Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

höst trollet

Kanske kan du vrida och vända på de här ;-D

Ett öppet fönster, när dörren stängs
Det unkna vädras ut
Möjligheter som nyss slängts
blir en annans skatt
bland de tårar som du fällt en gång fanns början till ett skratt
Vems våg är måttet, vems rätt är det rätta
vem håller måttet, vem kan berätta
Från vilket fönster tittar du
och bestämmer vad du ser
från mitt fönster så ser jag blott en mänska som är hel

NyMan

Jädrans bra!

Har länge försökt få till något om vems rätt som är rätt, i betraktarens ögon, vem som är mest hel osv, men det har aldrig riktigt klickat. Raderna ovan rymmer mycket! Tack för dem! Ska klia vidare här, kanske med ditt alster som inspiration... Gör nåt, eller?/Kram NM!

så tänker jag... Ibland med andakt, ibland med ett leende

Nyfikenheten drev mig att googla på Stigdsdotters Fröding-känsla "stååå grååå" och jag fann "Mattoidens sånger".
Tack Stigsdotter - de förgyllde samvaron med fullmånen och gav mig inte bara ett utan minst två nya ord - Mattoid-en-s och Nedanförmänskliga. Starka ord, särskilt det senare. Underbara dikter som jag måste ha sovit förbi under min skoltid.
Och se - där blänkte en spindelvävstunn tråd till Dompa - dikterna är "Postumt utgivna 1914.Titeln syftar på det italienska ordet för 'dåre', och texterna är alltså menade som "Dårens sånger" och diktade efter 1898 under skaldens sjukdomstid." http://sv.wikisource.org/wiki/Mattoidens_s%C3%A5nger

Att de talar till mig är självklart - jag har umgåtts oändligt många timmar med 'dårar' och ofta i en känsla av djup samhörighet och en gemensam förståelse för livets - och kanske för lidandets - djupaste väsen. När vi övernattade på Furunäset var jag starkt berörd av miljön som ännu vittnade om det lidande som levt bokstavligen inlåst inom tjocka väggar och tunga fönster och dörrar.

På samma sätt är jag berörd av van Goghs rum http://www.vargakragard.se/Van%20Goghs%20sista%20dagar.html

Dominique Janssens, som restaurerat rummet, vill absolut inte bli en guru - syftet med van Goghs rum är som jag förstår det, att möta sig själv:

Du finner vad du bär med dig.

Jag vill att olika besökare ska dela gemensamma värden,

men det finns inte bara ett skäl utan hundratals.

Jag hoppas besökaren kan finna frihet här.

* * * * *

Visst är det så i vårt filosofiska rum också?

Ja, Dompa, min präst som förespråkar mindre religion och mer andlighet är en klok människa, präst och man. Det finns flera, Martin Lönnebo är en av dem - det var han som visade mig vägen till van Gogh. Endast av en händelse är de här nu nämnda män - Caroline Krook är en av många kloka kvinnliga präster. Bara för balansens skull. / mt i fullmånefilosofisk stämning

Dompa

Läser det ni lämnat efter er. Ni är duktiga med orden Nyman och Trollis. Jag ni andra också...tänker mkt på ord nuförtiden. I början när jag skrev här var jag fortfarande i chock. Chock över att inse att min drickande måste ta slut. På sätt och vis var det "lättare" att skriva då. Jag tänkte aldrig efter...inte på hur ngt skulle kunna tas eller uppfattas. Idag är jag ofta rädd för att såra...har ju gjort det några ggr.

Därför blir jag så imponerad av vissa "skribenter" här inne. Folk som lyckas hålla sig på en lagom nivå och de som kan trolla med orden. Själv märker jag att börjat citera mer och mer...när det egna inte räcker till och ngn annan redan har satt ord på känslan som infinner sig. Det känns faktiskt som om jag blir dummare och dummare ju nyktrare jag blir. Eller så ser jag bara klarare...ser tillkortakommanden som bara passerat förr.

Nej...Andreas. Jag blir inte ledsen över vad du skriver...du skriver ju inget att bli ledsen över :-). Snorrpussen...ja...den lär jag ju få dras med. Kanske var det en Freudiansk slip av en man som lever fysiskt ensam ;-). Mycket sorgligt i så fall.../R

Villervalle

Så kom jag naturligtvis ihåg en historia om detta.

Det hände sig för kanske 50 år sedan när en bonde råkade förarga en borgare i staden och följande ordväxling utspann sig:

"Ja, ni bönder tycks bli dummare och dummare för varje gång ni kommer till staden"

"Jasså? Ja men hur klarar ni er då som bor här jämt?"

VV

Stigsdotter

...och tack igen MT. Internet är fantastiskt, man kan snurra iväg långt bort och finna hur mycket spännande som helst. Eftersom det var så länge sedan jag läste Gråbergssång blev jag tvungen att följa din länk. Fann då att Mando Diao tonsatt just den och även Snigelns visa som också är en av Mattoidens sånger. Finns att lyssna på här: http://www.mandodiao.com/official-media

Nu i vuxen ålder inser jag vilken fin lärare jag hade i Bill Romefors som med hela kroppen läste poesi för oss måttligt intresserade tonåringar. Bland annat Gråbergssång har fastnat i mitt minne tack vare hans entusiasm, jag kan se honom framför mig där han i katedern fullkomligt förkroppsligade Gråberg. Eller Humlan... puff DÅNG, Fröding igen: friskt, gott, grönt...

"Av dårar och barn får man höra sanningen" är det inte ett citat från någon? Ligger nog någonting i det. Även jag fascineras av det mänskliga sinnet, vad händer där inne i huvudet på "dåren". Sparar länken till van Goghs rum, det ska jag läsa om. Och Furunäset, vad är det tro... spännande :-)

Nu kom jag att tänka på ett fantastiskt musikstycke som komponerats av en (av feber och oro) galen man: det s.k. Regndroppspreludiet av Chopin. Här finns historien också: http://youtu.be/6OFHXmiZP38 Oj, oj jag måste verkligen se till att få till ett nytt piano, saknar verkligen att kunna spela ibland, älskade att dundra loss på crescendot i detta preludium!!

strax utanför Piteå är ett av de gamla mentalsjukhusen som numera är hotell och konferensanläggning. Typ Långbro o Beckomberga. Om du har sett Bergmans Larmar och gör sig till finns inslag från Uppsala hospitalet Ulleråker där. Börje Ahlstedt och Erland Josephsson - oförglömliga. Berättelsen om van Goghs rum är helt fantastisk.
Kram, sov gott!

kan verkligen föra en bortom tid och rum... Jag måste ju direkt googla på din lärare Stigsdotter. Han verkar ha fördjupat sig i Diktonius vilket direkt gör att jag måste hämta hit en av mina favoritdikter (de är många).

Jag vill gå mellan rågen
som vaggar för vinden
med blytunga ax
jag vill ligga i gräset
och stirra mot himlen
som djupblå sig välver
med svalor som glida
jag vill luta mitt öra
mot solvarma jorden
och lyssna till röster
som viska ur mullen:
allt lever allt lever
allt blir och allt blir
och du blir vad allt blir
när det dör:
ett vaggande rågax
en glidande svala
en bit utav mullen
som suckar och viskar.
Och jag stirrar mot himlen
och svalor som glida
och känner jag redan är
vad jag skall bliva:
en del av det hela.

Det är mycket sädesfält i mina inre bilder nu - när jag ser van Goghs sädesfält (i min dator) så kommer jag att tänka på inlednings- och slutscenerna i Såsom i himmelen... och nu sällar sig Diktonius till sädesfältssällskapet.

Idag fick jag börja dagen med Topelius & Sibelius Julsång "Giv mig ej glans... " en text som blir allt mer rätt ju längre jag kommer i livet. Betänk min tantstatus:) Ha ha - ett av våra barn sa om sina ungar att dom umgås med sina kompisar över datorn - "det gör vi tanter också" svarade jag.

Snön rasar från taket... det dånar och smäller - nu kommer jag ihåg var jag är... Jag sitter i Filosofiska rummet och talar med Stigsdotter.
Vi skaffar förstås ett piano hit - det finns gott om begagnade pianon som folk vill bli av med. Blir fint för komponerandet också...

Idag är det tydligen också dagen för Milleniepsalmen - en årsskiftespsalm och en av de texter som finns närmast mitt hjärta - alla årets dagar. http://home.swipnet.se/farila/gryning.htm

Tack för vårt filosofiska rum.
Tack ALLA för vänskap och delande.
Gott slut på detta året och Gott Nytt År!!! / mt

vill.sluta

Det bor så otroligt mycket GOTT i dig.
Du är så snäll och omtänksam, mullegubben
måste vara lycklig! Kramar!
/A

Nynykter

Svårt att smyga nu. Jag snarare KLAMPADE in här i julefriden. Uppdaterar mig lite, men det finns så mycket att läsa...Härligt att så många i ursprungsfamiljen är nyktra! Bra jobbat! Jag är också nykter. Har firat 10 månader nu och ser fram emot ettårsjubiléet för att ha klarat av alla de besvärliga tillfällena. Men julen har gått bra. Min käraste erbjöd sig att inte ställa fram snaps på julbordet och det kändes bra. Själv har jag inget kulturellt kapital i form av snapsvisor och tillhörande dryck, så det skulle bara bli konstigt om jag och barnen skulle sitta och lyssna på andras snapsande och sjungande. Jag har INGA problem med att andra avstår alkohol för min skull. Det känns rätt bra faktiskt.

Faktum är att jag har blivit mycket bitchigare sen jag slutade dricka. Jag som alltid trott att jag var så himla SNÄLL. Men nähä, Dompa har rätt - jag är fröken Bitsk.

höst trollet

och lämnar 365 nya, fräscha, lyckliga dagar till er var och en inför det kommande året!
Att användas precis som ni finner bäst ;-D

Nyårskram / trollis

Tilde

i vårt gemensamma rum... Ser att många tar sig en sväng in på forumet idag
när det är nyårsafton.
Jag vilar här inne en stund
och tänker att det kommer att bli bra det här
Välkommen nya år!

Önskar er ALLA ett Gott Nytt År!
Tilde

lessenfrun

Stämningen är lite hetsk.
Kände för ett tag sen att Forum var på väg åt fel håll.. Ville inte in igen.

Men jag behöver andas lite, släppa vakandet,
så jag går in här en stund.
<3

en stunds vila här lessenfrun. Ni omkring flickan finns i mina tankar i er långa ovisshet... Hoppas hon klarar sig utan framtida men och att ni blir väl omhändertagna - jag skulle tro det.
Kram, kram / mt

markatta

tack för en eld
som värmer min hud

tack för en raspig vinyl som snurrar
nu skriker ej längre mitt huvud

tack för en kopp med rökig lapsang
som värmer, som väcker min hunger

tack för att jag fick komma in
i rummet som inte fanns

i verkligheten andas jag
jag som en gång trodde mig veta
att verkligheten inte fanns