ok. Uppmuntrad av många gör jag ett försök. Jag heter Fia på riktigt. Men jag har förvandlats till FylleFia. Mår inte bra uatn vinet och mår inte bra när vinet tagit över mitt liv. Jag är 49 år och lever men min man som också dricker. Ibland gör jag tafatta färsök att sluta. Men då min man inte är inne på att försöka sluta eller trappa ner så blir det så svårt. Var och en svarar för sina egna val. Det har jag tagit till mig här. Men det är svårt att vara duktig när vindunkar bor i hemmet. För två månader misste jag mitt jobb av den anledningen att jag inte kan låta bli. Givetvis försökte jag mörka men alla mina sjukskrivningar blev en sjukskrivning för mycket. Ingen fara säger min man då han har jobb. Jävla fara tänker jag som skönk ännu djupare i boxen efter uppsägningen. Vi har inget liv utan allt kretsar kring när vi får dricka. Nu har jag varit vit sedan nyår men mannen dricker på. Ändå lyckas han sköta sitt arbete. Jag vet varken ut eller in längre. Känner bara att jag måste tillbaka till livet igen, efter tjugo aktiva alkoholistår. Fruktar att det kommer att bli jättesvårt. Skriver mera sen, men nu har jag kastat mig ut! Det får räcka för tillfället.

Fia

FylleFia

Tack själv Gammel tanten. Och jo jag hade en bra dag idag. Bekräftad på jobbet. Löjligt men jag blir glad för att jag behövs och kan göra skillnad. Hemfärd i ett regntungt Stockholm, på en illaluktande tunnelbana. Tvättar vanligt folk aldrig? Är det bara parfym och rakvatten som gäller? Men ändå nöjd över att vara en pendlare. Jag känner att jag har klarat det, tagit mig tillbaka och blivit en "svenne". Jag passerar galant systembolaget vid min t-banestation. Tittar in i fönstret och tänker att det är skönt att slippa stå där i kön. Av många olika anledningar kände jag mig ofta skyldig och ful i den kön. Konsum. På bandet ligger två burkar whiskas, en liten bit lax och några clementiner. Ser patetiskt ut. Lyser ensamstående kattant. Men jag skäms inte. Jag mår faktiskt bra. Av att vara normal. Allt det som jag en gång snarast föraktade ter sig lite tufft numera. En ensamstående kattant! Nu ska jag få en varm dusch och sedan läsa tidning, eller läsa här. Jag tror att en del av mig förstår hur glad jag kan bli av det lilla. Medans andra som är nyare på resan bara kan se tristess och vardag. Men för mig är vardag lyx just nu. Kanske ser jag det helt annorlunda om någon månad?

Läste att du skulle byta namn Gammel tanten. Låt mig veta vad det blir så jag hittar dig igen.

Nu blir det kroppsvård. Känns inte som jag hinner på mornarna då det bara blir en snabb dusch. Men nu hinner jag när inte vinet ska fram direkt vid hemkomst. Idag, bara idag, tar jag beslutet att inte dricka. (Adde?).

Fia

Gammel tanten

Jag ska inte byta namn, gammel tanten passar utmärkt för en pensionär som mig.
Däremot passade inte trådnamnet jag skapade:
"Måste förändra mitt drickande"
Ju mer jag läst här så har jag insett:
Jag är alkoholist och ska bli en nykter sådan!
Därför tänkte jag skapa en ny tråd om min resa dit, dit till ett nyktert liv!
Dricker ikväll upp den sista flaskan rött jag hade hemma. Därefter tänker jag inte köpa något mer!
Vill också uppleva din vardagslyx.

Ha en riktigt fin kväll!
Det är Du värd!

FylleFia

Någon kallade forum en klubb för inbördes beundran. Jag kan i viss mån hålla med, men jag ser det inte nödvändigtvis som negativt. Varför skulle vi inte få klappa varandra på axeln? Varför inte få någon veta att hen gör ett bra jobb? Många av oss försöker i olika mån mörka denna sjukdom IRL. Därför känner jag att det är jätteviktigt att när vi kritiserar och ifrågasätter varandra här så måste det vara konstruktiv kritik. Inte bara att någon är dum eller sorglig för att åsikter går isär. Inte dra på sig offerkoftan och börja rabbla gamla bedrifter och olyckstillstånd direkt man blir ifrågasatt. Jag försöker fokusera på frågorna jag får. Att börja svamla om annat ser jag som respektlös mot den individ som bryr sig tillräckligt mycket för att fråga. Så känner jag inför forum. Vissa stunder stärker det mig att hänga här. Ibland skrattar jag bara medans en del historier griper så tag i mitt hjärta att jag mest vill gråta. Det sista gäller framför allt anhörigdelen. Men nästan varje dag lär jag mig något nytt och det får mig att växa. Så jag ska förbli här. Inte bry mig om det jag inte kan förändra. Inte vara rädd för trollen. Vare sig de skriver om swatchklockor eller mitt misslyckade äktenskap. Jag vill stanna i klubben för inbördes beundran. Och jag tycker att många här är jätteduktiga. Det var väl ungefär vad jag kom fram till under min långpromenad.

Fia

Gammel tanten

Tycker det var bra skrivet, Fia!
Jag vill också stanna i den här s.k. klubben för inbördes beundran.
Ser det inte alls som något negativt, tvärtom.
Det är skönt att kunna skriva om problemen. De man mörkar för sina vänner.

Kram

vill.sluta

Det var jag som nämnde, eller benämnde att om man duckade för viss sorts kretik så blir det lite av en klubb för inbördes beundran. Och om det är possetivt för dig så är det jättebra. Men jag menade det i ett negativt syfte. Skit samma, dey är mig du syftar på när du påtalar att"någon"hänvisar till gamla oförätter och sjukdomstillstånd.
Och jag har inget svar på det, vill dig inget illa. Vi har ett tufft förflutet men trots allt har du gjort en anmärkningsvärd djävla resa och du har vuxit nåt kolosalt!
Trots att jag viftar med den berömda sleven så står du upp och försvarade mig mot malign. Och det tackar jag för dig för!
Men vi skall akta oss för att krocka i forumets korridor.
Lägg ner, dra inte igång något nu.
Flytta inte fokus från det viktiga, jag bey dig snällt!
Jag tänker inte börja gräva i sandlådan. Jag är så sjukt taggad att NU äntligen fixa att spola s kiten.

Så jag vill inte flytta mitt fokus.

Vi säger så, ibland bara Fia, imellanåt trissta Fia, men nu på sista tiden unfucking beliveble Fia.

Hon klarar allt!

Med det menar jag att du tagit plats och blivit en frontfigurer här och det är bra för du gör nytta/A

FylleFia

Ännu en bra dag! En tuff dag men jag är ändå nöjd. Vid 23-tiden igår kväll så ringer en arbetskamrat och frågar om jag kan börja 06:00 idag istället för henne? Men shit, jag slutar ju 18:00. Men jag har blivit lite så där "svennelycklig". Stolt över att KUNNA säga ja, så jag säger ja. Eftersom jag kan. Uppgång vid 03:00. Jättetrött men jag vet att det kommer att fungera eftersom jag inte är bakfull. Det ger mig en löjlig stolthet att ta tunnelbanan 05:33 och vara en morgonpendlare. Sen att jag stupar direkt när jag kommer hem kan jag ta. Stupar ett par timmar i ren sömnbrist, inte alkolrelaterat. Livet förändras och jag hoppas att jag har mod och styrka att följa med. Min "Rapport från skurhinken".

Fia

FylleFia

I mitt fall är de de lediga dagarna som nu för tiden känns farliga. Idag är en sådan. Har bytt med arbetskamrat som vill vara ledig i helgen. Inga problem för mig. De där helgerna känns ju bara som en ursäkt för ett fylleslag. Genom sig själv känner man ju andra och jag inbillar mig att min arbetskamrats "fredagsmys" med sin familj kommer att landa i vin/öl/drink framför tv. Men idag är det min lediga dag och jag litar ju inte riktigt på mig själv just nu efter förra helgens bottennapp. Så ny antabus i magen och nu blir det ett besök hos min fina husläkare för lite psykoterapilight.

Fia

FylleFia

Sorry vill.sluta. Igår kväll när jag skrev så såg jag inte att klockan hade passerat midnatt. Det jag benämde som idag igårkväll var torsdagen. Men spelar verkligen mitt schema någon roll för dig? I så fall vill jag bara göra tillfredställa och rapporterar härmed att i torsdags jobbade jag 06:00-18:00. I morgon lördag och på söndag börjar 07:00 och fortsätter tills det behövs. Bra att det går bra för dig. Inte för att ger mig en "knäpp på näsan" utan för dina söners skull.

Fia

FylleFia

Sitter i väntrummet hos min doktor och funderar. Han -doktorn - har ett par patienter som han träffar utan besökstid före mottagningen. Bland annat en äldre ledsen farbror. Jag undrar så om han lider av samma sak som jag. Det läskiga är att jag börjar se alkoholister överallt. Gubben kan ju lida av vad som helst annat. Men jag funderar mycket över sådant. Som min chef - hon som bjöd på "dagens" -, var och varannan dag säger hon att hon ska få sig ett glas vin när hon kommer hem. Att hon ser fram emot det. Jag undrar om hennes "ett" glas ser ut som mina? Jag funderar på hur många i väntrummet har min diagnos, fast det kallas stress/ont i magen/in i väggen etc.

Fia

Surfina

Tack för dina ord i min tråd.
Känner igen mig i ditt tänk. Gick på affären igår och funderade på hur många runt omkring mig som går med samma hemlighet som jag gör. Det är nog fler än vi tror.

I kväll ska mina vänner på afterwork. "-Åh du måste hänga på, det var så länge sen och 'den' och 'den' kommer som inte varit här på så länge. Det kommer bli skitkul."
Visste inte vad jag skulle säga, fick bli en lögn att jag har mina barn hemma så jag kan inte. Tanken slog mig att jag skulle ju kunna hänga på och se till att köra hem. Vem försöker jag lura? Är LITE för tidigt för det tror jag. Litar inte på mig själv just nu precis som du själv skrev.

Känner att det kan bli en tuff dag idag. Fredag och jag slutar tidigt och har inget inplanerat efter jobbet. Ska göra allt jag kan och som sagt så hjälper det mig att läsa och skriva här...det kan bli många långa inlägg här idag med andra ord ;-)
Ska försöka unna mig något annat än alkohol, kanske köpa mig själv en blomsterbukett eller nya kuddar till soffan eller något annat som kan glädja lite.

Hoppas du får en fin dag och så gör vi allt vi kan för att vakna i morgon med samma känsla som idag.

Kram

Hoppas du får en fin dag och tanken är att "i dag ska jag inte dricka".

FylleFia

Självklart ska du unna dig nya soffkuddar Surfina. Jag unnar mig också. Fast kanske annat. Har en mental lista på saker jag inte längre behöver göra. En lista jag funderade på under min höstpromenad. Tror det var MB som skrev om listor. Och min lista är min. Inte vad jag kan göra men saker jag slipper att göra i ett nyktert liv. Ser ungefär ut så här. Jag behöver aldrig mer;

* Ha fredagsmys med min make framför tv:n. Ett fredagsmys där han tittar på idiotprogram som "Idol" och faktiskt vet vilken stjärna som är vem. Och han är faktiskt väldigt smart, men till denna nivå har han sjunkit. Jag brukade bara dricka snabbare då. Orkade inte riktigt med dessa ungdomar och deras livsdrömmar.

* Prata med min fyllekompis C i telefon i timmar. Även där är igenkänning stor. Någon annan skrev om det. C och jag hade absolut inget mer gemensamt än att vi båda tyckte om att föra monologer om just oss själva och prata skit om andra. Vi lät varandra dricka ifred även om just det tillkortakommandet aldrig avhandlades.

* Huka med ryggen när jag går ut.

* Spendera tankar och energi ( den lilla jag hade) på att rätta till allt innan jag vågade mig ut. Balsamera mitt tunna hår i väldoftande lukter. Smörja in mig med brun-utan-sol. Borsta tänder och tunga i en halvtimme för att få bort rödvinsfläckar.

* Få paniksvettningar när jag kliver in på arbetet.

* Försöka att undvika att andas på folk.

* Se rödvinsfläckar på köksgolv och skåp och dessutom behöva skura bort skiten mitt i värsta ångesten.

* Inte kunna sova ut.

* Inte kunna läsa.

* Äta enorma mängder B-vitamin för att undvika alkisben.

* Planera inköp och alltid se till att det finns tillräckligt hemma. Tillräckligt ökade hela tiden och det blev tungt. Både mentalt och rent fysiskt.

* Kasta mat som blivit gammal.

Listan kan och kommer att göras längre, men allt detta slipper jag i dagsläget. Slipper!!! Det är faktiskt lite maffigt.

Fia

Mammy Blue

mycket av det som står på din lista kan jag ha på min "nu slipper jag..."- lista... Underbart!!

I morgon bitti slipper jag kliva ur sängen och vara bakfull och direkt jag kravlat ur bingen börja fundera och planera påfyllning samt räkna ihop hur mycket det blev under fredagskvällen. Underbart!

Ha en bra kväll!
Kram!/MB med katt i knät

FylleFia

Mera vardagslyx! En extra timme. Tog ett medvetet beslut att kliva upp sommartid inatt. Så nu fick jag en extra timme innan jobbet. Lyxen består av att kunna sega länge med mitt morgonkaffe och läsa här. Visst är jag lite trött. Men min sömn inatt var livs-och-styrkegivande. Nykter. Men jag chansar inte. I eftermiddag börjar min helg ( med ledig måndag och tisdag )och trots att jag inte har alkohol hemma så får jag en antabus till frukost. För morgondagen ska INTE gå åt till svett och ångest. Så enkelt kan beslutet också vara ibland, inte alla dagar men ibland. Önskar alla er sjusovare en bra söndag.

Fia

så självklart" brukar en närstående till mig säga. Ville bara tala om att jag också älskar långa morgnar med gott kaffe. Ofta såna stunder jag läser och skriver här... inte ovanligt att jag är uppe nån timme på natten heller. Stillheten ger utrymme för tankar. Idag ska jag jobba med en presentation - lite hemmajobb.

Vilket fantastiskt jobb du gör Fia - du har all min respekt! Var stolt! / mt

Gammel tanten

Som kämpar på och har kommit en lång bit på vägen.
Instämmer med mulletant:
Du gör ett fantastiskt jobb och är värd all respekt!

Ha en fortsatt trevlig "helg" nu när du är ledig!

Kram
Tanten