Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

markatta

Allt som sägs/skrivs här på forum görs i förtroende. De flesta här har vid många tillfällen delat sådant som varit svårt, känsligt, skamfullt, sådant som man kanske aldrig tidigare vågat berätta om. En förutsättning för att våga fortsätta göra det är att övriga forummedlemmar visar respekt för att man har vågat visa sig sårbar och stärker en i det.

Det finns en anledning att jag skriver här och inte t.ex. på flashback eller något annat forum. Här ska man inte behöva få sina känsliga delningar kastade på sig. Det är ett alkoholforum, då är det inte ok att skriva: "Och din typ är tydligen någon som springer ifatt dig och kramas och vill dra dig med hem och dricka vin på förmiddagarna.........
Kanske någon du träffat, fast du inte kommer ihåg det pga blackout eller så är det din utstrålning.......
Är det din typ gumman?". Som sagt, det är ett alkoholforum, då ska man inte behöva få det slängt i ansiktet. Det är stort och positivt att erkänna att man är alkoholist.

Det är heller inte ok att när någon delat med sig om att denne gillar cross dressing, kasta det i ansiktet när man sedan blir arg över något helt annat. Det är oerhört trångsynt.

Det är heller inte ok att gömma sig bakom att man bara är elak i sin egen tråd. Även om jag hälsar på hos någon annan så förväntar jag mig att de behandlar mig respektfullt. Vill de inte att jag ska skriva i deras tråd eller om det är något ämne de inte vill diskutera så finns det olika sätt att framföra detta på. Dessutom så är mycket av bensinen till dina elakheter hämtade från vad andra har skrivit i sina egna trådar.

Jag önskar ett forum där folk kan fortsätta dela sådant som är svårt utan att dömas. Jag vet i alla fall att jag behöver det.

Stigsdotter

...det jag skulle vilja säga. Även om avsikten är den bästa är det ibland lämpligt att ta sig en funderare på hur det jag skriver kan bemötas. Att tala först och tänka sedan är någonting jag själv är duktig på och det är verkligen så att det jag uppfattar som skämtsamt, som oftast är på gränsen till ironi, ofta tas emot som en elakhet av den jag säger det till. Här är vi ett gäng människor som ofta är känsliga, desto viktigare att vara försiktig. Särskilt när det gäller de förtroenden vi ger varandra.

Detta har varit och är en fredad zon där vi kan visa upp sidor av oss själva som inte visas någon annanstans. Det gäller mig själv och förmodligen fler av er andra också. Låt oss få behålla det så.

Jag har förstått att förhoppningen är att kunna dra igång den nya alkoholhjälpen om drygt en månad. Jag tror det är viktigt att det, när nykomlingar hittar hit, finns en massa trevlig läsning för dem istället för grälande i diverse trådar.

Det måste få vara högt i tak här och det är viktigt att vi vågar säga ifrån eller ge varandra råd som kanske gör ont. Men vi måste också vara snälla mot och rädda om varandra. Utan det här forumet hade jag nog inte varit där jag är idag och det tror jag många håller med mig om. Dessutom har jag här funnit någon som blivit en vän även i det "riktiga livet" - det är stort och det önskar jag att fler här får uppleva men för det krävs att vi "sköter oss"!!!

Fenix, Markatta och Stigsdotter! Jag tittar in här för jag saknar forumet och er och vill egentligen inte sluta här men jag står bara inte ut med hur det har blivit här! Ni har uttryckt det så bra, detta är ett alkoholforum och man blottar oerhört känsliga saker. Det här är första och enda stället där jag har varit fullkomligt ärlig med hur jag haft det och erkänt att jag faktiskt är alkoholist. Jag vill att det här fortsatt ska vara ett ställe för såna som är seriösa med sin önskan att sluta dricka.

Mammy Blue

påskhälsning med nästa Kvasthilda som flaxar förbi.

Hoppas du och familjen får en lugn och go påsk.

Kram!/MB

markatta

nej, jag ser dig inte som min ovän. Jag har flera gånger sagt min hjärtas mening hos dig, något jag inte skulle göra om jag inte brydde mig om dig och önskade dig gott.

Ok, har en bild av dig likt Ray, du vet han som var med i filmen Sökarna, fast en sådär 20år äldre(än filmen) och därmed lite annan kroppsform och mer nutida klädstil då, lite kortare hår.

Du hade rätt på en del punkter, ganska många faktiskt men tänker inte säga vilka då jag vill behålla anonymiteten här. Beträffande sneakers, spot on, skulle aldrig i livet sätta på mig ett par högklackade skor.

Ha det fint!

vill.sluta

Och mycket kortare hår.
Äter fantastisk god och många gånger inte så nyttig mat.
Nu är det grillsäsong och även om jag älskar kyckling så blir det inte så ofta den smala linjen.......
Jag bryr mig lite lagom om hur jag ser ut, prio ett är att det skall funka för det man skall göra.
Jag kan växla men rätt skönt att se lite proper och ordentlig ut. Utan att vara ngn stekare........

Jag gick i flera år i skjorta och kostym och jobbade med aktier och derrivat vilket ÄR en helt annan värld mot det jag gör nu.

Men nu har jag mer och bättre tid för familjen, vilket är det viktigaste.

Anonymitet, ja det är väl bra men jag hoppas ingen är lika plumpgoch osmidig som jag VARIT.
Vem som hellst kan fronta mig med det jag sagt här och lite så vill jag tro att alla fungerar.
Nu vet jag att så icke är fallet och även om jag ideligen gör fel så prövar jag att göra om och göra rätt.
Och där har forumet en fantastisk stor del för min personåiga utveckling.
Och där har du Markatta en stor possetiv del, tillsammans med Maria, Fenix, Santorini, M.t, Stigsdotter, Lelas, Dompa och FriaFia och Anli, Sorgsen, Berra ,,,,,.ja listan kan göras lååååååång.
Vi går absolut inte glömma Adde och hans briljanta kommentarer och vinklingar på och vad vårat problem med drickandet.....

Jag läser och funderar, vänder och vrider.
Lite som att gå och prata med ngn.
Lite som en form av gruppterapi, vi pushar, stöttar och lyfter varandra och imellanåt
blir det lite gruff som det blir mellan bra kompisar.

Mammy Blue

Tittar in lite för att lämna av en kram.
Sköt om sej ordentligt!

/MB

FylleFia

Hej vill.sluta. Försöker sträcka ut en hand här. Ser hur du inte skriver längre och när du gör det är det med en kommentar om att du inte borde. Känner delvis att det kan vara mitt fel trots vad alla andra säger. Så här har du min hand. Skriv här. Jag tror att att även andra saknar dig och att du kanske behöver denna sida.

FriendlyFia

vill.sluta

Du kör din strategi rakt fram. Jätte starkt !
När maken inte går dig till mötes flyttar du.
Skulle vilja kalla dig FANTASTISKAfia!
Det är tåga som heter duga i dig!
Själv är det sisådär med A.........
Men jag behåller mitt nick, så viljan finns ..........
Önskar dig och alla andra en härlig helg nu.
/A

vill.sluta

är jag riktigt taggad.
Vis afv mina tidigare ambitioner sätter jag inte ribban för högt. Ett nåbart mål till att börja med.

Jag SKA klara att avstå alkohol från och med idag och hela juni ut.
Känner att gojan på axeln skall hålla snattran.
Peppad ac Fenix och Grodan så nu djävlar!

Vilka är med, nu går tåget.
Hela juni är ingen match, men för mig är det en brant vägg som skall klättras över.
Har vi fler med på tåget?
SuperduktigaFia, Anli, Eken, Fenix, Grodan(fast ni liger en bit före, ni får visa vägen)

Nu går tåget!
/A

Grodan

Vad kul att vi blir fler. Det här blir en resa som heter duga. Vad spännande och vilken annorlunda sommar det ska bli.

Vi hörs!

Tror vi kommer att behöva varandra.

Styrkekram!

Grodan

Mycket kan du A (och andra) hoppas på; en solig sommar, bättre lön, att "rätt" lag vinner, trevliga erbjudanden mm, mm... Vad gäller att dricka eller inte dricka alkohol behöver du inte hoppas och inte försöka - det är DU, bara du och ingen annan som äger makten att besluta om du ska dricka eller låta bli. Valet är ditt! / mt

Dompa

Hej Andreas! Mt skriver jävligt klokt om att sluta hoppas och sluta försöka. Jag är lite svag för en slogan som används av kännt klämärke; Just do it!!! Du vet ju att du kan om du ger dig fan pået (gävlemål). Så sluta försöka, sluta hoppas...ge dig bara fan. Idag är en precis lika bra dag som imorgon eller efter nästa bemärkelse/födelse/midsommar, you name it -dag.

Jag tänker inte ljuga och säga att livet blir hejhopp eller en dans på rosor (underligt uttryck) men man överlever. Varför inte pröva? Jag tacklas med skit varje dag, stor skit, liten skit...men besvärligt. Hade jag tacklat detta bättre med den tröst som flaskan gav? Kanske skulle det ha kännts så...men i ärlighetens namn; Nej!

Så ge dig själv lite credit Andreas. Sluta försöka, just do it! Allt gott! /R