Skriver en egen tråd. Kanske kan mina erfarenheter av nynykterheten inspirera någon där ute att ta steget.

Jag är snart 40 år, familjefar och bor i hus på landet några mil från orten jag kommer ifrån. Har druckit alkohol i princip varje helg sedan jag var 15 år. Jag har inte haft ett pågående missbruk där jag dricker i smyg eller tar återställare eller så. Men otroligt många aspekter av livet har varit förknippade med alkohol. I princip allt umgänge med vänner har skett på helger med alkohol inblandat. Man har sett fram emot helgen och fredagens första öl, den där då man bara lutar sig tillbaka och ”aaahhhh”. Eller semester, fokuset på att få dricka lite mer fritt än vanligt. Eller se en fotbollsmatch på tv, har jag några öl hemma? Ganska ofta har jag ställt in saker pga bakfylla. Eller inte bokat in för många alkoholfria aktiviteter över helgen (köra bil lördag efter kl 16, no no). Alkoholen har till viss del styrt den tredjedel av livet som inte varit jobb eller sömn helt enkelt.

Problemet då? För det första har jag en tendens att bli för full då jag festar ute med vänner. Minnesluckor varje gång. Ibland har jag försatt mig i fara, eller hamnat i slagsmål. Ibland har jag gjort ännu värre saker. Varit otrogen (inte mot min nuvarande fru dock!) eller kört bil stupfull två mil (hamnade i diket men fick upp den igen). Sovit fram och tillbaka på tunnelbanan eller somnat på bussen och hamnat i en annan stad. Fyllesvamlat på Facebook eller liknande och fått sitta och radera dagen efter.

För ett par år sedan körde jag med en metod då jag inte fick dricka mig full. Jag drack högst sex enheter (vinglas, ölflaskor etc) per kväll. Det funkade, men jag levde ju fortfarande ett liv helt uppstyrt av alkoholen.

I och med att jag under den perioden aldrig blev bakfull så upptäckte jag en annan effekt av alkoholen. Jag hade fortfarande ångest dagarna efter att jag druckit. En allmän oro/nedstämdhet följde efter varje helg som jag överhuvudtaget drack alkohol, oavsett mängd. Efter att ha börjat på ett nytt jobb, där jag har mycket kontakt med människor, märkte jag att jag alltid kände mig otillräcklig i början av veckan, medan jag fick upp självförtroendet och den sociala förmågan igen lagom till helgen igen. Vecka efter vecka.

Jag lade av helt med alkohol några veckor innan jul 2011. Så det är 9:e nyktra helgen nu. Två månaders nykterhet idag!

Hur blev det då?
Mina veckor slutade åka berg-och-dalbana. Ett möte måndag morgon är samma som ett torsdag eftermiddag. Min ångest är helt borta. Den som jag levt med... alltid?!
Jag har mycket mer tid. Värdefull tid med barnen, eller tid ute i naturen med hunden. Viss kunde jag släppa mig runt i skogen bakis, men det var nog mest för att slippa vara bakis hemma. Jag kan åka och uträtta ett ärende fredag kväll efter middagen. En otippat nästan magisk känsla.
Jag känner mig mycket mer klar i skallen. Tankar och processer överlever helgen och kan pågå under en längre tid, vilket gör att jag känner att jag har bättre överblick över mitt liv.

Men jag har fortfarande inte satt det på prov. Hur blir det i sommar i stugan? Där sitter vi ju och ölar eller dricker vin varenda kväll. Det är väl i princip det livet i stugan gått ut på om jag ska vara ärlig.
Jag har varit på restaurang några gånger hittills i nykterheten, men haft bilen med som förkläde. Självklart att dricka bubbelvatten då.

Jag är trygg i min nykterhet, egentligen. Men jag är inte riktigt bekväm i min uppsättning vänner och vaneaktiviteter. Kanske får beskära lite på den fronten...

Nykterheten är det bästa som hänt mig. Jag har berättat för min stora dotter att jag slutat dricka vin och öl, vilket hon tycker är bra. ”Man kan ju bli en fullis.” Jag kommer att berätta för folk successivt att jag inte dricker, sedan får man se vad som faller ifrån och vad som blir kvar eller läggs till livet. Och man lär ju knappast få det tråkigt. Alla saker man inte lagt ner så mycket energi på då de varit dåligt kompatibla med alkohol finns ju där och väntar på en. Funderar på att kanske börja köra rally!

Så det var min korta presentation! :P

PersonligaPersson

Dompa>>
Om jag dricker kaffe regelbundet (två koppar dagligen eller mer) så får jag kraftig ihållande huvudvärk av att hoppa över en dag. Beroendeproblematik skulle man kunna säga. Te har jag aldrig haft problem med. Drack te fram till för några år sedan då det började bli mer och mer kaffe. Men jag är egentligen ingen kaffemänniska.

Jag är tyst mest pga att jag har väldigt mycket just nu. Lite för mycket. Tittar till forumet mest på tåget, men att skriva på vanlig knappmobiltelefon är för jobbigt.

Nykter är jag, och lär så förbli. För så känns det. Mitt liv är idag så mycket bättre än för ett år sedan. De yttre omständigheterna är desamma, det är bara alkoholen som tagits bort. Men forumet måste jag ha. Märker att jag ibland får för mig att det vore en bra idé att ta en öl. Det är det inte...

Följer din resa och blir varm. Dels av den värme du utstrålar, men också genom att lite av Italien verkar läcka igenom forumet rakt ut ur min bildskärm. Italien, ett land jag har kvar på "länder-att-besöka-listan".

PersonligaPersson

För en minut sedan gick det ett helt spontant lyckorus genom kroppen, som en elektrisk ström. Ingen anledning alls, förutom att jag kom att tänka på hur underbart det är att inte vara slav under alkoholen längre. I helgen ska jag vara gräsänkling, och förr hade det inneburit att jag gick omkring hemma och ölade och försökte titta på så många fotbollsmatcher som möjligt på teve. Fotboll var ett anledning till att få dricka även tidigt på dagen utan dåligt samvete. Problemet med detta beteende var ju att jag av naturliga skäl inte kunde ägna mig åt andra saker jag gillar. Som att vandra eller åka och fiska. Så när helgen led mot sitt slut började ångesten inför den kommande veckan. Ångest över att inte ha passat på och gjort något jag verkligen vill, ångest över att måndagen knackade på dörren, ångest över att inte komma loss och utvecklas. Start - stopp - start - stopp, vecka ut och vecka in. Med nykterheten känner jag en trygghet och kontinuitet. Jag klarar av saker jag förr inte klarade av pga att jag sänkte min självkänsla med alkoholen. Idag tar jag mig an otroligt mycket mer än då. Jag törs säga ja till sådant jag inte kan idag, men vet att jag kan lära mig. Förr var det alltid nej då, eller ja och ångest.

Ni som är nya här och tror att ni kommer att få det tråkigt om ni inte dricker. Tveka inte. Trygghet är inte detsamma som tråkigt. Att vara trygg i sig själv slår det mesta!

höst trollet

Nej, man blir inte en tråkmåns om man inte dricker.. (det är väl alla som dricker, som är rädda att bli "avslöjade" som skittråkiga, när de börjar "fylletugga" *skratt*)
Att vara trygg i sig själv, slår, som du skriver, det mesta..
Och även jag har med vindimmornas hjälp, skjutit upp en massa saker, jag lovat mig själv att jag skulle få gjort..
Numera, kan jag erkänna för mig själv, att detta skjuter jag upp, för att jag tycker att det är tråkigt. Fullt medveten om, att när jag är ute i sista sekunden, så får jag det gjort på nolltid.. (kallas att "prokastinera"..)
Idag, ska jag emmelertid inte längre skjuta på att gå ut en stund i den underbara höstsolen!
kram trollis

MissH

PP, jag håller med dig till hundra procent, nykter är inte tråkigt! Snarare tvärtom, nu har man ju roligt på riktigt när man gör något, skratten är äkta. Inte sprit-syntetiska.

Dom där lyckorusen ja, vad härligt det är. Tror det är hjärnan som lagar sig, en dos tacksamhet från kroppen kanske?

Nej, nu ska jag snyta mig för säkert tvåtusende gången och sedan försöka somna om. Den här förkylningen rubbar min dygnsrytm...

Kram på er

Dompa

Ditt sista inlägg var härlig läsning. Och så sann. Nu tittade jag inte på fotboll...men helgerna bara gick. Utan att jag hade "hunnit" göra ngt av det man ville. När måndagen kom så var jag så tom; "Är det inte mer än så här?".

Nu orkar jag. Allt är inte roligt...men när det är det så är det på RIKTIGT. Precis som MissH beskriver; Skratten är inte sprit-syntetiska.

Skönt att du har det gott, även om det är mkt nu...men kan du tänka dig hur mkt nu skulle kännas med en lite lätt bakfylla? Även bra att du slipper se varenda djävla match ;-)

Fiska och vandra är sunt. Det är faktiskt det enda jag saknar med byhåla...närheten till naturen. Där fanns den runt knuten. Nu är det iaf. en kvarts bilresa bort. Ha det bra PP...vi har kommit en lång väg du och jag. Vem anade det i början av året? /R

PersonligaPersson

En lördag i PP:s smak. Jag har sett tre filmer som bara JAG ville se. Utöver det gick jag 2,5 mil i naturen med hunden. Vet inte vem som är tröttast, haha. Nu blir det sängen.

Dompa

...till dig PP på tåget, på väg till jobbet; Ciao! Hällde precis upp min tredje kopp kaffe (innan frukost, måste vara toppen för magen...tacka f.n för att jag är mager) och kom och tänka på dig ;-).

Hur går det med kaffe och socker? Många här på forum skriver en massa om socker. Hoppas du kan ta till dig några bra tips... Själv har jag ingen "sweet tooth"...trots att jag som alkis bör ha det?

Ha det bra PP och titta in ibland och skriv om det nyktra livet! Förebilder behövs... Du visar på ett bra sätt att det finns ett fint vardagsliv efter A, ett liv som inte behöver vara "tråkigt". Hela tiden hittar nya hit (BRA!) för den där drycken förstör så många liv (SKIT). /R

PersonligaPersson

Det går bra med sockret. Och med kaffet. Mår bra nu, har gått ner 2 kg också tror jag. Fått igång mina rutiner med te istället för kaffe. Ser lite annorlunda ut, så det tar någon vecka att ställa om.

Att vara nykter, det är helt självklart för mig just nu. Det kan gå veckor utan att jag ens får ett minisug att dricka alkohol. Men jag vet att det när som helst kan blossa upp igen. Måste vara ödmjuk.

Söker harmoni i livet. Svårt som pendlande småbarnsförälder. Men nu finns det åtminstone en teoretisk möjlighet. Det fanns det inte då man hela tiden slog sönder självkänslan med öl och vin.

Tiden på tåget. En dryg timme i var riktning, är min oas av egentid. Här odlar jag min harmoni.

Tilde

är vad det handlar om för mig också, att få harmonin i mig att få fäste. Jag har kännt det där lyckoruset som du beskrev tidigare. För mig var det längesen sist, men när det väl infann sig nu i veckan så var det som en varm våg som tog över min kropp... och jag fick kraft.

I våras beskrev du så bra hur vi är våra egna värsta domare och varför vi använder en annan regelbok för oss själva än för människor i vår omgivning. Det har jag sugit på en stund nu och tycker det är något jag ska ta med mig. Jag tror jag haft det med mig hela livet, att vara min egen strängaste pekfinger-översyster. Det är slut med det nu, under sensommaren övergav jag henne med pekfingret succesivt... In med nytt och att vara god mot sig själv, stärker.

Bra, så bra Personlige Persson att du har dina tågresor av egentid och så kan du ju skriva lite här då också :)
Det ger mig styrka ska du veta att läsa dina inlägg.

Ha det fortsatt gott!
Tilde

sundown

"Så när helgen led mot sitt slut började ångesten inför den kommande veckan. Ångest över att inte ha passat på och gjort något jag verkligen vill, ångest över att måndagen knackade på dörren, ångest över att inte komma loss och utvecklas. Start - stopp - start - stopp, vecka ut och vecka in. "

"Nu tittade jag inte på fotboll...men helgerna bara gick. Utan att jag hade "hunnit" göra ngt av det man ville. När måndagen kom så var jag så tom; "Är det inte mer än så här?"."

personligapersson och dompa, fy vad bra skrivet! _exakt_ så har jag gått runt och känt i ett par år! Förra helgen var min första frivilliga nyktra helg på säkert 12 år. Och det var första gången på många år som jag kände att helgen gav mig någonting! Det var en otrolig känsla. Borta var meningslöshetskänslorna efter helgen, känslan av att stå still och stampa medan tiden går. Ser fram emot den här kommande helgen då jag återigen ska vara spiknykter! Och för första gången någonsin har jag tänkt att köpa alkoholfri öl till mig själv när gästerna kommer på lördagen. Min fru kommer att tappa hakan ...

Det är precis som jag haft det också. Plus att jag även druckit bort vardagskvällar. Helt otroligt nu när man ser tillbaka. Och du sundown, om du bara haft en helg nu så kan jag berätta att det blir bara bättre och bättre när man lyckas lägga fler nykta helger till listan. Man har så mycket fler valmöjligheter och upplever allting med öppna sinnen. Hur många filmer har jag inte försökt se förut och somnat mitt i? Du låter så positiv, härligt!

sundown

det låter bra, att det blir bättre och bättre! :) Ja, det var en frihetskänsla att vara nykter en helg. Jag kunde ta bilen på fredagskvällen, jag orkade åka iväg och göra saker dagen efter, osv. jag var pigg och närvarande!

för något år sedan så slutade jag helt med att kolla på film när jag har druckit. dagen efter så kände man bara för att se om den igen eftersom man missade så mycket.

Dompa

Fan, vad bright du är PP. Lyckas sätta ord på det mesta. Det är ju även det jag gör på mornarna...innan ongar vaknat. Kaffe och Forum; MIN oas av egentid...när jag "odlar min harmoni". Den tiden är livsviktig. Skönt att vi har den. Snyggt jobbat med sockret (- två kg). Är fortfarande tveksam till kaffestoppet men det beror ju på att jag själv är en addict i förnekelse ;-).

Hej sundown! Härligt att höra att du gillade din första nyktra helg. Santorini skriver sant: Det blir bättre och bättre... Efter ett tag blir man trygg i nykterheten. Vad jag menar är att man blir trygg med beslutet. Trygg i nykterheten var dumt... Jag är medveten om att mitt välmående aldrig är mer än ett glas ifrån total melt down. /R

Mammy Blue

Ni är på väg åt samma håll som jag, jag vill också hitta meningfulla helger där jag hinner göra något annat än planera nästa alkohol- intag i lönndom! Min första "helg är passerad nu (var ledig från jobbet torsdag- fredag), och jag känner mej så stolt och glad, och inte blev det sämre av att läsa era två inlägg! Härligt! Jag ser verkligen fram emot att bli nykter nu!

Bibbi

Jag har 'bara' varit nykter sedan i måndags, så det här ska bli min första nyktra helg. Sov gott i natt och klev upp vid 9 - tiden och upptäckte att jag inte hade någon mjölk hemma till morgon kaffet. Tog på mig kläderna och begav mig till ICA. Insåg på min promenad dit, att detta inte hade varit möjligt förra helgen!! För då hade jag varit så 'skakig' på händerna att jag inte skulle ha lyckats peta in pin koden i kortläsaren i affären utan att andra skulle se!!! Vet att jag många gånger valt att ta ut kontanter istället för att använda kortet, bara för att det är lättare att hantera när händerna skakar.

Shit... vad nyttigt att tänka på, hur skönt det var att känna mig 'stadig'. Nu ska jag snart ta och bege mig ut för att handla lite kläder och skor. Hade inte heller varit möjligt förra helgen! Med mitt drickande följde social fobi. Border line panik ångest.

sundown

Bibbi: "Shit... vad nyttigt att tänka på, hur skönt det var att känna mig 'stadig'. Nu ska jag snart ta och bege mig ut för att handla lite kläder och skor. Hade inte heller varit möjligt förra helgen! Med mitt drickande följde social fobi. Border line panik ångest."

Det är bra att påminna sig om fördelarna. Vad man faktiskt FÅR av att vara nykter, inte vad man har gått miste om. Där har jag gjort fel förr. Istället för att ha lyckats fokusera på allt det positiva så har jag istället tänkt "alla andra hade 'kul' igår och jag fick minsann inte ha det". Även de små fördelarna är egentligen väldigt stora fördelar när man börjar tänka efter. :)

Grattis till din första nyktra vecka! :)

PersonligaPersson

Är det någon annan än jag som förvånas och förfäras lite över den ensidiga vinklingen av dessa historier/fall med berusade som rånas i tunnelbanan? (Retorisk fråga.)
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/tre-personer-gripna-for-ran-av-beru…

Att vara så till den milda grad klapprak att man faller ner från perrongen mot spåret med ansiktet före anses som normalt. Det ska man få syssla med utan att ifrågasättas/erbjudas vård. Jag har själv suttit och sovit på t-banetåg medan det åkt från slutstation till slutstation X antal gånger. Jag hade behövt vakna upp ur mitt fylleliv redan där. Att inte samhället sätter ner foten här, att man inte anses behöva akut vård när man försätter sig i sådan livsfara övergår egentligen mitt förstånd.

Nu morgongröt!

PiL

Gjorde samma reflektion PP. Att gärningsmannen är gravt empatistörd är sin sak, men borde inte myndigheter reagera på en familjefar som däckar på tunnelbanespår? Och om jag själv varit offer i detta fall hade jag varit måttligt intresserad av att ställa upp i TV.

höst trollet

En stor poäng i det du skriver PP! Tyvärr, anses ju alkoholintag, med medförljande berusning, som någon sorts förmildrande omständighet..
H*n var ju så full..!? Personligen skulle jag anse det som en försvårande omständighet, vid t.ex.begågna brott..

Många, som blir aggressiva, när de dricker, VET OM det, ändå fortsätter de att hälla i sig.. Nu riskerar jag att bli lika lika mycket surkart som Dompa, men jag kan inte (och har aldrig kunnat) se den förmildrande omständigheten i att vara knöfull och betee sig illa!

Att inte samhället ingriper, tror jag kan stavas pengar! Det kostar för mycket, att behandla männsikor, både vad gäller missbruk och psykiska sjukdomar..

Många med alkoholproblematik, dricker ju, för att de har någon form av antingen sjukdom eller "inre konflikt" som skulle behöva hjälp av psykiatrin.. Och DET kostar pengar.. Alltså blundar man..

Och nu en stor kopp java.. ;-D
kram / trollis