Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

passar väldigt bra här också ja! Det är som med bantning, den ska helst börjas på måndag och har den gått så får man vänta en vecka igen eller nyår. Skiter det sej så tar det ett år till nästa dag. Nej IDAG är den bästa dagen att ta tag i sitt liv.

En dans på rosor, ja det är ett underligt uttryck. Massor av taggar? En annan sak jag undrar över är att man "behöver ha en morot" för att komma igång. Jag förstår att det hänvisar till åsnan men jag behöver nog en chokladbit istället för morot, för att ta mej i kragen. Ja ännu en underlig sak förresten. Bäst jag slutar innan det helt spårar ur:)

Ser förresten att hela siten verkar monteras ner, nu är bara Alkoholhjälpen och Forum synligt.

Mammy Blue

till hejaklacken!
Du har förmodligen letat upp alla blindskär nu? ;-)

Kramar!!!/MB

vill.sluta

För barnens skull ratas sill och nubbe och dans runt stången.
Vi kör en HELDAG på Gröna Lund, käka popcorn och sockervadd och dricka läsk.
Åka karusell och äta karamell.........

Önskar alla en trevlig, rolig och nykter midsommarafton!
/A

vill.sluta

Det är konstigt?
Vanligtvis är nya inlägg rödpunktmarkerade och nyaste överst.
Nu är det mera en prickig färgpalett och hela interfacet är förändrat?
Har de nya släppts på?
/

Mammy Blue

lite rörigt är det, får hoppas att admin får ordning på det.

Hur har du det?
Kram!
/MB

Hej på er. Jag gjorde lite småändringar i forumet för att det skulle bli lättare att läsa på mobiler och plattor som ju många gör. På mina datorer/telefon har jag inte kunnat se några problem med att navigera. Skulle någon av er kunna ta en skärmbild och maila mig på info@alkoholhjalpen.se så att jag får se vad som blir fel så vore jag väldigt tacksam.

Ja, nu går det att registrera sig som nu användare igen.

/magnus

vill.sluta

Ringde mig sjuk till jobbet inatt.
Kunde inte köra, detta vin..... Skulle ju bara bli ett litet glas.
Vill inte, orkar inte.
Måste bli ett slut.
/A

vill.sluta

Trott att jag skule fixa att sluta själv.
Först nu har jag kommit fram till att jag behöver hjälp.
Ringde husläkaren och kommer bli uppringd 09:30 för att få tid hos läkaren.
Jag kommer be om antabus.
Är det problem att få det utskrivet?
/A

Proffset

Hej A. Låter som att du har tagit ett stort kliv i rätt riktning. Många är vi som har försökt att sluta själva bara för att vakna upp bakis ytterligare en morgon för att stryka ännu ett stort streck i almanackan över en till bortslösad dag. Jag har själv en sån dag idag...

Sjukskrev mig också förra veckan, inte bara för att jag var bakis, utan även en starkt jobbig hosta och brunt snor. Mådde apa och att vara bakis samtidigt gör inte saken bättre. Många öl har passerat denna vecka. Inga måsten, frugan handlar mat och vin, allt är perfekt riggat! Barnen har sommarlov, behöver inte gå upp och skjutsa liksom.

Fast ikväll ska jag inte ha något. Finns inget hemma och jag kommer inte heller att köpa. Frugan ska jobba två nätter, så jag har alla förutsättningar för att hålla mig nykter.

Har inte skrivit på väldigt länge, men jag är ett proffs på att sluta dricka, det har jag sagt förut.

Det märkligaste är att man kan må så dåligt på morgonen och sen när klockan är 14-15 så har man nyktrat till och då kommer suget igen. Har INGA som helst problem att sätta igång igen - dag ut och dag in. Fast jag ledsnar med jämna mellanrum och har ett par dagar nyktert och då är jag botad. INTE.
Dagarna, veckorna, månaderna går. Törs inte tänka på hur mina organ mår... slutar snart...

Det lutar åt ett liknande besök hos husläkaren för min del tror jag.

Men jag hoppas att du får ut något av husläkarbesöket. Kom bara ihåg att vara ärlig mot läkaren, försköna inte din historia, berätta sanningen.
Har faktiskt gjort ett sånt besök, 2007. Jag ljög... hamnade på ett AA-möte och lovade mig själv att aldrig mer gå på ett sånt. Pallade inte med de gamla gubbarnas jargong och hela religionsprylen.

Heja A, you can do it! :)

vill.sluta

Husläkaren, men efter en del samtal ringde jag kommunens beroendeenhet och bokade in möte imorgon kl ett.
Nu SKA jag sluta!
Jag kommer vara ärlig hoppas jag.
Allt är så bra utåt men stackars barnen..........
Och frun.
Men bara jag får stopp på skiten så kommer livet bli enklare.
Inte lätt, berg o dalbanan kvarstår.
Men lite och mer närvaro.
/A

Mammy Blue

En sommarkram och en virtuell hand att hålla om du vill när du ska till beroendeenheten.

Kram!/MB