Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

Stingo

...som första inlägg här, verkar nog inte genuin och stödjande på något sätt, så ta inte åt dig av den, Ebba.

Ebba

och varför registrera sig som ny medlem för att kunna skriva det som skrevs i filosofiska rummet, har man själv nytta av detta forum borde man kunna stå för den frågan och vara öppen och ärlig i sina tankar kring eventuellt eget forum-missbruk. Finns värre saker att missbruka än att hänga på ett forum som hjälper en att bli kvitt alkoholmissbruk.
Måste skratta lite nu. Tack Stingo.

alltkanmissbrukas

negativa vibbar på en enkel fråga känns j-igt surt. kan någon som kan och vill svara på vad gör man om en sorts missbruk upphör men blir till med något annat?

Nynykter

Hej vänner!

Det gör mig glad att det rum jag en gång skapade fortfarande befolkas. Jag slår mig ned i en av de sköna fåtöljerna för att prata med er om medberoende. Rummet doftar behagligt av kaffe. Någons katt stryker förbi mina ben, men ägnar mig på katters vis bara förströdd uppmärksamhet. För er som inte känner mig kan jag berätta att jag är spik nykter sedan snart tre år. Med hjälp av forumet blev jag fri från ett tilltagande riskbruk. Min nykterhet vårdar jag som en klenod. Jag är nykter för att jag vill vara det, inte för att jag måste.

Jag lämnade forumet när jag kände att det var dags att ta ett nytt steg och gradvis gick det upp för mig att jag har ett medberoende-beteende, att de känslor jag försökte döva med vin kanske bottnade i något som gick långt tillbaka, mönster som fortfarande präglar mig. För min del handlar det om en mamma som var psykiskt instabil. Upprymdhet blandades med långa perioder av gråt eller isande, straffande tystnad. Jag har även en äldre syster som alltid betett sig på ett väldigt oförutsägbart sett, ibland varit snäll och öm för att i nästa stund bli elak och slåss. Hennes oförutsägbarhet har eskalerat och jag misstänker att hon lider av en allvarlig psykisk störning.

Jag växte alltså upp med familjemedlemmar som jag av olika skäl inte kunde lita på. Däremot förekom inget alkohol- eller narkotikamissbruk. När det gäller medberoende är det mycket fokus på alkoholism och narkotikamissbruk, så jag har svårt att hitta rätt i exempelvis litteratur om medberoende. Jag känner inte riktigt igen mig och vet inte riktigt hur jag ska göra mig fri. Jag är fortfarande rädd för konflikter, försöker vara till lags, är överdrivet ansvarstagande, " känner av" andras sinnestillstånd. Är det någon av er som har liknande erfarenheter och kan tipsa om hur det går att bli fri från medberoende? Ställ gärna en bok i filosofiska rummets bokhylla.

Kram från Nynykter

Stingo

Ursäkta om jag missförstod dig. Det här är ett underbart forum, där folk för det mesta gör sitt bästa för att undvika missförstånd. Som jag ser det bygger det hela på klar kommunikation och förtroende. Förtroende tar tid att bygga upp, så det lönar sig att försöka vara så klar i sin kommunikation, som möjligt. Speciellt när man är ny.

Du ställer en viktig fråga om ett tema som t.ex. jag brottas med dagligen. Börja en egen tråd, så tror jag nog att åtminstone jag är intresserad att diskutera med dig. En liten varning bara, jag ser fram emot två väldigt stressiga veckor, så det kan hända att min närvaro på forumet kommer att vara begränsad.

PP

ju mot Jul och först nu tar jag tag i julstöket i mitt riktiga hem. När jag ändå är på gång kan jag gärna åta mig att göra grovstädningen även här.
Kanske finns det behov av rummet nu i december, och kanske kommer fler in för att fylla det gemensamma och göra det till en välkomnande
plats. Jag läser fortfarande om allas era strävanden, och även återvändarnas hälsningar. Tiden jag läser är på en nivå som hänger ihop på ett bra sätt, med var jag idag står i min egen nykterhet. Dagar hit eller dit är ju inte det viktigaste och jag tänker inte på det alls längre. Men jag kom trots allt på häromdagen att det nu har passerat 400 dagar, och det är ju på något sätt ändå "fett" som de yngre säger...

Kämpandet, räknandet, och det ömsesidiga uppmärksammandet av forum-vännernas delmål gav mig enormt mycket kraft. Kraft att komma igång med ett annat liv, och det är jag för alltid så enormt tacksam för! Det har som några av er vet varit en svår tid i mitt liv, och det är inte endast på grund av alkoholen, men det kommer att bli bättre. Beslutet var och är fortfarande att vad som än händer blir det ingen alkohol i Pellepennans blodomlopp. Idag är det inte så hiskligt svårt att tänka så, och inte svårt att avstå. Det är nog tiden som gjort sitt till det. Jul nummer två i nykterhet nalkas, men den här gången är det utan "vita knogar", vilket är djävligt Gött!

Om bara två veckor är det nyårsdagen. Aktiviteten på forumet kommer säkert då att "peaka" och nå årsbästa. Det är samtidigt både glädjande och sorgligt. Glädjande för alla som vill få till en förändring, och sorgligt för alla som haft en Jul i kaos. Själv ser jag fram mot att i januari kunna säga att jag inte druckit i år. Att starta ett år med 100% alkoholfria dagar är skönt, och lämna dålig statistik bakom sig. Det är något som jag verkligen önskar att så många som möjligt med alkoholproblem får uppleva!

Själv hoppas jag fortsatt kunna säga att jag inte druckit i år, och samtidigt kunna tillfoga att det gjorde jag förövrigt inte förra året heller. Att sist jag drack faktiskt var 2013, jag tror ni förstår vilken svindlande tanke för någon som satt fast i alkoholen?!

Nu är dammråttorna borta. Jag hoppas någon tycker det är värt att titta in och kanske pynta lite inför Jul. Vi behöver nog alla lite extra gemenskap när det nu kommer till en period av alkohol- kontaminerad tradition, och rummet kan kanske vara en sådan plats.

Ta vara på er alla därute!

//PP

villveta

Jag ska pynta lite :)........Du skulle bara veta vad glad är jag för din skull !!!!!!!!!!
Hoppas att du kan inspirera många här som kämpar och är hjältar de med .
Världen har fått tillbaka en till människa.....en som mår bra .
Härligt
Mina varmaste hälsningar till dig och hoppas att du får en underbar Jul !

med äpplen och ett fat med nötter. Det doftar rent och gott efter PP´s insats. Kryper upp i soffan med kaffemuggen, njuter av ljuset från stjärnan. Tänker på alla som suttit här, alla tankar som delats.... Juletid, julefrid.... / mt

Nynykter

Jag har sopat undan spindelväven som samlats här i filosofiska rummet.

Har tänt en brasa och ägnat en timme åt att läsa gamla inlägg och reflektera över vad som har förändrats i mitt liv under fyra år av nykterhet.

Det finns ingenting negativt med nykterhet. Ingenting! Jag saknar aldrig alkohol. På pluskontot finns desto mer. Det största plusset är att slippa osäkerheten (vad sa jag? Hur var jag?) för att i sakta mak lära känna mitt verkliga, nyktra jag.

Jag känner mig stark och klartänkt och har väldigt mycket energi och beslutsamhet. Sådant som förut verkade ouppnåeligt bara GÖR jag. Har startat eget företag och börjat måla. Det är ingen big deal. Varför inte, liksom. När man blir nykter och har läkt finns det oceaner av tid att ägna åt roliga saker.

Mina relationer har förändrats till det bättre, blivit rakare och öppnare. Men några vänner har nästan försvunnit ut ur mitt liv - de jag brukade dricka mycket tillsammans med.

Så om någon av er där ute fortfarande tvekar om ni ska lägga av med alkohol eller inte säger jag bara - gör det!!! Det finns inget, inget att förlora (förutom suparkompisar). Ditt vackra, starka inre jag väntar på att få komma fram när alkoholdimman skingras! Resten av ditt liv ligger framför dig - oförstört.

Slå dig ner här i filosofiska rummet och fundera på saken. Katten spinner och det finns kardemummathe i kannan.

Kram från (inte längre så) Nynykter

Levande

Så härligt att höra av någon som lyckats, det inger så mycket hopp.
Så sätter mig här en stund och lovar mig själv att dit skall jag också
Så tack för styrkan du gav till denna snöiga dag

Vill vara fri

för det hopp du förmedlar. Det jag vill förändra är att hitta in i någon nykter gemenskap där min äventyrslusta kan komma till uttryck :-)

Livsstark

att läsa, verkligen hoppingivande för en som precis börjat sin resa på osäkra ben.