Så mycket som jag vill få ur mig. Dricker dagligen, och det har bara eskalerat det senaste året. Tidigare var det kanske en flaska vin om dagen, nu blir det ofta två. Sällan en helt nykter dag. Har mina barn på halvtid och de har nu reagerat på att mamma somnar i soffan varje kväll och vill inte längre komma till mig. Socialtjänsten skall nu göra en utredning. Det här är så vidrigt. Mina barn är det absolut viktigaste jag har och ändå så har jag valt alkoholen framför dem under så lång tid nu. Känner sånt förakt inför mig själv. Har gjort så jävla idiotiska saker i livet och kan nog säga att samtliga händelser har skett på fyllan. Nu ska jag ändra på det här beteendet för det finns ingen annan utväg...samtidigt så sitter jag och planerar hur jag ska hinna förbi bolaget på lunchen. Hål i huvudet helt enkelt.
Jag jobbar heltid och sköter mitt jobb, jag äger mitt hus, min bil och tar hand om mitt utseende, allt utåt är så bra som det kan vara men på insidan är det en katastrof.
Jag tänker inte förlora mina barn så nu jäklar måste jag lösa det här. Tänkte att det kan vara ett bra sätt att dela tankar med andra i liknande situation så därför skriver jag här.
Man tycker att svaret är så otroligt självklart om man tänker vad man väljer...alkoholen eller barnen? Önskar att det vore så enkelt.

Mammy Blue

lärde sej cykla som barn föll man innan man lärt sej att man inte kunde släppa styret, titta på annat, glömma att styra etc. Samma är det att lära sej sluta. Man trillar, lär sej av erfarenheterna, gör inte om samma sak, och borstar av sej och fortsätter. Det viktigaste är nog att bena ut VARFÖR det gick åt pipsvängen tror jag.

Kramar till alla kämpar!!!
/MB

Gammel tanten

För en uppmuntrande ord!

Det var en bra liknelse, det där med cyklandet.

Ha en fin söndagskväll
Kram

Surfina

Läser alla era stöttande ord och tips. Det känns ganska bra idag trots allt. Hade jag haft något hemma idag så är jag rätt så säker på att jag inte hade kunnat låta bli så där funkar vi lika Gammal tanten.
Det är bara att ta nya tag. Orkar inte skriva så mycket just nu men tack alla goa snälla för era omtänksamma ord och tankar.
Kramar till er från mig

Gammel tanten

Skönt att du trots allt kände dig ganska bra igår.
Hoppas du sovit gott inatt. Och...
Att du mår ännu bättre idag!

Nu kör vi vidare. Och.....
Ökar på antalet nyktra dagar!

Önskar dig en riktigt Fin dag!
Kram
Tanten

Gammel tanten

Hoppas du har sovit lika gott som mig!

Idag är det tisdag.
Om vi kan lägga den till handlingarna som ännu en vit dag. Då har vi varit nyktra 6 dagar av 7.
Hmmm...Ser inte så illa ut......

Ha en fin dag!
Styrkekram från tanten

Surfina

Tack jag har sovit gott men hade svårt att komma till ro igår kväll. Somnade nog inte förrän framåt 1-tiden men sen sov jag som ett barn och vaknade pigg innan klockan ringde i morse.

Det är så vi får tänka, 6 dagar av 7. Känns bättre än att börja om från 0 igen.

Idag ska jag träffa min dotter. Vågar knappt tänka på att det kan bli ändrade planer men tanken är att jag ska hämta henne redan om en timme så jag har goda förhoppningar om att det kommer att bli som planerat.
Det ska bli helt underbart härligt fantastiskt och jag kommer att njuta varje minut.

Ha en toppen fin dag du också!

Gammel tanten

Håller tummarna och önskar verkligen att allt blev som planerat! Att du fick träffa dottern och njöt av varje minut!
Det är du värd så tappert som du kämpar på.

Hoppas innerligt att du haft en bra dag!

Kram

Gammel tanten

Hoppas du känner dig OK och att tystnaden har en enkel förklaring, typ, datorproblem, varken haft tid eller lust att skriva.
Upprepar från min tidigare kommentar:
Önskar innerligt att tisdagskvällen förflöt som planerat, att den blev precis så fantastiskt härlig som du tänkte dig!

Efter 2 dagars tystnad börjar jag bli orolig.
Orolig över att kvällen inte blev av och att du kanske råkade ut för samma fruktansvärda smäll som i lördags.
Smällen som hade knäckt vem som helst av oss!

Snälla, du kan väl höra av dig.

Styrkekramar till dig!
Tanten

Surfina

Vad gullig du är tanten.
Tisdagen var toppen och min lilla skruttfia blev kvar hos mig tills igår så därav min frånvaro här. Vi har shoppat och ätit gott, bakat chokladbollar och bara haft det allmänt bra i ett par dagar.
Hoppas nu att det ska vända och att det blir fler och fler dagar med barnen, tålamod ska man tydligen ha har jag fått höra. Vill ju att allt ska vara "som vanligt" med barnen varannan vecka men det får väl ta den tid det tar helt enkelt.
Det ger i alla fall extra kraft att få tillbringa tid med de bästa man har.
Hur går det för dig? Har du klarat av de senaste dagarna eller är det upp och ned?

Kramar

Gammel tanten

Det var med andra ord den bästa förklaringen som tänkas kan! Vad härligt att tösen ville stanna så länge hos dig.
Det bådar gott inför framtiden, att det snart ska bli som vanligt igen med varannan vecka.
Jag är så glad både för din och dina barns skull!
Sträck på dig! Du gör ett fantastiskt jobb.

För mig har det också gått ganska bra de senaste dagarna.
Känner mig dock lite orolig inför en lunchträff kl. halv ett i e.m.

De ringde precis nu från postkontoret och sa att jag hade fått ett paket från Sverige.
Mina 8 böcker från Bokus. Äntligen.
Ska ägna kvällen åt dom.

Kramar

Surfina

Du klarar lunchen. Du har tid på dig att tänka "rätt" tankar.
Tänk på hur du mådde i helgen när det sprack för oss båda. Det är inte lätt men det ska gå, jag hejar på dig här ifrån och hoppas/önskar att du lyckas stå emot.
Härligt med nya böcker att fördjupa sig i. Jag själv är dålig på att läsa böcker men de få ggr. jag gör det så är det verkligen avkoppling. Ha en skön "bok-kväll" och lycka till med lunchen. Du klarar detta.

Kram

Gammel tanten

Tack Surfina,
Jo, du hade rätt, jag klarade lunchen. Den blev väldigt trevlig.
Därefter gick jag hem och öppnade bokpaketet. Började bläddra i Allen Carrs bok "Äntligen full kontroll".
Kände inte för att fördjupa mig i den just då. Utan valde en underhållningsroman av Sara Kadefors, "Borta bäst"
Handlade om en kvinna som efter ett stort misstag tvingades lämna allt och leva i sin bil utan pengar.

Önskar Dig en riktigt fin helg. Det är Du värd!

Kram
Tanten

Surfina

Tack snälla du!
Härligt att höra att allt gick bra med lunchen. Vi tar en dag i taget.
Känner att det kan bli en tuff kväll. Ska försöka få sällskap av sonen men det är nog inte så troligt att han vill. Känns som en utmaning att sitta ensam i kväll. Ska försöka att tänka rätt tankar. Det ska gå.

Kram på dig och ha en skön dag och fin helg du också.

Mammy Blue

är bra, och har man tid kan man försöka klura ut VARFÖR man vill tänka "fel" tankar. Kroppen är inte riktigt som en dator med ettor och nollor, på/ av, Ja/nej, men det finns ett visst logiskt mönster ändå.

Blir det jobbigt så skriv här, förhoppningsvis är någon inne, det är ju trots allt ett ganska hyfsat röj här nu!

Kram!
/MB

Gammel tanten

Hoppas du har haft en riktigt fin helg.
Att fredagskvällen och lördagen förflöt utan problem och att du vaknade i morse och kände dig nöjd och stolt över dig själv.
Kram
Tanten

FylleFia

Hej surfina! Jag har inte så mycket att komma med utan skriver mest för att jag inte vill att du ska behöva mötas av Maligns elaka påhopp som ända input. M är annorlunda. Hänger här i cykler och spottar ut sitt gift. (även jag fick ta emot en loska ). Men M speglat på intet sätt de värderingar resten av oss har. Att ge sig på dina barns mående är så simpelt. Jag tror att du gör ditt bästa för att de ska må bra.

Snälla surfina, fortsätt att skriva här. Som MB påpekade är det ju bra "röj" här. Du kanske tvekar lite inför det? Att lämna ut sig själv med risk för att få sina tillkortakommanden tillbaka slängda i ansiktet är inte trevligt. Och vi i sjukdomen är sköra. Nu talar jag bara om mig själv. Man vill ha hejarop för varje nykter stund. Inte bli ifrågaställd. Men jag känner att bli ifrågaställd på ett snällt sätt faktiskt har hjälpt mig mer än alla hejaropen. Att kommunicera. Där behövs även dina tankar. Dina erfarenheter kan alltid lära ut något. Om vi alla ska begå exakt varenda misstag själva så räcker tiden faktiskt inte till.

Så hör av dig. Jag saknar dig. Jag är nästan ( jag läser, men kanske inte förstår) på att Tanten saknar dig.

Kram Fia

Surfina

Tack Fia.
Jag har inte läst vad M har skrivit? Kanske lika bra låter det som. Men jag skulle nog inte ta åt mig av skit som slängs på det sättet. Det säger mer om personen som uttalar sig än om mig själv. Jag vet att jag gör vad jag kan i den situation som jag sitter i. Älskar och saknar mina barn så grymt mycket men kan lik förbannat inte låta bli vinet. Men hade barnen varit hos mig så inbillar jag mig att det skulle vara annorlunda. Nu tröstar jag mig med vinet för att slippa tänka så mycket på att jag saknar dem, vill bara sova och det hjälper vinet till med. Både måndag och tisdag har jag dövat mig med vinet. Har inget kraft eller ork att ens försöka låta bli just nu känns det som.

Hoppas att det ska komma till en vändning snart och det är möten inbokade idag och i morgon som förhoppningsvis ger någon form av plan för framtiden. Orkar snart inte längre känns det som men vad är alternativet liksom?
Låter som att jag tycker så synd om mig själv och det gör jag antagligen också även om det låter illa att säga. Jag tycker synd om alla som hamnat i den här beroendesituationen. Alkoholen är hemsk.

Önskar att vi alla kunde få slippa detta utan den svåra kampen fram till ett tillfrisknande. Att det ska vara så jävla svårt!!!

Jo jag ska fortsätta skriva och läsa här, även om det inte blir dagligen.

Kram på er alla goa omtänksamma människor, är glad att ni finns och delar era historier här.

Gammel tanten

Det är klart att jag har saknat dig här på Forumet. Ville bara inte gå ut för hårt med detta, pressa dig i fall du varken kunde, ville eller hade möjlighet att skriva här.
Förra gången var det ju den mest underbara anledningen man kan tänka sig. Du hade inte haft möjlighet att uppdatera, då du hade din älskade dotter hos dig under några dagar.

Blir förskräckt när jag läser Fias input. Har Malign varit här och skrivit något elakt och på ett simpelt sätt gett sig på dina barns mående?
(I så fall missade jag detta, men jag har läst en del mycket taskiga sparkar från henne i andra trådar.)

Jag är alldeles övertygad om din kärlek till barnen och att du gör ditt absolut bästa för att de ska må bra!

Blev väldigt glad för ditt input i min tråd.

Snälla Surfina, fortsätt att skriva här. Vi kämpar vidare mot alkoholmonstret och vi ska vinna!

Fia skrev något bra i min tråd. En mening som antagligen myntats av Anli:
Myrsteg fungerar också, så länge de tas i rätt riktning.

Önskar Dig en riktigt fin dag!
Saknar dig här på Forumet och vill ge dig en massa varma Styrkekramar!
Tanten

FylleFia

Hej igen surfina! Jag är lättad över att admi/Magnus hann radera innan du läste. Men vad som slår mig är att du borde läsa Anlis tråd. Hon är också en mamma och hon är väldigt klok. Jag tror att det skulle kunna ge dig något. Men beslutet är alltid dtt. Hoppas möten idag och imorgon ger dig kraft och inte bara stjäl energi. Myndigheter kan vara trixiga. Jag personligen har en 80 procents tjänst vilket innebär att jag måste fightas med A-kassa och Arbetsförmedling. Inte riktigt samma sak som att riskera att förlora sina barn. Det förstår jag utan jag ville mer peka på tröstlöstheten som intar när myndigheter/sociala lägger sig i. Som om du inte hade fullt upp ändå?

Fia