Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

Tilde

och kliver in i rummet... här brinner ljusen
jag tänder mitt och sätter mig i korgstolen i hörnan
sluter ögonen
och sänder mina tankar till lessenfrun och hennes systerdotter.

tacksamhetens ljus! Den enda lilla stund jag loggade in ikväll möttes jag av ropet: Hon andas själv! Det var som om jag skulle ha hört det... Det är stort att få dela! / mt

ska elda brasa och äta sallad.
Andas härinne en stund. Tänder ljuset i blå skålen för hälsa och läkedom. Till kropp och själ. / mt

Det rör sin många ledsna människor här på forumet. Jag brukar citera min vän som till sist inte orkade leva sitt liv... "Gråt mänskobarn, för det hör livet till" skrev han i en av sina dikter. Nyss hörde jag Barbro Hörberg i radion, hon sjunger en av sina fina texter som jag vill dela med er som tittar in

http://www.youtube.com/watch?v=JKYrlaD40Ac

Barbro H påminner mig för övrigt om vännen vana - numera nykter ...

kalla

Ditt eget liv.

Hela livet är en utmaning
försök att bara vara dig själv
gör vad du alltid drömt om
arbeta, studera eller res
Lev livet medan livet är vid liv!

Det finns vissa stunder
när du väntar på ett under
men livet går upp och ner
du undrar om inte livet ger dig mer…

Ingen kan äga dig, bara du själv
så varför måste det hända något
innan du inser att livet
är det dyrbaraste du äger.

Ta livet som en utmaning
vad som än sker i ditt liv
Du ansvarar själv över det
så utnyttja det helt och fullt
njut och lär dig uppskatta
livet och dess värde.

Livet är alltför kort
för att slösas bort
Meningen med livet
-att livet har en mening!
Det här inlägget postades i Livet av Ewa.

höst trollet

Brrrrr, vad kallt ute.. Tassar in och lägger på lite ved på brasan.
Väntar på att solen ska orka krypa över horisonten.
Här brinner ljusen för vår Törnrosa och jag känner hoppet växa.

Inom mig har jag en känsla av att vara tillfreds med livet.
Just NU är det inget som gnager eller stör.
Det är som att titta ut över fruset vatten där iskristallerna snart glimmar som juveler i morgonljuset.
Lägger kvar en påse med fickpussar och kramar att ta med för dem som tittar in...

lessenfrun

Måste landa lite härinne nu.
Varför skriver Törnrosa "fyra" med handen som funkar...?
Känns ju väldigt creepy.
Vill ha svar men måste ha tålamod...

Fina ljus här :)

Maria42

Kanske skriver något annat men det blir fyra när hon skriver, det är inte så ovanligt att det kommer ut "fel" efter sådana skador.
Glädjande att hon kommunicerar, Håller tummarna att det fortsätter gå framåt.
Kram!

med mitt eftermiddagskaffe. Tittar på ljusen som lyser för Törnrosa och tänker med glädje på den senaste hälsningen - att vi kan se på dem med ett leende. Så gott att veta även om Törnrosa och familjen säkert har ett drygt jobb framför sig. Tänk att hon sa "Jag älskar dig" till sin prins... En riktigt vacker saga med lyckligt slut.

Det är fint att få vara delaktig - även om det är en så liten sak som att hålla lågan levande genom att tända ljus. Att vi var så många som tände våra ljus ger mig hopp - jag ser det som uttryck för mänskans goda vilja att bidra med det man kan till den som har det svårt. Gott.

Jag tänder en brasa denna blöta och blåsiga eftermiddag - rummet känns lite kallt och övergivet även om ljusen lyser. Obehövt. Kanske det fyllt sin funktion och är färdigt att lämnas? Livet går vidare... tider förändras, gammalt blir obehövligt och nytt kommer.

Sätter för gallret och lämnar luckorna öppna... det knastrar och värmer så gott. Katten kommer och lägger sig i spisvärmen. Ljust, varmt och gott!

lessenfrun

Jag värmer mej en stund jag me..
Funderar på vad som menas med "ett så värdigt liv som möjligt..."

Det som var självklart blir annorlunda.
Förutsättningar förändras.. och man vet aldrig när.

Men mest ler jag ändå..

höst trollet

Tar med mig morgonkaffet och lägger på ny ved på glöden..
Kissen tar en snabbtur och är straxt inne i värmen igen.
Jag tror på tankens kraft. Det är så mycket i detta univerum som vi inte riktigt fått grepp om än.
Hela tiden dyker det upp nya rön om nya partiklar, vars betydelse vi inte känner till.

När någon ska beskriva dem, tar man till utrycket "strålning", men få kan beskriva vad som egentligen händer.
Hur vissa partiklar förändrar sitt mönster när vi iakttar dem. För mig, är det ett litet "bevis" på att allt levande på något sätt hör ihop, att vi är sammanlänkade (och därför borde vara snällare och positivare mot varandra)
Allt gott till er alla. Gud (vilken av dem ni än väljer) vare med er, för själv har jag inte tid ;-D

Dompa

Här är det gott att vara. Lusekatten nickar ett medgivande. Nej...jag tror inte att rummet har spelat ut sin roll. Kanske kommer det i framtiden "bebos" av andra själar...med andra behov. Men jag tror att behovet kommer att kvarstå. Bra av Frk Bitsk att öppna det. Nu är vi bara...nyvaken. Jobba-hemma-dag idag. Ett privilegium eller ett skämt...man ser det som man vill. Klart är att när ongar dragit till skola så dröp jag och min katt i säng igen. Vardagslyx :-).

Tar in min finsnäcka. Plockad i Asien. Tänker att mullegubben kan nog göra ngt av detta. Eller så kan den bara få vara på ljusfatet. Frukostkaffe...jag älskar det. Tycker "synd" om thedrickarna...samtidigt som jag fattar att de tycker synd om mig. Läste en artikel om att alkies var oerhört förtjusta i kaffe. Konstigt tänkte jag. Läste en annan artikel om att Finland är det land där man dricker mest kaffe per person. Börjar ana sammanhang... ( Nej finnar, gå inte i taket, dels är ni mitt favvofolk och dels spånar jag bara, ingen anledning till att hätskna till).

Jag ser min egen parantes...och inser att Forum har blivit ngt helt annat än för ett år sedan. Då läste vi ett inlägg som vi ogillade...och gick vidare. Nu läser vi samma sak och attackerar. Gillar inte utvecklingen...trots att jag i andra fall brinner för utveckling och förändring. Jag har blivit rädd för att skriva...i bakhuvudet/reptilhjärnan finns hela tiden vetskapen om att mina ord kan omvändas och kastas rakt tillbaka på mig...

Överkänslig? Yep! Som alkie är man ju ofta det. Men jag tycker att Filosofiska rummet ska stå kvar. Önskar även mer sångtexter och refereneser/poem från de som har koll på sånt. Uppskattar det!

Luffsar ut igen... /R

Glad blir jag - och varm i hjärtat när det ramlar in människor o katter...

Filosofiska rummet är en trivsam plats, en fristad. Jag har inte märkt av några attacker på forumet - är mindre aktiv och har ett lägre energiflöde till forumet just nu. Eller energiflöde? ... nej, ett utbyte är det. Mer och mindre intensivt, högre/lägre grad av intensitet. Periodvis har jag nästan fysiskt känt laddningen och energiströmmarna... som den sommaren vi spelade Lisa Ekdahl och Barbro Hörberg...

Idag är sista dagen på "Mitt nya år" - ska gå dit och skriva nånting fast jag vet ännu inte vad.
Fint att det här rummet finns som en samlingsplats och en plats för möten. Det känns som att det är här jag ska sitta och se kastanjen spricka ut i löv och ljus också denna vår. Vi får se.

Kokar tevatten och lägger fram en fin bit ingefära, ekologisk citron och honung... det är förkylningstider:) / mt

Stigsdotter

...alltså värken i det! Passar nog bra med lite te då och jag sätter mig ned här framför en öppen dörr så att det kan komma in frisk luft. Det kvittrar lite i träden utanför, jag tror att fåglarna börjar planera våren...!

- tror vi möttes i dörren. Jag vänder om och frågar om du vill ha lite massage - skuldror, nacke och lite lätt på tinningarna. Jag mår bra av att "ta" på människor... flyger så lätt iväg i tankarna annars:) / mt