Så mycket som jag vill få ur mig. Dricker dagligen, och det har bara eskalerat det senaste året. Tidigare var det kanske en flaska vin om dagen, nu blir det ofta två. Sällan en helt nykter dag. Har mina barn på halvtid och de har nu reagerat på att mamma somnar i soffan varje kväll och vill inte längre komma till mig. Socialtjänsten skall nu göra en utredning. Det här är så vidrigt. Mina barn är det absolut viktigaste jag har och ändå så har jag valt alkoholen framför dem under så lång tid nu. Känner sånt förakt inför mig själv. Har gjort så jävla idiotiska saker i livet och kan nog säga att samtliga händelser har skett på fyllan. Nu ska jag ändra på det här beteendet för det finns ingen annan utväg...samtidigt så sitter jag och planerar hur jag ska hinna förbi bolaget på lunchen. Hål i huvudet helt enkelt.
Jag jobbar heltid och sköter mitt jobb, jag äger mitt hus, min bil och tar hand om mitt utseende, allt utåt är så bra som det kan vara men på insidan är det en katastrof.
Jag tänker inte förlora mina barn så nu jäklar måste jag lösa det här. Tänkte att det kan vara ett bra sätt att dela tankar med andra i liknande situation så därför skriver jag här.
Man tycker att svaret är så otroligt självklart om man tänker vad man väljer...alkoholen eller barnen? Önskar att det vore så enkelt.

FylleFia

Godmorgon Surfina! Jag har skrivit om det förut men tycker att det är värt att repetera trots att det "bara" är min egen tanke. Sömnlöshet är INTE farligt. Jätteobehagligt javisst. Men man/jag/du klarar det. Att vara trött en dag eller två så länge det är nykter sömnlöshet. Vad du slipper idag är ångest över ditt beteende/driickande igår kväll. Du är kanske lite trött. Punkt.

Men jag förstår ditt obehag då jag haft massor av nätter lika din inatt. Svettningar och sömnlöshet. Gissar att det är individuellt. Jag brukar bara få en sån natt. Det är natten ett dygn efter att jag har slutat dricka. Din kom senare. Men inte farligt. Så fortsatt kämpa på med din vän Gammel tanten. Du har massor att vinna på det. Och du gjorde rätt inatt. Istället för att ligga kvar och vrida dig i all meningslöshet klev du upp. Loggade in här och tog sedan en dusch.

Fia

Surfina

Tack Fia, du har helt rätt.
Har en känsla av att det här forumet kommer att kunna bli min "räddning" många gånger framöver.
Trots två nätter med väldigt lite sömn så måste jag säga att jag ändå känner mig piggare än de nätter då jag sovit mina åtta timmar med alkoholen i kroppen.
Nu...en ny dag, fredag, löning och solen skiner...man kanske skulle unna sig en blomsterbukett till sig själv :-)
Kramar

Shiraz

Jag tycker du är superduktig! Dessa nätter är vedervärdiga men övergående, tänk när kroppen lärt sig somna och sova gott av sig självt och du vaknar utvilad :) Hoppar upp ur sängen för att möta dagen tillsammans med dina barn, pigg och fräsch!

Och JA, unna dig alla blommor i världen, ditt favoritgodis också, det är du verkligen värd :)

Kram !

Walle

Hej Alla!

Surfinas beskrivning är en bekräftelse på hur listig falsk och stark Alkoholen är. Själv uppmärksammade jag mina egna problem för ca 4,5 år sedan. Jag drack i princip varje helg fredag-söndag ibland måndag och tisdag, och hade gjort så i flera år. Har dock aldrig varit elak mot min sambo eller någon annan under mina fyllor, jag hade även upprättat en vattentät fasad mot min arbetsgivare. det kom i ett läge där min nuvarande sambo talade att hon va gravid när jag låg i soffan och vred mig i min fylleångest. då sa jag att jag skulle inte dricka något under hennes graviditet. Jag lyckades i 8 månader, men när vi var på BB så firade jag sonens ankomst med vin och lämnade dom senare på BB för att fortsätta mitt firande hemma. Problemet jag hade var att jag efter en tids nykterhet fick för mig att jag var frisk, en alkoholist är och förblir en alkoholist och det viktigaste och svårast är att faktiskt acceptera det. efter ca 1 år fick jag ett rejält återfall och festade med kompisar på en lokal festival i 12 dagar. Det började med fester på kvällarna och mot slutet av perioden drack jag dygnet runt. För att sedan vakna upp i ett helvete av ångest. folk i min omgivning skulle bli extremt förvånade om jag skulle berätta för alla att jag är alkoholist har ett jobb jag sköter bra, sitter i ledningsgruppen för företaget. är ofta ute på resor och representationer och har alltid skött det korrekt utan att "göra bort mig". Jag har inte varit på någon behandling då jag hoppas att jag stoppade i tid. däremot gick jag efter 12 dagarsfyllan til AA, den kärlek och gemenskap jag möte där är HELT obeskrivlig. Där har jag fått verktygen för att hålla mig nykter en dag i taget, och "riktiga" vänner som är nyktra. mycket jag vill säga men stannar där för nu:-)

vill.sluta

Skönt att höra att det går bra för dig.
Sant att det spelar ingen roll hur länge ens uppehåll är.
Man kommer blixtsnabbt att kliva in i ekorrhjulet där men lämnade.
Även så att missbruket kommer att escalera.
Väl tänkta ord!
/A

Surfina

Tack Shiraz, jag ser fram emot dessa nätter när sömnen är god och dagarna lättare.

Det är sant Walle, bara att inse att resten av livet får bli utan alkoholen. Drack första gången när jag var 14-15 år och har gillat känslan och effekten det gav ända från början. Sen har jag levt 25 år med alkoholen, som till och från förstört mycket i mitt liv. Skulle ju vara fantastiskt om jag kunde ge mig själv chansen att leva 25 år till fast i en ny och nykter värld. Jag precis som du har skött allting utåt och jag har ett bra jobb som jag sköter men antagligen skulle sköta ännu bättre utan alkoholen.
Har insett att jag aldrig kommer att kunna ta ETT glas utan att det blir katastrofala följder och det känns på sätt och vis ganska skönt men samtidigt så vet jag att det där alkoholdjävulen är så stark så stark. Jag ska göra allt jag kan för att vara ÄNNU starkare.

Gammel tanten

Du är kanonduktig!

Kan bara instämma med Fia, du gjorde helt rätt som klev upp och loggade in här efter en dusch.
Själv hade jag svårt att somna. Det blev nattamat igen. Någon timme senare somnade jag. För att sova riktigt gott och sen ligga kvar i sängen.

Nu när du har sovit så pass lite under ett par nätter. Unna dig att ta det lite lugnt. Kanske lägga dig på sängen med en bok. Det är du värd!

Jag har inte haft problem med svettningar nu. Tack och Lov! Dessa svettningar var fruktansvärda när jag slutade röka. Det kunde t.o.m. droppa om mig under dagtid. På kvällarna satt jag på en handuk i soffan.
De blev mindre för varje dag och försvann snart helt.

Visst ska du unna dig något idag! Något roligt som inte går att kombinera med alkohol. Läste om en som bokade ett sent fredags besök hos frissan för att känna sig säkrare.

För varje dag vi lägger till handlingarna så blir det lättare.
En dag i taget....
Nu är vi på dag 3.

Vi kämpar vidare tillsammans eftersom vi har allt att vinna på vår nykterhet!

Kram och jag önskar Dig allt gott!

J

Walle

Jag vill också beskriva vad en dag i taget innebär för mig!
En känsla jag har brottats med under min nykterhet är: skall jag aldrig mer får dricka alkohol? det måste ju gå att lära sig dricka normalt? fan man är ju socialt handikappad.... Sen började jag fundera på vad ett normalt drickande faktiskt handlar om, man tar ett par glas vin på en afterwork. Ett eller ett par glas vin till middagen på fredagkvällen. sen ställde jag frågan till mig själv, är detta någonting du ärligt vill? Svaret jag får av mig själv är tydligt, nä jag dricker för att bli full, finns inget lustfullt i att bara dricka två glas vin, jag i min sjukdom vill ha en dunk vin. Att dricka ett par glas vin skulle förstöra hela föreställningen för mig, jag skulle sitta där och fundera om jag ändå inte skulle dra i mig mer vin, och det som skulle uppta mitt fokus med vita knogar skulle vara att inte ta det tredje glaset. Men i mina funderingar har jag funderat på hur många gånger man egentligen är socialt handikappad av att inte dricka alkohol. svaret är förvånansvärt sällan om inte säga nästan aldrig.

En dag i taget har för mig bla inneburit att jag inte tillåter mig själv att sörja tillställningar i framtiden som är förknippat med alkohol. när dagen kommer fattar jag ett nytt beslut och då blir förhoppningsvis beslutet jag jag inte tar det där första glaset. om jag skulle älta idag att jag inte "får" dricka på Jul och Nyår så skulle problemet bli riktigt besvärande då jag har en tendens att överdriva mina problem. Jag kommer att reflektera över detta när jag vaknar nykter på Julafton och jag tror och hoppas att jag fattar beslutet att vara nykter den dagen också!

/Walle

Surfina

Ja nu tar vi tredje dagen gammeltanten. Det här fixar vi och om du tycker jag är duktig så måste du tycka desamma om dig själv. Jag tycker i alla fall att VI är duktiga och gör vad vi kan.

Jag håller med dig i vart enda ord Walle.
Någon gång i framtiden när jag förhoppningsvis känner mig lite säkrare på mig själv kanske jag följer med tjejerna på en aw, dricker en cola och tar bilen hem...men det är inte aktuellt just nu att utmana sig själv på det sättet.

Hoppas ni alla får en fin dag!
Kramar

Gammel tanten

Både du och jag och alla andra som kämpar på här inne!

Walle, du beskrev det så bra, vad en dag i taget innebär.....Hur jag ska tänka!

Önskar också alla en bra dag!
Kramar

Walle

Surfina, jag tror att du kommer att upptäcka hur skönt det faktiskt är att leva nykter och att livet helt plötsligt får helt nya nyanser. Att behålla sin nykterhet är inte alltid enkelt, själv tar jag hjälp av mina vänner i AA, att kunna gå på möten där är ett vattenhål i mitt liv. Men alternativet till nykterheten för mig är ett eskalerande av smärta och ångest, alkoholism är en progressiv sjukdom som bara blir värre och värre..

/Walle

Surfina

Jo jag har äntligen kommit till insikt med det nu.
Nu återstår 'bara' den tuffa resan till förändring, men nu har jag i alla fall börjat.
Skönt att få ventilare sina tankar här, det hjälper mig.
Tack snälla du för dina ord.

konstnären

Håller med dig att man snart är tillbaka fyllan. Har klarat
det max 2 ggr men tredje gången har man blixtsnabbt trillat
ner i svarta hålet. Efter en tiotal återfall på två år var
det värsta värsta i början på september. Har nu snart varit
ren i 7 veckor och mår bra av det. Visst kommer tankarna om
att jag kan inte dricka mera om jag vill leva och det vill jag.
Just nu här idag har jag satt mina så kallade vänner på undantag.
Har insett att det enda vi har gemensamt är alkoholen.
Kanske dumt men jag klarar inte detta tjafs och omvältande av
saker hundra ggr. Jag var ju naturligtvis likadan.
Här har jag hittat vänner och får bekräftelse. Det svåra
blir att hitta några få vänner som är nyktra.
Ha en skön dag
Vi kämpar ihop många här
Konstnären

vill.sluta

Vad det innebär att dricka, vilka konsekvenser det får.
Berra är rn ytterst kompetent skribent här och du kvalar in i samma klass.
Jag är dig ytterst tacksam för denna delning!
Tack, och ja.

-Idag vill jag inte dricka, idag skall jag inte dricka. Och inte i helgen heller!

/A

Gammel tanten

Jag har varit lite inaktiv här eftersom min internetuppkoppling slutade fungera igår e.m., vilket nu är ordnat!

Jag blev så glad över dina ord i min tråd, att du mådde bra, t.o.m. kände dig lycklig!
Det är du värd.

Hoppas allt gick bra med biobesöket o.s.v. att du har kunnat sova ordentligt inatt och känner dig lika stark som jag gör idag.

Nu kör vi vidare, nu är det dag 4 som gäller! En dag i taget.....För varje avklarad dag kommer vi närmare målet, FÖRÄNDRINGEN!
Tillsammans är vi starkare.
Tillsammans blir vår tuffa resan lättare.

Nu ska jag strax logga ut, måste diska och lite annat.
Men tänker titta in igen för att stärka mig innan jag går på mitt restaurangbesök. Vi ska träffas redan kl. 16 00.

Många StyrkeKramar

Surfina

Fjärde dagen kom inte. Får börja om på ett igen.
Dagen började så himla bra. En skön natts sömn. Upp och hoppa och iväg till soptippen med massa skit som legat i garaget och skräpat så länge. Efter det hem och städa hela undervåningen, mina barn skulle ju komma och vi skulle äta tacos och ha det mysigt i kväll så jag var så himla glad.
Efter att ha städat klart for jag iväg på dottern match precis som planerat. Barnen skulle följa med på kalas efter matchen och sen skulle vi åka hem till mig och äta middag.
Ringer båda barnen men plötsligt vill ingen av dem vill följa med varken på kalas eller komma hem till mig. Ska tillägga att vi alla tre tidigare var helt överens om att vi tillsammans hade bestämt hur lördagen skulle se ut och jag svävade som på moln för att äntligen få en lugn och skön kväll med de underbaraste bästa jag har.
Behöver jag säga hur otroligt ledsen och besviken och ont i hjärtat jag fick. Tillbaka till att tycka synd om mig själv. Det är en sådan enorm sorg och plåga att inte få vara med sina barn.
Klockan var då 13.42...tar mig 10 min med bil till bolaget. Sitter i bilen utanför bolaget och tänker "snälla någon hjälp mig...NU".
Gick in och köpte en 1,5 l. vitt vin, brukar ju köpa en 3-liters men tänkte att 1,5 tar lätt slut i kväll så köper jag inte mer så kan jag inte ta något i morgon i alla fall.
Känns just nu som att jag sviker så många men jag tänker i alla fall inte hymla här. Det är ju trots allt här jag funnit kraft.
Känns som att jag vill säga förlåt men vet samtidigt inte riktigt till vem.

finaste du kan göra nu är att förlåta dig själv och starta nästa dag med ett beslut att inte dricka oavsett vad som än händer.
Kram !

FylleFia

Hej vännen! Lyssna på Adde. Han har så rätt när han skriver om att du ska förlåta, dvs. dig själv. Så där har du även svaret på vem du ska säga förlåt till. Även där dig själv. Du fick ett fruktansvärt besked i "sista minuten". Vet ju hur du hade sett fram emot att mysa med dina barn. Och lite klok var du ju faktiskt även mitt i all förtvivlan. Du köpte bara en halv ranson. Så imorgon måndag kommer det att kännas rent fysiskt bättre även om du kanske fortfarande är jätteledsen. Du reagerade precis som folk med vår sjukdom gör. Jag har också gjort det, men oftast utan så "bra" skäl som ditt.

Så var snäll mot dig själv och förlåt Surfina!

Kram Fia

Gammel tanten

Jag kan bara instämma med Fia och Adde! Förlåt dig själv! Vem skulle ha klarat av detta ledsamma besked i sista minuten. Inte jag i alla fall!
Jag som trillade dit igår, bara för att andras rödvinsglas såg frestande ut.

Mitt "normala" drickande på restaurangen igår triggade igång en liten alkoholdjävul. Lyckades passera ett par butiker på hemvägen, men till slut gick jag in och köpte med mig 1 liter vin.
Den L försvann snabbt!

Vi kan bara hoppa på tåget igen och fortsätta vår resa. Åter igen på samma dag.....En dag i taget....

Jag får besök om 1 timme, måste fixa iordning mig och lägenheten. Så jag har inte tid att sitta vid datorn nu. Loggar in i e.m.

Varma styrkekramar till dig Surfina!

Gammel tanten

Tur att du mitt i all förtvivlan köpte halva ransonen mot vad du brukar. Instämmer med Fia, det tyder på klokhet! Nu slipper du ha en öppnad
BiB hemma.
Jag kan i alla fall inte ha något hemma.

Trots allt så har vår tuffa resa precis börjat?
Vi håller oss nyktra idag och då har vi varit nyktra 4 dagar av 5.
Vi som sällan haft en hel nykter dag.

Nu säger vi förlåt till oss själva för gårdagen och tar nya tag. Vi har allt att vinna på ett nyktert liv!

Det SKA gå! Det MÅSTE gå!

En dag i taget.......o.s.v.

Många Kramar