Ja, jag vill jag kan jag måste alltid vara nykter. Tror jag
äntligen insett detta efter ca 10 återfall på två år.
När jag väl har satt igång håller jag på i månader och
bränner ut mig totalt, då är det bara alkoholen som styr.
Vit igår sex veckor. Det har varit stapplit denna gången.
Men en sak vet jag nu att för mig har det blivit värre och värre
för varje gång. Mannen hittade mig i köket den 10 september, ett
datum jag aldrig glömmer. Säckade ihop och fick kramper i hela
kroppen. Själv minns jag inget. Så det blev färd till akuten.
Blev inlagd på medecinavd. där det konstaterades att jag hade
natriumbrist i kroppen, för lite salter. Fick ligga med salt-
lösningsdropp i fyra dygn, det är tydligen farligt. Jag la
korten på bordet till läkaren och berättade att jag druckigt
konstant i månader och även nätterna för det var då värsta,
värsta ångesten kom. Han berättade att det var mitt missbruk,
och jag hade ätit som en fågel, och sov bara 2 timmarspass innan
det var dags att fylla på. Jag blir förskräckt när jag läser detta
nu.
För mig finns inte första glaset för då är det kört
Det är inte så dumt att leva nykter, man ser känner smakar allt
det är bara att hålla sig på banan.
Tack alla för ni finns. Det är en stor hjälp för mig.
Konstnären

m-m

Bra jobbat, Konstnären, du kämpar på bra! Låter dock som att du har ett "nytt" problem att ta itu med, som anhörig. Det verkar ju inte som att mannen kan ta tag i sitt problem på samma sätt som du gjort, och vi är ju nu olika som personer, och var och en måste ju göra sina val... Det är ju jättesvårt att ge några vettiga råd, men jag tänker som PP, har ni pratat om det i nyktert tillstånd, om att du funderar på att lämna? Situationen blir ju ohållbar för dig, om du ska leva med någon som dricker på det sätt du beskriver att han gör, tänker jag. Risken att du ska börja dricka igen om du blir ensam finns ju, men risken att vi ska ta ett glas igen finns ju alltid, oavsett om vi bor ensamma eller tillsammans med någon som är nykterist, eller har alkoholproblem... det är ju faktiskt bara vårt eget val som gör att vi inte häller upp det där glaset - eller hur? Tänker ofta på det - det vore ju hur enkelt som helst... och samtidigt så svårt och onödigt.
Oavsett hur du tänker göra, så är det väl bra att sondera terrängen på bostadsmarknaden och vad du har för möjligheter, för att känna att du har ett val.
Fira på med ordentligt med bakelser ikväll :)
Kram m

konstnären

Tack för råd. Du har rätt i det du säger risken finns ju alltid att vi ska det där första glaset.
Och då spelar det säkert ingen roll och man bor tillsammans eller ensam.
Visst vore det enkelt det där, men det går inte. Men tankarna fanns igår, har jag kommit in i någon
kris. Kände mig så jäkla präktig och ordentlig. Man får acceptera att man har en liten figur som följer
med på vägen tror det tar tid innan han ger upp eller hon.
Idag känns allt annorlunda känner mig lugn och stark ingen oro angående alkohol. Jag har ju problemet
mitt framför mig. Såg att det fanns iskallt vitt vin i kylen, frestas jag, nej, inte när jag tittar på
min man.
Vi har haft ett allvarligt samtal där jag fick prata hur jag känner inför en framtid. Jag kommer att lämna
dig och ta hunden med mig. Jag kan inte leva i ett medberoende när jag själv kämpar.
Han började gråta, sa att han förstod vilket skit jag får uppleva med jämna mellanrum.
Vill göra allt han kan, men kan inte lova mig att det går.
Tar en dag i taget just nu, men känner samtidigt att kanske han på det ena eller andra sättet bryter ihop
och får hjälp, proffshjälp, för att få till en vändning.
Kram
Konstnären

Pellepennan

Så fint att ni talat med varandra. Kanske kan det vara så att det till och med kan vara en fördel för dig, om du nu överhuvudtaget kan hjälpa honom, att du själv är drabbad. Jag menar att det kanske är som att du kan stötta honom utifrån dina egna erfarenheter. Ni delar ju samma sjukdom och hur svår resan kan vara är ju hos dig självupplevd. Han kommer nog att kunna förstå vad du säger eftersom han ju vet hur dåligt han själv mår just nu. Är han beredd att erkänna sig maktlös? Kanske är det det som kommer att bli nöten att knäcka för honom. Spelreglerna är nog ganska klara för honom och om han klarar låt säga två-tre månader kommer han ju att se det själv.

Genom dina erfarenheter tror jag att du ser det mycket klart egentligen. Lite samma situation som Kastellen, eller hur?
Jag tror att du kan lägga fram detta på ett sätt som han kan förstå:

Så Gagarin: Nu lägger vi shit chattandet åt sidan. Jag vill vara med dig, vill du vara med mig? Nej, det är inte synd om dig. Just nu tror du det och det är på grund av att du inte är frisk.....
Jag hoppas du tänder raketen och startar färden mot nykterhet med mig. Om inte, tänder jag, och då går din färd till månen, enkel resa...

Du hittar både starten och slutet på det du vill säga. Vet att det är lättare att sitta här och vara kaxig, vill bara ingjuta dig styrka och mod! Du har kämpat och är värd att få full utdelning så småningom. För dig skulle jag önska att du kan bli framtidens andra mt här inne. Det är du värd! Kanske kan Gagarin även han få upp ögonen för fiske? Då skulle ni istället nu kunna sitta lyckliga i stugan om sommaren. Dina inlägg kan du ju då skriva med hjälp av mobilt bredband :-)

Kram

//PP

Äntligenfri

Stort grattis till åtta nyktra månader! Otroligt bra kämpat, dessutom har du kämpat i motvind och under stor frestelse! Nu när du klarat det kan du klara vad som helst!
Jag hoppas verkligen att din make vaknar upp ur sin förnekelse och vågar ta samma väg som du!
Jag tror verkligen att det handlar om att våga, många gånger är man rädd för att släppa alkoholen eftersom man inte riktigt tror att man ska kunna klara sig utan. Man har inte samlat modet för att våga prova trots att man tittar lite med avund på de som faktiskt tagit steget, haft modet att tackla vardagen utan styrketåren...
Stå fast på din linje och fortsätt kämpa med ditt medberoende, det klarar du!
Jag önskar dig all lycka och att allt löser sig för dig! Kram

Pellepennan

Toppen att ni har pratat och att han vill "göra på sitt sätt"
Om man ska skoja lite så kan man ju undra hur detta kreativa sätt ser ut?
Något nytt som vi andra har missat :-) 11 dagars krökande är ju vad det är,
och dom resorna har du ju beskrivit har pågått länge och återkommande.
Har förstått att han inte dricker kontinuerligt utan är en periodare.
Jag har ingen aning hur han har en annan lösning än
den som du förmodligen redan föreslagit, men det kanske du berättar för oss senare?

Oavsett kommer ni ju (om han tar en vit period nu) att kunna fortsätta prata nyktert med varandra.
Det är ju mycket bättre förutsättningar, och allt eftersom han blir stabilare kanske planen blir
tydligare?

Hoppas du får glad dag idag!

//PP

konstnären

fågelkvitter och Mangoliaträd i full blommning. Visste att det var ett vackert
träd innan, men nu har jag lärt mig namnet.
Ska gå till min mammas och pappas minneslund idag och sätta ner en liten ros. Min pappa
skulla fylla 95 år idag. Det är så vackert där med susande tallar. Har alltid älskat
tallar sedan jag var ett litet barn. Händer inte så mycket just nu privat, men lugnt.
Det behöver inte hända något hela tiden. Kom på mig själv när jag slog upp mina blå idag
att tankarna på A inte funnits alls på några dagar. PP ska grilla i kväll är du med på
att gojan blir till lite aska. Tycker att han förtjänar det. Kommer han tillbaka får vi ta
ännu en fajt. Såg en liten filmsnutt från Gotska Sandön i går, kände att där skulle jag vilja
vara ett par dagar inga tidningar, ingen TV, ingen radio, bara du och havet och dina egna tankar.
Igår lade jag fram alla gröna och lila påsar som mannen inhandlat på bolaget. Han tog dom ganska
snabbt och gick ner till miljöhuset. Varför går jag och väntar på nästa tillfälle som han ska dricka.
Igår tog han själv upp det med mig och frågade hur jag kunnat komma så här långt. Jag kunde bara säga
en jävulsk vilja, och ett stort inre arbete. Det är det ännu. Vet inte om poletten trillat ner eller
har fasnat halvvägs. Tänk m-m, p-p vi har gått tillsammans sedan i höstas, jag känner sådan värme för er.
Hipp hopp hurra vad skönt att det är fredag idag. Hm måste åka och köpa mitt goda citron,lime-drick på Lidl.
Hade varit förra året vid denna tiden hade det blivit en valpolichella och lite annat skit från bolaget.
Stor styrkekram till alla
Ikväll inget vino Tinto för konstnären

m-m

Låter härligt med solsken! Här var det det i ottan, men nu är det moln... men den kommer kanske tillbaka igen?
Ja, visst är det märkligt att man kan utveckla vänskap via ett forum... det är ju lite annorlunda just att det är en sida som ni vet mycket om, men inte många andra i livet. Och den andra sidan, som alla andra ser, ser inte ni. Hmm. Jaja, jag är oerhört tacksam för forumet, och allt stöd jag fått av er där, både dig Konstnären, och Pellepennan och andra filurer som hänger här.
Nej, här blir det inget vin heller ikväll. Ska till stugan, och där är det numera bunkrat med alkoholfritt, bla Lidls dricka. Gott!

Ha en bra fredag!
Kram!

Pellepennan

Visst är det skönt Konstnären med dagarna där man inte funderar så mycket, och kanske framför allt när det inte händer så mycket! Naturligtvis tycker jag du ska göra ett försök att kremera gojan. Är i och för sig relativt säker på att det inte går att göra sig av med den på det sätter. Den blir mindre och mindre och det är skönt, men plötsligt dyker den oanat upp. Ler fortfarande när jag tänker på Berra´s formulering: Slask i melonen...
Däremot kan man ju elda det mesta. m-m eldade ju sin vinboxställning. Man kan undra hur pass alkoholiserad uppfinnaren till den produkten var?

Tycker bilden du ger av Gotska Sandön har vissa likheter av det du berättat om din egen stuga ;-).

Något nytt gällande Gagarins plan och hur han tänker gå till väga? "Jag har en plan Konstnären" Ser en bild ur Jönssonligan i huvudet när du beskrev det :-)
Systemets plastpåsar har för mig alltid varit ett bekymmer. På väg därifrån visar dom var du varit. Sen när dom dräller hemma har dom alltid gett upphov till ångest, och man kan inte ens på ett vettigt sätt använda dom till att slänga sopor! Har nu övergått till korg istället. Där landar tomglas till returen och pant till Konsum. Igår gick jag sedan till bolaget och fyllde den till bredden med alkoholfri öl. Och den mycket gulliga tjejen i kassan sa: Vilken fin korg du har...

Såna små saker kan faktiskt leda till glada tankar. (om det inte var en släng av vårkänslor jag drabbades av?)

Ha en fin nykter stillsam fredag!

//PP

konstnären

Du hade rätt ang. grillning av gojan. Det var bara aska av honom i fredags kväll.
Men tror du inte att han kom tillbaka på en visit som varade flera timmar. Inte kul,
men innan läggdags sa jag till på skarpen att han skulle gå. Har inget hört sedan dess
och njuter varje stund utan honom. Ja, livet går upp och ner. Tycker inte om sådana dagar
som jag hade i lördags. Berra skrev ju nu att man kan tänka på ingenting, luft, moln, regn.
Får väl träna på det oxså. Vet bara att denna resa jag är på nu är och ska vara en enkel biljett.
Ska verkligen inte tycka synd om mig själv som jag gjorde i lördags. Jag var så glad att vakna
till mitt nyktra liv i går.
Jag kan se dig framför mig med din lilla korg. Gagarin har gått in i sig själv denna helg och han
får sitt utrymme. Jag har en plan. Humor är det sista som får lämna mig då är jag körd.
Annars har helgen varit lugn, lite påhälsning hos stora syster som tyvärr är fjättrad vid rullstol
på grund av svår MS. Min kära syster.
Jag har en plan idag jag ska baka kanelbullar, laga middagar frysa in inte så dumt.
Du låter stabil och trygg pelle och det glädjer mig.
Regntunga moln här.
Ha det fint
Konstnären

Äntligenfri

Ni låter båda stabila och trygga trots gojan och det glädjer mig! Ni gör det verkligen bra, båda två!
Jag har insett under ca två lugna veckor här hemma att min egen kamp har hamnat i skuggan av makens problem.
Jag har inte haft några påhälsningar annat än i början och tänkt tanken om det skulle se annorlunda ut om inte maken ställde till så mycket problem, och det gjorde det!
Pp har tidigare kommenterat att jag kanske är hjälpt av makens drickande i min egen nykterhet och det stämmer nog.
Under de två lugna veckorna har jag nästan dagligen längtat efter ett glas vin eller en öl... Jag har faktiskt dristat mig till att dricka en alkohol fri öl vid ett par tillfällen och det har stillat suget jättebra!
Jag ser ändå varnings flaggan i det och inser att man aldrig kan slappna av och känna sig alltför säker oavsett hur säker man än är!
Jag har iallafall tagit en hel del tid till reflektion angående mitt eget missbruk. Jag tänker även att det ändå är okej att unna sig ett alkohol fritt alternativ ibland. Väldigt praktiskt egentligen, man kan njuta av smaken och känna det lite festligt helt utan konsekvenserna, fler borde prova det!
Det låter som att du ändå lyckas njuta av det som är positivt i ditt liv och det vackra runt ikring dig. Starkt av dig! Jag kommer nog dit jag också så småningom.
Kram och tack för din omtanke!

Pellepennan

Naturligtvis menade jag inte att det är någon räkmacka pga. att att du har det så jobbigt med mannens problem. Men, kanske kan det vara så att dom egna problemen blir lite undanträngda av att du tvingas att kämpa på flera fronter samtidigt? Jag har själv upplevt detta i någon form, och det jag önskar dig är att du tar det försiktigt med dig själv. Att du inte råkar "glömma" dina egna behov och din egen resa i nykterheten. Och vi måste vara lite egoistiska och vara på vår vakt. Du är värd det, och det är säkert vägen till ett bra liv för dig. Med eller utan "sabotör" vid din sida.

Jag hoppas att du kan förmå honom att förstå att hans bidrag är nödvändigt för att rädda er, och fram till dess så försök att låta "skiten" rinna av dig som dropparna på en gås, om och när han behandlar dig illa. Just det "Grynet" Ta ingen skit!

//PP

Pellepennan

Inlägget till Kastellen gäller naturligtvis även dig ;-) Och mig själv förstås, och alla som kämpar. Vi är banne mig värda att lyckas när vi kämpar som vi gör/gjort. Kan folk palla att grilla flintastek var och varannan helg, så kan jag tänka mig att grilla Goja, så länge som krävs :-) Jag är fortfarande stridslysten och det känns som önskvärt och nödvändigt!

//PP

Äntligenfri

Tack Pp, jag förstod att du inte menade att det är någon räkmacka! Däremot hade du helt rätt i det du varnade lite för och som jag själv också misstänkt, nämligen att mitt eget missbruk kommit lite i skymundan pga alla andra problem.
Jag är på min vakt, fast besluten att lyckas och barnen är min stora drivkraft! Tror faktiskt inte att jag i nuläget skulle kunna återhämta mig ifrån att göra dem besvikna igen. Det är absolut nödvändigt att de ska kunna lita på mig och känna sig trygga med att jag håller vad jag lovat!
En reflektion är dock att detta bevisar att det är lättare att förändra sitt missbruk om man fokuserar på något annat! På gott och ont i och för sig men dock! Så att ersätta missbruk med något som håller tankarna borta från alkoholen tar en en ganska bra bit på vägen...
Tack för dina fina ord! "Grynet"

konstnären

Tror nog att solen tittar fram idag. Bakade 60 kanelbullar i går, men en del har försvunnit,
hm undrar vart dom tagit vägen. Igår kväll var jag ute i skogen vid en sjö och travade med hunden.
Dom kom tanken på iskallt rosevin, jäklar jag blir förbannad. Denna gång gick det fort att tänka
om. Tänkte tillbaka och sa till mig själv, konstnären det kommer att upprepas allt det gamla.
Ibland undrar jag hur många ggr. jag sagt till mig själv under dessa 8 månader, du är ingen måttlig-
hetsdrickare, du blir aldrig nöjd förrän det är slut, punkt slut. Ibland blir jag så trött på att
kämpa, men jag har ett driv nu. Förstår din frustration pp det där med ölen. Vet du det finns ingen
i detta samhälle som tänker på oss som inte dricker. Det är bara fullt ös med alkoreklam, det står
mig upp i halsen. Just nu ser jag bara baksidor med A, vad gäller mig, och så ska det förbli.
Hela min stad är full av uteserveringar på gågatan, och en kväll ska jag sitta där och titta på folk
hoppas bara dom har något gott alkoholfritt. Sitter man på en uteservering och bara dricker loka
får man väl blickar av personalen som kan döda. Dom tjänar ju inga pengar på mig längre. HaHa.
Må bra alla
Idag inget rosevin för mig
Konstnären

konstnären

Varmt, tempen visar redan 20 grader och det är skönt. Har vattnat min miniträdgård på balkongen.
Tomatplantan har redan börjat blomma. Lugnt här hemma, just nu, hoppas bara att det inte är lugnet före
stormen. Jag vet inte om vädret påverkar mina tankar, men i går tänkte jag hemska tanke 3 månader sommar.
Vet inte vad som händer med mig ibland. Envisheten hjälper och vips var tankarna borta. Tänker som så, att
innan i mitt gamla liv kunde jag inte stå emot suget vid ett antal återfall. Men nu går det bra, men jag
vill ju inte ha dom tankarna alls, men det är jag nog inte ensam om.
Mannen har åkt 18 mil bort nu på morgonen, för en anställningsintervju. Ett bättre jobb är säkert många sökande.
Skulle så bli, stannar jag här och han pendlar om vi vill. Har svårt att lämna denna min vackra stad. Jobbet
ligger i inlandet och bara jag tänker på det, usch, jag kan inte andas om jaginte bor nära nära havet.
Ska jobba lite idag, är ju så lyckligt lottad att jag har mitt jobb hemifrån. Lite frilansande, men det krävs
en jävla disciplin, och det har jag ju nu utan A.
Vet inte varför tungsinnet kommer till mig, inte varje dag, men ibland och alltid är det på grund av tankar på A.
Ska cykla ner till hundbadet i dag då min lilla flicka blir så varm. Själv är jag en badkruka, kan simma men tycker
alltid det är för kallt. I morgon ska jag köra min lillasyster till flygplatsen hon ska åka till Kroatien en vecka.
Jag är så avundsjuk, ska fråga om jag får hänga med i handbagaet. I kväll blir det hämtmat, känner för att slappa lite
och fundera över livet.
Tack för ni finns för mig
Konstnären
I kväll inget vin vad som än händer

konstnären

Ännu en ny söndag utan en bitter smak i munnen. Vad vad det Berra skrev, ruttna råttor. Känns som
länge sedan, men ändå så nära. God natts sömn har det varit. Drog mig till baka med en bok vid 10-tiden
igår. Läser just nu en kvinnoroman om hur kvinnorna hade det i Sverige under 1500-talet, grymt var det.
Det går upp och ner just nu, men mest upp. Det är bara tankarna som kommer när jag inte är riktigt beredd.
Alltså vilken fiende man har fått på halsen, känns som att spela amerikansk fotboll ibland.
Fått två inbjudningar till midsommar, men jag tror inte det, i årvill jag se den som en vanlig helg. Varför
utsätta sig för ett gäng berusade, svamlande människohop. Vet att det blir så. Tråkig, kanske men nu är det
jag som bestämmer vad jag vill utsätta mig för. Nu förstår jag inte varför man ska vara dyngrak mitt i sommaren.
Kommer inte ihåg förra midsommar hur jag än anstränger mig, och det är ju hemskt, undrar vems fel det är.
Vet att min mamma dog 12 juni, och att jag på begravningen hade druckigt 3 glas vin innan, det säger rätt mycket
om vilket skick jag var i. Det är det jag försöker betala tillbaka till mina systrar nu. Dom var inte glada på mig
då. Min svåger och min lillasyster fick greja med dödsboet, då jag full varje dag. Så, nu fick jag ur mig det.
Det är en tagg som jag måste leva med. Mannen vit 14 dagar idag, måtte det vara, men jag tror inte han klarar det
själv. Vad jag förstått har han inte tagit någon som helst hjälp, och det bådar inte gott.
Skäms lite när jag skriver detta, jag har ätit upp en hel tårta sedan i onsdags. Är det ersättning för alkohol tro.
Men vågen visar 56, tror det är något fel, jag har ju även massor av grädde i såserna jag gör.
Lite reflektioner så här en nykter söndagsmorgon
Var tacksamma för denna dagen
Konstnären

Pellepennan

Vem köper/bakar en helt tårta till sig själv, jo vår kära konstnär! Och, so what? Är väl inget fel med det?!

Tårta är gott och ingen dödssynd och säkert inte så onyttigt heller. skärp dig! En tårta på fyra dagar är ju nästan ingenting :-)
1 - 2 boxar rödtjut däremot är ganska mycket. Du har säkert gått med vinst både när det gäller kalorier, pengar och framför allt den ångest som intaget förorsakar. Skulle du ha det minst ångest så ta en promenad med jycken, då är den väck.

Tänkte på dom tolv löften/stegen inom AA när jag läste ditt inlägg idag. Du vet det där med att erkänna inför Gud (hur man nu vill se honom), sig själv och en medmänniska sina brister. Tyckte nog att det var just det du gjorde. Så beroende på om du har talat med syrran/svågern om detta så är du redan en mycket lång bit på väg.

Skönt, eller hur? I det sammanhanget finns det inte så stor anledning att gruva sig för en lite tårta.

Fin söndag Konstnären!

//PP

konstnären

Jag ska skärpa mig, det är gott med tårta i alla dess former. Tänkte på pelle ekorre.
Vi har nog varit lite ekorre till mans här inne. Tänk om hade hittat något när allt var slut,
men det var ingen risk då det såg man noga till. Låter som ett stort projekt det där med garaget.
Själv har jag tummen mitt i handen vad gäller praktiska saker. Ligger mer åt drömmarnas land.
Men det blir nog fint.
Min närmsta familj inklusive syrrorna, svågern vet, men kanske inte så illa som det verkligen var.
Ligger något i det du skrev, ett litet eller stort erkännande från mig till dom. Svågern har nog
svårt att förstå, då han är långt ifrån mitt tänk, han är en perfektionist, och kan hantera alkoholen.
Med det menar jag max 2 glas vin fredag, och kaanske 2 lördag. En sådan som man vill vara bara vad gäller
alkoholen. Men hur som helst har jag aldrig varit måttlig med något när jag har tänkt efter. Mer och lite till
tack. Inga moln på himlen idag.
Visst har jag fått pengar över, och ångestfri är jag. Det är bara gnaget som kommer och går. Men det går ju
över efter en stund, promenader med hunden botar bra.
I kväll blir det bara lite glass
Fin kväll till dig
Konstnären

konstnären

och bara 13 grader, undrar hur det kan svänga så här. Mitt hjärta är som en sten idag. I går
skulle mannen gå kvällsrundan med hunden, och jag skulle ha lite hemmaspa. Han gick vid sextiden, och
det brukar ta en timme. Ingen kom, då satte min reptilhjärna igång, och jag hade rätt han hade gått till
kvarterskrogen och kom inramlande vid 21 tiden. Jag har ju inte litat på honom, men naturligtvis gapade jag
och bar mig åt som en lejoninna. Det hade gått ner ett antal whiskey och 7,0 öl. Var så orolig för min älskade hund.
Gråt, fyllegråt började direkt när han slängt av sig skorna. Det ska aldrig mer upprepas jag lovar. Känns som jag
kämpar helt ensam nu igen, men jag har ju er mina kära vänner.
P-p jag vet inte om jag någonsin blir flygfärdig att lämna detta bo. Men hyran är ju billig, och det ingår mycket värme.
Så jag stannar. Nu i morse kom det över mig igen, vad håller jag på med, det är ju meningslöst att skälla som en bandhund
på någon som är full. Kan ju räkna ut vad denna dagen har i sitt sköte. Orkar inte skriva om alla ggr. jag blivit besviken.
Varför är han en sådan idiot och tror att han ska klara detta själv. Jag har en plan, jävla rappakalja.
Själv hänger jag kvar på stigen och jag hoppas den blir lite bredare snart.
Idag vad faan som än händer inget vin för mig
Konstnären