Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

hittar nån musik som passar din sinnesstämning? Det finns en hel del - välj själv:)
Du är på väg åt rätt håll, ett liv i frihet. Kram och ha det gott / mt

Nynykter

Årstidsminne. Dofterna, ljuset, själva årstiden får mig att minnas hur det var för ett år sen. Jag blir lite nostalgisk. För ett år sen var Forumkollektivet i full gång och TP lovade att om ett år (alltså i år) bjuda på midsommarmiddag hemma hos sig vid den småländska sjön. Vi skulle fira att vi hade klarat ett års nykterhet. Så blev det inte. TP försvann från forumet. Dompa och Stigsdotter skriver ibland och själv är jag nästan aldrig här. Men nykter är jag! Jag saknar inte alkohol. Tvärtom känner jag ofta en djup glädje över att vara nykter. Känner tacksamhet. Livet har blivit så mycket bättre. Samtidigt är det väldigt mycket som förändras. JAG fortsätter att förändras.. Det är som att nykterheten var den lilla biten. Den blev dörren till en ny värld.

Det är härligt att det här rummet fortfarande är befolkat. Ibland är det till och med någon vänlig själ som städar ;-).Jag slår mig ned nu i soffan med en stor kopp indiskt kryddte. Lyssnar på Debussys gymnopedier och tänker på forumvänner som kommit och gått. Hoppas att någon av dem slår sig ned här en stund.

Kramar från Nynykter

att du tittar in Nynykter - och Grattis till ditt fortsatta "nya" liv. Jag tänker alltid nu och då på kollektivet - vuxnas lek i livets och hälsans tjänst (skulle jag formulera det).

Jag har haft mycket glädje av Filosofiska rummet som en plats för ro och vila./ mt

Nynykter

...att nya Alkoholhjälpen aldrig kommer upp. Har läst dina inlägg om det till Alkoholhjälpen. Bra! Hoppas det hjälper? Jag kan inte fatta hur en väl fungerande och billig tjänst kan få dö sotdöden...

Nynykter

...att nya Alkoholhjälpen aldrig kommer upp. Har läst dina inlägg om det till Alkoholhjälpen. Bra! Hoppas det hjälper? Jag kan inte fatta hur en väl fungerande och billig tjänst kan få dö sotdöden...

Nynykter

...att nya Alkoholhjälpen aldrig kommer upp. Har läst dina inlägg om det till Alkoholhjälpen. Bra! Hoppas det hjälper? Jag kan inte fatta hur en väl fungerande och billig tjänst kan få dö sotdöden...

Tar med mig min kaffekopp in hit. Regnet smattrar utanför och jag har tänt ett doftljus som enligt etiketten doftar hav. Har även med mig min vita, luddiga filt som är nytvättad och doftar ljuvligt. Är så tacksam över detta rum, att jag hittat hit.

dörren till Filosofiska rummet... lite övergivet och dammigt men annars sig likt. Böckerna, skivorna och termosarna står kvar. Filtarna i sofforna är hopvikta utom en som ligger lite slarvigt på soffan.... Jag hänger en adventsstjärna i fönstret och ställer fram en burk pepparkakor. Sköljer ur termosarna, fyller på i teburkarna och hämtar ett paket kaffe. Ljus och tändstickor finns. Allt är i ordning ifall nån behöver vila sig en stund och samla tankarna... eller låta dem flyga. / mt

Tilde

att du gläntade på dörren till vårt rum. Ingen har ju varit här sedan i somras och visst luktar det lite damm och gammalt
men det är sig likt. Rofyllt...
Här har jag haft många lugnande stunder, klappat lånad katt och låtit tankarna samla sig då de irrat
eller varit ledsna nattetid.
Tänder ljuset och sitter en stund. Hade varit fint med en pratstund här ikväll.

Allt gott... Lev väl...

Tilde

sätter jag in i rummet. Blev över sedan svärmor dog i morse. Jösses, får tårar i ögonen att det var så länge sedan jag var här,
Tack MT!
Kram
Fenix

- eller spåren av dig Fenix! Tänkte faktiskt på dig precis samma dag, eller dagen innan du skrev när jag rotade i min gamla tråd. Hoppas livet är gott hos dig. Beklagar sorgen - och tänker att TV:n blir ett trevligt tillskott. Det är inte många av dem som är här nu som vet att Filosofiska rummet är öppet för alla... men kanske fler tittar in och vilar en stund:) Kram till dig och Adventsglädje! / mt

markatta

Jag bäddar i ordning en madrass på golvet. Känns tryggt på något sätt, som när man var liten.
Soffan är ledig, om någon annan också vill sova över så går det bra. Kanske vill jag inte prata men nu när det finns en tv kan man ju somna till någon film. Säkert kommer jag att prassla med en chipspåse och smula ner, men jag städar upp i morgon. Min hund brukar snarka lite men det är bara att peta den i magen så brukar den rulla ihop sig till en något förnärmad boll.

God natt

Nynykter

Det var länge sedan jag besökte rummet som jag själv skapade. Så fint med alla som kommer in hit och vilar eller städar och pyntar. Jag ställer fram en kanna kryddigt te och ett fat med lussebullar. Tänder några ljus och sätter mig ned för att berätta för alla som vill lyssna hur det kan vara att bli fri från alkoholen...

Häromkvällen hämtade jag älsklingsgrabben, 12 år, som varit på fest hos en kompis. ("Fest" innebär här att vara ett gäng grabbar som spelar dataspel och äter chips). Klockan var 23 och kompisens mamma sa att hon hade satt tiden till 23 för att kunna gå och lägga sig i hygglig tid. Jag erbjöd mig att skjutsa några av de andra grabbarna hem, men det behövdes inte eftersom de skulle bli hämtade med taxi. "Jaha" sa jag "det finns tydligen fler föräldrar som är trötta och vill komma i säng". Grabbarna tittade på mig. "Nä, vi fick ta taxi för att de skulle kunna dricka" svarade det.

Förstår ni? Tanken slog mig inte att någon skulle beställa taxi för att få dricka! Men hade detta hänt för två år sedan hade det nog varit min första tanke. Och, ja. förmodligen hade jag själv inte varit nykter och kunnat hämta med bil.
Så till alla er som kämpar där ute vill jag säga:
DET GÅR ATT BLI FRI
Var och en på sin fason, men även en kidnappat hjärna kan hitta friheten och i princip sluta tänka på alkohol.

Igår hörde jag reklam för Drosty-Hof och tyckte den var konstig. För det är väl en chokladsort?

Ta hand om er och ta en vit jul!

Kram från Nynykter

att du tittar in! Jag var också här i går kväll men lämnade inget spår då.
Det går att bli fri, skriver du! Ja - det stämmer.
Jag skriver allt oftare (fast jag skriver mer sällan:) MAN KAN FÖRÄNDRA SITT LIV!
Så är det. Ta hand om er och ha en vit jul! Kram från / mt

apelsiner och äpplen och ett trevåningsfat med julgodis. Hemlagat:) Ifall nån tittar in.
Te och kaffe finns och termosar med hett vatten. Viktigast - här finns mjuka filtar, ro och vila.
God Vit Jul alla forumvänner / mt

viktoria

Känner att just det här är platsen att lämna ett avtryck i idag. Fyller på Mt´s godisfat med lite mer nykokad knäck, och önskar er alla en riktigt god jul, varm kram Victoria

för påminnelsen om Filosofiska rummet. Kan behöva ställas i ordning lite inför påskhelgen. Jag vädrar ut, torkar damm och ställer ett fint påskris i stora kopparurnan i hörnet. När jag ser ut kan jag konstatera att knopparna sväller på kastanjen och vitsipoorna börjar slå ut... våren är i antågande fast vinden är kall. Tror att jag ställer in ett nytt paket kaffe ifall nån vill ha och en skål chokladägg.
Önskar sann Påskglädje till er alla som kämpar mot missbruk och i medberoende. Ta till dig påskens budskap: Livet segrar! Eller på vardagssvenska: Man kan ta makten över sitt liv!
Med önskan om många härliga kramar och påskpussar :) / mt

Pellepennan

Det där känns inte så bra, trodde jag skulle hinna hit först men middagen kom emellan. Hade tänkt att ordna lite INNAN mt tittar in, men kom för sent... Hon måste tro att jag är en lat mansgris som ger andra uppgifter ;-) eller så tror hon inte det.

Smakfullt fixat med ris och choklad är det här inne! Tur att det inte var smågodis i skålarna. Läste just vad det innehåller, då tappar jag liksom lusten till geléhallon.

Kanske skulle sätta på en kopp kaffe ändå, eller tre. Kanske kommer det någon mer senare.

Hörde att Mullegubben har rest till skogs. Kan under tiden jag väntar på kaffet lika gärna sätta mig ner och fundera lite. Kanske på vad alla som jag inte hört ifrån på forumet på sistone egentligen har för sig. Det är väl ganska märkligt ändå? När man själv vet hur svårt det kan vara ibland att sluta dricka, blir även de andras kämpande mera påtagligt, verkligt och viktigt. En konstig surrealistisk känsla av att man genom att utbyta erfarenheter och tankar blir liksom vänner. Kanske ibland mer vänner här och i tanken, än det som många kallar för sina vänner på Facebook? Nu är kaffet klart förresten.

Håkan bråkan kraxmaskin, en kille jag gick i skolan med på lågstadiet addade mig som vän på Facebook när jag gick med för sisådär fem år sedan. Efter det har vi inte hörts vid, och de senaste tre åren har jag inte varit inne på Fejan över huvud taget. Är det en vän? Tror inte att jag betyder ett skvatt för honom, och om jag ska vara ärlig så betyder han inget direkt för mig heller. Vi har ju inte utbytt något på 40 år. Sista utbytet av honom var nog en blåtira jag fick i trean! Vi vet ju inget om varandra, och vet inte ens om vi delar en tanke eller något som livet innebär.

Helt något annorlunda än med många här inne. Så mycket jag lärt mig, och så mycket det hjälpt mig. Det är verkligen en bra plats att sitta på och fundera! Hoppas att ni som inte hört av er på ett tag har det fint, var och hur ni än firar den här Påsken.

Häller upp resterande kaffe på termosen och ställer bredvid den nu halvtomma skålen med ägg ;-)
Ska försöka titta in och fylla på, lovar!

//PP