg har gått, känns så jäkla bra.
Hoppas att ni alla har haft en bra helg!

att ha klarat av två veckor och således två helger. Nu blir det lugna gatan fram till fredag igen och ju mer tid man kägger bakom sej desto bättre känns det. Vi hörs senare

Stigsdotter

...det är sådana meningar från nallen som gör att jag säger till min lilla unge att man aldrig blir för stor för Nalle Puh!!! (hon ville inte ha sin låda med Puh på med till skolan för Nalle Puh är för småbarn, de stora barnen gillar inte honom - hon är 7 år)

Bra att köpa tulpaner istället för vin! Jo, det gäller att smaka ordentligt på de där tillfällena när man mår riktigt bra så att man kan ta fram dem när det behövs. Varför är jag inte lika duktig på det som jag är på att känna t.ex. en känsla av skam inför något dumt jag gjort (sådana känslor kan kännas fysiskt på riktigt, som ett sug i magen eller att man blir kall)

kalla

Har varit en bra helg, men det känns lättare ändå lättare när det är vardag. Man har ju lite helgvanor som man skall brytas eller helg, har väl haft dåliga vanor även när det varit vardag. Är väldigt skönt att ha er på den här sidan, man känner sig inte så ensam och får ett otroligt stöd i att läsa att även andra tampas med samma problem.
Nästa vecka skall mannen ut och resa så då kommer en ny prövning, men har täkt boka upp massa aktiviteter under kvällarna, lite träning och ett biobesök för att hålla tankarna istyr.

Håller på med mina övningar i huvudet, pratade med en kompis som är brandman i dag om detta att vara förberedd på alla situationer. För att jag kan nog hålla mig om jag bara kan behålla lugnet och inte försöka fly från livet. Tänker ibland att jag skulle gå till läkaren, men är så rädd att bli beroende av tabletter istället. Så jag skall försöka hålla ut ett tag till och hoppas att stressen ger med sig. Så nu kör vi med långa promenader och sen gymet, så får jag väl se om ett tag.

Men i det stora hela är livet toppen, så vi vandrar vidare på stigen!

det tycker jag med även om vardagarna inte heller var alkoholfria på sistone. Men det känns lättare i alla fall. Det mera "hör till" att man ska dricka vin på helgen, då var det tillåtet (på vardagarna hemligt...). Jag är ensam hemma den här veckan men det är inga problem ändå. Jag har verkligen bestämt mej nu så. Det finns inget hemma heller. Håller med om att det är skönt med stöd på den här sidan. Vi har ingen svårighet att hålla koll på dagarna heller, vi som slutade vid nyår. Jag är trött ikväll, har lite huvudvärk också och tänker bara ta det lugnt. Gå tidigt isäng. Men jag säger som du, i det stora hela är det toppen!

Maria42

Som idag, sov dåligt, stressigt på jobbet det är då jag verkligen var värd lite vin ( 2 flaskor) så man äntligen fick slappna av. Haft en sådan dag, är på väg hem o känner mig irriterad och sugen, arg för att jag inte kan. Det är sådana dagar som är värst, får gå och lägga mig tidigt idag, känner redan nu att annars är jag bara sur och tvär.

att du känner så idag. Jag förstår vad du menar, visst kan vardagar ge sug, absolut. Så var det ju för mej förut men nu tycker jag det går bättre med dom. Men mina barn är stora och utflugna så jag har inte sån vardagsstress som ni andra. Håll ut och gå och lägg dej tidigt så är det säkert bättre imorron.

kalla

Lite är det väl så att man lärt sig dränka stress, problem ooch allt annat i livet med alkohol. Jag tror att vi får lära oss leva med en del av det här suget tills vi lärt om. Tråkigt att du inte mår bra i dag, men du gör rätt i att gå och lägga dig tidigt och sova. För kroppen drabbas ju av stress när man tar bort något som den är van vid och det påverkar ju humöret. Men häng i nu, för det här klarar vi. Skickar många kramar till dig!

Maria42

Nej, ingen bra dag idag. Känns dock bättre nu när jag sitter i soffan och kvalitetspratar o myser med ena dottern, har inte hänt på länge. Vid den här tiden har jag varit full. Ni är underbara, imorgon känns det nog bättre, Kram

Stigsdotter

har för mig på senare tid även inneburit att mina barn slipper en alkoholdoftande andedräkt från mig(klart de märker att något inte är som det skall, eller hur). Det är nästan så att jag flåsar lite extra på dem när vi läser godnattsaga - känner mig stolt över att det inte luktar (man får vara glad för det lilla ;-)

Hellre sur o tvär än onykter och bakfull - det är riktigt det. Vi måste lära oss att leva med och hantera, alla de där känslorna. De är ju en del av livet, eller hur?!!

Kram på er alla, hoppas ni får en skön kväll.

Maria42

Tack, jag sov gott inatt och idag känns det mycket bättre. Man är ju inte alltid på topp och alla dagar är inte roliga. Det är en del av min problematik att jag har svårt för den tråkiga vardagen. I min värld blev då att ta vin efter jobbet ett sätt att få lite festkänsla på en annars trist vardag. Det blev ju oftast inte så roligt spec inte för familjen som hade en stupfull mamma/fru på kvällarna. Usch så hemskt, nej då är det bättre att ha lite tråkigt ibland men lugnt och skönt. Kram på er alla som kämpar!!

kalla

Ja kan du tänka dig, dag !7 känns så jäkla bra. Och som du säger man är inte alltid på topp och sådant är ju livet, men jag tycker nog att jag är på bättre humör nu än lite halvbakis och trött. Sen får man räkna med att man tycker det är lite tråkigt ibland och att man saknar det ibland, men jag hoppas så att jag skall komma ihåg hur det är att vakna med ågren, bakfylla även när det gått en tid. Så jag hoppas att ni alla har en bra kväll, kram på er

Det är upp och ner för oss alla, bättre dagar och nätter. Sånt är livet och sist och slutligen är det ju trevligare för alla så här. Jag har varit stressad och irriterad idag på jobbet men som jag skrev i min tråd så tar ett rejält zumbapass bort det och man blir slut i kroppen istället. Jag sover så mycket bättre nu. Vaknar flera gånger men somnar genast om, det gjorde jag inte förut. Då kunde jag ligga vaken flera timmar på morronsidan. Det är ju bevisat att sömnkvalitén blir sämre med alkohol i kroppen. Man somnar lätt men vaknar igen.