Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

wish you luck!!! Jag kopierar in den hälsning jag skrev i min tråd i går när jag konstaterade att mitt, och vårt liv är gott idag:
För den som läser och inte känner det så, till dig som vill ha förändring vill jag säga
- det hjälper inte att önska
- det hjälper inte att hoppas
- det räcker inte att försöka

För att förändra måste man fatta beslutet och våga språnget. Ta makten över sitt liv.

**********

För att man skall kunna flyga
måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas

För att man skall kunna flyga
måste man gå högst upp på strået
också om det böjer sig
och svindeln kommer

För att man skall kunna flyga
måste modet vara
något större än rädslan
och en gynnsam vind råda

ur "Instruktion för skalbaggar" av Margareta Ekström

- Du är på väg uppför strået nu A. Jag önskar dig mod och uthållighet... jag önskar dig gynnsamma vindar och att du känner dem och tar vara på den bärkraft och vila som finns i dem...
Allt gott! Livet är ditt - ta var på det! / mt

markatta

Det är stort att våga be om hjälpen när man behöver den. Lycka till på mötet!

Kramar

A om jag på nåt sätt "varit bra" för dig. Kom ihåg att det är du som gör jobbet och äran är din när du lyckas!
Var stolt över där du är idag! / mt

Anli

Bra gjort att boka tid! Hoppas du träffar en bra person som förstår och kan hjälpa.
Kram

vill.sluta

Vi fick bra kontakt och disskuterade hela situationen. Kom gemensamt överens om att inte ta antabus utan istället ha telefonkontakt med förhoppning om att det kommer gå vägen..
Om det tyvärr inte skulle fungera så blir det hela baletten.
Med läkar tillsyn, provtagningar etc. KONTROLLER två, tre ggr I veckan, antal etc.
Jag är nöjd, förklarade även styrkan I detta forum.
Dag tre nu.
Känns skönt, har semester och 40 års kalas FRAMFÖR mig.
Känns kontrollerat nu.
Som jag har läst ang sug och fällor......
Men för MIN skull är det över.
/A

markatta

Fortsätt på det här spåret.

Läste om din väns barn. Tråkigt att läsa. Ofta är det ju en prövning även som vän när sorgen drabbar någon man bryr sig om. Bra att du inte sa något om vinet där och att du fortsätter på din bana.

Kramar!

Mammy Blue

för att kolla läget.
Hur har du det mitt i den svenska sommaren?
Kram!!
/MB

du brukar skriva att jag varit till hjälp för dig...

Efter att ha ha läst dina senaste inlägg så skriver jag - fastän beslutet, ansvaret och jobbet är ditt:

Besinna dig!

Läs tillbaka i din tråd från 1 juli så kanske du förstår.

Allt gott / mt

vill.sluta

Sedan mit besök på beroende enheten så kör jag den raka linjen. Min present till mig själv nu när jag blir 40 blir en tid utan A.
Planen är att tills vi har telefonkontakt , hon på enheten, så är det krivitt.

Att jag skrev att det inte var helt vitt beror på att för knappt en vecka sedan var då sist jag tittade djupt I glaset.

Men dag 1 var den första juli. Bra datum, lätt att ha koll på.
Men jag har ju slutat så många gånger förr så jag törs inte tra ut något I förskott.

Att jag tjoade hos mama blue berodde på att sommaren äntligen är här, och oj vad man får hålla sig.

Tack snälla för att du håller ett vakande öga och påpekar när det verkar gå över styr.
Tack, du är klippan.
/A

vill.sluta

Och då menar jag inte drickat, nä 14 är siffran på min tid som vit. En ung stapplande sådan.
Men bedrövelsen över den totala stiltjen på forumet.
Vart är alla, nya såsom gamla trogna......... .
Skriv och berätta om er vardag.
Svårigheter och det som går bra, ge er tillkänna.
/A

Mammy Blue

till två veckor!
Har du äntligen lyckats sätta munkavle på papegojan nu då? ;-)

Jättekram till dej!
/MB

till din tråd nu A med min undran på vilka grunder du tror att jag är arg? Just det är ett exempel på att läsa mellan raderna, göra egna tolkningar och dra egna slutsatser... Jag skrev att det var dina ord som triggade mig och att jag kände obehag över en del av det du skrev.

Jag vet inte om vi känner varandra särskilt väl... Jag antar att du, som jag, skapar dig bilder av dem som skriver här. Det händer att bilden fördjupas, i ärliga dialoger och under tidens gång, och många dimensioner av människan bakom nicket framträder.

För mig är du fortfarande till många delar ett mysterium... det är synd att du verkar ha upphört att reflektera över dig själv i din egen tråd. Den hade sjunkit en bit ner på sidan ... Eller kanske jag har fel? Hoppas det. Jag vistats inte så mycket här nu och följer inte med så bra.

Jag önskar dig goda mänskliga möten och ett fortsatt gott och nyktert liv! Det ligger i dina händer! / mt

vill.sluta

Att jag sade "var inte arg nu" var mer menat på ett vänligt sätt med glimten i ögat.
Jag gör detta jämt och ständigt......
Felet som uppstår när man inte!
/A ser den man pratar med.

Jag förstod att du inte var arg, och det hade la kanske förståtts klarare om jag avslutade meningen med en smiley..... :-)

Nu släper vi detta och blickar framåt.

Allt gott

markatta

Jag tolkar mulletanten som att hon uppmanar till att skriva utifrån sig själv för att därigenom också få en större förståelse för sina egna beteenden och mönster. Jag önskar också, för din skull, att du skulle våga blotta dig lite mer och skriva om dina erfarenheter av att sluta. Kanske gör du det på andra sätt än här på forum, på beroendecentrum du har kontakt med? Hoppas det.

Förstår du vad jag menar när jag skriver att berätta utifrån sig själv? Tänker på flygcerts tråd och hennes fråga där till dig och adde. Du skrev där; "Blir glad och kommer precis som Adde pröva att förklara ditt ex." Där skrev Adde utifrån sina egna upplevelser som aktiv alkoholist, han "förklarade" inte flygcerts ex, utan han beskrev hur han själv funkade när han söp.

Tyvärr så tror jag att det är viktigt för att lyckas, både med att sluta med alkohol och att bli fri från medberoende, att man vågar visa sig svag, vågar berätta om misstag man har gjort, vågar säga och beskriva vad som är svårt, våga möta sina demoner.

Som sagt så vet jag ju inte hur ditt liv och dina kontakter ser ut utanför forum men för din skull hoppas jag att du inte bara biter ihop och så att säga går på vita knogar. Jag vet att du har det i dig, att du kan sätta ord på dina egna känslor. Där är ditt första inlägg i din tråd ett bra exempel. Det var modigt och du vågade beskriva att det var svårt och att det fått jobbiga konsekvenser för dig och dina nära.

Allt gott till dig!

vill.sluta

Fru med barn är i hälsingland.
Kvar hemma är jag för att jobba och....
Dessa dagar har jag ägnat mig åt världens tuffaste sport.
Golf!
Ååååååhhhh det är underbart. Saknat det massor men det skall det bli ändringar på.
Gå ut en tidig helgmorgon, fixat kaffe och smörgås......
Love it!
/A

markatta

varför du skriver till mig i min tråd att du planerar att dricka alkohol på torsdag. Kanske är det så att du vill provocera fram en reaktion? I så fall tycker jag att du ska gå till dig själv för att söka en reaktion. Läs igenom din egen tråd från början till slut. Jag tror att du hittar svaret där.

Kanske är det samma anledning till att du väljer att svara bara på vissa inlägg?

Jag tycker att om du ska skriva att du planerar att dricka alkohol så är det lämpligare att skriva det i delforum "förändra sitt drickande" än i medberoendedelen. Jag tycker självklart inte att det är bra och "underbart" att du ska dricka på din fest, efter allt du skrivit om, men jag kan heller inte ta något ansvar för det.