God morgon!

Tillbaka i forumet efter försök/återfall/försök/återfall/.... och givit upp (det är ändå semester). Har glömt lösenord till min gamla användare (bortsupen), så här kommer jag i ny tappning. Min story finns här:
https://www.alkoholhjalpen.se/forum/forandra-sitt-drickande/7249

Då, i vintras, trodde jag att jag skulle kunna sluta supa och börja normaldricka. Nu tror jag inte längre på det, men liksom flera andra här i forumet har jag svårt att uttala att jag ska sluta dricka helt, så det får bli tillsvidare eller ett tag.

Har intensivläst i flera trådar här under eftermiddagen och kvällen i går (samtidigt som jag drack öl) och inser att jag har mycket gemensamt med många av er, och att det finns en massa klokhet och styrka i detta forum.

Jag känner mig smutsig och behöver tvätta mig, kunna andas frisk luft, känna mig levande. Det är som att gå igenom tillvaron med en säck över huvudet. En skitig säck som dövar alla sinnen och effektivt förhindrar mig att göra det jag vill.

Har varit på suparsemester. Fast det heter inte så i mina kretsar, för vi har minsann varit på dyra krogar och druckigt och ätit gott. Och vi lagar fantastisk mat hemma (när vi orkar) för att se till att vi får ursäkter för att supa.

Mitt huvudsakliga problem i relation till A är att jag inte kan sluta - istället för ett glas så dricker jag minst sex. Sedan kan jag eventuellt avsluta och gå och lägga mig, men helst ska jag tömma lagret. Eller, om lagret är stort, dricka tills jag stupar/somnar. Tar jag inte det första glaset så kan det gå att inte dricka en dag, men ärligt talat så är det inte många dagar jag inte tar det första glaset. Och min fru är minst lika glad i att dricka. Så jag dricker både ofta och mycket. Än så länge håller jag ihop tillvaron (ni kan ramsan: bra jobb, bostad, fin bil etc etc), men alla i min omgivning vet att jag/vi dricker, så om förändring inte görs så kommer det att gå åt h-e.

Så från och med idag är det förändring. Nu är jag vit. Tills vidare. Den här gången ska jag vinna kampen. Häng gärna med på resan

Tack för att ni finns. Nu hoppas jag kunna somna om sova några timmar

Akvariet

Nu är det 7 dagar. Då och då slår tröttheten till som en slägga och när det händer har jag ofta hämtat energi från A. Kände det starkt i går eftermiddag och tidig kväll. Jag vet av erfarenhet att de kommer, men igår lyckades jag hantera det bättre än jag själv trodde. Det är som jag får mer tålamod av att inte dricka och att det liksom inte är förhandlingsbart. Jag får acceptera att jag är orkeslös en stund och villa, eller ta till andra medel för att få energi. A är ingen möjlighet. Energimässigt går det upp och ner, det är bara att acceptera att det är så.

Sovit bra i natt, bättre än på länge och känner mig i det stora pigg och positiv. Det ska bli en bra dag idag.

Jag är mycket tacksam för de råd jag fått här om att chilla och inte prata så mycket om vad jag tänker och hur jag vill göra med omgivningen utan att visa genom handling. Mycket effektivt, so far. Jag och min fru pratar inte mycket om A, men jag dricker inte alls sedan en vecka (det vet hon om) och hon dricker, men mycket mindre än tidigare. Och det blir mycket mer gjort hemma. Vid tidigare tillfällen har det mer varit prata-prata-prata, och sedan har vi inte orkat och återgått till det gamla invanda. Men nu blåser nya vindar!

Härligt med en sådan resurs som det här forumet. Tillsammans är vi mycket starkare. Inget glas för mig idag.

Akvariet

Tack för din kommentar. Jag gillar verkligen den enkla: "Jag vet vad jag har, och jag vet oxså vad jag får med A". Så sant! En gång till: grattis till 11 månader. Du är stark och det du skriver här alltid värt att läsa.

Akvariet

Jag försöker vara snäll mot mig och tycker det går ganska bra. Jag hoppas du kämpade dig igenom din första dag på jobbet och det kändes ok.

Är rädd för att det går lite för bra för mig. När jag har åkt dit förut har jag lyckats en period och sedan "jaha det här med att sluta dricka var ju enkelt, det kan jag göra närsomhelst med vänsterhanden" och försvunnit in i ett alkorus. Det får inte hända.

Ha en bra dag. Kram

Akvariet

Min app tickar på: 10455 minuter. Man ska vara stolt över det lilla och klappa sig själv på axeln ;)

Men inte slappna av. Inget första glas för mig idag.

Kramar till alla där ute

Förstår vad du menar med att inte slappna av. Är på ett sätt så trygg i min nykterhet. Helnöjd och tacksam. Men är samtidigt livrädd för att jag ska slappna av och tänka "äh va fan". Jag är så av/på, svart/vit, för/emot. Men här får man tänka att man alltid kommer vara bara en armslängd från glaset. Oavsett hur länge man varit nykter. Fortsätta ta beslut varje morgon "att idag ska jag inte dricka vad som än händer". Sedan tänker jag ofta när suget kommer "men ska jag kasta bort allt nu - ska just den HÄR saken få mig att dricka?!". Därtill är jag verkligen rädd för vad som skulle hända om jag dricker igen. Jag har ju erkänt att jag har problem - snacka om att ha öppnat dammluckorna då... Hua!!

Inget första glas för oss idag. Kram

konstnären

8 dagar, visst ska du vara stolt och appen tickar på, det är ju bra. Jag brukar klappa mig själv på axeln.
Tacksam till tusen är jag idag, tacksam för allt jag redan har.
Ha en fin dag
Konstnären

Akvariet

Igår var ingen bra dag. Massor med saker som strulade på jobbet. Tjafs med hustrun. Drömde att jag drack och i något slags halvslummer började lista allt som innehåller alkohol som kan vara värt att smaka (öl, vin, sprit - you name it, det finns många exklusive sorter som det är fint att drick och som jag inte smakat). Vaknade svettig och tom. Igår och i morse hade jag svårt att få något gjort. Är allmänt deppig just nu (även om jag känner bättre när just nu när jag skriver detta)

Men, jag har inte druckit på 9 dagar och tänker inte ta ett första glas idag heller. Själv-pepp :)

Ha en bra dag

Vickan69

Superstarktjobbat! Låt dig fyllas av endorfiner och gör något ansträngande så kommer tomheten och doppet försvinna/minska rejält, är mitt tips.

Ha en bra dag!

Akvariet

Vad är det som händer med kroppen? Varit helt ur slag de senaste dagarna. Het otroligt trött. Fast jag har sovit mycket, och bra, på nätterna. NU är jag pigg och känner mig ungefär som jag brukar. Det är som att vara i en annan tidzon innan kroppen ställt om sig. Får se hur det blir under dagen i morgon.

Bortsett från tröttheten är det jag i bättre form nu än igår. Tänker inte mycket på alkohol men när tankarna kommer kommer de rejält.

Ska se om jag kan sova ett par timmar till. Natti natti.

Akvariet

Tack för tips om dopp, depp och pepp. Mår bättre av att läsa det :)

Dopp är inte riktigt min grej, men jag försöker locka fram endorfiner oftare nu än tidigare.

Kram

Vickan69

Bra jobbat!!
Paddan byter ord och jag ser inte alltid felen. :-) blir glad av att höra hur du registrerar och verkar följa med lugnt.? Inte konstigt att kroppen har jobbigt med skador av giftet. Den måste vara urtrött. Först abstinens och sedan en långsam process att läka och hitta balans igen. Vi får ha tålamod med våra kroppar som kämpar så trots att vi misshandlat dem å det grövsta.

Jag hade ont i huvudet och kroppen och var också trött de första veckorna och de verkar som många här känner av förändringen fysiskt. Förutom abstinens så tror jag också att vi blir medvetna om hur kroppen egentligen känns. Vi har ju inte haft så bra kontakt med den innan...alltså blir vi också mer uppmärksamma på allt som kanske hela tiden funnits där, om du förstår vad jag menar.

Bra med endorfiner på hälsosamma sätt. Det gör det så mycket enklare! :-)

Tack och hoppas du får en fin dag med!

Akvariet

11 dagar, still counting... Mår bra. Sover dock konstigt.

Ägnade gårdagskvällen åt att studera min fru dricka öl. Hmm, vad skönt att det inte känns speciellt jobbigt att inte dricka med henne, även om det kommer en del rejäla sug. Alkoholfri öl är min räddning en sådan fredagskväll. Eller egentligen inte räddning, det skulle nog gå ändå. Men det känns skönt på något sätt "jag kan minsann också dricka, titta här, och det är ok att göra det, jag tillåter mig själv göra det.". Och det är ju förstås bara jag som bryr mig om det

I morgon, senare idag menar, kommer en utmaning. En dag på stan, med all uteserveringar som jag har en dricka-öl-relation till och inte träffat sedan jag slutade. Att sitta och pimpla på krogen är legitimt, det blir ännu mer legitimt om man äter samtidigt. Girigt suga i sig en öl innan man fått in maten och sedan 2-3 till maten. Sedan är det ju kanske varmt så man måste in på något ställe till och återställa vätskebalansen, minst ett ställe, troligen flera. Beroende på vad som görs krävs så småningom troligen mer förtäring och då krävs ju en pilsner. Och på hemvägen (missade bussen), och när vi väl är hemma behöver man ju ha något att dricka - och så är man sådär apfull en lördag kl 20, när det är dags att lägga barnet - "vissscht hade vi en trevlig dag på stan, gumman" - och sluddra igenom en saga. När barnet väl sover så fortsätter vi till vi slocknar eller förrådet är slut. Visst är det skönt med helger när man är ledig från jobbet och verkligen kan vila ut och ha tid att gå ut på stan och ta del av kulturlivet.

Det kommer nog att bli en jobbig dag, men det kommer inte att bli som det brukade bli... Inget första glas för mig idag.

...och det var verkligen skönt att skriva av sig. Tack för att ni finns, nu kan jag nog somna om

Kramar

Vickan69

Det finns mycket nytt att upptäcka. Härligt att läsa din tråd om vad A gör med oss som föräldrar och i alla relationer. Vad stark du är som kör på fast din fru dricker! Så gjorde min man. Drygt ett år tog det innan jag också bestämde mig.

Ha en fin dag!

konstnären

Jo dom där underbara krogsvängarna, känner man igen. Speciellt vår kvarterskrog där man verkligen stammis. Söndagar var obligatorisk.
alltid en söndag när allt var slut. Hängde faktiskt på låset kl 12, lite darrig och ångestfull. Snabbt två glas vin så darrningarna försvann,
sedan innan i dimman och lulla hem framåt sextiden. Somna som stock för att vakna vid 2, 3-tiden full av ångest.
Tänka på jobbet, och det hände ibland sjukskrivning.
Vill aldrig ha detta tillbaka, och jag ska inte prova. Du är en kämpe, vet du det.
Ha en fin lördag
Konstnären

Akvariet

Tack Vickan.

Jo, jag har ju gjort mina försök tidigare och det har ofta stupat på att jag tycker omgivningen (läs min fru) inte bryr sig om mina ansträngningar. Varje gång har det resulterat i att jag har lagt ner projektet var nykter. Den här gången anstränger jag mig för att göra och se till att det funkar för mig: prio 1 jag ska inte dricka vad som än händer. Efter detta kommer en massa andra prion, t. ex försöka påverka min fru. Men det är ju hennes beslut att sluta/minska. Hittills funkar det bra tycker jag, även om jag gnäller här på forumet då och då. Jag har lättare än jag trodde att inte dricka och hon dricker ju i alla fall inte mer för att jag inte dricker

Akvariet

Tack Muränan. Det är härligt med ditt stöd. Och det är härligt att vara klar i huvudet en söndagsmorgon.
Kram