Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

kalla

Har prövat att sätta regler för drickandet, men för mig har det bara blivit värre. Så jag har insett att för mig funkar det bara genom att helt avstå och det gör ju det hela mycket enklare. Tycker att man lägger så mycket tid på att tänka på alkohol att det är rätt skönt när man insett att jag kan inte dricka med måtta.
Visst kommer suget men kriget med alkospöket är lättare för det finns ingen öppning, finns säkert dom som klarar av att gå tillbaka till ett normal drickande men det är inte jag//Kalla

Nynykter

Jag har stängt dörren till alkoholen. Tror alldeles säkert att mångankan lära sig att dricka normalt, att det funkar om man inte hunnit så långt i sitt nmissbruk och om man lever balanserat i övrigt och behandlar sin kropp med kärlek och respekt, det vill säga tränar, älskar, äter sunt och lyssnar uppmärksamt på kroppens och psykets signaler. Men hur många av oss befinner sig i ett sådant jämviktsläge? Själv är jag lat, så jag valde att stänga dörren helt för att slippa dividera.

Kram från Nynykter

Maria42

Drack också vin som saft, det var bara att inse vid 45 års ålder (du har nog en poäng där Nynykter) att lagom funkar inte för mig. Precis som Kalla skriver blir det så mkt enklare när man avstår helt. Slutade 1 januari och mitt liv är mycket bättre nu, jag är lyckligare och mår så ofantligt bra. Alkospöket kommer ibland, senast igår men det blir mer och mer sällan och går över fortare. Det är så skönt att slippa tänka på alkohol hela tiden, för det tog mycket energi. Du har allt att vinna! Kram

kalla

Solen strålar och det är en underbar morgon, kaffe på trappan och titta på lammen är lycka. Skall försöka hinna en tur i skogen idag innan jobbet idag.

Några kloka ord på vägen:

"En dag i taget, det räcker.
Vänd dig inte om och sörj det förflutna,
för det är borta.
Och bekymra dig inte om framtiden,
för den har ännu inte kommit.
Utan lev i nuet,
och gör det så underbart
att det blir värt att minnas"

Kramar till er där ute//Kalla

Stigsdotter

Jag har just varit på fina gatan och köpt födelsedagspresent till en vän som vi har skramlat till några stycken.

Var tvungen att kommentera en klocka som fanns i butiken, den var riktigt tjusig med glittriga diamanter, känner igen modellen som är en gammal klassiker men den här varianten var riktigt uppblingad.

Expediten berättade att formen på klockan kom från formgivarens tanke om att man skall leva här och nu. Klockan är öppen och saknar siffror. Egentligen ville formgivaren inte ha visare (hur man då skulle se tiden framgick inte men det kanske var det som var meningen att man inte skulle göra). Dessutom ser man sin egen spegelbild i boetten, skall vara som en påminnelse om att "HÄR är jag. NU". Lite fint tyckte jag, kul att få en historik bakom en klocka som man sett "fina" tanter ha på sig :-)

http://www.georgjensen.com/sv/klockor/vivianna-1/vivianna-pave-326-open…

kalla

Vaknar för tidigt, är riktigt avundsjuk på alla som kan sova länge :-) I dag är ryggsäcken packad med fika och annat gott, skall gå en vandringsled och kanske ta sommarens första bad. Skall bli en riktig skön lördag bara jag och hunden, behöver rensa skallen lite.
Mannen måste jobba, för sen reser han bort två veckor innan semestern och för första gången planerar jag inte för ett återfall utan att jag skall slipa ett golv.

Hoppas ni alla får en bra lördag//Kram Kalla

dag kalla! Vi håller kontakt så att vi får följa med hur det går med golvet - låter dammigt och blir säkert fint! Kram / mt

Nynykter

Det låter underbart Kalla! Visst tänker man bra när man vandrar. Och tänk så skönt att du den här gången planerat för att INTE ta ett återfall.
En skön och nykter dag önskar jag dig!
Kram från Nynykter

Dompa

Bra ursäkt/förklaring. Jag pendlar också hela tiden, är stundtals helt initiativlös och ibland peakar jag totalt när det gäller att få saker gjorda. Satt till 04 inatt och jobbade. Humörsvängningarna ska jag inte tala om. Så jag tror faktiskt inte det är klimakteriet...jag tror att detta är vi människor. Vi är så mycket när vi inte avtrubbar oss med alkohol. Kanske EN av anledningarna till att vi drack...koppla bort oss själva. För det tar kraft att ena stunden vara glad och i nästa stund bli helt uppgiven.

Härlig dag du har framför dig. Att GÅ i skogen och inte bara löpa fram som det skogsrå jag "ser". Du är stark nu Kalla...slipar golv istället för tar återfall.

Må din ryggsäck bli lättare och lättare. Kramar/R

kalla

Lever vi i en tid när stress och krav gör oss till missbrukare eller är det våra dåliga samveten som drar oss dit.
Har helt plötsligt fått upp ögonen hur märkvärdigt allt skall vara mat,inredning och hälsoprogram hetsar oss att laga konstig mat och snickra oss igenom helger och semestrar.

Till detta skall det vara fina viner och dyr whisky, vad enda tidning är ju full av tips om vad man måste dricka om maten skall bli lyckad. Utvecklingen måste gått väldigt fort och det hemska är att vi blir fler som hamnar i missbruket och drabbas av olika tragedier.

Hinner tänka mycket när man vandrar och jag hade en underbar dag i skogen igår och hann tänka mycket men också hämta kraft//Så ett steg till kram Kalla

Nynykter

Du har så rätt, Kalla.
Vi lever i en ytlig tid. Vi mäts och vägs utifrån vad vi presterar och kan visa upp. Fast egentligen behöver vi göra - ingenting. Eller segla. Eller älska. Eller tillbringa dagen i hängmattan. Jag tror vår inre tomhet kommer sig av att vi jagar efter yttre saker hela tiden. Den dagen vi törs se och känna utan att bedöva oss kommer det nog att bli en revolution, men en fridsam sådan.
Gå gärna in och läs texten av John O'Donohue i filosofiska rummet. Den är dunkel, men har en djupare innebörd. Jag kan inte förklara den, för den är inte greppbar yta. Jag bara anar att det finns vishet i de raderna.

Kram från Nynykter

så många "världar" som kräver exklusiv utrustning och "rätt" klädsel för att vara delaktig; tennisvärlden, seglarvärlden, vintersport-/skidvärlden, cykelvärlden... det senaste jag hörde var att de som är med i en vanlig grupp för att titta på fåglar ska ha dyra specialkikare -fågelskådarvärlden. Och mat- och vinvärlden då, vi har allt lyxigare kök där det lagas allt mindre vardagsmat... Vilka krav vi skapar åt oss själva, fångar oss i. Inredning enligt trender kom jag på nu också...
Då är det skönt att kolla danske bonden på TV - han är inte olik min mullegubbe, bara yngre:) / mt

kalla

Du får hålla hårt i gubben MT :-) Men vi lever i en helt sjuk värld, i natt blev ett 6 dagar gammalt föl sönder skuret i hagen människan är ett sjukt djur. Ibland tänker jag att man skulle sluta se och läsa nyheter, för man blir ju bara arg och ledsen.

I dag skall jag stänga ute den hemska världen med hörselskydd, en slipmaskin och mina egna tankar.
Kämpa på där ute//Kram Kalla

Nynykter

Så fruktansvärt, Kalla. Jag förstår inte hur någon kan göra något sådant. Det måste vara en väldigt sjuk person.

Lycka till med slipningen och glöm inte munskyddet!

Kram från Nynykter

Dompa

Människan är inte bara sjuk, människan tycks också vara djävligt trasig. Fy fan...att göra ngt sådant. Hur man då? Det sorgliga är att denna person en gång har varit ett litet barn...med hela världen framför sig. Vad hände? Nu blev det ledsna tankar på morgonkvisten. Inte precis så som jag ville önska Sylfiden Godmorgon.

Så jag börjar om; Godmorgon Kalla! Slipa på och glöm inte att springa för -det nyktra- livet. Kram/R

kalla

Slipmaskiner är luriga saker, kände mig som en seriefigur en stund igår när den drog runt mig :D Men tillslut vann jag kampen så med damm och svett blev jag riktigt nöjd. Projekt renovera gästrummen fortsätter, lustigt att man behöver fler rum nu än när ungarna bodde hemma.

Alkoholspöket kom givetvis och hälsade på, för är man så duktig att man slipar golv så måste man få sin belöning men även denna gång vann jag. Hjärnan är konstig för sen blev jag röksugen och tanken på en cigg på trappan ville inte släppa. Nu hade jag ju varken vin eller cigg så spöket flaxade vidare och suckade något om envetna kärringar :-)

Kämpa väl där ute//Kram Kalla

Stigsdotter

Att hjärnan på något vis inte nöjer sig utan måste slänga fram alla möjliga slags sug: "jaha tänker du inte dricka? Nämen så ta en cigg då!! Nähä, inte det, men gå och köp godis då!" Jag äter alldeles för mycket godis just nu men tänker att jag får unna mig det.

Bra att du skrämde spöket på flykten! Tungt dammigt svettigt golvslipningsgöra belönas bäst med ett glas vatten eller två!

Hoppas du får en skön dag, kramar!

Stigsdotter

Att hjärnan på något vis inte nöjer sig utan måste slänga fram alla möjliga slags sug: "jaha tänker du inte dricka? Nämen så ta en cigg då!! Nähä, inte det, men gå och köp godis då!" Jag äter alldeles för mycket godis just nu men tänker att jag får unna mig det.

Bra att du skrämde spöket på flykten! Tungt dammigt svettigt golvslipningsgöra belönas bäst med ett glas vatten eller två!

Hoppas du får en skön dag, kramar!