Skriver en egen tråd. Kanske kan mina erfarenheter av nynykterheten inspirera någon där ute att ta steget.

Jag är snart 40 år, familjefar och bor i hus på landet några mil från orten jag kommer ifrån. Har druckit alkohol i princip varje helg sedan jag var 15 år. Jag har inte haft ett pågående missbruk där jag dricker i smyg eller tar återställare eller så. Men otroligt många aspekter av livet har varit förknippade med alkohol. I princip allt umgänge med vänner har skett på helger med alkohol inblandat. Man har sett fram emot helgen och fredagens första öl, den där då man bara lutar sig tillbaka och ”aaahhhh”. Eller semester, fokuset på att få dricka lite mer fritt än vanligt. Eller se en fotbollsmatch på tv, har jag några öl hemma? Ganska ofta har jag ställt in saker pga bakfylla. Eller inte bokat in för många alkoholfria aktiviteter över helgen (köra bil lördag efter kl 16, no no). Alkoholen har till viss del styrt den tredjedel av livet som inte varit jobb eller sömn helt enkelt.

Problemet då? För det första har jag en tendens att bli för full då jag festar ute med vänner. Minnesluckor varje gång. Ibland har jag försatt mig i fara, eller hamnat i slagsmål. Ibland har jag gjort ännu värre saker. Varit otrogen (inte mot min nuvarande fru dock!) eller kört bil stupfull två mil (hamnade i diket men fick upp den igen). Sovit fram och tillbaka på tunnelbanan eller somnat på bussen och hamnat i en annan stad. Fyllesvamlat på Facebook eller liknande och fått sitta och radera dagen efter.

För ett par år sedan körde jag med en metod då jag inte fick dricka mig full. Jag drack högst sex enheter (vinglas, ölflaskor etc) per kväll. Det funkade, men jag levde ju fortfarande ett liv helt uppstyrt av alkoholen.

I och med att jag under den perioden aldrig blev bakfull så upptäckte jag en annan effekt av alkoholen. Jag hade fortfarande ångest dagarna efter att jag druckit. En allmän oro/nedstämdhet följde efter varje helg som jag överhuvudtaget drack alkohol, oavsett mängd. Efter att ha börjat på ett nytt jobb, där jag har mycket kontakt med människor, märkte jag att jag alltid kände mig otillräcklig i början av veckan, medan jag fick upp självförtroendet och den sociala förmågan igen lagom till helgen igen. Vecka efter vecka.

Jag lade av helt med alkohol några veckor innan jul 2011. Så det är 9:e nyktra helgen nu. Två månaders nykterhet idag!

Hur blev det då?
Mina veckor slutade åka berg-och-dalbana. Ett möte måndag morgon är samma som ett torsdag eftermiddag. Min ångest är helt borta. Den som jag levt med... alltid?!
Jag har mycket mer tid. Värdefull tid med barnen, eller tid ute i naturen med hunden. Viss kunde jag släppa mig runt i skogen bakis, men det var nog mest för att slippa vara bakis hemma. Jag kan åka och uträtta ett ärende fredag kväll efter middagen. En otippat nästan magisk känsla.
Jag känner mig mycket mer klar i skallen. Tankar och processer överlever helgen och kan pågå under en längre tid, vilket gör att jag känner att jag har bättre överblick över mitt liv.

Men jag har fortfarande inte satt det på prov. Hur blir det i sommar i stugan? Där sitter vi ju och ölar eller dricker vin varenda kväll. Det är väl i princip det livet i stugan gått ut på om jag ska vara ärlig.
Jag har varit på restaurang några gånger hittills i nykterheten, men haft bilen med som förkläde. Självklart att dricka bubbelvatten då.

Jag är trygg i min nykterhet, egentligen. Men jag är inte riktigt bekväm i min uppsättning vänner och vaneaktiviteter. Kanske får beskära lite på den fronten...

Nykterheten är det bästa som hänt mig. Jag har berättat för min stora dotter att jag slutat dricka vin och öl, vilket hon tycker är bra. ”Man kan ju bli en fullis.” Jag kommer att berätta för folk successivt att jag inte dricker, sedan får man se vad som faller ifrån och vad som blir kvar eller läggs till livet. Och man lär ju knappast få det tråkigt. Alla saker man inte lagt ner så mycket energi på då de varit dåligt kompatibla med alkohol finns ju där och väntar på en. Funderar på att kanske börja köra rally!

Så det var min korta presentation! :P

PiL

Beklagar utryckningen, desto bättre att den gick att genomföra utan promillerelaterade förhinder. (Hade för övrigt inte själv några dylika förhinder om jag haft oturen att hamna i situationen, kan undra vilken påsk det hände senast?)

Vad alkoholen eventuellt gör med psyket är ett ämne som diskuterats tidigare i din tråd (eller eventuellt min?) har jag för mig, otroligt skönt med dina positiva erfarenheter på området. För egen del har jag inte märkt väldigt stor skillnad på just det området, möjligen lite mindre katastroftankar som jag har en förkärlek till :-)

Eller det är egentligen en grov underdrift, jag funderade tidigare allvarligt på om jag var på väg utför stupet, det gör jag inte alls längre, jag känner en kontroll på ett helt annat sätt. Jag har inte släppt garden, men med 11 helvita veckor i bagaget i kombination med att jag mår helt ok så besitter jag en grundtrygghet som inte fanns där tidigare. När jag reflekterar över denna stora vinst blir det mindre viktigt att exempelvis en hantverkare blåste mig på 7000 för några veckor sedan vilket hade gjort mig tokig om jag inte haft den nyvunna nykterheten att relatera till. Så visst har jag haft stora vinster även på ett psykologiskt plan i det hänseendet.

Fortsatt glad och vit påsk!

PersonligaPersson

Märker att jag håller på att omstrukturera min (lilla) vänskapskrets. Jag bygger en djupare vänskap med dem jag har naturen, barnen eller andra nyktra beröringspunkter med. Låter banden till dem jag har alkoholen gemensamt med tunnas ut. En del kan man stöpa om vänskapen till lite, lägga fokus på de nyktra aspekterna och släppa de andra.

Vissa blir fortfarande småirriterade på att jag inte ens kan dricka EN öl innan en fotbollsmatch. De flesta bryr sig inte verkar det som. Sitter mer i ens eget huvud liksom. Men jag har slipat på ett snabbsvar till dem som trugar:
"Jag mår bättre av att inte dricka alls. Och det skulle inte falla mig in att dricka för någon ANNANS skull."

PersonligaPersson

Läser hans bok om när han la av sponken och började skriva på sin monolog om spriten och allt kring den. De första sidorna träffade mig mitt i planeten. Fick vända upp framsidan flera gånger och kolla om det inte var mitt namn som stod som författare. "Har jag skrivit en bok under pseudonymen Benny Haag? Hur sjuk får man bli?" gick tankarna.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100118494

Han har skrivit en nyare också, men jag ville läsa denna först. Fick upp ögonen för honom sedan han blev intervjuad i P1 i tisdags, i något bokprogram. Har alltid gillat honom sedan jag såg hans Ondskan på Dramaten för 10-15 år sedan.

Jag delar hans känsla av att se något som man upplever att andra inte ser. Är man galen, eller vet alla andra något man själv inte vet? Att tillhöra den tiondelen i landet som inte dricker, och dessutom vara upprörd över det enorma supandet som ingen diskuterar, det är en jäkla tung börda.

Dompa

Har bett syrran köpa boken och kolla upp den andra åt mig. Hinner ju fan inget själv. Min lilla telefontid går åt forum och barn. Fattar inte varför vi inte har mer sådant här på hemmet. Vi har ett litet bibliotek...men det består mest av skönlitteratur och mycket gammalt material. /R

PersonligaPersson

Oj vad tiden går. Det var knappt vinter då jag drack min sista starköl. Idag badade ungarna i lilla plaskpoolen. Det har blivit sommar. Suget efter alkohol är, ja, obefintligt. Sedan många månader.

Jag tänker inte heller lika mycket på att jag är nykter. Om tankarna förr alltid kretsade, på något sätt, kring nästa gång man skulle ta sig några öl eller glas vin, så övertogs det tankemönstret av att hela tiden tänka på att man skulle vara nykter. Det upptog liksom lika mycket tid. Och alla hundratals timmar man lagt ner på att läsa här inne. Ojoj.

Men nu. Jag vet inte. Antingen håller jag på att åka dit igen. Eller så är jag "botad".

En sak angående ångesten bara. Den kom tillbaka nu för någon dag sedan. Helt plötsligt. Och igår kände jag mig riktigt nedstämd. Inget var kul. Inte ens roliga saker, som att göra en valborgsbrasa med barnen och sitta och värma sig. Men jag hittade anledningen! Pollen + pollenmedicin = trötthet, orkeslöshet och nedstämdhet, hos mig. Några av de vanligaste biverkningarna hos Cetrizin. Så nu står jag ut med nysningar och snorighet, men glada stunder då och då.

Jag börjar ta hand om mig. Kartlägger saker som jag mår dåligt av, och skalar bort dessa.
Först alkoholen, och nu pollenmedicinen. Jag verkar vara känslig av mig. Men nu vet jag åtminstone det!

Annelie 60

Visst är det så att tankarna hela tiden kretsar kring alkoholen, både då, och nu fast tvärtom. Jag tror, och hoppas innerligt att du nu är botad när du inte behöver tänka på det hela tiden. Tråkigt med allergin förstås men pollensäsongen är ju inte för evigt och det måste vara skönt att veta att det finns en anledning till din nedstämdhet. Så att man, som jag, slipper gå omkring och tro att man bara är knäpp alltså ;-)

Det är så bra kämpat av dig och jag är djupt imponerad!

PersonligaPersson

Tittar in här för att hålla den röda tråden vid liv. Satt för en sekund och funderade på om jag inte i alla fall kunde dricka några öl med polarna. Det kan jag inte, och därför gör jag avtryck här i min tråd. I´m a happy sober guy. Men jag var lite av ett vrak som drinkare. Jag är färdig med alkoholen. Punkt.

Dompa

Tänk att dom där tankarna dyker upp. Även om det bara är för en sekund! Det är nog våren... Another happy sober guy!

PiL

Är det måhända en del av den alkoholkultur vi alla är marinerade i, att vårvärmen är lika med uteservering och alkoholintag? En självklarhet under större delen av mitt vuxna liv, dock ej längre.

Hälsar the third happy sober guy. Dompa förresten, den kanske mest aktiva i "januariklubben", dig missade jag i min uppräkning i min egen tråd, ber om ursäkt för detta.

Dompa

No offence taken PiL. Jag har bara varit nykter i sex veckor... Eller bara och bara? För mig är det stort. Så länge har jag inte varit vit sedan 18-års åldern typ. Usch ja, känner mig lite väl aktiv. Tror jag kluddat på varannan tråd nu på morgonen.

PiL

Att nämna begreppen bara och sex veckor i samma andetag som nykter, det är väl ändå som att svära i kyrkan? :-)

Och så länge du ägnar dig åt såpass givande och substantiellt kluddande som du gör så fortsätt med det!

Socker

Sluta inte kludda! Dina ord i min tråd läste jag högt!

Dompa

Undrar om PP drunknat i lilla plaskpoolen? Har börjat förstå min jycke bättre...hon vill alltid nosa andra hundar i baken för att kolla om dom mår bra. Jag tycks ha samma behov här på forumet. Igår badade jag bastu...ville ha en kall öl! Undrar om man ska pröva Berras alkoholfria? Eller blir det kanske en besvikelse, kanske en trigger?
Hur tänker du?

Att gå direkt ifrån sitt favoritöl till en alkoholfri kan kännas ganska så fadd, men efter ett uppehåll och när smaklökarna har svultit ett tag, självklart.
Jag dricker idag för smakens skull, inte för dess verkan, det är en väldans skillnad...

Ölen ska vara kall och nyöppnad, blir den ljummen och tappar kolsyra, släng skiten, aldrig dricka något mer för åtgångens skull, eller för att städa undan.
Man kunde hoppas att det gällde maten också för min del...

Skulle man aldrig kunna dricka kaffe mer om man tidigare drack kask?

Du känner dig själv bäst, och du borde kunna redan innan känna vad som är en trigger eller inte.

Det är dessutom mycket lättare att sluta dricka ölen när den är utan verkan, man slutar när man Inte är sugen längre, men fortsätter om så tillfället och sällskapet så bjuder...

Lycka till!

/Berra

Dompa

Jag är så djävla ny i min nykterhet...så jag är inte hundra på vad som triggar. Vad jag vet är att jag aldrig varit ett ölfyllo. Drack en och annan, men mest för smakens skull. Gillade iskall öl. Mitt opium var whisky. Men jag ska nog vänta ett tag med även den alkofria ölvarianten. När jag vill ha den, vad är det som gäller? Systembolaget? Kan inte tänka att min närbutik i byhåla har sådana alternativ.

När det gäller vikten så har jag motsatt problem, går ju på Naltrexon eftersom jag inte litar på mig själv. Dubbla doser! Min läkare säger att jag har FÖR hög ämnesomsättning. Iaf. sen jag slutade tillsätta alkokalorierna ser jag ut som ngt ur en gammal journalfilm om koncentrationsläger. Nalterxon dämpar ju även matsug lärde jag mig nyligen.

Tack Berra. Läser allt på din tråd, skriver aldrig...känns som du är så trygg i ditt val...så jag fegar!

Nynykter

Utbudet av alkoholfritt öl har blivit allt bättre. Där jag bor finns flera sorters alkoholfritt öl i de matvaruaffärer som har hyggligt stor sortering. Det finns till och med ekologiskt alkoholfritt.
Nynykter

PersonligaPersson

Carlsbergs Non-Alcoholic är helt ok efter ett längre öluppehåll. Kall och nyöppnad, som Berra skriver. Men oftast räcker det med en öl. Sedan kan man dricka något annat. Jag tycker att den alkoholfria ölen funkar bra när man exempelvis ska grilla, dvs stå vid grillen och vända, men när jag äter det nyss grillade kan jag lika gärna dricka Loka. En alkoholfri öl till chipsskålen vid avspark av en bra fotbollsmatch är också en sådan stund då jag tycker ölen lyfter tillfället. Men just bara en öl, inte ölpimplande hela tiden som förr. Och den alkoholfria ölen triggar inget hos mig, kan jag ju tillägga.

Stigsdotter

...kan man kolla om någon mår bra genom att sniffa i rumpan på den? Tur att vi inte är som hundar i det avseendet, det skulle ju vara lite knepigt :-)

Möjligtvis kan jag dricka alkoholfri öl sedan men jag vet i alla fall att jag skall låta bli lättöl tills vidare. Drack en 0,5:a för ett tag sedan och den triggade mig till att det sedan var en bra idé att öppna vinboxen som stod där och ropade.

Men, som sagt, vi är alla olika!

PersonligaPersson

Sitter och längtar tills fotbolls-EM börjar nästa helg. Har köpt två proppfulla kassar med alkoholfria drycker på systembolaget. Kände mig ganska udda där jag stod och fyllde bandet vid kassan. Störtebeker 1402 KRAV-öl är ganska fin. Tänker inte på att ölen inte smakar alkohol längre. De blir avslagna fortare, enda skillnaden. Och så slipper man ju tröttheten, bakfyllan och ångesten!