Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Tilde

Läste om Lusekattens historia i tråden bredvid. Där hade hon tur det lilla livet som träffade den långe stilige mannen och jag fick låna henne den natten då min misse inte fanns mer. Det var tur för mig... Det finns så mycket katter vid medelhavet och människorna där ser ju inte på dem som vi gör... tyvärr.

Läste ditt senaste inlägg hos Stigsdotter och där skrev du allt det jag inte vågade skriva. Jag måste bara skriva att jag känner en oerhört stor respekt för dig och jag gillar att du är så rak. Själv är jag ofta rädd att klampa på och såra. Men du är rak på ett bra sätt. Det behövs.
Så fortsätt så!
...vad du har fixat det bra för dig och din familj! Var stolt över dig själv Dompa.
Kram Tilde

Dompa

Dina ord värmer...och bekräftar (vi behöver ju det). Att veta att man får yttra sig... Kommer ihåg i barndomen...mamma, jag och syrran på en buss. på väg till ngn släkting och mamma säger: - Och idag R håller du tyst! Inte ett ord...hur konstigt det än blir.

Senare med J: Nej R säg inget! Bara iakta.

Så visst är det ett "fel" hos mig...att säga vad jag tycker. Det eskalerade som satan med i sprit i kroppen. Tycker jag är lugnare nu...men visst finns det där; Behovet av att säga vad jag ser.

Så jag blev uppriktigt glad för att du inte såg det som enbart negativt. Tack Tilde!

Nu ska jag ta mig en volta nere på stan. Grekiska för att spatsera efter middagen med finkläderna på. Kanske ska jag inte direkt spatsera. Bara vara...med lugn i sinnet för hemma finns R och hon är pålitlig. /R

med Tilde - du är väldigt bra på att tala klarspråk på ett respektfullt sätt. Och omsorgsfullt! (ger f-n i att vi inte får börja en mening med och för läraRINNAN:) En inte alltför vanlig kombination.
Så bra att R är Rätt. Lev väl - men det gör du ju! / mt

Stigsdotter

Det är så gott! Vad bra att ni fattade tycker för varandra hela högen, hon verkar ju vara precis vad ni behöver! Och dessutom inte vara morgonpratig - perfekt! Men vad satt du och gjorde på balkongen sa du...?

En volta kan förresten betyda mycket, för mig är det att gå i fängelse -"att göra en volta""!

Jag håller naturligtvis med föregående talare, du är duktig på att tala klarspråk på ett respektfullt sätt, sådant trivs jag med, vill själv vara sådan även om det tyvärr ofta blir "tala först och tänka sen" vilket inte alltid är så lämpligt. Jag uppskattar att ni talar klarspråk med det ni ser, även om ni förstås bara ser det jag visar ;-)

Dompa

Så konstigt att vi uppfattar varandra/varandras ord som vi gör. Kanske läser vi in det vi "vill" se och sorterar omedvetet bort annat.

Själv känner jag just nu att jag inte har ngt att tillföra. Inget som inte redan sagts/skrivits tusen ggr. Inser att allting inte behöver kommenteras/repeteras iaf. inte av mig. Men jag fortsätter läsandet för att inte glömma vad jag är. Dessutom är jag Tacksam för att ni delar!

Fast en grej...måste jag kommentera. Nej Stigsdotter...jag gjorde inte nummer två på balkongen ;-). Drick med förstånd! /R

Maria42

Trist att du känner så R, men måste vi alltid ha något vettigt att tillföra?
Jag tror inte det, ser att det räcker så bra med att man bara visar att "jag har sett dig", vilket det i praktiken innebär när vi svarar på ett inlägg.
Jag har sällan kloka svar, men det finns oftast någon annan som har det. Och visst, jag håller med dig. Vissa saker har sagts tusen och åter tusen gånger,
men eftersom vi alkisar verkar ha svårt att fatta att A är skit, så kanske det behövs nötas in.

Hoppas du fortsätter skriva, jag tycker du tillför mycket på forumet.
Måndagskram!!

NyMan

Din röst får inte tystna!

Den har varit ovärderlig för mig. Du har varit en av de viktigaste rösterna, för att inte säga vännerna,härinne, som jag fick ett omedelbart förtroende för och som jag värdesätter enormt mycket. Jag älskar att läsa om cirkusen och jag värdesätter din rättframma ärlighet och klarsynthet så jävla mycket och jag vill att du ska känna dig så viktig och värdefull som du är i mina ögon!
Jag förstår om du inte har tid eller att du prioriterar annat, du har ju en hel del att stå i! Men du får aldrig tro att du inte är viktig eller att du inte skulle göra någon skillnad, för din röst härinne har bidragit till en förändring av MITT liv och mitt tankesätt. Och det är väl ett bevis för att din röst härinne är med och påverkar liv i en POSITIV riktning, vilket för mig är det mest värdefulla en människa kan bidra med för en annan.

Du är en av mina människor, glöm inte det!

JÄTTEMANLIG JÄTTEBAMSEBJÖRNKRAMM!/NM

höst trollet

Du får komma med vilka bortförklaringar du vill, om du inte hinner/orkar skriva här.. (känner själv, att man inte alltid är på "hugget")
MEN, Du får banne mig inte förminska dig själv!(visserligen är vi alla "kärringar" på forumet och "kvinns" har ju en förmåga att ständigt be om ursäkt för att de finns till ;-) )
Att du skriver HAR VISST berydelse!
DOMPA, med sin cirkus har betydelse.. För många av oss, är forumet en familj.. ALLA räknas!

I en familj, kan man varandras repliker, vi har ju hört det förut.. Men, vi hör det ju gärna igen, just för att vi "känner igen"..

Sedan behöver man ju inte alltid vara så aktiv.. Det finns stunder, när både ork, tid och inspitation tryter.. Men som sagt, utan betydelse, blir vi aldrig..

Kram /trollis

m-m

i din tråd och är så imponerad av hur du har kämpat för dina barn och dig själv! Vilken resa!

Tror att du har mkt att tillföra fortfarande.

/m

jag bestämmer mig för att fästa mig vid två saker

1) just nu känner du att du inte har något nytt har att tillföra. Just nu.
2) du tänker fortsätta läsa här

Du har varit en aktiv del i forumgemenskapen sen 10 januari, 2012 - 21:56 då du steg in i lillablås tråd. Du har gjort en fantastisk resa och tillfört oändligt mycket. Vi har delat mycket. Jag har känt att du tagit ansvar för oss i gemenskapen samtidigt som du gett stort utrymme och respekt. Inte minst har du försett flera av oss med holkar i millionprogrammet:)

Unna dig att ta det lugnt ett tag. Känns fint att du fortsätter läsa! Mycket glad kommer jag att bli för varje ord från dig!

Mullekram!

Dompa

Nej...man lämnar inte sina människor med ett; Tack och hej...nu behöver jag er inte. Jag behöver er...men jag behöver även försöka komma vidare.

Kanske är jag naiv...men jag vill ha mera av livet än att förbli mannen som har svårt för flaskan. Jag vill se annat. Härom morgonen när jag satt och läste tidningar istället för forum så fick jag en slags Aha-upplevelse. "Detta är livet, detta är att koppla av". Medans med forum så bara harvar jag. Och blir ofta ledsen och påmind om alkislivet. Tänker kanske lite som Frk Nynykter för ett tag sedan...jag vet inte.

Hade ingen plan med nykterheten...mer än att skaffa mig ett värdigt liv. Hur det ska se ut vet jag inte...men jag måste försöka. Lika lite som jag skulle kunna hänga på AA till döddagar...kan jag fortsätta här...just nu. Måste se vad som finns mer. Vill ej följa di gamle...kan ej råda de nya. Fräckt att ej ge igen...fick på min tid så mycket hjälp här. Ni räddade min familj. Men jag vill ju ge...men det är tomt.

Sen har Maria en väldigt bra point...ja NyMan och m-m med. Kanske räcker det att man bara "ser" ngn annan (det gör jag!) Inga kloka svar behövs. Kanske hjälper det att läsa andras stories. Inte heller förringar jag mig själv Trollis...snarare kanske lider jag av hybris! Nu ska Bambi ut på isen...må den bära eller brista. Kommer tillbaka som en skållad råtta ifall jag börjar med tokigheter igen... Jag tror att mt fattar ...jag är trött på alkis-Dompa...nu vill jag se livet. Börjar med att gå på spanskan nu.

Luddigt? Always! Ta hand om er...jag kommer att smygläsa, kolla in familjen ;-). Ni är viktiga och ni vet hur ni ska dricka! /R

Maria42

Självklart ditt beslut, men känner även oro, det är så många som trillar dit igen när de slutar vara aktiva på forumet.
Sköt om dig och de dina, kommer sakna dig. Bamsekram!

höst trollet

Ut och pröva dina dina vingar Dompa!
Jag är så glad att du har (eller börjar)hittat ett nytt liv.
Jag vet att du inte ser ner på oss, men jag vet också att man kan komma till en gräns, när man vuxit och måste lämna boet..
Bra att du inte låter det gå slentrian i att vara b a r a en fd alkis, utan formar ett nytt liv.
Det kommer att gå bra, med tanke på all den erfarenhet du har (om inte, så vet du var "vår brevlåda bor" *fniss)
Glad att du kommer att titta in och smygläsa..
Lycko-spark /trollis

vill.sluta

Gör oss stolta nu, trots våran(din o min) korta tid tillsamman
Du gör helt rätt, du följer din inre röst!
Otroligt, har du tillfälle och tid så ta dig tid och läs i din tråd.
Lycka till mannen!
//A

Dompa, man vill vara nåt mer än fd alkis. Det kan bli för mycket fokus på just det. När man nu slutat dricka så kanske man vill glömma det ett tag. Dock aldrig glömma vem man är och var man kommer ifrån förstås. Det är en balansgång. Jag önskar dej lycka till, det kommer att gå bra. Jag kommer att sakna dina historier:)

Stigsdotter

Jag förstår hur du känner, det tar tid att hänga på forum och det är viktigt att hänga lite i livet också. Jag bara hoppas och håller alla tummar och tår för att det inte blir en repris på senaste gången du sa tack o hej? Såklart inte, jag litar på dig ;-)

Kram från mig, som sagt du vet vart min brevlåda bor <3

Många som redan saknar dig som du ser, sällar mig till skaran. Var rädd om dig och fortsatt lycka till! Kram Anonymt :-)

Jag vet hur det känns, man kan ibland köra slut på sig själv på forumet, det tar all ens egna tid, och till slut all ens energi...
Man hänger bara här, och glömmer emellanåt bort att man har ett eget liv, i det verkliga livet...

Har sett dig väldigt aktiv här samtidigt som du har haft ett omvälvande liv, förstår att du behöver ta en time-out...
Allt man vill ha sagt är ...sagt, man tömmer liksom ut sig...

Har själv sagt det flera gånger, Nä! Nu tar forumet för stor plats i mitt liv, nu ger jag upp...
Och så skriver man en avskedsfras tack o hej, syns någon gång, och håller upp ett tag...
Men ändå under tiden är man där och fluktar, men har bestämt sig för att inte kommentera..
För då måste man ju läsa svaren igen nästa dag, och då är det lätt att man fastnar i svängen igen...

Jag vet hur det känns, och det kan vara skönt att bli använjd under ett tag från forumet, när den uppslukar en helt...
Låt det bara vara ett tag, sedan kommer nyfikenheten att driva dig hit igen, smygläsa lite, och till sist utmynna i några kommentarer,
Och sedan är det rock'nroll igen, men det gäller också att begränsa sig, till en lagom nivå...

Jag har nog funnit min lagoma nivå, finns här, skummar igenom lite snabbt alla nya inlägg, och är det ingenting som inte touchar mina sinnen så klickar jag ner sidan igen... Man måste inte skriva för att finnas på forumet, jag svarar på alla frågor ställda till mig, och kommenterar där jag känner för det...

Så friheten har ökat, från att vara en alkie till ett forumalkie till att idag vara ännu mer lite friare med att bestämma själv vad jag ska lägga min tid på..

Forumet är helt underbart, med mycket fina vänner och olika livshistorier, aldrig att förglömma...
Men någonstans aldrig glömma bort den viktigaste personen i ditt liv, nämligen dig själv...

Att bara tänka på sig själv är viktigt, och inte skämmas över att det jämnt är så negativt att vara egoistisk, ibland är det bra...
Rädslan över att bli stämplad som egoist gör att vi glömmer bort oss själva i hela kollektivet, och vi vågar inte sticka ut med att tänka på vad det är som är bra med att tänka på vad är det som är bäst för mig...

Ens nykterhet är ens egna val, ingen kan styra dig till något annat, även om man gärna vill lägga skulden på andra...

Min nykterhet är det som är bäst för mig, vad andra gör är deras val...
Men för de som tvivlar finns forumet och ibland jag för att stötta lite tillsammans med dig och alla de andra kompisarna...
Men ibland behöver man göra annat för en stund eller för alltid, vad vet vi just nu om framtiden?
Jag har skrivit det förr, förändring är bra, och det står jag fast vid...

Men att dumpa dompa...? , aldrig...

Välkommen tillbaka när du känner för det, vi finns nog kvar, om inte vi har förändrat något också...

Berra

Villervalle

att jag heller inte har så mycket att tillföra just nu. Forumet var dock väldigt bra för mig inledningsvis när jag började läsa här och kommentera lite emellanåt. Jag lyckades komma tillrätta med mitt slentrian drickande och dricker nu bara en eller ett par gånger i månaden och det funkar bra. Inga bautafyllor har heller infunnit sig de senaste månaderna. Du har rätt i att forumet är bra under den perioden man vill göra en förändring men sedan kan det i stället bli lite deprimerande att hela tiden läsa om allt elände både från anhöriga och dom som kämpar med sin nykterhet. Jag har inte kommenterat så mycket på sistone eftersom det är många andra som gör det bättre, men jag försöker emellanåt lätta upp stämningen med någon rolig historia. Jag kommer dock att sakna ditt "kåseri" om dig och din familj för det har varit riktigt kul att följa.

Jag får väl dra en historia till då när jag ändå är inne och skriver.

Två gubbar möttes nere på byn och avhandlade diverse skvaller och följande konversation följde då:

-"Du, Oscar måste ha söpet redigt tidigare"

-"Jasså, tror du de´"

-"Ja, det e ju två år sedan nu som han geck mä i Nökterhetsföreninga, och han loktar ju brännvin än" ;-)

Ha det Gött i ditt nya liv!

VV