Hej!

Eftersom det är mej själv jag ska ha ordning på, oavsett om jag är medberoende till min sambo, så flyttar jag mej själv och min "dagbok" hit.

Idag är det min andra "helg" att vara nykter, jag har ju som sagt inga problem med mina arbetsdagar, kanske mest för att jag riskerar mitt arbete om jag dricker/ är bakfull på jobbet. Hela semestern gick ju åt till att dricka, och jag är ganska glad över att schemat för julen innebär att jag bara är ledig på juldagen plus någon mer mellandag. Nyårsafton och nyårsdagen jobbar jag. Dessvärre kommer väl jul/ nyår och min födelsedag i januari ungefär vid tremånadersstrecket, där många verkar få första "grinighetssymptomen".

Men jag får hoppas att jag orkar fortsätta läsa här, en outsinlig källa till värme och kunskap!

Mammy Blue

Sambon är på väg in i dimman, men jag slipper åtminstone se på. Bara hoppas att jag hinner somna innan han kommer och lägger sej, han låter som ett sågverk med svårartade driftstörningar redan efter två öl. Inget konstigt alls att han är trött och grinig hela helgerna. En vacker dag kanske han inser orsaken till tröttheten, deppigheten och oförmögenheten att ta sej för något. Jag har nämligen upptäckt det själv...

Håller på att tugga mej igenom Berras tråd, finns mycket matnyttigt i den.

Tack Berra. När jag orkat tröska mej igenom hela tråden fram till nutid så ska du få veta det. Men det tar några dagar till, är bara i maj 2010... ;-)

Välj rätt väg där den delar sej vänner, den ena vägen bär åt helsike med huvudvärk, lätt illamående, ågren och en bortkastad dag, den andra vägen leder till harmoni och lugn och ro, ork och tålamod...

Kram vänner!

kalla

Stark du är som klarar att han dricker, skickar många styrke kramar till dig //Kalla

Ska man säga tack för att du orkar tröska igenom mina senaste 5 år?
Jag vet inte, det känns inte aktuellt just nu, men är en stor del av min nyktra historia som jag inte kan frånsäga mig.
Kombo med utmattningsdepressionen gjorde den nog mycket värre än den borde vara...

Men man ser ju vad jag flydde ifrån med hjälp av alkoholen, alla dessa problem...
Problemen finns ju kvar, idag finns de brevid mig, inte inuti mig, och jag har lärt mig att umgås med med mina grannproblem.
De styr inte mitt liv idag, jag styr i mer av händelserna mitt egna liv, genom att sig på mig själv utifrån.
Ta ett steg åt sidan, men låta kroppen stå kvar, skåda vad som händer, reflektera på mina egna reflektioner.

Jag kan styra det hela mycket mera genom att gå händelserna i förväg, anta att jag säger si eller så, vad kommer den personen
Att svara mig, även om jag inte gillar mitt utspel, så kommer jag att ha kontroll över samspelet.
Jag fyllde år under veckan, och genom att stå över mina känslor fick även de jag "hatar" krama mig med ett neutralt och till viss del
Uppskattande minspel ifrån min sida, falskspel, jo...
Men utspelet gagnade situationen, skulle jag visa mina känslor skulle de inte få ge mig "låtsas-jag-bryr-mig-om-dig" kramen, mer för att
De andra skulle få se det, inte för att de ville ge mig det...
Jag var med i livets teater, men låter det inte påverka mig, på något sätt kom jag ändå närmare de som jag inte skulle vilja vara nära.

Vad som än händer, kommer jag alltid stå mig närmast hela tiden, tänka på vad som är bra för mig, och fortsätta den stigen,
Även om det går en motorväg vid sidan om mig, inte ta den lättaste vägen hela tiden...

/Berra

Mammy Blue

du behöver inte säga tack för att jag läser din tråd, det är tvärtom jag som ska säga tack. Du är inte ensam om utmattningsdepression. Har både släktingar och bekanta som är eller har varit där, och dessvärre verkar jag själv vara på god väg.

Har haft svårt för att hitta anledningen till att jag börjat dricka så mycket de senaste åren, men jag tror jag fick en aha- upplevelse av din tråd.

Kram!

Mammy Blue

Har varit på "inför årsmötet- samling i lilla föreningen jag är styrelsemedlem i.

Förhandlingarna öppnades med att en röd BIB öppnades. Ramlösa fanns till mej. Efter detta middag på italiensk restaurang där jag testade Csrlsbergs nollöl. Det var ju jättegott! Faktiskt bättre än lättölen...

Hade så roligt att jag missade sista bussen hem. Blev ännu gladare när jag kom hem och glatt konstaterade att sambon kommer ha rysligt ont i huuvudet i morgon, men det kommer inte jag, hihi!

Tack alkoholhjälpen, forumet och alla forumvänner, kramar till alla!

vill.sluta

Men det är DU och din beslutsamhet som gör grovjobbet..

Det är DIG du har att tacka mest.

Vi här inne gör då gott vi kan, men det är du i slutändan som inte för glaset till munnen.

Tack för att du finns och är en sådan härlig insperationskälla. För mig och säkert många fler.
Kramar i natten.
/A

Maria42

Jag blir att det går bra för dig, idag vaknar du nykter och det är en härlig känsla.
Tycker också att nollbiran är godare än lättöl men är inte jätteförtjust i öl. Fast är man ute så tar jag en sådan istället för Ramlösa, lite variation från hemma.

Trevlig söndag!
Kram

Mammy Blue

eftersom jag är ledig hela helgen. Har inte hunnit läss och skriva så mycket som jag skulle vilja, men det blir tid för det i helgen.

Kramar till den som vill ha

Mammy Blue

just idag mår jag bra
jag förs framåt av Alkoholhjälpens forum.

Tack Kenta för den schlagerdängan, vaknar ofta med ovanstående rader på repeat i huvudet.

Idag har jag varit på kommunens alkoholhjälp, träffade en socionom, en bra kontakt. Hade tur och fick en tid redan i morgon till läkare för antabus, socionomdamen höll nämligen med mej om att det är fullständigt rätt för mej. Sedan återstår att se om jag får förtroendet att ha hand om medicineringen för egen maskun vilket jag helst vill.

För övrigt mår jag utmärkt utan a, är fast besluten i detta.

Kramar!

vill.sluta

Per automatik kommer gubben din följa med.
Det kommer stärka er bägge två, forumet är fantastiskt du är fantastisk.
Vilken resa du har påbörjat!
One in a lifetime.ä....
Kramar/A

Morla

Vi kommer att fixa detta, det känns så mer och mer. Jag trivs oxå utan A, nästa gupp på vägen kommer att vara tjejträffen som jag ska på i slutet av februari. Min karl har beslutat att inte dricka i Februari heller, känns skönt! Då blir jag inte frestad heller:)

Mammy Blue

Det är för guppens skull jag känner att jag behöver antabus, en vecka i fjällen, påsk, födelsedagskalas, annars känns det ganska okej.

Yes, jag tror vi fixar detta!

Kram!

Mammy Blue

har jag fått förtroendet att distribuera till mej själv, så det började jag med lördag kväll. Ledig söndag och måndag, så för att utforska eventuella biverkningar beslöt jag mej för att göra så. Hittills inga konstigheter. Lite knepigt idag när jag var i kyrkan, nattvard. Sas inget om alkoholfritt, så jag hoppade det. Inte religiös så det stör, men jag älskar att sjunga så jag är med i kören. Allt känns bara bra, pigg som en mört på lediga dagar, i alla fall jämfört med hur det var förut.

Hej hopp i galopp! Ta hand om er vänner, för det gör jag! ;-)
Kramar!

Mammy Blue

badrumsvågen för en stund sedan, vilket jag inte gjort sedan i oktober tror jag. En gest av vänlighet från dess sida? Minus åtta kilo utan någon ansträngning alls. Fuskar lite inom LCHF, men har tillåtit mej ganska stora mängder läsk och godis, vilket jag inte gjorde förut.

Undrar hur mycket jag skulle vägt om jag varit både alkis och godismonster???

Morla

Vad kul!! Det går mycket lättare att gå ned i vikt utan A. Jag har gått ned 6kg på 1,5 månad. Fast jag har verkligen gått in för det nu. Känner mig frisk och stark! Vad härligt med 8 (!) kg borta från kroppen:-) ännu en sporre i det vita livet. Stor kram!

Mammy Blue

Vill bara slänga in en kort uppdatering.
Jag har landat. På fötterna. Nykter sedan 15 januari. Knaprar antabus. Mår prima. Har fullt upp med att upptäcka mitt nya, fina nyktra liv. Det passar mej som handsken, nu ÄR jag verkligen kärringen mot strömmen - jag tror inte det finns någon mer i bekantskapskretsen som är nykterist. Trivs med det, jag är nog knäpp, men jag är en lycklig knäppskalle i alla fall.

Sambon dricker mindre han också, dottern är överlycklig. Usch så präktigt det låter, men det bjuder jag på.

Så här långt hade jag inte kommit utan att läsa mej halvt fördärvad på det här forumet, min läkare gick utan vidare med på att jag får självmedicinera med antabus för att jag fått sådan självinsikt av att läsa här. Så ett innerligt tack till alla hjältar som delat med sej av sina strapatser i fajten mot alkoholen.
Kramar!!!