Ja, jag vill jag kan jag måste alltid vara nykter. Tror jag
äntligen insett detta efter ca 10 återfall på två år.
När jag väl har satt igång håller jag på i månader och
bränner ut mig totalt, då är det bara alkoholen som styr.
Vit igår sex veckor. Det har varit stapplit denna gången.
Men en sak vet jag nu att för mig har det blivit värre och värre
för varje gång. Mannen hittade mig i köket den 10 september, ett
datum jag aldrig glömmer. Säckade ihop och fick kramper i hela
kroppen. Själv minns jag inget. Så det blev färd till akuten.
Blev inlagd på medecinavd. där det konstaterades att jag hade
natriumbrist i kroppen, för lite salter. Fick ligga med salt-
lösningsdropp i fyra dygn, det är tydligen farligt. Jag la
korten på bordet till läkaren och berättade att jag druckigt
konstant i månader och även nätterna för det var då värsta,
värsta ångesten kom. Han berättade att det var mitt missbruk,
och jag hade ätit som en fågel, och sov bara 2 timmarspass innan
det var dags att fylla på. Jag blir förskräckt när jag läser detta
nu.
För mig finns inte första glaset för då är det kört
Det är inte så dumt att leva nykter, man ser känner smakar allt
det är bara att hålla sig på banan.
Tack alla för ni finns. Det är en stor hjälp för mig.
Konstnären

m-m

Jag blir helt matt när jag läser om din situation. Svårt att kommentera, på något vettigt vis, mer än att jag hoppas för din och din mans skull att han tar sig ur detta.
Det jag tänker när jag läser om dina tankar om bostadssituationen är att - varför är det så självklart att det är du som ska flytta från er lägenhet, om det kommer dithän? Den andra tanken jag har är, att finns det någon annan i hans omgivning - släktingar, barn, syskon osv som du kan kontakta? Inte för att lämpa över ansvar, ansvaret för hans liv måste ju vara hans eget!

Jag hoppas verkligen att du finner en lösning,
stor kram m

konstnären

trots att jag befinner mig på solsidan. Ganska mycket turister nu, men invasionen blir nog som vanligt
i mitten på juli. Nykterheten rullar på inga problem med det, inte just nu i alla fall.
Det är mycket reklam och rosevin i dessa dagar men det påverkar inte min vilja. Beslutet är taget, och
jag tar fortfarande en dag i taget. Det är skönt när man kan leva i nuet, men går inte alla dagar.
I morse blev det full mundering, regnkläder, gummistövlar, och min hund som älskar vatten lite hopp i
vattenpölarna. Det är väldigt skört här hemma, och mannen har klarat denna natt utan. Har för mig att det
ska gå 72 timmar innan faran för delirium tremens är över. Man kan säga att det är Shejking stevens.
Försöker och gör så ofta jag kan att inte glömma mig själv. Jävla duktig du är nu konstnären, snart tio månader.
Egentligen känns det inte länge alls. Men inte att jag vill ha tillbaka mitt gamla vin, det räcker så bra att
titta sig omkring. Inga besök i stugan ännu, min magkänsla för den känns inte bra. Men jag kan ju inte bara placera
den i ett fack långt in i hjärnkontoret. Kanske över en dag. Som sagt vet inte något nu, men jag har lite ro idag.
Tack alla för ni finns och alla stöttar varandra.
Kram Konstnären

Mammy Blue

har inte varit inloggad sedan i januari tror jag.

En väldig kamp du har, med dej själv och med mannen. Jag kan bara ge dej en virtuell kram och en påse styrka att orka vara egoist och tänka på dej själv, och bara dej.

Ta hand om dej!
Kram!
/MB

konstnären

Vad roligt att se ditt namn här inne, och att det går så bra, fantastiskt. Tack för kramen jag behövde den.
Jag är för det mesta barnsligt lycklig för min egen nykterhet. Och ingen skalura mig att dricka igen. Jag
bestämmer själv. Får se hur den här dagen blir. Just nu är jag bara i detta ögonblicket, här och nu.
Gott nog det.
Tack snälla du för din hälsning
Kram Konstnären

Hej Konstnären! Hoppas att det går bra där hemma för dig. Hoppas att du orkar hålla fokus på dig själv och att mannen håller sig nykter. Själv klarade jag att min man drack igår kväll. Hällde upp rosé framför mig. Det var tufft först, men inte sedan. Sedan var det bara skönt att vara nykter!!! Det gäller alltså att Kiruna stå emot det där goa i början. Sedan är det liksom lugnt.

Största kramen till dig!

Äntligenfri

Kära vän, så skönt att höra att maken äntligen slutat dricka! Jag hoppas verkligen att det är för gott den här gången!
Jag blir glad av att läsa att du går på möten och att du blir hjälpt av det! Jag tycker att du är helt otroligt duktig på att hantera situationen! Jag tror inte att jag någonsin lyckades upprätthålla sån livskvalitet som du gör, du är så bra på att ta tillvara på det som är bra runt omkring dig!
Förnuftigt att du inte lägger dig i makens process nu. Jag tror faktiskt att man till och med hjälper mer genom att ta ett steg tillbaka och låta dom sköta det själva. Dessutom lägger man på det viset hela ansvaret på dom själva vilket innebär att dom inte har några ursäkter, ingen att skylla på eller ljuga för annat än sig själva. Det är en ensam tillvaro som jag inte tror att någon vill befinna sig i...
Stora kramar till dig min starka vän!

konstnären

Äntligen har jag lyckats trassla mig in här igen. Jag är inget tekniksnille men fick hjälp. Har saknat er och jag börjar tro att
jag är riktigt beroende av det här. Synd att säga men bra är det inte. Mannen har snurrat runt i vårdsystemet, men i morgon
ska han till en alkoholläkare så får han se. Han är nykter ännu men om det är tillfälligt vet bara han. Han mår skit och jag
försöker och försöker att ställa mig utanför. Vet inte hur det blir känner mig tom som sagt var. Men jag har inte fallit ännu
och det är ju helt underbart. Men det är mycket som gått sönder under denna vandring, från att jobba med mig själv för att
hålla mig ifrån. Sedan se mannen som nästan gått under denna gång. Det har blivit för mycket och just nu bor jag vid en sten
vid havet och tänker mig bort. Men allt måste fungera och det gör det men trögt.
Många kramar
Konstnären

Kära Konstnären! Tack för hälsning i min tråd också. Förstår att du känner dig sliten och trött... Det har varit, och är, en tung tid för dig. Först ditt eget, ganska brutala brytande, och din egen resa mot nykterheten. Och nu. Mannen som verkar ha försökt göra slut på sig och som är en oigenkännlig trasa.

Men du är stark och du kommer att klara även detta! Jag vet det.

Jag har inte varit med om någon som druckit som din man, men jag kan tänka mig att man nog inte riktigt är samma person som kommer ut på andra sidan. Det är väl inte du heller? Inte jag heller för den delen. ;-) Men som du skrivit, du känner dig ödmjukare, snällare och goare - en bättre människa helt enkelt. Det kanske kan bli så för din man också? Om han får lite tid på sig.

Nu sitter jag inte och försvarar honom, utan försöker bara se möjligheter för dig! Men det kan ju också vara ett steg för dig att orka lämna honom när han är nykter. Försök att tänka på dig själv och vad som är bäst för dig vännen.

Stor kram

PS. Jag åker nästa vecka!

konstnären

Var tog sommar och sol vägen. Men, men kommer nog snart. Visst påverkar vädret oss. Tycker synd om alla semesterlediga.
Behöver bara cykla in till staden för att se massinvasionen av föräldrar med en rynka i pannan och skrikande, jag vill, jag vill.
Många har det nog bra tillsammans på semestern, men många skiljsmässor oxså. Konstigt att det ska vara o.k. att dricka varje
dag då. Undrar hur många bag in box det säljs på bolaget i sommar. Tur att jag har viljan och styrkan nu att inte ta det första glaset
som är inkörsporten till h-vetet för mig. Idag vet jag ingenting om denna dagen mer än att mannen ska kollas från topp till tå av en
alkoholläkare. Det är väl bra för honom. Vad jag känner, vet inte. Ska själv gå på möte i kväll, stärka mig själv och lilla själen.
Tycker att jävla anamma har kommit tillbaka till mig igen, har varit lite si och så med det.
Har tänkt på det att den där lilla envisa rösten man har till och från, nu kan du ta lite. Han har blivit en skuggfigur. Han är förstås beredd
att med glädje och stor omsorg komma tillbaka till mig. Men icke han är min största fiende.
Nu ska jag packa in håret i oljor, har ett besvärligt hår flyger och far. Glöm aldrig humorn konstnären och frid och tacksamhet för att
du inte dricker.
Kram och fin dag
Konstnären

Bra med lite j-vlar anamma igen! :-) Har saknat det i dina inlägg senaste veckan... Vilket är helt förståeligt! Men nu flyttar vi fokus från mannen till dig igen. Hoppas du kom iväg på alnon möte och känner dig stärkt inför helgen. Största grattis till dina 10 månader!!! Det är fantastiskt bra jobbat!!! Själv firar jag fem veckor idag!

Kram vännen

konstnären

Vad bra muränan fem veckor, fantastiskt av dig, och tack för ditt inlägg. Vill minnas att jag mådde förträffligt vid fem veckor. Sen har det
ju svajat hit och dit. Ja, nu ligger fokus på mig, och i går kunde jag känna sådan där härlig glädje när allt känns bra. Det är ju inte så varje
dag, men när den kommer får man passa på att njuta. Mannen fortfarande nykter ska få svar på sina prover i nästa vecka. Just nu känns
han som en främling, men kanske att det går att lappa ihop. Jag har i alla fall lovat mig själv att inte stanna en gång till.
Mötet var bra i går och man känner gemenskap med dom andra, glad när jag cyklade hem, och plus var ju att mannen var nykter.
Luktade gott hemma, citrondoft, han hade såpat golven och dammat. Nu du ska det fjäskas, men det har gått för kort tid ännu innan jag
riktigt landar igen. Vet inte om det är bitterhet jag känner.
Jag har bestämt att detta ska bli en underbar dag
Inget första glas idag muränan
Kram, Konstnären

lilla Anna

Så glad jag blir för din skull Konstnären! Det är ju så bra att mannen slutat med alkoholen. Hoppas att det håller i sig och att han repar sig och blir frisk. Jag tycker att du varit fantastisk som lyckats att bli av med ditt eget beroende trots att han fortsatt. Ha en riktigt bra dag nu när sommaren äntligen har kommit.

Kram från lilla Anna

Äntligenfri

Oj oj vad jag önskar dig lugn och ro!
Jag hoppas så att mannen nu tagit sin sista droppe men det är också som du beskriver det, att sluta dricka är bara första steget. Sen är det resten kvar...
Jag känner igen känslan av tomhet. Tomheten vet jag själv inte ännu vad den står för till fullo men i mitt fall är det oändligt mycket trötthet!
Att leva med en aktiv alkoholist suger musten ur en så när dom väl slutar dricka är man helt slutkörd.
Jag fortsätter att glädjas åt din otroliga förmåga att ta tillvara på dig själv och ge dig själv själv livskvalitet, det är du verkligen bäst på! Vilken otrolig överlevare du är!
Här hemma är det fortsatt lugnt och maken är alltmer sig lik, men kanske inte jag... Finns många triggers märker jag och vi/jag behöver verkligen jobba med kommunikationen. Jag är så van att vara i försvars ställning att jag har lätt för att misstolka honom.
För övrigt har det varit en fantastisk sommar dag idag och jag har gjort mest ingenting, solat och latat mig. Mycket härligt, ingen orosklump i magen och inget första glas!
Kram

Konstnären, jag tror det kan behövas lite fjäskande från mannens sida nu... ;-) Skämt å sido. Ta inga stora beslut i endera riktningen än. Allt är nytt och skört. Men BRA att du känner att det här är hans chans, inte en omgång till! Du är stark och det kommer gå bra för dig.

Jag åker bort i två veckor nu och hoppas att du kommer ha det bra där hemma så länge!

Största kramen och tack för ditt stöd!

konstnären

Ha en underbar semester muränan. Jag tror det kommer att gå hur bra som helst för dig. Koppla av och bara vara.
Hoppas vi hörs när du kommer hem. Ska inte ta några beslut just nu, bara flyta på vågorna.
Kram Konstnären

konstnären

Solig morgon här på solkusten. Varmt inatt fick ha fläkten på hela natten. Men skönt att vara ute och bara ha lite kläder på sig. Satt en stund på en
uteservering i går kväll, drinken blev en blandning av citron, apelsin och jordgubbar, mycket god. Hur kändes det då, faktiskt bara bra. Inget sug i det
ögonblicket. Iacktog folket runt omkring, och det är inte lite som folk sveper i sig en het sommarkväll. Vill inte låta moralisk, men jag är så stolt och glad
för att jag inte själv sitter där och tömmer vinglas på vinglas. Sedan fortsatt hem för sängfösare som gärna fick bli 2. Kristallklar vaknade jag till en ny dag.
Tacksam, tacksam är jag, men passar mig väldig noga för att bli övermodig. Nu vet jag ju vad jag har, och jag vet även vad jag får och jag trillar.
Insikten tog tid att komma fram till, jag bara förskönade drickandet under alla mina återfall. Men nu ljuger jag inte för mig själv längre, finns inget underbart
att vara där jag varit. Mannen är fortfarande nykter och aptiten har kommit tillbaka. Denna vecka ska hans behandling börja. Vet inte varför jag känner att
det inte kommer att ske. Bort med det negativa, det är ju faktiskt upp till honom vad han väljer.
Ha en fin dag alla vänner
Konstnären

konstnären

och som jag skrivit tidigare tycker jag inte om söndagar. Känns avslaget på något vid. När jag tittade ut nu på
morgonen var det sjöar ute. Måste ha regnat enorma mängder i natt. Ingen goja har varit på besök och skönt är det
Ingen alkohol här hemma nu och ännu har jag inte vågat hoppas på en förändring. Men ev. denna gången.
Det förrädiska är att lugnet börjar lägga sig inombords nu när inte mannen dricker. Orkar inte en gång till.
Min egen nykterhet går just nu alldeles utmärkt och tankarna flaxar inte lika mycket. Precis som jag nu vet att
glädje, sorg, motgångar får jag nu lösa i nyktert tillstånd. Går inte att fly undan som innan. Jag hade gömt en massa
skräp som lite pö om pö fått jäsa ut.
Fin söndag mina vänner, förresten håller med Adde, Berra och Mulletant att det blivit krångligt här inne.
Konstnären

konstnären

Svarta moln på himlen här idag. Men sinnet känns ljust. Lugnt här inne men många är väl på semester. Har bara varit
över stugan över en dag och kollat upp att den står kvar. Kan inte ännu sova över för att den är så förknippad med A.
Är jag feg, ja det är jag men inte denna sommar. Det hemskaste som skulle kunna hända är ett återfall. Tänker på vad
Santorino skrev att det var så svårt att komma igen. Och det vet jag ju av egen erfarenhet. När jag läser vad Berra skriver
om festen blir jag illamående. Så där har jag betett mig och lullat omkring och vetat allt bäst.
Nu är jag mest en betraktare och det är ganska intressant. Ser vad som händer med människor som dricker för mycket.
Många ggr. ingen vacker syn, och allt ältande. Vet att jag är obekväm för dom, så därför är det inte ofta jag är med.
Känslan att själv få bestämma över sitt liv, att inte vara alkoholens slav är väldigt befriande. Om bara fler kunde acceptera
detta, men det är att begära för mycket. Tyckte ju själv innan att dom som inte drack var tråkmånsar innan dom ens hade
öppnat munnen. Så tror jag att folk ser mig. Men nu skiter jag i det, huvudsaken är att jag mår bra och vill leva nykter.
Mannen nykter i ett par veckor och det är bra jobbat.
Fin dag till alla
Konstnären