Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Stigsdotter

Visst är det skönt att tillåta sig känna allt det där? Du lyckas förmedla stämningarna så bra att det känns som om jag är med där vid ån, vid middagsbordet, sorgen över J, oron för dottern och hästen. Klart hon ska sova hos hästen sista natten. Skruttan. Vad modig hon är som ger upp häst & annat för att kasta sig ut på äventyr med sin nu närvarande far. Vilken tillit de visar dig dina barn, har du tänkt på det? Varma kramar!

Dompa

Tack mt. Vet inte om jag tagit tag direkt...jag var bara tvungen att agera. Drömmar jag närt länge men kärleken till flaskan gjorde mig så trött. Ingenting hände...mer än att jag somnade i soffan. Lev väl! Önskar dig detsamma. Vilket jag är säker på att du kommer att göra. Kanske även mg om han har tur :-)

Tack Stigsdotter. Det var en komplimang som hette duga. Tillit? Ja, kanske...har inte tänkt så, men det kanske stämmer. Idag tog sig tilliten uttryck i att nu ska flickebarnet sova hos bästisen inatt. Sorgen är stor över att skiljas åt. Jag sa att de kunde brevväxla. "Men varför det? Vi har ju FB!". Försökte förklara att det fanns ngt rart hos handskrivna brev...ett minne för livet. Min dotter och kompisen förstod ingenting så jag visade tjejerna några gamla brev jag fått från min bäste vän i skolåldern. Dom blev lite rörda. Vi får se...

Iaf. sitter jag här ensam nästan. Hunden är med. Veterinären clearade henne. Hon ska med. Jag är inte direkt överlycklig. Inte för att jag inte tycker om henne (är ju ingen hundmänniska, men våran jycke gillar jag) utan för att jag tror att hon kommer att bli olycklig. Har sprungit ute precis som hon velat hela livet och nu ska hon sitta i lägenhet. Ett hem finns hos svågern...men ongarna fattar inte. Nu väntar operation övertalning...jag vill inte ha med mig Fisa. Fisa vill inte med.

Snart ska jag elda i bastun, sen blir det väl sängen. Det går vilt till här vid åkanten :-)
/R

kalla

Hoppas du andas i mellan packning och allt annat, skickar styrka och kramar till dig och dottern//Kalla

Dompa

Allt är lugnt. Nykter och fin...inget sug. Men det är mycket...har skrivit långa listor som jag prickar av. Vad ska göras i byhåla? Vad ska tas med i pappersväg? Vinterkläder? Ongarnas grejjer? Ja, du fattar. Detta med listorna; Är det ett ålderstecken eller ett tecken på att man förlorat lite för många hjärnceller under de aktiva åren? Vågar inte analysera...vi säger hög ålder :)

Tack för styrkan och kramarna. Jag behöver dem... min dotter ÄR krävande. Igår skulle hon shoppa hela förmiddagen. Tror hon att vi ska flytta till Eritrea? Jag säger att ALLT finns dit vi ska...men jag talar för döva öron. Så gick en massa tid på det.

Redan Torsdag idag. Hade hoppats på att komma iväg till helgen, men det blir nog i början av nästa vecka. För även kocernen har en massa skit som de tycker jag kan ta itu med. Nu när jag ska ner. Vad hände med posten och budfirmor?

Hoppas du också har det bra kompis! Givetvis alla andra med. Var försiktiga! /R

över praktiska saker kan helt enkelt vara vuxenpoäng:)
Post och budfirmor har försvunnit eller blivit för dyra eller ändrat karaktär:))
Ha det fint Dompa - tonårsdöttrar... ja det är nästan ett heltidsjobb - i synnerhet för en ensamstående pappa:))) / mt

Stigsdotter

Fast jag kan hålla det på en lagom nivå ;-) Det är så härligt att kunna pricka av på listan (ibland när jag prickar kommer jag på andra saker som jag gjort och som borde få en plats på listan, då skriver jag dit den och bockar samtidigt av. Lite knasigt men för er kan jag erkänna det ;-)

Dompa

Jag hör ju att jag är amatör på listor/vuxenpoäng...men så mycket förstår jag att Stigsdotter fuskar. Så kan man ju inte göra...skriva dit och pricka av samtidigt :(. Men det var fint av dig att erkänna det... Själv avskyr jag listorna, ser bara de punkter där jag inte lyckats bocka för än. Jag är väl en sån där människotyp vars glas alltid är halvtomt! Mer att jobba med...bäst att skriva upp det!

Annat; Vaknar upp mitt i natten...kan ha ett samband med att jag somnade före 21. Vad är detta för tider? I mina druckna dagar sov jag alltid tills klockan ringde. Men sedan hemmet är jag oftast uppe före tuppen. Många andra vittnar ju om att när de nyktrar till är de ständigt trötta. Jag är iofs trött mitt på dagen...men jag sover sällan mer än fem timmar per dygn. Detta är väl ändå ett ålderstecken?

Man får göra det bästa av eländet. Nu ska jag packa picknick och sen överraska Strawberry med en beachdag (om inte vädret vänder totalt...alltid detta om). Packa vidare kan vi göra i helgen.

/R

Villervalle

För jag sover som en stock nu när jag inte dricker något. Lägger mig runt 10 och vaknar omkring klockan sex och tar sedan gärna en tupplur efter lunch också. När jag drack så somnade jag visserligen som en stock, men sov sedan oroligt och vaknade flera gånger under natten och ibland gick jag även upp och tog en sup eller öl för att kunna somna om. Jag trodde man skulle bli pigg om man inte drack, men med mig är det tydligen tvärt om.

Ha det Gött

Paron

Pigg kan jag inte på stå att man blivit! Det är lika med mig har blivit ständigt trött.
Hoppas och tror att det ska bli bättre framöver.
Kanske någon i detta erfarna gäng vet eller har någon teori vad denna trötthet beror på?

Ha det bra //Paron

Dompa

Har picknick just nu. Goda mackor och kaffe framför datorn. En picknick med er skulle man kunna säga. För tjejen smet från packandet. Inser att hon ville följa med på resan för att hänga med hästfan :(. Vad har hästen som inte jag har?

Dompa

Anar att EN av anledningarna till jag drack var för att kunna "slappna av" och sova. Konstigt nog så sov jag inte oroligt med sprit i magen. Jag sov som den där stocken som nämnts. Nu för tiden somnar jag som ett spädbarn men vaknar som sagt alldeles för tidigt. Helt emot nykterreglerna. Men det funkar...även om jag ÄR trött så är jag sunt trött. Ingen bakfylla, ingen grinighet...ja, givetvis är jag grinig ibland men på ett vettigt sätt.

Jag är glad för er skull män att ni får sova. Men jag är inte säker på att Villervalle har rätt. Jag har märkt på familjen/farmor att ju äldre man blir desto mindre sömn tycks man behöva? Antar att det är olika från person till person. Dessutom "glömmer" jag ju de timmar jag spenderar sovandes i hängmattan eller på stranden ;-). Är tydligen en expert på att lura mig själv. Och hur lärde jag mig det? Ja, det vet vi ju alla... /R

Dompa

Ofta känns det som jag är klar här. Har inget mer att tillägga. Men jag ska inte falla i den fällan en gång till. Hade ju tänkt mig forumfritt över sommaren...och föll ju ganska snabbt. Nu tror jag ju inte att det var på grund av bristande forum utan det var bristande insikt/vilja. Föll ju jag inte heller...jag tog mig ett återfall. Så för säkerhets skull loggar jag in varje morgon. Läser i alla trådar. Jag har fått en ny rutin. Kaffe och forum. Ja, det får väl funka.

Tror jag är klar med packandet nu. Bilen är full med prylar...när köpte jag allt detta kack? Varje punkt på listjäv....är prickad förutom jobbet. Dit ska jag ta mig nu på förmiddagen. En sista lunch med chefen och en del av boysen. Lite vemodigt det med. Har trots allt haft en del kul med gubbarna...men det var mkt alkoholkul. AW och tjänstresor. Nu går jag vidare. AW på nya kontoret får bli alkoholfri. Det blir bra. Jag är taggad på att börja om. Få nya rutiner...men forum släpper jag inte. Får väl bli en sån där som om sju/åtta år fortfarande hänger kvar och tjatar om min (förhoppningsvis) nykterhet ;-).

Drick med förstånd! /R

Dompa

Steg ett: Nyktra till. Söka hjälp och ta emot den. Detta kommer jag att behöva fortsätta jobba med i antagligen...resten av mitt liv.

Nu är det dags för steg två: Förändra resten i livet som inte kändes helt ok. Så nu är jag snart skild. Nytt jobb, ny bostad, ny omgivning. Snart blir vi med katt...

Vem sa att det inte kunde bli en spännande resa att försöka nyktra till? Nu sticker vi: Hunden, Strawberry och jag. Lite vemodigt...men ännu mera kul. Detta projekt hade inte fylleDompa i TV-soffan orkat ta itu med... Fan vad glad jag är för varje dag jag lyckas hålla mig undan flaskan.

Ta hand om er mina vänner. Drick med förstånd! Vi hörs/ R

resande (teater)sällskap - Dompa, Strawberry och FisaLisa:) Lev väl, allt det bästa till dig och dina nära & kära!
Kram / mt

Dompa

Rubicon har vi korsat...men resan fortsätter och chauffören är nykter! Tack mt. Önskar dig och dina nära/kära detsamma. Det bästa!

Gör mina övningar här på forum. Får fram att mitt drickande inte lägger mig i farozonen ;-). Man tackar! Men, men...denna sjukdom är ju latent. Så jag fortsätter med att ta min medicin. Läser här!

Har dessutom börjat omvärdera AA. Jag skiter fortfarande i den där uppe, men eftersom själen h.ns är fin så överser h.n nog med det och låter mig gå på några möten...ibland. Det är svårt att erkänna att jag har tänkt fel. /R

Nynykter

Jag läste nyligen Erica Jongs självbiografi, Förföra demonen. Jong har ett helt kapitel om alkohol... Hon lovsjunger AA, men är ambivalent därför att AA:s linje är att man inte ska dricka alls. Och sen följer en massa alkoholromantik till vinets lov - att det är kärlekens dryck och att man inte kan recitera kärlekslyrik utan vin och jadajadajada...
Men hon skriver intressant om alkohol och kreativitet också, om alla de författare som använt alkoholf för att hitta genvägen till det extatiska tillstånd man kan uppnå när man författar. Sen konstaterar hon att hon skriver sämre när hon druckit och lösningen blir:
"Jag skriver inte en rad efter ett glas vin"
Hela resonemanget är som hämtat från forumet. Det är samma vankelmodiga önskan att vilja dricka, men inte kunna och må bra av att sluta men ändå börja...
Men Jong gav mig en idé om vad det sjunde ordet på din kylskåpsdörr kan bli.
Kreativitet!

Kram/ NN