Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

vill.sluta

Och tar en av de goda bullarna mmmmmm, tack!
Har varit tokmycket på jobbet, men har varit ned om värre saker.
Läst om alla avhopp
och tycker det är tråkigt.
Samtidigt kommer det inga nya innan den nya siten. Kommer ha en riktig myshelg med familjen denna helg.
Alla jäktar på med sitt, jag ÄLSKAR julen.
Det den frambringar hos barnen, all denna GLÄDJE. Tråkigt att inte alla har samma posetiva minnen.
Nyss vaknat, senare skall jag berätta om ett otroligt julminne jag har sedan jag var liten.
Nu skall jag mumsa trollmorsans läckra kanelbullar. Kramar ALLA!!!
/A

vill.sluta

Vi, jag, mamma och pappa min syster och bror hade en bra och härlig uppväxt. Pengar var det inget som fanns av i överflöd.

. Min morbror hade en leksaksbutik. Ett år inför
Julen ringde mamma och skulle fråga om hon kanske kunde få köpa lite billiga leksaker.
-kom, sade han min morbror.

När vi kom dit sade han. Okej barn.
Allt ni kan bära och plocka på er får ni ta med er hem!
Snacka om att komma till himlen. Jag var nog ca 7 år då.
Och vad mamma blev glad och lättad.
Den glädjen jag kände då, vill jag att ALLA skall känna på och inför jul.
I love it!
/A

vill.sluta

Eller några öl, har även införskaffat en BiB.
Kommer en uppdatering,

Anli redan nu är du före mig.
Tillsammans kommer vi gå.........
/

Anli

Hoppas kvällen blev ok, att du klarade att hålla dig till intag du kan leva med i dag.
Gjort är gjort...tyvärr säger även jag som var på glögg hos vänner i går och drack både glögg och drink.

Vi går tillsammans, men när jag faller tillbaks släpper jag taget en stund...vill inte dra med ngn i fallet.
Nu tar vi och försöker igen!!!
Kram Anli

vill.sluta

En liten fjäril som dansar runt i full skrud!
Du behöver inte vara rädd att dra ned mig
i fallet. Jag tar ett stadigt tag om din hand, drar dig
tillbaks. Falla FÅR man göra, snava kan man oxå göra. Men du skall inte falla ensam.
Faller vi gör vi det tillsammans.
Blir lite roligare då också......... Hahahaha du fattar va! Gillar dig gumman!
Och alla andra också, vilka kommer i februari?
XA

vill.sluta

Alla är borta, druckit öl och ätit tacos.
Köpte supergoda ostar till frun, men har sparat lite.
Har vin i köket som jag provsmakat................
Är själv och skall ta det varsamt.
Dricka med andakt.
Återkommer med rapport imorgon.
Kramar till ALLA!
/A

Eken

”Ikväll dricker vi nån. Eller några öl, har även införskaffat en BiB.”

”Har vin i köket som jag provsmakat................”

”Sitter och avnjuter gott vin.
Jag har en del att ta igen.”

Så Vill.sluta varför skriver du allt detta här ifall du tydligen kommit fram till att just du inte alls behöver förändra ditt drickande trots allt..?

- eller rättare sagt inte trovärdig alls .... Så tänker jag om den person som kl 19:14 skriver:

Läs gärna min tråd "Nu får det faaaaan vara slut!!!"
Där har jag nyligen berättar lite av min historia, och jag kan lova dig!
INGEN!!! Vinner, eller tjänar på att du går ner dig.
Allra MINST du.
Jag önskar dig all lycka till!

Redan en timme tidigare har du skrivit i din egen tråd: "Ikväll dricker vi nån Eller några öl, har även införskaffat en BiB. Kommer en uppdatering" och det gör det. Inte bara en utan flera: "Har vin i köket som jag provsmakat... Är själv och skall ta det varsamt. Dricka med andakt." ... "Men nu händer INGET Sitter och avnjuter gott vin. Jag har en del att ta igen." ... "Uppdatering ALLT går..... Som det ska."

Eken har redan ställt frågat varför du skriver detta ifall du kommit fram till att just du inte alls behöver förändra ditt drickande?

Efter att ha följt din resa här på forumet är jag inte så förvånad över att det svänger ganska våldsamt hit och dit - jag får bilden att så är det i ditt liv. Kanske jag har fel.

Nu tänker jag vara ärlig och rakt på sak. Jag skulle önska dig ett möte rakt framifrån med en handfast person som tar tag i dig och hjälper dig att stanna upp. Hög fart kompenserar aldrig fel riktning och jag undrar om du överhuvudtaget vet åt vilket håll du är på väg och vilken riktning du vill ha i ditt liv?

Jag ställer frågan eftersom jag inte är likgiltig inför dig och din berättelse. I ditt första inlägg ger du en beskrivning över olika situationer du ställt dig i när du druckit för mycket.

Du har mycket i ditt liv att vara rädd om, inte minst dig själv. Återkommande skriver du att du är den du är och kan inte vara annorlunda.

Vem ser du när du möter din bild i spegeln? Är det den du vill vara?
Vad vill du med ditt liv?

Ta hand om dig! / mt

vill.sluta

Tror det var rutan som tydliggjorde det så fint.
Om man bara försöker så får man försöka hela livet. Nu på morgonen så vill jag inte bara försöka. Hade satt ett
Mål för mig själv att 1/1-2013 då är det helt slut. Att 2013 skulle bli det året då allt fick en ny start.
Men vi skiter i det, vi börjar idag.
Mulletant, du har så rätt i ALLT du skriver.
Tack, du får mig att tänka efter en och två gånger.
Det finns många här som gör det, jag skall titta ordentligt i spegeln nu och verkligen inte bara försöka. Det är min känsla jag har nu, måste hålla fast i den nu.
Tack återigen, jag är hattig. Tyvärr jag vet.........
/A

Maria42

Du är hattig, varför är du det?, fundera på det. Vill du sluta?
Jag undrade också vad du gjorde igår, ser nu att du hade bestämt dig för att sluta 1 januari. Vad fick dig att helt plötsligt sätta det datumet?,

Mulletant gav dig ett bra råd om att titta ordentligt i spegeln, Vem är jag?, vad vill jag med mitt liv? Vem styr ditt liv? Du eller Alkoholen?

Hoppas du finner bra svar, Kram!

höst trollet

Ja, vad finns att säga...?
Vi har alla vår frihet att fatta våra egna beslut..
Jag roade mig att läsa tillbaks (långt tillbaks) i bl.a min egen tråd, för att försöka få en mer nyanserad bild..
Det jag ser, är att du Andreas är väldigt känslig för kritik, medan du själv gärna ger kritik, fast inte alltid på ett öppet sätt.. Av det du skriver, kan man utläsa mycket mellan raderna och därför tillåter jag mig nu att "spegla tillbaka" en del..
Vi människor är ju på sätt och vis varandras speglar, och ofta, väldigt ofta projicerar vi saker på andra människor. Saker, som vi inte vill, kan eller förmår se hos oss själva.

När jag tittar tillbaks på det du "tyckt" om mig (OBS jag är varken arg, ledsen eller stött! Snarare lite road och ibland "oroad") så framkommer det att jag "inte lever som jag lär".. Jag "lägger mig i" och delar ut goda råd, som jag inte följer.. (kanske peppar jag också onödigt mycket, för att själv ha problem)
Vet du vad Andreas? Det ligger något i det och jag har (och fortsätter att titta) tittat på det.
Nu vänder vi på steken! VAD säger det här om dig?
Jag ser en person, som förvisso gör andra glada med sitt pepp, men som i n t e riktigt "lever efter sina egna mål".. Och som blir väldigt snarstucken och stött, när vi påpekar faktum!
Detta är en åsikt som är min personliga och som jag står för!
Du får gärna diskutera den med mig! Hur tänker du? Vad tänker du göra?
De flesta av oss på forumet, gillar personen, men inte beteendet (ser DU skillnaden?)
idag, stryker jag en aning mothårs istället för medhårs, för tyvärr tror jag inte att du slutar att rusa iväg i hundranitti..
Men som mulletant skrev..Rusar man åt fel håll eller inte har riktningen klar för sig, så kan man hamna helt galet.. / trollis/

Villervalle

Höst Troll!

Jag är imponerad över hur du orkar att engagera dig. Har själv fått värsta förkylningen och ligger ner,

Ha det Gött

VV

Dompa

Jag skulle kunna skylla mitt följande inlägg på att "Jag är som jag är, tyvärr...jag kan inte förändras" . Men vore det sant? Delvis...jag är en besserwisser mellan varven. Men när jag väljer att skriva detta så tar jag likförbannat ett aktivt val. Jag bryr mig om dig Andreas...liksom jag tror att Mulletant, Trollis, Maria och många andra gör. Men du skrämmer mig...ja, inte mig personligen men jag tänker på ängeln Anna Panna och de två finaste sönerna i världen. Lever de i detta? I lynneskasten? Dag ut och dag in. Den snarstuckna pappan..."Ja, nu fick jag inte tillräckligt med kärlek/applåder/what ever...så det är bäst att pappa går och dör". Jag är delvis likadan Andreas...jag kan lacka till av bara fan. (Som senast med censuren)...men jag kan backa...böja nacken och stappla vidare. Med det sagt menar jag inte att jag är "bättre" än du. Inte alls...men livet tvingar oss ibland att bli vuxna. Jag läser om din kamp för nykterheten. Piller förkastas. AA förkastas. Hjälp förkastas för du kan själv! Jag känner igen känslan...jag inbillar mig ofta att jag kan själv. Oftast visar det sig att jag har fel. Kan du verkligen det?

Förstår du inte att dina ord väger noll för den som hittar in på forum. Den som vill förändra. Du peppar och är en glad skit, dessutom tror jag verkligen att du har hjärta...för att i nästa stund ta en öl, alternativt sura tills vi andra har krusat dig tillbaka. Det är en sak att (som t.ex VV) gå ut i början och säga var man står. Man kanske förkastar beslutet men aldrig människan bakom det. Du ska inte behöva känna att du måste vara rak mot mig...men du ska veta att är du inte det...så tappar jag inte intresset (galenskap är alltid underhållande) men respekt. Nu skiter väl du i det...lika lite som du behöver piller, AA eller hjälp. Lika lite behöver du mig. Du kan välja på att se detta som antingen nätmobbing eller konstruktiv kritik. Jag rekommenderar att du gör ett vuxet val. Var jag elak nu? Kanske det...men kanske når jag fram. Ta hand om dig A...och ta inte en jävla återställare ur BIB:en. Förstå att du berör mig...annars hade jag inte brytt mig. /R

vill.sluta

Ni berör ni skall veta att jag tar till mig.
ALLT ni skriver berör och jag tar till mig.
Jag läser och funderar, vänder och vrider
kan det vara så? Men om inte....
Tänker efter, liger här i sängen och funderar.
Läser mycket strax innan jag somnar. Och alla kloka smarta råd som jag får tar jag till Mig.
Trollis, ibland tror jag att du har arbetat som psykolog eller liknande för du är så träffande i dina analyser. Dompa du är som du är, men en varm känslosam människa helt enkelt. Långt bort i ett annat land och klarar livet galant.
Ni ger mig så mycket, mulletant trollis, dompa, Berra,Adde, maria, tilde, stigsdotter, villervalle, Anli,flygcert ALLA på forumet.

Ni har hjälpt mig MYCKET sedan jag kom ioktober.
Ni har fått mig att "think outside the box" och jag hör det.

vill.sluta

Till mig, du berör!
Vill så mycket, KAN så mycket.
Ängeln Anna-panna är mitt allt och vilka fina grabbar hon gett mig.

Jag är nog en lätt kille att leva med.

Man är på ett sätt på nätet där det kan ske
många missuppfattningar. Ett sätt IRL.

Vem vet, hur somså ser JAG fram mot februari.

Med risk för att bli tjatig, dag 1 imorgon .........

Dompa/R YOU ARE THE MAN!
Tack DU berör.
/A

vill.sluta

God mat, trevliga personer att omge sig med. Underbara frun, grabbarna grus El madre och padre.
Syster och svåger med barnaskaran, bror och hemflugen sambo från ...... långt bort i stan!
Verkar som flertalet av er här inne drar er lite åt sidan, hoppas alla får en lika härlig jul som jag kommer få. Tokmycket på jobbet men bara att gilla läget. Det ordnar sig.
Får se hur 2013 startar.
Jag hänger kvar, läser gillar och replikerar i de fall jag kan vill och orkar.
Ingen behöver krusa sig inför mig.
Önskar alla en underbar jul!!!!
//A