Hej!

Eftersom det är mej själv jag ska ha ordning på, oavsett om jag är medberoende till min sambo, så flyttar jag mej själv och min "dagbok" hit.

Idag är det min andra "helg" att vara nykter, jag har ju som sagt inga problem med mina arbetsdagar, kanske mest för att jag riskerar mitt arbete om jag dricker/ är bakfull på jobbet. Hela semestern gick ju åt till att dricka, och jag är ganska glad över att schemat för julen innebär att jag bara är ledig på juldagen plus någon mer mellandag. Nyårsafton och nyårsdagen jobbar jag. Dessvärre kommer väl jul/ nyår och min födelsedag i januari ungefär vid tremånadersstrecket, där många verkar få första "grinighetssymptomen".

Men jag får hoppas att jag orkar fortsätta läsa här, en outsinlig källa till värme och kunskap!

Mammy Blue

PMS är inget bevis på dålig karaktär, det ät ett bevis på att vår kropp är en vidunderlig mackapär. Första gångerna vi proppar i kroppen giftet alkohol så accepterar kroppen det, jäst frukt äter ju gärna älgar också och blir lite på lyset. En naturlig ingrediens. Men när vi börjar hälla i kroppen mer och mer alkohol är det mer är den ursprungligen var byggd för. Då får kroppen själv börja bygga om sej för att ta hand om det som vi uppenbarligen tycker ska vara där. Kroppen blir expert på att ta hand om alkohol, så även hjärnan, som utvecklar speciella receptorer för alkohol, de finns kvar långt efter att vi slutat dricka, det är därför man kan vara nykter alkis i tio, femton år och åka dit igen. Kroppen glömmer aldrig. En märklig apparat. Den borde man ta hand om bättre...

Mammy Blue

jag kommer inte ge mej. Jag har bestämt mej. Min kropp är mitt tempel som jag vanskött alldeles för länge. Om jag vill uppleva min femtioårsdag är det stopp. Tack Fia.

Putte72

Lycka till!

För två månader sen var jag ett vrak. Nu mår jag som en prins. Be om all hjälp du kan få!

För mig var antabus skönt. Inga alternativ. Bara.sluta.dricka.

Inga val. Torrlagd.

Livet enklare.

Träna när du är stressad. Eller slappa. Bara slappna av.

För du kan inte längre dricka.

Det är en skön känsla. Att inte kunna. Testa.

Mammy Blue

Du som redan går på antabus: hur länge får man det utskrivet för? Blir du trött? Har ett jobb där jag inte får bli påverkad av mediciner, triangelmärkningen var ett tydligt varningstecken förut men det finns ju inte kvar. Hur underligt det än kan verka så har jag hittills skött jobbet även om vi måste blåsa innan vi börjar. Det är all ledig tid som gått åt till att vara full och att återhämta sej efter senaste fyllan...

FylleFia

jag tog antabus varannan dag på beroendemottagning. Fick det bara utskrivet över semestern. Men jag antar att det ser olika ut i olika vårddistrikt och kommuner. Slutade faktiskt med antabusen eftersom jag inte hann med dessa varannan dags träffar. På den tiden hade jag fortfarande ett jobb. Men hade ju säkert fått ett recept om jag bett om det. Valde att smita med svansen mellan bena. Trött blev jag inte men ganska underlig i magen. Ville hela tiden ha koll på var närmaste rena toalett fanns. Men låt inte det avskräcka MB. Att kolla toaletter är inte värre än att ha koll på att alkoholförrådet räcker.

Kram Fia

Putte72

Jag fick det på recept. Lovade att sambon skulle se till att jag skulle ta det. Och jag vill ju själv. Inga problem där. Först ville dom att jag skulle komma in och ta det på plats två ggr i veckan men där backade jag. Har inte tid. Så jag sköter det själv.

Haft det i två månader och ska ta ett snack med läkaren snart. Jag tror du bestämmer själv. Jag är själv i valet och kvalet, ska jag hoppa av redan nu eller ska jag behålla "kryckan" ett tag till?

En del av mej säger att bara ta det ett år för att garantera ett helt år utan sprit, balansera hjärnan och slippa tankarna. En annan säger att jag måste någongång stå utan "kryckan" - varför inte redan nu?

Ang symptom så har jag mått hur bra som helst. Inga problem där. Däremot pirrade det i magen när jag svalde första dosen - herregud inget drickande alltså! Morgonen därefter kändes det finfint. Och har fortsatt så. Testa! Du har inget att förlora. Skulle du ångra dej så behöver du bara sluta ta pillerna i en vecka - MEN - jag tror du kommer fortsätta! Jävlar vad skönt det är att inte ens ha VALET att kunna dricka. En semester.

Lycka till/P

FylleFia

ingen aning vill.sluta. Jag testade en mellanöl och det kändes som mitt ansikte skulle brinna upp och jag blev illröd. Otäckt!

Fia

Putte72

Vet inte. En del tycks drabbas hårt, därför har jag bytt lättöl mot alkoholfri. Det finns ett par som är betydligt bättre än lättöl. Antagligen för att det finns en marknad för god alkoholfri öl. Många alkisar härute:)

FylleFia

jag valde också att testa på restaurang så att alla kunde se kräftan. Så jag vet ärligt talat inte om hjärtklappning och panikångest var en reaktion på öl och antabus. Eller bara på min fåfänga. Klart är ändå att man testar inte en andra gång!

Fia

Mammy Blue

Nu har jag äntligen fått kontakt med beroendeenheten i kommunen, ska på inskrivningssamtal den 30 jan. Efter det är det ett par månaders kö, så jag får nog vässa armbågarna och argumenten för att få igenom min önskan om att prova antabus. För som du skriver, Putte, så tror jag att det skulle kännas som rena semestern, även om man VILL dricka, så KAN man inte. Viljeförstärkare på burk.

Appropå burk, så har jag hällt ut de sista ölen nu....

Kram, kram!

Anli

Jag har testat antabus och efter 2-3 dgr druckit ett glas vin eller två. Sjukt! Hällde dock inte i mig, vågade inte (lite vett hade jag tydligen) utan drack långsamt. Blev knallröd! Flammig i ansikte, bröst, rygg och fick hjärtklappning. Men stoppade det mig...? Jo, just då drack jag inget mer men gjort detta säkert 2-3 ggr vid senare tillfällen. SÅ starkt var mitt sug så jag utsatte mig för det frivilligt!
Aldrig, aldrig mer!

Mammy Blue

Det känns bra nu, ni som redan testat antabus och att det funkar. Blir ännu en påminnelse till min älskade sambo om att det är allvar. Tror att tjugofemöringen är på väg att trilla ned i hans skalle, hörde honom i morse när han skulle gå till jobbet, han pratade med mej, men var nog inte så noga med att jag hörde. Men han bad om ursäkt för att han har varit ett så dåligt stöd "jag har ju inte varit nykter en enda dag sedan före jul själv" sa han.

Finns kanske hopp om min gubbe med?? ;-)

Kramar till alla!

Mammy Blue

Så hjärtklappning hör till antabusen. Bra, tack då vet jag det. Jag är oerhört rädd om min pump, finns tung ärftlighet av hjärtproblem i släkten, detta är faktiskt den största anledningen för mej att sluta...
Kram!

FylleFia

skönt att du har fått din tid MB. Nu står du på dig när du är där. I värsta fall får du överdriva. För vi är många alkoholister här ute och tid och resurser råcker tyvärr inte åt alla. Man ska vara stark för att orka vara svag. Men vad bra med gubben din. Att han verkar börja ta in. Inte lätt för en man som själv vill dricka. Synd att du inte hörde allt han sade. Fast de säger ju så mycket männen. Orka ta in allt!

Kram Fia

FylleFia

hur går det MB? Min syster i alkoträsket. Själv har jag klarat mig fint fast det har ju med antabusen att göra. Arg är jag fortfarande. Igår hade jag barndomsvänninan hemma på te. Varför dricker vi te frågade hon för här hemma hos mig finns ju alltid vin. Bara att krypa till korset och säga som det var. Hon försöker trösta och talar om att hon äter ett antal turkisk peppar klubbor varje dag. Men hallå? Turkiska peppar klubbor är väl inte farliga? När jag erkänner ett vinmissbruk? Men sen försöker jag förstå och ser att missbruk kan komma i olika former. Hon berättar om när hon gick in i väggen och sökte psykologhjälp. Den starka kvinnan? Jag blir alldeles förtvivlad. Vad händer med min generation?

Fia

Mammy Blue

det kan nan undra, vad det är som händer i vår generation. Jag misstänker att mängden media som fullständigt öses ut över oss ger oss en skev bild av verkligheten. Det finns massor av "förebilder" därute som vill få oss att tro att vi är misslyckade om vi inte passar in i schablonbilden av "den perfekta människan". Det ställer oerhörda krav på en. Det minsta lilla man sticker ut utanför schablonen kan få självbilden att vackla för en del.

Men vad vet jag? Jag är bara oerhört stolt och glad över att jag har två frifräsare till ungar som tänker själva, ifrågasätter reklam, går i sina egna fotspår ingen annans. Så något rätt har vi nog gjort, jag och sambon.

Nykter och stöddig igen, nu har jag vad jag vet inga problemhelger förrän i mars, ev. skidresa och en födelsedag då. April födelsedag och påsk.

Men det tar vi då. Hoppas jag har fått antabus innan dess...

Tittar in till dej strax.

Kramar!

vill.sluta

Knepigt med gubben din, men jag är näst intill säker på att även han kommer dra ned på mängden alkohol tack vare att du gör det.
Tycker du är stark och fokuserad.

Klapp i ryggen my Mama och spark i baken!
Du styr kryssaren med bra fart mellan grynnor och skär.
Kramar/A

FylleFia

tänker på din arbetsgivare. Som redan har gjort sig av med 2 drinkare. Att du inte kommer att få stöd där. Bäst att bara hålla tyst tror jag. Inte låta dem veta. Du vill inte hamna i min sits. Väldigt kränkande och hemskt törstgivande. Men nu är ju reträtten spärrad för ännu 2 dygn. Någonstans innerst inne så inser jag ju att allt är mitt fel. Mitt drickande har eskalerat och att skylla det på någon annan vore fel. Samtidigt ser jag ju omvärlden. I varje tv-serie dricks det men i varje reklamfilm ser man bara vackra lyckade människor. Det blir svårt att pussla ihop. Var glad att dina frifräsare tänker själv. Jag har en systerdotter som gör exakt det motsatta. Modell, Stureplan och bara allmänt rädd. Då blir jag arg igen samtidigt som jag ser det yngre jag. Var också oerhört korkad. Vet inte riktigt vart jag vill komma syster min. Bara skriver. Tror att du kommer att klara skidresa och födelsedag bra. Kanske med antabus eller utan. Om beslutet har blivit tillräckligt förankrat. Så här ibörjan får vi nog räkna med vissa snedsteg.

Kram Fia

Mammy Blue

Andreas, ja grynnorna har varit många, många repor i skrovet har det blivit, men om man envisas med att inte använda sjökort så blir det så. Har nog hittat de flesta grynnorna nu känns det som, och de jag en gång haft bottenkänning på håller jag mej långt ifrån. Hoppas på att kunna tjata mej till sjökort den 30 januari...

Fia, jag tror att man ibland gör bäst i att skilja på sak och person eller hur man nu ska se det. Det är inte du som är dum i huvudet som har svårt för att låta bli sponken, det är sponken som är så bedräglig. Jag har blivit skrämd av tanken på narkotika för att många säger att man blir fast i beroende väldigt fort. Skiträdd för det. Om samma sak sagts om alkohol, hade ingen gått på det heller. Men hela vårt vuxna jävla liv går ju ut på att allt man ska fira ska firas med alkohol. Ingen blir fast. Utom dom man ser på parkbänkarna utanför bolaget. Har jag trott i nästan hela mitt liv... Så det är inte du som är dum i huvudet, du har bara blivit grundlurad av alkoholens försåtliga verkan.

Bli förbannad på vinet i stället för på dej själv.

Kramar till er båda!!!