Ja, jag vill jag kan jag måste alltid vara nykter. Tror jag
äntligen insett detta efter ca 10 återfall på två år.
När jag väl har satt igång håller jag på i månader och
bränner ut mig totalt, då är det bara alkoholen som styr.
Vit igår sex veckor. Det har varit stapplit denna gången.
Men en sak vet jag nu att för mig har det blivit värre och värre
för varje gång. Mannen hittade mig i köket den 10 september, ett
datum jag aldrig glömmer. Säckade ihop och fick kramper i hela
kroppen. Själv minns jag inget. Så det blev färd till akuten.
Blev inlagd på medecinavd. där det konstaterades att jag hade
natriumbrist i kroppen, för lite salter. Fick ligga med salt-
lösningsdropp i fyra dygn, det är tydligen farligt. Jag la
korten på bordet till läkaren och berättade att jag druckigt
konstant i månader och även nätterna för det var då värsta,
värsta ångesten kom. Han berättade att det var mitt missbruk,
och jag hade ätit som en fågel, och sov bara 2 timmarspass innan
det var dags att fylla på. Jag blir förskräckt när jag läser detta
nu.
För mig finns inte första glaset för då är det kört
Det är inte så dumt att leva nykter, man ser känner smakar allt
det är bara att hålla sig på banan.
Tack alla för ni finns. Det är en stor hjälp för mig.
Konstnären

Pellepennan

nja, gråtit har ni väl tillräckligt du och Gagarin så jag råkade faktiskt hinna med att skratta lite. "Gubben spårlöst försvunnen i tre timmar - Hustrun oroade sig för jycken!" Det får bli dagens löpsedel för mig när jag själv ska ta mig igenom en dag av massiva tråkigheter. Tråkigheterna ska nu förberedas i ett par timmar på ett café några steg från lokalen där "tråkigheterna" ska behandlas. Finns ingen vinnare i mötet utan flera förlorare. Oavsett hur det känns efter det så blir det varken firande eller dränkande av känslorna med hjälp av alkohol. Det går fetbort som man numera säger.

Ta trumpeten och spela en morgontruddelutt för gubben från mig ;-)

//PP

m-m

för dig! Det är svårt att råda, men jag tycker att du måste fokusera på dig och din egen nykterhet. Maken... ja, vad vill han, är han beredd på förändring? Han klarar det ju uppenbart inte på egen hand, det måste väl vara bevisat nu? Varför vill han inte söka hjälp - vårdcentral, beroendeenhet, privat terapi... AA, det finns ju ganska många alternativ som måste vara bättre än nuläget? Men det är ju såklart bara han som kan välja.

Tycker att du är stark som klarar att vara nykter, och klarar att vara kvar att se på det... Tänker på dig!
Kram m

anonym11208

Det är en väldig värme här. Jag har alltid druckit mycket, men det har eskalerat på senare år, väldigt mycket. Vissa veckor har det gått bättre, idag är det tredje dagen som jag är helt fri från alkohol. Kändes så skönt att gå upp vid sex i morse, istället för vid halv åtta.

anonym11208

Vin och cigg är så gott, brukar alltid ta några glas och några cigg så här på kvällen, mysa i min ensamhet, men på senaste tiden har det eskalerat. Tidigare s´drack jag aldrig så jag blev bakis, typ 1-2 glas, men senaste tiden har det mer varit regel än undantag att jag vaknat bakis. Nu är det slut, eller jag ska inte helt sluta dricka, men börja dra ner på det, jag tar en dag i taget.

Äntligenfri

Fantastiskt konstnären så stark du är! Du är så fokuserad på din nykterhet och du gör ett otroligt jobb, trots maken!
Det är tråkigt att läsa att maken åter igen fallit för frestelsen, jag hoppas att han snart kommer till insikt och hittar sin motivation. Tyvärr är det ju endast upp till honom, ligger helt i hans egen hand att rädda sig själv. Frustrerande att stå vid sidan om och se på, jag vet, men inget man kan göra...
Har du visat honom Jellineks kurva? Jag tycker den är så talande och tydlig, svart på vitt! Fortsätt på den inslagna alkohol banan så går du en säker död tillmötes. Men innan det kommer livet att rämna alltmer och bli ett enda stort lidande... Låter kanske melodramatiskt men det är ju faktiskt så.
Jag håller tummarna för att det löser sig för er båda och att du orkar må bra i din nuvarande tillvaro! Jag tycker du är fantastiskt stark och väldigt duktig som fortsätter att vara nykter! Kram

konstnären

Tack m-m, växer när jag läser dina rader. Han har ju aldrig sökt hjälp, trott att det här klarar jag själv.
Jag har ju lagt fram ett tel.nummer till Alkoholterapefterna här i denna staden. I går lyfte han luren och ringde.
Jag har själv gått där innan jag hamnade här, till och från får jag väl säga, det var när jag föll så hårt sista gången.
Han fick en tid i går e.m., jag vet av egen erfarenhet att dom är snabba med tider, bara ett villkor, att man är nykter
när man kommer. Och han var ju nykter då och gick dit. Han gick dit. Jag är chokad och glad. Han tyckte även det var en bra
man han fick träffa och han ska nästa gång få vara med i en grupp. Så nu kan jag inte hjälpa till mer, nu är det verkligen
allvar. Tyckte han var så glad när han kom hem. Klart jag berömde honom som steget dit. Nu ligger allt i hans händer.
Dom männen som håller i det hela har själva varit långt ner i botten, och det är stor fördel tycker jag. Du vet en som aldrig
varit på besök i h-vetet kan aldrig förstå.
Jag håller mig sig dig på banan, du ska veta att igår ville jag krama dig hårt.
Vi kämpar på m-m.
Var rädd om dig
Konstnären

konstnären

Vad man kan skratta åt dig gud vilken löpsedel, Gubben spårlöst försvunnen i tre timmmar- Hustrun oroade sig för jycken.
Undret har skett i går e.m. var han hos alkoholterapefterna här i min stad. Det är ju länge sen jag la fram deras nummer.
Han ringde till dom i går och fick en tid på e.m. vet av egen erfarenhet att dom är snabba bara man är nykter när man kommer.
Han såg ganska självbelåten ut när han kom hem. Kanske föll en sten. Ska fortsätta i grupp. Klart att jag berömde honom.
Nuönt är allt upp till honom, och jag är bara en åskådare. Själv fortsätter jag utan alkoholtankar och det är skönt. Man
får ta tillvara på tillfällena då inte gojan stör. Hoppas ditt projekt gick bra igår.
Rätt p-p inget firande med alkohol.
Jag har ingen trumpet, men har alltid önskat att jag kunde spela eller blåsa i en trumpet. Kanske finns kurser i det.
Idag plus 8 grader och näsan rinner.
Ha en fin dag p-p
Konstnären vov från jycken

konstnären

Tack snälla kastellen för dina rader. Nej jag har inte visat kurvan, men jag ska göra det idag.
Hoppas du själv har det bra. Kontakt tog han i går själv med en alkoterapeft och fick komma nästan direkt.
Han tyckte det var bra, och kunde tala ut med honom. Fortsättning sker i grupp. Måtte detta gå vägen, annars
går allt åt h-vete. Finns inte på kartan att jag oxså ska gå ner mig i träsket. Jag har ju redan varit med om
den resan och vill inte ha den i retur. Hur går det för din man är lite nyfiken då vi är i samma situation eller var.
Vi får se vad som händer
Ha det bra kastellen
Konstnären

m-m

Så skönt att läsa, ett steg framåt iaf! Bra drag att lägga fram telefonnumret till dem och bra att han ringde själv. Hoppas han kan hålla i nu, och se att det går. Det vore du så väl värd!
Ta hand om dig och hunden nu, i kylan...
Kram

Pellepennan

När om och hur den tändande gnistan tar fart och verkligen startar den allvarligt menade önskan att förändra sitt drickande. Kanske är det ungefär som med trisslotter. Plötsligt händer det?! Men många är det nog som skrapar och skrapar eller ser anhöriga skrapa utan att det "plötsligt händer"
Samtidigt vet man ju inte om nästa försök faktiskt är det försök som kommer att ge ett resultat. Dålig liknelse kanske men hoppet finns och vi vill ju så gärna. Att han kontaktat och tagit hjälp är verkligen ett mycket fint steg som visar att han själv i alla fall har en önskan att förändra.
Kanske ligger ju just den ljusare framtiden runt hörnet även för din Gagarin. Jag hoppas det så för er skull!

//PP

konstnären

Villl tacka alla, m-m, pelle-pennan, kastellen, Minz för uppmuntran. I e.m dags för möte nr 2.
Vet inte riktigt hur jag känner mig. Lite tom. Kan vara att jag vuxit ifrån mannen på något sätt med
mitt försprång. Ska ju vara jätteglad nu för steget han tagit, men känner mig tom. Har nog lagt för
mycket energi på honom och hans perioder. Idag riktigt deppig, men ska jag jobba bort det med en lång-
runda med hunden. Känner att jag kan ju inte visa besvikelse nu när han tagit steget. Men det känns som
kärleken har fått sig en rejäl törn. Ibland går jag och dagdrömmer om ett eget krypin att vara särbo.
Och ibland vill jag inte det. Önskar så att jag hade riktiga vänner i det verkliga livet där huvudingrediensen
inte är alkohol. Skriver inte mer just nu, måste ut på morgonpromenad och sortera känslor.
Glad i alla fall att jag är nykter.
Konstnären

Pellepennan

Minns att jag ofta var fullt medveten om att det var tid att stänga av alkoholtillflödet. Tidpunkten blev förflyttad dag för dag eftersom jag tänkte snart, imorgon, nu är jag ändå redan bakis, BARA EN SISTA GÅNG!! Och så höll det på. månad in och ut. Kan det vara så Gagarin nu tänker? Jag har ändå sårat min Konstnär så mycket, så ska jag ta återfall är det lika bra att passa på innan jag riktigt hunnit börja? Hon förväntar sig kanske att jag ska ha problem, så då kan jag ju lika gärna passa på...
Du förstår säkert vad jag menar? Tycker det låter så jobbigt, men du är stark i dig själv nu hoppas jag. Det är det viktigaste. Jag har inget råd vad du ska göra. Gör ingenting kanske? Säg bara att du redan sagt vad du förväntar dig kanske, och att han inte är ett barn. Ja, pust, jag vet faktiskt inte. Vi har ju varit där,så att bli förbannad hjälper ju inte det heller.

Hoppas du trots allt får en fin lördagskväll i solen. Jag ska avnjuta min med grillparty på stranden. Kall Veteöl är redan serverad.

//PP

konstnären

Just nu gör jag ingenting. Ja, sitter och skriver några rader förstås. Blev väl inte för många veteöl i går.
Har ju inte testat, men en kall öl var ju aldrig fel innan. Jag hade trots allt en bra lördagkväll. Tillbringade
kvällen på balkongen, här var en varm och fin kväll. Petade lite i tomtatplantan, och se den har börjat blomma.
Panerade äkta snitzlar på kalvkött, och åt med god aptit. Vet inte hur Gagarin tänker, kanske är det så att han oxså
ska falla ihop i kramper. Känner mig riktigt kall mot honom. I går intogs 2 liter rose plus två cider 7,0.
Det var säkert nyttigt för kroppen och speciellt mot levern. Lusläste min lilla bibel i går kväll som jag sagt heter
den Hemligheten. Fick tillbaka lite av min livsgnista. Inte ska jag gå ner mig på grund av en annan människa.
Ja, jag är stabil i min egen nykterhet för tillfället, och nog så bra. Jag är bäst, jag är den starka. Kan inte känna
något medlidande. Vi väljer våra liv alldeles själva. Sedan vad det blir för inriktning är upp till var och en.
Är så jävla glad att jag är nykter, ska inte svära jag vet. Glad för er här inne som alltid ställer upp på gott och ont.
Söndag, och jag har inte mycket till övers för dom röda dagarna.
Må bra pelle det är du värd. Duktiga är vi.
Konstnären

Pellepennan

Du får hitta på något kul idag, och lämna honom hemma under fläkten. Jag har faktiskt aldrig själv druckit 24/7 utan har mig mest känt äcklad av mig själv när jag druckit så mycket kvällen innan. Att dricka innan 9 på morgonen är faktiskt minst sagt superäckligt ;-)

Ta vara på dagen, låt den vara din!

//PP

konstnären

en plufsig alkoholiserad kvinna som såg ut som en färdigjäst bulldeg. Det var hela förra sommaren och
in i september. Jag behöver ibland påminnas om hur det var, och kan stark gå vidare.
Livet bestod av tre saker, Planering, inköp, intag och lite sömn emellan. Vaknade mellan 11 och 1 på natten,
alla ångestsirener påslagna i min hjärna. Upp ur sängen darrande som ett asplöv, hitta vinet eller spriten, fylla
på tills mina darrningar upphörde. In i sängen lite slummer, upp genomsvett för påfyllning. Så höll det på för mig
islutet, vågade aldrig bli nykter, var så rädd för abstinensen.
Jag är så ödmjuk idag, och högmod får inte plats i mitt liv. Jag har arbetat hårt för detta, tänker jag byta ut detta,
aldrig i mitt liv. Jag fick tillbaka mitt liv och det ska jag vara rädd om. Mitt egna liv, någon annans liv kan jag inte
ta på mig.
Min självkänsla har växt, den var i botten.
Jag har blivit riktigt snygg, lite skryt nu, men sant.
Jag har fått pengar över.
Jag har fått tid över till annat än inta alkohol.
Jag har fått en frisk andedräkt, och nya vita tänder.
Magen är i harmoni med min kropp
Själen mår oförskämt bra.
Går en mil varje dag i ur och skur
Mer disciplin i mitt arbete
Skjuter inte upp viktiga saker
Skiter i bagateller
Idag på morgonen gick filmen i repris, kunde inte låta bli att dra på smilbanden åt hur jag har förändrats.
Önskar bara att en viss person var på samma nivå. Men nej då jag ska inte gräva ner mig, som sagt var alla har
ett ansvar mot sina liv.
Sol här idag och sol till alla kära vänner här.
Konstnären

Pellepennan

Kanske är det så att någon (som vi) som utsatt oss för så mycket skit genom vårt eget drickande, kommer tillbaka med en ny kraft om vi lägger ned ;-)
Har funderat lite på det den sista tiden när jag bland annat läst om din och kastellens "svajiga" situation. Den egna nykterheten är det viktigaste. Det är ju den du bygger allt på nu konstnären! Jag tror faktiskt att det blir ganska svårt för någon som själv har haft problemen att "lalla med" i medberoendet någon längre tid. Med "lalla med" menar jag det inte nedsättande utan mer som att man kan se den typen av tillstånd som en liknande sjukdom som själva beroendet innebär. Vet inte hur du känner, men du har ju de sista 8 månaderna gått - förmodligen - ditt livs match mot dig själv och ännu så länge med stor framgång! Har man sin egen strulpelle i huvudet, behöver man ju inte en till under köksfläkten! Med det menar jag inte att man ska ge upp, lämna in eller dra. Däremot tror jag att chansen är stor att man kan lyfta blicken och använda sin nyvunna energi till att fortsätta skapa ett bättre liv. Väl medveten om att det kanske är förenklat så kanske man kan se det så här: Antingen är du med mig, eller emot mig!? Jag har kämpat så länge mot mig själv, så nu får du faktiskt gå din runda själv. Jag kan inte lösa det, du kan.

När jag går till mig själv har jag investerat många månader nu i att "shitchatta" med mitt eget beroende och gojfaan. Att ha två gojor som kacklar i kör skulle på sikt bli d-----t påfrestande ;-)

Väl medveten om att detta kanske inte låter så ödmjukt.... men va' tusan. Det är så jag tänker, så varför inte skriva det då? Däremot är jag väldigt ödmjuk i min egen nykterhet. Glöm inte vårda, glöm inte vattna. Det blir hetare nu och torkar den ut finns risken att man i desperation släcker törsten med fel vätska!

Blir glad av ditt energifyllda inlägg Konstnären!
Idag njuter vi av solen

//PP

konstnären

Visst är det så att man kommit tillbaka med en stark kraft, efter nedläggningen. Nånting jävla anamma, detta
ska varken jag eller någon annan förstöra. Det blev vin och cider när han kom hem igår, så karusellen är i gång.
Tyckte om dina ord mitt i prick, antingen är du med mig eller emot. Innan han öppnade vinblasket frågade jag honom om just
detta dina ord. Givetvis är jag med dig, men du fortsätter ju. Men älskling det här lilla är väl ingenting. Jag har ned-
trappning nu och efter det kan jag lova dig att det är slut. Mitt svar blev, du ska inte lova mig någonting. DU SKA SJÄLV
VILJA SLUTA DRICKA. Nu tryckte jag hårt på tangentbordet. Tror att hjärnan på honom är så snedvriden och förljugen.
Vissa stunder känns det som jag är tillbaka i mina gamla vanor med stress oro. Letar i alla fall efter en liten etta att
ha i reserv. Tyvärr i den här staden byggs bara bostadsrätter och kostnaderna är över miljonen. Men hört mig för lite.
Det blir svårt, omöjligt med ett medberoende i min sits.
Idag regn här, men jag är glad för mitt nyktra liv. Den där investeringen pelle har varit en kamp eller hur, men vi har gått
igenom hösten, vintern, våren. Och nu kommer sommaren med stormsteg. Min stad invaderas av turister i juli, och gatuserveringar
står tätt. Men visst ska vi klara det, det gäller att vattna rätt. Mycket rent friskt vatten. Veta vad man gör.
Nu åker regnstället på, va då lite regn skit samma hunden måste rastas och jag med.
Fin dag till dig du är en kämpe
Konstnären

Pellepennan

En periodare har väl visat länge nog att det inte handlar om nedtrappning? Dom klarar sig ju periodvis ganska bra utan alkoholen. Blir ju lite lönlöst att försöka förklara detta när det egentligen handlar om att han inte vill. För periodaren är väl det som behövs att tänja ut så att det blir fasligt långt mellan perioderna....Så långt så att nästa period inte kommer?! Ja du vet ju, men det hjälper ju inte att DU vet ;-)

//PP