Hej!

Eftersom det är mej själv jag ska ha ordning på, oavsett om jag är medberoende till min sambo, så flyttar jag mej själv och min "dagbok" hit.

Idag är det min andra "helg" att vara nykter, jag har ju som sagt inga problem med mina arbetsdagar, kanske mest för att jag riskerar mitt arbete om jag dricker/ är bakfull på jobbet. Hela semestern gick ju åt till att dricka, och jag är ganska glad över att schemat för julen innebär att jag bara är ledig på juldagen plus någon mer mellandag. Nyårsafton och nyårsdagen jobbar jag. Dessvärre kommer väl jul/ nyår och min födelsedag i januari ungefär vid tremånadersstrecket, där många verkar få första "grinighetssymptomen".

Men jag får hoppas att jag orkar fortsätta läsa här, en outsinlig källa till värme och kunskap!

att du hittat rätt, landat! Visst känner man när det är rätt. Det är härligt att vara präktig, fortsätt med det :)

NyMan

som är hjältinnan, MB! Insikt och Beslut tror jag är helt avgörande i kampen. Fortsätt som hittils, så kommer det att gå kanon! KRAM!/NM

Tilde

Glad för din skull. Fortsätt upptäcka ditt nya fina liv. Härligt för din dotter också.
Tilde

Mammy Blue

att ideligen, överallt i många trådar få det bekräftat att om man sjunkit så djupt som jag är det bara fånigt att tro att jag skulle kunna bli en lycklig normalkonsument av alkohol. Det är många före mej som redan konstaterat det, så jag behöver inte testa.

Skönt, allt blir mycket enklare då.

Ha en trevlig måndag vänner!

vill.sluta

Jag sade en eller två saker direkt.
Ser dina inhopp hos folk och fä och blir glad!
Du gör mig glad, dina tankar och funderingar etc.
Jag känner själv att jag är inne i ett flow, och det känns jättetoppen!

Jag vet inte, men har du ett helt ÅKERBRUK hemmavid?

Skickar ett par feta kramar med all jordens kärlek och värme till dig!
Like your stile babe.........
/A

vill.sluta

Men håller med dig om konsumtionen....... Det går inte, finns liksom ingen mening med normaldrickande".
Vi kör linan ut, där har vi felet.

Big NO NO!!!

Avhållsamhet är det som gäller.
Life is like a bitch, marry one and you got her the rest of your life ........ Samma sak med alkohol!!!
/A

kalla

Bra jobbat, så kramar, styrka och stolthet till dig// Kalla

kalla

Bra jobbat, så kramar, styrka och stolthet till dig// Kalla

Mammy Blue

en värmande vårvinterkram till er båda!

Jo, Andreas, det är nog så att allt blir enklare om man kan dumpa alkoholen helt. Jag har många, många gånger önskat att man kunde gå ner i vikt genom att bara låta bli att äta några månader, men det funkar ju såklart inte.

Men med a är det enkelt att köra "allt-eller inget- metoden", hihi!

Nej, jag har inget åkerbruk hemma, bara kattt, marsvin, fåglar, fiskar och häst... Hmmm... Kanske har det i alla fall...??? :-)

Ha det bäst!

Mammy Blue

och annan alkohol, men endast i tankeform. Tänker väldigt mycket på alkohol i alla former, bearbetar nog nu genom att gå igenom alla möjliga kryphål för mej tillbaka till ruset.

Slutar oftast vid en och samma bild i huvudet, den förvåning, avsky, oro, chockkänsla, ilska, sorg etc, etc, som jag kände den gången jag hjälpte en bekant städa hennes mammas lägenhet medan mamman låg på sjukhus.

Blod, spyor, tomflaskor, burkar, omkullvälta möbler osv i en lägenhet som varit välskött tills några år tidigare. Mamman bröt ihop när maken dog bara två veckor efter att de båda gått i pension.

Tänker ofta på denna lägenhet. Detta ska mina barn slippa uppleva, att torka blod, spyor och utskvimpat rödvin hemma hos mej...

Mammy Blue

du skriver att avhållsamhet är det som gäller. För mej har det ordet en negativ klang, jag tänker hellre "slippa dricka", för egentligen är det ju det som det handlar om, en positiv riktningsförändring.

Men det är jag det, var och en hittar sin egen mall för att hantera det hela.

Kram en gång till!

låter lite tråkigt, håller med där. Som man offrade något, när det i stället är tvärtom. Kan rekommendera en blogg som numera inte är aktiv, men som finns kvar på nätet. Torrdockan heter den, och hon skrev senaste 2012 då hon varit nykter i sju år. Hon uttrycker sig så himla bra om olika saker när det gäller alkohol, här är en mening som jag gärna delar med mig:
"Det finns inget annat lyckligt slut på ett alkoholistliv än nykterhet. Allt annat är tragiskt, nedbrytande och meningslöst. "
Visst är det så.
Kramar alla,
Fenix

FylleFia

vilken hemsk bild du målar upp med din bekantings mamma. Lite som hos min pappa. Inga spyor eller blod. Han hann inte gå så långt. Men det var inrökt och dammigt. Smutsiga lakan och tomma burkar. I hans fall gick det också fort. Ett par år efter pensionen hade han supit ihjäl sig.

Fia

Mammy Blue

men den lever på min näthinna och förhoppningsvis länge i mitt minne som avskräckande exempel. Nej så vill vi inte sluta, eller hur? Jag tycker faktiskt att livet är ganska lattjo nu, så jag vill nog ha den där pensionärstiden till att sätta sprätt på alla pengar som det "oranga kuvertet" (från Pensionsmyndigheten eller vad det heter)lovade mej, hihi! Och faktiskt komma ihåg vad jag gjorde med dem och inte vakna bakfull varje dag, eller - Gud förbjude - inte få lov att träffa mina - eventuella! -barnbarn för att jag är full...

Gott att höra av dej, Fia! Ta hand om dej ordentligt nu.
Kram!

vill.sluta

Tavk för den vägghängda vasen!
Ser vad du skrivit till Anli om possetivitet.
Och det är ju ditt signum, från dag ett har du ALLTID varit glad och uppmuntrande och så där härligt ärligt glad och sprudlande rasande trevlig.

Nu när folk får blommor hit och dit skall du inte tro att du kommer undan.

Till dig har jag plockat en stor bukett full med ängsblommor.

Inga köpeblommor här, det blev så mycket blommor så jag fyllde en hel hink, full med sommarens alla härligheter.
Till dessa fick du 10 vaser så du kan fördela blommorna runt om i hela huset så du hela tiden blir påmind om vilken fantastisk tjej du är.

Vad gott du gör och vad glada folk blir av din närvaro. Jag kan iofs bara prata för mig själv, men du gör mig glad och lycklig över livet och det är stark possetiv egenskap du har.
Fortsätt med det du gör för du gör det så bra vännen!

Stora BAMSEKRAMAR till dig!
/A

Mammy Blue

i fredags kväll. De brukar vara väl indränkta i öl, men så icke denna gång! Första hälften av kvällen tyckte jag lite synd om mej själv för att jag inte "får lov" att dricka, men sedan kom insikten stark: jag FÅR VISST dricka, men jag VILL INTE.

Det är en jädrans skillnad. Det är jag själv som har satt stopp för drickandet, bara mej själv jag sviker om jag ändrar mitt beslut, jag vet ju mycket väl hur det slutar/ fortsätter om jag börjar dricka igen.

Stigsdotter

Det är så himla skönt! Det är inte synd om mig, jag kan dricka om jag vill men gissa vad? Jag vill inte! Visst är det en jädrans skillnad, skillnaden som gör allt tror jag! Grattis :-)

P.S. någon här ovan rekommenderade bloggen Torrdockan. Jag har själv läst den och kan bara hålla med, mycket igenkänning och hon skriver mycket bra, den finns visst som bok också.