Hej!

Eftersom det är mej själv jag ska ha ordning på, oavsett om jag är medberoende till min sambo, så flyttar jag mej själv och min "dagbok" hit.

Idag är det min andra "helg" att vara nykter, jag har ju som sagt inga problem med mina arbetsdagar, kanske mest för att jag riskerar mitt arbete om jag dricker/ är bakfull på jobbet. Hela semestern gick ju åt till att dricka, och jag är ganska glad över att schemat för julen innebär att jag bara är ledig på juldagen plus någon mer mellandag. Nyårsafton och nyårsdagen jobbar jag. Dessvärre kommer väl jul/ nyår och min födelsedag i januari ungefär vid tremånadersstrecket, där många verkar få första "grinighetssymptomen".

Men jag får hoppas att jag orkar fortsätta läsa här, en outsinlig källa till värme och kunskap!

bäst om man bara ser det som ett erfarenhetsutbyte ? Jag hade inga som helst känningar av 6 eller 9 månader tex. Men jag tror mer på att anledningen är att jag trodde att jag var frisk vid 3 månader och att "vardagen" skulle ta vid. Själv upplevde jag ingen kamp alls i början, jag hade kapitulerat totalt när jag åkte till Gården. Men däremot var ju arbetet med det nya livet och nya rutiner rätt jobbigt, att förändra mig helt.

Idag är jag glad att jag lyssnade, och fortfarande lyssnar, till de som gått före mig och inte tror att jag klarar att hitta på egna vägar. Livet blir så mycket enklare på det sättet.

Mammy Blue

ut mej själv på kartan... Men det kan inte hjälpas.

Läste i dagens GP om fylleslagen på Chalmers och fick en stor klump i magen. Dottern siktar på att ta sej in på just den skolan, och med alkoholism från två håll i generna verkar inte det vara en lämplig plats. En död och en drunkningsolycka inom ett halvår. Fester i skolans lokaler som det verkar 24 timmar om dygnet, veckans slla dagar, väktare som får se både spyor och sovande ungdomar både här och där flera gånger i veckan när de åker ut på larm till skolan. Är det ett lämpligt lärande för livet???

Börjar i och för sig förstå varför vi är så många här då... eller nåt ... :-(

dröm är ju att hon är villig att ta en egen behandling innan hon kommer dit så hon har hittat sin plats i tillvaron. Kanske en ungdomsvecka eller Prime for Life ? Och kanske följa med mamma till Landsmötet i samma stad i augusti ? Studenttiden föder många alkoholister.

Mammy Blue

borde man ha hemma i skafferiet.
Jag tror jag ska lägga in lite skäms i frysen, det kan jag ta ut och titta på när jag får för mej att jag kan dricka.

Paket ett: när jag stal en liter vodka av svärfar
paket två: en midsommarafton när jag började festa redan på förmiddagen, i smyg givetvis, och blev tvingad av sambon att köra en av två bilar som skulle ut till sommarstugan. Full som ett ägg, kör bil nästan två mil... Med båda barnen i...
Paket tre: någon av alla de gånger jag halsat sprit och likör ur de flaskor svärisarna haft med sej till våra födelsedagskalas.

Sådär, det ska väl räcka en bit i alla fall.

Mammy Blue

har jag haft nu i en dryg vecka, och det är helt underbart!
Nykter och glad, pigg och frisk, 13 kg lättare än i höstas.
Läste häromdagen igenom mina egna två trådar (har en liten i medberoendedelen också), och slogs av hur jag betedde mej under tiden jag läste och tänkte på hur det var. Jag krympte ihop, blev kort i tonen mot barnen och började andas i mungipan och vända bort ansiktet när någon i familjen kom nära... Muskelminnet minns, även om jag själv behöver bli påmind. Förra årets semester var en enda lång fylla, lagom full för att kunna sköta grundläggande hushållsgöromål, men ovillig att hitta på något annat, för då kom jag för långt från mitt spritförråd.

Förra årets semester var ju i och för sej bara en kopia av förrförra året, och året dessförinnan, med skillnden att jag tålde mer och mer, och alltså inte var nöjd med en flaska vin om dagen.

Spiken i kistan för min alkoholism var att jag hade svårt att komna igen efter förra årets semester, huvudet var inte med, händerna skakade, jag glömde saker, tappade skärpan helt i drygt två veckor... Fattade väl inte riktigt allvaret, fortsatte dricka på lediga dagar, men kopplade väl så sakta trögheten i huvudet, skakningarna och glömskan till alkoholen. Den semestern blev wake up call. Googlade på sluta dricka alkohol, första sökresultatet gjorde att jag hamnade här och det räddade nog mitt liv.

Så oerhört LYCKLIG över att jag lyckats bryta med alkoholen, känner mej stolt, är oerhört tacksam över att jag nu slupper bete mej som en idiot mot barnen, att kroppen och huvudet överlevde min mångåriga misshandel av dem, att jag nu har mycket mer pengar kvar, har hittat på mycket roligt med de pengar jag förut söp upp.

Får spara lite glädje till senare... ;-D

Kramar i solen!

Mammy Blue

kan jag notera att jag aldrig handlade för mindre än tvåhundra spänn på bolaget, det räckte två dagar, kanske två och en halv. Köpte oftast för mer, sprit är dyrare än vin, likör ännu dyrare. En baginbox på två dagar, 50 cl sprit på en dag, 6- 8 öl på en dag...jisses.... Jag var MYCKET dyr i drift!

Gratulerar till din drogfrihet och till din viktminskning! Vi får leva med minnet av hur det var men inte låta det förmörka nuet. Visst kostar alkoholen en massa. Du kan använda rätt mycket pengar till nya kläder och ändå ha pengar över från de sparade spritpengarna. Jag räknade ihop ett års förbrukning för sista året jag drack och det blev ingen liten summa. Trots att jag bara räknade det som jag handlat på kort på systemet, sen tillkom lite cider och öl och även taxfritt. Så jag köper med gott samvete en ny blus eller kjol och har ändå pengar över. Härlig läsning!

Eken

Tack MB för ditt både påminnande men också glada inlägg :)
Gläds med dig över den vilja och flyt du har nu! Fortsatt skön semester! :)

Mammy Blue

En hårresande upplevelse...

Svetten rann, hjärtat bultade, knäna och händerna skakade. Jag går aldrig dit igen. Aldrig!!!!
Hade inte gått dit om det inte hade varit för att sambon lovat sköta insamling och inköp av gratifikation till sonens lärare. Alkoholfritt blev det, men den stress och ångest jag upplevde där inne var inte skoj.

Intressant att mitt arbete med mina tankar har gett SÅ bra resultat.

och flytten till landet över sommaren är det massor att tänka på och packa. Ett moment mindre är alkoholinköpet. Så skönt att slippa det på fredagarna också. Jag har köpt några flaskor alkoholfri cider i matbutiker.

Mammy Blue

med fem dagar i veckan, 200 mg Antabus, höll på med det i ca tre månader, nu tar jag dem i förebyggande syfte, 2-5 per vecka beroende på hur veckan och omständigheterna ser ut.

Det viktigaste för mej har varit och är fortfarande tänket, jag hatar vad alkoholen gör med mej, fanns inget positivt kvar alls, och det positiva som fanns är borta för evigt. När man sjunkit för djupt är det bara jobbigt att tro att man kommer klara normaldrickande, lite grand som att leta efter guldet vid regnbågens slut...

Mammy Blue

i min egen tråd kan jag bara konstatera ett par saker:
1) jag är lyckligt lottad som hittade detta forum
2) jag är överlycklig över att jag slutat dricka. Komma och snacka om lycklig skilsmässa.
3) sambon är varje helg ett varnande exempel på hur man mår när man absolut måste dricka varje helg och gärna oftare än så. Trött, grinig, orkeslös, initiativlös... Glad att jag inte är kvar där, och glad att jag även har läst i anhörigdelen, så jag räknar inte tomburkar eller kommer med pekfingrar. En vacker dag kanske han kommer på själv vad han håller på med.

Snart sex månader nykter, halleluja!

Lyckades inte sluta röka, men just nu är det inget som grämer mej, first thing first, jag vill känna mej helt färdig med alkoholen innan jag sätter fullt fokus på nikotinet.

Har gått ner ett par kilo till, LCHF är nog ingen dum ide, mycket sug som försvinner då!

Hej så länge!

lyser i din framgångssaga och jag gläds enormt med dig ! Det är alltid härligt att följa medmänniskor som hittar den nyktra vägen och återfår livet !
Kram ♥

Så bra gjort! Javisst tar LCHF också bort sug, det har jag kommit fram till. Minskar sockersug, som hänger ihop med alkoholen. Jag har samma problem som du, att maken dricker. Blir ibland rejält trött på honom men jag märker ändå att han dricker mindre, att han försöker. Sen spårar det ur ibland. Han blir också snäll och lite fånig, inte kul att umgås med. Samt att han somnar tidigt och snarkar. Trist när han jobbat borta hela veckan och kommer hem. Några timmar kan vi umgås, sen går han in i dimman. Men som sagt, det blir bättre. Det är inte varje helg längre. Vi får ta det som det kommer. Huvudsaken är att man själv är nykter. Ha det fortsatt bra!

vill.sluta

Ååååååhhhh nu är det sommar på riktigt. Men än har jag inte se semester, nä slutet på juli.
Men med min tur kommer nog TIDERNAS regn och ruskväder då......
Livet är gott, inte kritvitt helt men oj vad man får hålla sig. Det är bra......
Blir ju underbara 40 I sommar.
Vägen dit har varit spännande.
Drar till Göteborg och liseberg I sommar med familjen.
Ha hur är det själv?
Kram/A

vill.sluta

För att få bort suget.
Det tar jag fasta på.
Grillat är så gott, utan atr det skall bli några missuppfattningar.
Livet är gott, VITT sedan sista voltan den 1: a juli.
Två veckor kvar på jobbet sedan fyra veckors skön härlig semester.
Aaaaahhh njuter.
Spännande sommar, nyktert och alltid körduglig.
Kramar till dig!
/A