Ja, jag vill jag kan jag måste alltid vara nykter. Tror jag
äntligen insett detta efter ca 10 återfall på två år.
När jag väl har satt igång håller jag på i månader och
bränner ut mig totalt, då är det bara alkoholen som styr.
Vit igår sex veckor. Det har varit stapplit denna gången.
Men en sak vet jag nu att för mig har det blivit värre och värre
för varje gång. Mannen hittade mig i köket den 10 september, ett
datum jag aldrig glömmer. Säckade ihop och fick kramper i hela
kroppen. Själv minns jag inget. Så det blev färd till akuten.
Blev inlagd på medecinavd. där det konstaterades att jag hade
natriumbrist i kroppen, för lite salter. Fick ligga med salt-
lösningsdropp i fyra dygn, det är tydligen farligt. Jag la
korten på bordet till läkaren och berättade att jag druckigt
konstant i månader och även nätterna för det var då värsta,
värsta ångesten kom. Han berättade att det var mitt missbruk,
och jag hade ätit som en fågel, och sov bara 2 timmarspass innan
det var dags att fylla på. Jag blir förskräckt när jag läser detta
nu.
För mig finns inte första glaset för då är det kört
Det är inte så dumt att leva nykter, man ser känner smakar allt
det är bara att hålla sig på banan.
Tack alla för ni finns. Det är en stor hjälp för mig.
Konstnären

Vickan69

Vilka utmaningar du har på hemmaplan! Hoppas det vänder fort med mannens återfall. Håller med, det borde receptbeläggas.
Vi ser fram emot att gratta dig på din ett-årsdag, Konstnären.
Prova yoga och meditation. Träna i grupp. Roligt, rogivande och fantastiskt skönt för den stressade hjärnan. Stora kramar till dig. Hoppas du hittar kraften att ignorera, vila i ditt beslut och finna ro så att du mår bra oavsett vad omgivningen hittar på!
/v

Ebba

Jag säger ju att jag inte känner sug. Jag vill ha Quick fix. Hela tiden. Som tar bort jobbigheter och måenden. Som i torsdags kväll då jag skulle på AA. Kändes som att jag hade PMS gånger två. Jag var så trött. Jag letade febrilt i mitt huvud efter ett sätt att bli lugn - inget fungerade. Köpte till slut en Dr Pepper att dricka för att iaf få en kick och bli piggare. Det är mitt problem. Därför ska vi tänka att vårat mående är som väder. Det skiftar, kommer och går. Ändras. Det är inte farligt att må oroligt, jobbigt ja. Men det går över. En storm varar inte förevigt. Det blir stilla igen tillslut. Slutar att vina, piska och blåsa.

Åååh - jag kommer att tänka på tjejen på konventet i Stockholm för en vecka sen... tjejen som hatade, hatade, hatade allt som hade med alkohol att göra... och på det avslutande mötet tackade, tackade, tackade för konventet och AA där hon får erfara att alkoholister är människor.

Kanske, konstnären att det var det återfallet mannen din man behövde. Så var det för min mullegubbe - ett rejält fall där han insåg på djupet att han behövde hjälp. Hoppas det är så. Och jag gläds med sig, storligen, på din ettårsdag när den kommer!

Kram till er alla som skriver här, så varmt, roligt, medkännande och konstruktivt. Underbart! / mt

konstnären

Blir glad just nu tack, tack vickan. Lätt att bli bitter men mannen jobbar sig tillbaka nu. Önskar jag var på månen och kunde betrakta allt ovanifrån. Det har ju varit till och från med
perioder hela sommaren med en konsumtion som legat på snitt 3 l vin om dagen. Och det kan man inte kalla måttlighetsdrickande. Nolltolerans gäller och jag hoppas han insett
det. Känner mig trött och sliten men jag ska nog prova yoga eller meditation. Får kanske fördjupa mig i meditaton, har lätt för att irra iväg med tankarna.
Fin underbar söndag till dig vickan
Kram Konstnären

konstnären

Du är en pärla, en äkta, ingen imitation. Tack för dina ord. Att ni finns alla. Vem vill inte ha en Quick fix ibland. Men eftersom alkohol är så farligt för konstnären tänker jag inte ta något av denna förrädiska dryck. Mannen ligger och vältrar sig i ångestattacker, svetten rinner såg jag när jag skulle hämta något i sovrummet. Tänker som så, har jag legat så där, nej det har jag inte för jag kunde inte ligga till slut. Vandrade omkring sista tiden dagar, nätter och fyllde på. AJ, vad hemskt. Mycket glad i alla fall att jag lever.
Du sprudlar Ebba, och ger nog många människor energi här inne, framför allt mig. Fick tips av Muränan att vara och iakta ångesten, hua jag blir rädd ibland. Det är ju inget farligt som du skriver men jävligt obehaglig. I går kväll hade jag som nålstick över hela kroppen. Åt helvete med ångesten, jag ska i alla fall leva idag.
Puss på pannan
Konstnären

konstnären

Kan säkert vara som du säger, och jag hoppas att det är så. Tack mulletant för din omtanke om mig. Kan i alla fall se att denna gången blir det ingen lek att komma tillbaka, gode gud men han kämpar blir det värre får han avgifta sig.
Fin söndag till dig fina mulletant
Du har en fin egenskap, du tänker på alla.
Kram Konstnären

Ebba

Det är jobbigt.
Det blir konflikt. Jag jobbar stenhårt med mig själv. Det är som en rabatt som varit övervuxen, torr och förfärlig. Nu har jag börjat rensa, vattna och till och med så nytt. Då orkar inte jag att folk runtomkring (min kille) fortfarande ser på rabatten som något glömt och oviktigt och inte samarbetar och vill vara med och positivt bidra till att det ska frodas och blomma igen.

konstnären

Varför kan jag inte bara vara, just nu och här. Har fått en krypande oro i kroppen, kan väl inte vara inför att det snart gått ett år. Ett år som jag aldrig trodde jag skulle klara. Men jag är ju inte där ännu, fyra dagar till. Blir lite rädd när jag känner så här, oro över mannen som försöker komma tillbaka. Varför kan jag inte tro att det var sista gången, det har ju varit mycket svek. Känner mig tom som en papperspåse, ska försöka fylla den med något gott. Nu är det upp till bevis, om han själv vill detta, det är ju det hela grejen går ut på. Måste tänka mer på mitt liv, alltid varit omhändertagande, men vill inte vara det längre. Ebba det blir hunden, sitta vid stenen snart. Jag ska ta med en termos med starkt kaffe och en liten kaka förstås. Höra vågorna. Visste ni att på lördags, och söndagsmorgnar kl. 05.50 på p1, radio alltså, kan man lyssna till vågskvalpet, mycket bra för själen. Tror det håller på 10 minuter. Då kan man flyta med.
Söndagskramar till alla, tack för allt stöd
Konstnären

Vickan69

Du har det i dig, Konstnären! Du söker efter ro. Skillnaden när jag tränade meditation och mindfulness var att jag kunde börja styra att nå den ron när som helst och hjälpa mig själv att få bort ångest och negativa tankar. Inte alltid man har nära till vågornas lugnande ljud. Min hjärna har snurrat på högvarv i tidigare perioder och jag själv är min värsta fiende. Jag har en tendens att att ha hjärnan på högvarv. Väldigt jobbigt och leder ofta till utmattning och depression. Det var då jag kom i kontakt med dessa former av träning och märkte vilken otrolig förändring det kan göra på kort tid och man ser klarare på allt med lugn i tankar och kropp. Kreativitet och glädje kommer när oro och stress släpper. Ge dig själv det bästa och då kan du tom orka hjälpa andra. :-)
Hoppas du hade fint stund vid havet. Jag har gått i skogen nära vattnet i flera timmar och det är så skönt. Jag GAV mig den stunden trots massor att göra.
Tänker på dig. Du har styrkan och mer därtill. Kram

konstnären

Precis som du skriver vill jag kunna styra mina tankar till och lugn och ro. Stilla bara var här och nu. Det har ganska bra med mina övningar idag. Kommit till någon slags ro nu i kväll. Man behöver ju inte vara med i tanken överallt, för det kan bli farligt. Vad härligt det låter med skogen och havet. Sant att glädjen kommer om man släpper lite på kontrollen oxså. Tyvärr har jag ett enormt kontrollbehov. Vill gärna styra och ställa och har svårt att släppa kontrollen. Men detta ska jag jobba på varje dag. Världen går ju inte under om jag inte hinner, eller inte har lust med någonting just nu.
Tack för styrkan du delar
Kram och fin kväll
Konstnären

konstnären

idag och jag är så himla stolt, fy faan vilket jobb det har varit, heltid med extra OB-tillägg. Nu jobbar jag halvtid med det, men går vissa dagar in på heltid igen. Vad ska jag säga till er här inne, räcker inte med TACK, ni är underbara änglar som har skyddat mig när det stormat i mitt liv. Underbara det är bara förnamnet. Vad hade jag varit idag utan detta fina forum som dessutom är gratis. Bakat tårta till er, och vi äter den fantasin, vilket snackande det skull bli, känns ju som vi känner varandra. Mannen mycket bättre och jag har kunnat prata med honom, han säger att denna gången var det hemskt. Nu har han insett tror jag att om han bara tar ett glas får han sitta själv med det och jag är någon annan stans. Och det ska jag hålla fast vid, vill inte och ska inte hamna i ett medberoendeträsk, livet är för kort för det.
Tusen kramar till Er.
Konstnären

m-m

...till dig Konstnären! Fantastisk resa du gjort och gör! Snart är det inget arbete alls med det :-)
Kram m

konstnären

Tack snälla m-m. Nu är det väl 11 månader för dig om jag minns rätt. GRATTIS TILL M-M. Känns som om det blir lättare och lättare. Roligt att höra att det går så bra för dig.
Idag bjuder jag dig på tårta, du har hjälpt mig mycket.
Fin dag och stor kram
Konstnären

Akvariet

Grattis konstnären. Ju större slit, desto större belöning när man klarat det. Jag äter av din fantasitårta med glädje och deltar i snacket. Härligt.

Och skönt att läsa att mannen kommit tillbaka, och jag hoppas ni fortsätter kampen mot alkohol och allt annat tillsammans på ett bra sätt.

Stort grattis igen och en bamsekram

skickar jag upp mot himlen för dig! Har följt dig hela året och är mäkta imponerad och din resa manar till efterföljd, från mig alltså. Jag tar en tårtbit fast jag helst borde låta bli när jag kör mest åt LCHF. Men grädde får jag äta, och lite bär. Grattis på ettårsdagen!

konstnären

TACK alla fina vänner. Visste inte att jag hade så många. Fick gå in i min kammare och tårarna bara rann och rann. Så många som grattat och stöttat mig på vägen.
Grinade jättelänge, SÅ HIMLA TACKSAM. Vill krama och hålla om er alla. Ingen gömd och ingen glömd, aldrig mer denna resa. Mannen bjöd på Kina, och vi drack soda-
vatten till. Han var nästan lite blyg, nykter, ren och fräsch. Inga döda råttor hoppade ur hans mun.
JAG ÄR NYKTER OCH LYCKLIG, om så det bara är för idag.
Tack ännu en gång
Konstnären