Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

Maria42

Fick du fan för att du bad henne duka?, låter isåfall som om hon överreagerade, och då kan man ju undra vad hon är arg på egentligen.
Det vet ju inte jag, men pratar ni om sånt?

Jag var inne på att du är ca 42, precis som Dompa trodde, fast var du i Kungsan när Paolo härjade kanske du är som min man, han är 45 och han var där då.
Hoppas, du fick en skön och avslappnande bastu.
Kram!

viktoria

allvarligt talat nu, kan det vara så att hon är taggig av helt annan anledning än dukningen? Vet inte, vad jag förstod har hon inget att säga om ditt drickande? Så är det ju dock sällan faktiskt. Kan det vara så att den stundande bastun med kompis får det att knipa lite i magen på henne, tankar kring om det ska drickas eller inte i bastun? Åh vad jag kan leva mig in i den känslan. Kunde öppna ytterdörren och känna i luften att det var på g så att säga...en tanke bara. kram

vill.sluta

Solong suckers, on my way........
Maria jag är inte så lastgammal som din gubbe.
Vad heter han, umgicks han med Liam också?
Du måste berätta mer!
Kram/A

Viktoria, tagga ned nu, allt är inte som hemma hos dig. Folk kan ha kul utan sprit!
Vi körde nollbira..........

Så trött, trodde jag inte om dig knappt man vågar skriva så.
Älskar e alla!/A Eee

viktoria

Nä såklart inte. Är helt övertygad om att du och jag lever på väldigt olika sätt, du ställde iallafall en fråga och jag tog mig friheten att slänga ur mig en teori. Ska inte upprepa det i din tråd fortsättningsvis. Önskar dig lycka till med vad du eftersträvar hursomhaver. Ha det gott!

Proffset

...för att du delar med dig. Har läst igen några sidor nu och... shit vad du har varit med om mycket. Man känner sig som en jäkla amatör i jämförelse ju...

Men visst - rastlös och understimulerad, så har det ju varit från tidig ålder. Lätt för att lära hade jag också, men blev aldrig satt i någon OBS-klass, utan gick ut högstadiet med skolans bästa betyg...

Man måste försöka hitta sätt att dämpa tankeverksamheten på, hjärnan går på högvarv hela tiden och det blir inte mindre ju längre jag är nykter, snarare tvärtom. Det är inte så mycket alkoholtänk längre utan handlar om allt möjligt, men jag blir trött som fan av det. Blundar jag i tio sekunder så sover jag liksom... haha.

Har man klarat sig igenom allt som du har berättat om så borde det ju vara en enkel match att låta bli att dricka kan man tycka - om man inte är som vi som hänger på det här forumet... det är så svårt så svårt, men vinsten med att avstå och lyckan att vakna nykter och pigg varje dag triggar iaf mig att fortsätta!

Otack är världens lön... Ibland önskar jag att man kunde byta hjärnor med varandra så man fick uppleva hur det är att tänka som någon annan. Skulle gärna testa min frus hjärna nån gång, så jag förstod varför man ska leta efter små små prylar som man har missat. Man kämpar och försöker att göra så gott man kan, men ändå... det ska hackas på något som man har "missat".
Min fru kan störa sig på att jag inte har bytt soppåsar i köket. Jag tycker inte att det behövs, hinkarna är ju inte ens halvfulla...
Å andra sidan så stör jag mig på att hon inte kan vika tvätten snyggt... fast inte fan gnäller jag på det.

Nä, skit i det nu. Kämpa på! :)

Dompa

Detta är inte kritik kompis, men jag ser ett otäckt mönster. Först är du hur nice som helst. Delar, slänger ur dig en fråga. Sedan när inte svaret "passar" så hugger du. Som nu med Victoria "trodde jag inte om dig". Varför är/blir du så stingslig mellan varven? Är du likadan IRL? Förstår du inte själv hur det skadar relationer? Ingen orkar umgås med en krutdurk...hur trevlig än krutdurken är. För underliggande så finns hela tiden den där känslan där. " Vakta dina ord, passa din tunga. Säger du fel så får du en verbal käftsmäll". Inte kritik...bara en tanke. Som Trollis skrev...man får känslan av att man skriver till ett barn. Fast jag tar tanken längre än trollis. Jag får känslan av att jag skriver till en otrygg, instabil unge. /R

vill.sluta

Dompa, jag är inte arg förbannad eller stingslig.
Jag har ett sätt att vara och uttrycka mig på som inte är lämpat för att skriva på.

Om man ser den man pratar med så ser man och hör tonfallet och kan tyda in det också i kontexten.
Detta går inte när man skriver på nätet.

t. På samma sätt att det inte går att vara sarkastisk på nätet.

Det blir fel hela tiden, jag vill INTE mena att vara så mot någon. Ingen tjänar på det, finns ingen vinst what so ever.

Till ALLA som blir ledsna, sårade,stötta.
FÖRLÅT!

Jag ä 39 år, född i juli, för dom som kan lite om horoskop så är det i Lejonets tecken
Jag å är ett eldLejon!
Villervalle, att det blir så korta texter är för ö jag textar med mobilen.
Nu jobba!
Älskar er alla, VILL INTE SÅRA NGN, FÖRLÅT!!!
/A

Villervalle

Ja så hette det på min tid också. En vända i trean och två vändor i sjuan. I fyran, femman och sexan hade jag en kanon lärare som förstod hur man kunde kanalisera hyperaktivitet till något positivt och som också kunde sätta gränser genom att bara vara naturligt auktoritär.

Ha det Gött

VV

Maria42

Jag lite fel på din ålder. Kan inte säga vad maken heter, blir inte så anonymt längre då. Han känner till Liam men vad jag har förstått så umgicks han inte med dem direkt. Han pratar inte så mkt om den tiden.

Det skrivna ordet är svårare, lätt att det blir missförstånd, jag reagerade också över ditt svar till Viktoria och förstod att hon ruttnade. Bra att du gav en förklaring, men du har inte svarat på frågorna om din fru. Du ställde ju en fråga och både jag och Viktoria gav dig en teori, kan det stämma?, vore kul att få svar på det.

Kram!

viktoria

God morgon vill.sluta. Din ursäkt är godtagen. Ser dock att risken finns att jag utvecklar någon form av osunt medberoende i min kontakt till dig, och kommer därför fortsättningsvis att hålla mig på lagom avstånd. Min önskan om att det ska gå dig väl är naturligtvis ändå uppriktigt menad! Vänligen Victoria

vill.sluta

Sitter och väntar på att elgiganten skall öppna.
Nog sista julklappen sedan är allt klart för den tjocka farbrorn med luva och skägg.
Nu kommer den sköna julen.

Ja ni tjejer, jag och min fru pratar rätt mycket med
varandra. Vi har en öppen dialog, vi är varandras
bollplank i mångt och mycket.

Det som hände igår var att hon var trött, hungrig.
Då blir man lätt retlig, min mamma har sagt till frun.
- Om han är grinig och sur så ge honom
ngt att äta, antingen så är det det beror på. Eller så är det sex..............
Och det stämmer, säkert åt båda hållen.
Därför det är upplagt för osämja att helghandla en fredag efter jobbet innan man fått något att äta.
Eller gå med hungriga barn iaffären.

Var det tillräckligt svar på era frågor.
Jag börjar mer och mer acceptera nykterheten.
Så som jag ser den nu finns det bara fördelar.
P&K så hörs vi, skriver på datorn senare, blir lite bättre och enklare då!
/A

höst trollet

Det finns mycket i det du skriver som man kan ge respons på...
Jag tar det som dyker upp först. Hyperaktivitet.. Det är faktiskt fört de sista 10 åren som det blivit uppmärksammat (diagnosticerat och i vissa fall medicinerat)
Nej, man är inte "dum" om man har någon bokstavskombination, men ibland är det inte ens frågan om det idag, utan ett sätt att "sätta en etikett", för att sedan ha "diagnosen" att skylla på.
Smarta barn, blir lätt understimulerade och då blir de ibland "hyperaktiva".. Speciellt om de inte får lära sig impulskontroll (vilket ibland innebär, att lära sig "ha tråkigt"..)
Har själv ett bonusbarn, som är väldigt smart.. Och som råkat i klistret, för att han istället blev "klassens clown" och något av en översittare.. Han kunde ju redan allt och kunde ägna större delen av lektinerna till att "störa" de andra eftersom han var uttråkad..
Löstes av att läraren försåg honom med allt svårare uppgifter, vilket han i början såg som en bestraffning..
Så småningom, insåg han, att han inte kunde glida omkring på en räkmacka, även om han inte behövde anstänga sig för höga betyg, för det slutade med att när han förlitade sig som mest på att han "redan kunde" (eller åtminstonde trodde sig kunna läsa in det på en kvart) så fanns det saker som gått honom förbi på lektinerna och utan vissa bitar i kunskaperna, blev han efter..
Helt plötsligt, var han inte längre "underbarnet i klassen", vilket tog honom väldigt hårt.
Han började röka hasch och dricka med diverse kompisar (där var han ju fortfarande "kung")
Jag tror att han fick en sorts behovskick-tillfredställelse genom att hela tiden vara i gränslandet till det förbjudna..

Och har man väl vant sig vid de häftiga adrenalin-kickarna, när livet går i hundranitti, så är givetvis det vanliga väldigt boooooring...
Precis som vi alkisar får en liten "kick" av vårt drickande och tror oss kunna styra det, tror "kick-narkomanen" att han kan styra sina kickar..
Men det ÄR faktiskt också ett beroende. Ibland ett beroende som det är svårare att komma tillrätta med, om man håller sig på rätt sida om lagens råmärken..

Och man är också den sorts person, som bränner ut sin omgivning, för man lyssnar sällan på någon annan än sig själv.. (man är ju "kung" oövervinnerlig, "vet bäst" och har ofta talets gåva, för att få som man vill)
Det betyder inte att man är en elak person! Eller att man skulle ha svårt att få ett förhållande..

Problemet är väl att antingen spricker förhållandet, för att personen vid ens sida inte står ut, eller så tystnar de.. Ger upp, för att de märker att det ändå inte är någon mening att försöka göra på annat sätt, än "kick-narkomanens" sätt.. För i slutänden är det ju ändå den som får som den vill..
Och det betyder inte heller, att man inte älskar varandra eller att det aldrig funnits eller finns känslor..

Däremot, kan det vara så, att har man t.ex. ADHD, Asberger, eller någon annan diagnos (obs, skriver inte att DU har det) så har man inte samma sorts känslor, eller kan visa dem på samma sätt.. DET betyder inte att man är elak!

Har en bekant, som fick sin bokstavskombination diagnosticerad i vuxen ålder (efter en djup depression med ångest, när hans fru till slut lämnat honom)
Hela hans värld föll ihop. Det visade sig, att han hade väldigt svårt att ta "en sak i taget", att strukturera sin vardag. Dessutom, kunde han inte uttrycka vissa känslor, utan fick lära sig att t.ex. inte vara "för rakt på sak". Han fick lära sig att när han (av artighet) ställde frågan hur andra mådde, så skulle han också stanna kvar och l y s s n a aktivt på svaret..

Han är som du själv, en person som ständigt har nya projekt på gång, ständigt i farten, trevlig, humoristisk och hjälpsam. Men har ett kaos i sitt eget liv, för att han vägrar ha någon form av stuktur.. Ständigt dubbelbokad tidsoptimist och "glömsk"... Ändå med ett stort leende och en öppen dörr för alla som vill hälsa på..
.. Och jag höll på att glömma.. numera nykter alkoholist! Efter att ha fått medicin och en lång period, när man ställt in densamma, så att han får rätt dos, så börjar han få grepp på verkligheten.
Ibland, säger han att han saknar det "oinrutade" livet, för det vanliga blir lite "tråkigt". Men i det stora hela, säger han att fördelarna överväger..
Det var lite av dagens funderingar.. kram /trollis

vill.sluta

Sova en stund.
Allt det du pratar om impulskontroll och kolja att
Omgivningen är med, man visar den man pratar med uppmärksamhet har jag noggrant fått lära mig på sjukhuset nu efter den svåraste olyckan.
Jag kommer skriva mer senare men det händer saker här hemma hela tiden och jag måste sida nu.
Hoppas ni förstår ?

vill.sluta

att svara lite på det ni eller morsan skrev.
Men först ber jag er läsa berättelsen om varför vissa dricker......

du har rätt i mångt och mycket och jag tar till mig det du skriver.
jag fick lära mig att vänta, ta tid och se vad som kommer att kunna/kan ske när man gör på ett visst sätt.
En sorts kontroll. Detta gjorde jag i min rehabiliteringsfas och på ett sådant sätt att jag skulle kunna fungera i vardagen.

jag har inte någon sorts diagnos what so ever, och det sade du ju att det hade jag inte. Eller att jag inte skulle tänka mig att du hade.

I skolan fick jag göra lite avanccerade uppgifter för att hållas på stolen så att säga.
Ingen obs klass där inte.

Kaos i livet? ja ibland, anledningen till att det är mycket här idag är att när jag slutade jobbet åkte jag till elgiganten och köpte sista julklappen.

hem, vi har stopp i avloppet och dom skall hit och högtrycksspola samt filma.
Skulle hinna sova, har köpt en ny luftvärmepump och dom kommer hit och kollar då jag reklamerat hur den är uppsatt.

det görs i eftermiddag, sedan skall jag till stockholm city på middag och sedan ikväll på fackmöte i stan.
Sedan åka hem, sova och upp inatt och arbeta.

Till det skall även tilläggas att fixa hemma mat osv och ungarna aktiviteter.....,...'
Men det är bara idag. Imorgon är en ny dag.

Idag vill jag inte idag skall jag inte.

Life a bitch, mary one and you got it all life.......
//A

vill.sluta

10 december, 2012 - 15:09 #2
höst trollet

... Ser att du i stycket
... Ser att du i stycket längre ner, redan sått ett frö av tvivel i dig själv, genom att skriva:
"Det är dock så jag är, har alltid varit och tror säkert att jag kommer fortsätta vara så."

DET är precis på pricken, huvet på spiken, vad JAG sa!
Nej, jag erkände inte heller att jag "tyckte att det var synd om" mig..

Vadå JAG, som var den som alltid klarat mig själv (utan att få creed för det naturligtvis OBS här är jag självironisk!) Jag var minsann inget "offer" Jag snedtände och morrade åt alla som ens antydde något i den stilen.. hmpf.. skitsnack illvilligt förtal osv.. *ASGARV*
Det fanns en person som inte ryggade tillbaks, som struntade fullkomligt i att jag blev sur, som inte höjde rösten, utan stod kvar och förklarade tills jag b e g r e p!
Som stod kvar, tills jag faktiskt så smått kunde började acceptera att det k a n s k e låg något i det som sades....

Sedan kom punkten VILJAN! Viljan till förändring.. Du vet, att veta något om sig själv är EN sak, att vilja (på allvar) göra något åt det är något helt annat...
Och mitt försvar, som måhända tillhör "standardförsvaren" var: Men jag ääääär ju sånhär.. JAG kan inte rå för det.. (och så: dumma mig, jag kommer aaaaaldrig att kunna ändra mig..)

När jag träffar min kompis och vi pratar om den tiden, så säger hon, Om du visste vilka förändringar du har gjort de 20 år vi känt varandra? Och så skrattar vi lite åt våra gamla trotsiga egon, som inte ville titta, utan stod och pekade på andra.. För när du pekar finger åt någon annan, så pekar minst 3 fingar mot dig själv..
Idag, har jag slutat skämmas över mitt "gamla beteende" och kan titta tillbaks och t.o.m skratta åt mig själv..

Vet du vad, Andreas?
Om vi tror att vi kan, så kommer vi att lyckas.
Om vi tror att vi kommer att misslyckas, så kommer vi att få rätt...

Nu ska jag langa in lite får-i-kål i ugnen..om inte annat hoppas jag vi hörs imorn/ kram trollis

MITT SVAR!

Du är den som slår
hammaren på spiken (mitt huvud, i välmening)
Så rätt så rätt, jag vet att detta kommer jag ha med mig.
Jafg kommer tänka på hur jag är, var du är och TÄNKA efter vad som sker om jag gör si eller så.
hur kommer jag påverka dig!

Blir du ledsen eller sårad kanske jag inte behöver göra det jag tänkt.
Eller säga det jag tänkt säga.

Blir du glad, tacksam eller ...... då kanske jag skall tänka på att göra det mer och ofta.

Så resonerar jag och min fru med varandra. det är oerhört viktigt att vi ser varandra och gör saker för varandra som underlättar och hjälper i vardagen, hemmet, bilen i sovrummet etc.

Allt som får eller ger en possetiv reaktion är av godo.
om inte, överväg hur pass viktigt det är att det blir av.

Livsviktigt? njae kanske, om inte annars.... låt bli.

Livet är för kort för att man skall vara dum, orättvis.

INGEN mår bra av det beteendet.

DU morsan är så klok vis och snäll så du vet inte.
jag är glad att vi träffades.

Du står där med dina trollöron, snor svansen runt kroppen.
Ruffsig i håret, lite löv blandat med snö.
Mitt lilla troll helt enkelt.

TACK, det är riktigt skönt att både skriva samt läsa.
Jag blir stärkt av att skriva, stärkt av att läsa.

Glad att jag i början på oktiober hittade hit.
Till Dig, Dompa, Maria, Berra, Adde, Fenix, Viktoria, Mulletante, Anli ja listan kan göras hur lång som hellst.

ni är min familj om man säger så.
Ger så mycket!
TACK!//A

vill.sluta

Det kan finnas många orsaker.

Stackars dig, sa psykiatern.

Kan du berätta för mig varför du dricker så mycket?

Jag ska försöka och förklara det hela, sa patienten.

Jag blev förälskad i en änka som hade en vuxen dotter.
Jag gifte mig med änkan och strax där efter gifte sig min far med min styvdotter.
Då blev min fru och jag svärföräldrar till min far.

Efter en tid fick min styvmor, alltså min frus dotter, en son. Den pojken blev naturligtvis min bror, eftersom han är min fars son.
Men han är också son till min frus dotter och därför blir min fru pojkens mormor och jag blir morfar till min bror.

Så fick min fru och jag en son, som blir min fars svåger. Min sons storasyster är ju även hans farmor ? eftersom min far är hans farfar.
Min far är alltså mitt barns svåger eftersom hans syster är min fars fru.

Jag är alltså bror till min egen son. Min son är min farmors brorson och jag är farfar till mig själv.
Jag är bror till min far och samtidigt både son och far till honom.

Min fru är min styvmor, mor, svägerska och styvdotter. Jag är far och son till mig själv!

Tack, sa psykiatern. Jag förstår att du dricker. Fortsätt med det

Livets hårda skola kanske..... *hahahahaha

//A

höst trollet

Idag blir en lite hattig dag i RL..
Hoppas det går bra för dig Andreas!
kram /trollis

höst trollet

Antar att du behöver sova ikapp efter jobbet, så jag smyger in till dig med en termos kaffe och kanelbullar..
Ville bara att du ska veta att jag, vi alla bryr oss..
Kram/ trollmorsan