God morgon!

Tillbaka i forumet efter försök/återfall/försök/återfall/.... och givit upp (det är ändå semester). Har glömt lösenord till min gamla användare (bortsupen), så här kommer jag i ny tappning. Min story finns här:
https://www.alkoholhjalpen.se/forum/forandra-sitt-drickande/7249

Då, i vintras, trodde jag att jag skulle kunna sluta supa och börja normaldricka. Nu tror jag inte längre på det, men liksom flera andra här i forumet har jag svårt att uttala att jag ska sluta dricka helt, så det får bli tillsvidare eller ett tag.

Har intensivläst i flera trådar här under eftermiddagen och kvällen i går (samtidigt som jag drack öl) och inser att jag har mycket gemensamt med många av er, och att det finns en massa klokhet och styrka i detta forum.

Jag känner mig smutsig och behöver tvätta mig, kunna andas frisk luft, känna mig levande. Det är som att gå igenom tillvaron med en säck över huvudet. En skitig säck som dövar alla sinnen och effektivt förhindrar mig att göra det jag vill.

Har varit på suparsemester. Fast det heter inte så i mina kretsar, för vi har minsann varit på dyra krogar och druckigt och ätit gott. Och vi lagar fantastisk mat hemma (när vi orkar) för att se till att vi får ursäkter för att supa.

Mitt huvudsakliga problem i relation till A är att jag inte kan sluta - istället för ett glas så dricker jag minst sex. Sedan kan jag eventuellt avsluta och gå och lägga mig, men helst ska jag tömma lagret. Eller, om lagret är stort, dricka tills jag stupar/somnar. Tar jag inte det första glaset så kan det gå att inte dricka en dag, men ärligt talat så är det inte många dagar jag inte tar det första glaset. Och min fru är minst lika glad i att dricka. Så jag dricker både ofta och mycket. Än så länge håller jag ihop tillvaron (ni kan ramsan: bra jobb, bostad, fin bil etc etc), men alla i min omgivning vet att jag/vi dricker, så om förändring inte görs så kommer det att gå åt h-e.

Så från och med idag är det förändring. Nu är jag vit. Tills vidare. Den här gången ska jag vinna kampen. Häng gärna med på resan

Tack för att ni finns. Nu hoppas jag kunna somna om sova några timmar

Tor

Hej akvariet, läst din tråd dag för dag. Starkt av dig. Sen att fixa att sluta dricka när din respektive dricker är ju jätteduktigt. Hoppas hon hakar på sen. Och att släkt kalaset gick bra. Ha en toppen söndag!

konstnären

Kroppen behöver tid, kanske pågår det lite reparationsarbete. Kände oxså så. Själv är jag en morgonmänniska och halvt död framåt 21-tiden.
Tänkte jag skulle prova och lilla kvar i sängen idag men det gick inte.Det blir bara grubblerier. Du låter stark akvariet, och kämpa på.
Det är hemskt att ha det framför sig i hemmet, jag vet, men inte längre.
Kram
Konstnären

Akvariet

Tack för allt pepp Vickan69, Muränan, Tor, konstnären och Zelda . Har varit en jobbig helg med en massa nya intryck och ingen alkohol. Lördagen var mycket märklig. Gå in på systembolagen för första gången på en månad. Handla en massa vin, fråga personal vad de har för alkoholfritt (och vad som var bra). Sedan laga mat hela dagen, med hjälp av de närmaste som dricker vin under matlagningen. Sedan kommer gäster, givetvis med fina vinflaskor i näven, och så är allt igång. Men många som körde bil och några gravida så var det städat. Men ändå intressant att studera folk efter ett par glas vin

Nöjd med att jag inte drack, lite missnöjd med att jag inte berättade för någon att jag inte drack, utan att jag konsekvent bara serverade mig själv alkoholfritt vin (rött, som verkligen inte var gott). Det var väl några som märkte att jag inte drack, men jag fick inga kommentarer eller så. Helt färdig när gästerna gick hem. Hela lördagen var verkligen som att vända ut och in på mig själv - har liksom aldrig ens reflekterat att inte dricka i sådana här sammanhang tidigare (om jag inte kört bil eller så) och har aldrig gått in på systembolaget och bara köpt saker som andra ska dricka, jag är inte inkluderad, utan har tidigare drivits av lust - " vad kul det ska bli att smaka den här", "det här är gott till det och det" - nu var det som det inte var jag som handlade utan någon annan.

Söndagen minst lika trött som hustrun (som drack mest). Men av en helt annat anledning :)

Hoppas ni får en bra måndag alla. Inget första glas idag för mig idag.

Tor

Bra jobbat att motstå alla frestelser i helgen. Ur starkt! Ibland undrar jag om det inte vore bäst att undvika alkohol helt och hållet. Men men då får man nog leva själv i en grotta vilket låter ännu jobbigare. Så kämpa på!
Ha en bra kväll!

Akvariet

Tillbaka i det där med att vara pigg och inspirerad på morgnarna och helt slut efter lunch. Jobbig berg- och-dalbana. Annars är det bra, inget sug efter alkohol, tuggar mycket tuggummi och dricker NA-öl om jag dricker något annat än vatten och kaffe. Har kommit igång och träna också de senaste veckorna, men rasar inte i vikt (som jag hade hoppats)

Drack ett alldeles hemskt alkoholfritt rödvin i lördags. Finns det sådana vin som smakar mer som vin än druvsaft? Tacksam för tips

Kramar

Nä... rött vin verkar liksom lite kört. Har fått Torres nu när jag var iväg på finmiddagarna. Tja, det är uthärdligt, men jag tar det enbart för att inte sitta med tomt glas. Vitt och rose är lite bättre. Vilket prövade du?

m-m

Bra jobbat med dina 28 dagar! Det tickar på... Känner igen det där med att vara trött. Har ju snart varit alkoholfri i 11 månader, och under de där första månaderna var jag halvt i zombietillstånd, framför allt på eftermiddagarna. Hade noll energi till jobbet, och annat. Ägnade mig bara åt det mest nödvändiga + min träning. Kommer inte ihåg exakt hur länge det höll i sig, men det försvann så småningom. För min del var det nog så att mycket energi gick till att bara fokusera på att ändra livsstil och tankemönster, plus alla de där tillfällena som du hade i lördags. De suger energi. Man dricker sitt alkoholfria, och ska låtsas som att "vadå, ingen big deal..., dricker ju alkoholfritt bara för att det är så gott..." när man önskar att man kunde passa in i den där normalitetsmallen som man tror att alla andra passar in i och egentligen skulle vilja berätta för alla vilket jobb man gör... Extra viktigt då att kunna vara öppen här och kunna få stöd.
Men du verkar stark och fokuserad och jag tror på dig! Hoppas din fru kommer till insikt också, resan blir bättre när man gör den tillsammans. Jag har också upplevt att eftersom jag själv tycker att jag är lite duktig, och jobbar med mig själv, och känner att jag växer och mår bra av det, så ökar kraven på min omgivning - liksom - ta tag i livet, så svårt är det inte... Då gäller det att komma ihåg att var och en behöver komma till insikt med vad man själv mår bra av.

Angående alkoholfria röda viner, så har jag provat ett som heter Loxton. Antingen är det för att det är så länge sedan jag drack nu, eller så är det lite bättre än de andra jag testat, för jag kan dricka ett glas till maten och även ett efter... och det är mer än vad som går med vissa andra.
Ha en bra tisdagskväll :)
/m

Akvariet

Det var Periquita jag drack i lördags. Ja hmm det är ju drickbart som dryck betraktat men det är ju liksom bara färgen som påminner om rödvin. Hade också ett vitt (Rawson Retreat) som jag smakade på, och det kan jag rekommendera. Riktigt gott. I källaren har en mousserande som jag inte smakat ännu (Billabong Brut) som lär vara bra. Återkommer med en rapport.

Annars måste jag säga att just mina dalar på eftermiddagarna är svåra att hantera. Blir deppig och märker att alkohol var en riktig humörboost då. Igår kom ett rejält sug och då blev det omprogrammeringsåtgärd (som lyckas) men en stor tomhetskänsla som kommer efter att jag stått emot. Och sedan vansinnigt trött. Det hjälper att äta, eller att träna, eller att vara fullt upptagen med andra saker, eller sova. Men det är lätt att tappa sugen och humöret.

Mornarna däremot är fantastiska, härliga och alldeles underbara :)

Hoppas du har det bra

Akvariet

Tack för din kommentar och stöd. Det är trösterikt att läsa att det är andra som haft liknande trötthet och att det gått över.

På pricken det du skriver om min fru. Bara för att jag har gjort något slags genombrott efter säkert 10 års funderande kring min stora alkoholkonsumtion och lyckats vara vit en månad så förväntar jag mig att hon ska vara där och följa med. Så tänkte verkligen jag, men har insett att det är orimligt (mycket tack vare det här Forumet och sådan kloka personer som du). Och det är jag glad för, men det hindrar inte att jag tycker det är jobbigt att hon dricker och att jag är dålig på att dölja det. Jag hoppas hon kommer till insikt. Jag har ju i all fall påverkat mängden hon dricker. Hon har ju inte haft sin dryckesbroder med sig den sista månaden.

Kramar

Akvariet

Återkommer med det där dagliga allmänna inlägget, och sedan jag slarvade lite med det i helgen inser jag att jag behöver det för att hålla upp humöret (främst) och motivationen. Dagens stora fråga är: när börjar man räkna veckor och månader egentligen? Jag gillar att se att det händer saker, så jag ska nog fortsätta räkna dagar ett tag till.

Inget första glas för mig idag. Kramar till era alla där ute.

Urk! Periquita drack jag inte ens med alkohol i ;-) Har provat Rawson och hade så höga förväntningar, eftersom jag gillade den "vanliga" (numera den "ovanliga"). Drack den på midsommar och tyckte den var ganska hemsk. MEN då hade jag varit nykter i typ två veckor och inget var roligt. Tror att jag ska köpa den igen nu och pröva. :-)

Ja, eftermiddagarna tycker jag också kan vara tunga. Den där tiden mellan 16-18/19. Tills middagen är över. Det är nog för att jag tidigare alltid laddade för ett glas vin då. Den gamla vanan sitter liksom i. Klart man blir trött av att stå emot. Det kostar mycket energi. Men trots allt, inte lika mycket energi som att falla. Tomhet - jag fattar. Nästan en känsla av att vara ensam och lite övergiven. Men vi har ju slutat med napp och snuttefilt och då tar det ett tag innan man känner sig stor och stark...

Idag mår jag toppen annars, tack. Älskar vackra höstdagar! KRAM

Akvariet

Tycker fortfarande att jag är lite fånig som letar substitut. Varför kan inte Pucko eller vatten gå lika bra? Men nää, jag sitter där och dricker långsamt och våndas och undrar om det är samma färg på mitt som de röda de andra har. Ser man att jag har något annat i glaset? Ser man att jag ser ut som vanligt? Att jag inte blir lite smålullig? Varför kan jag inte upphäva min stämma och säga "jag dricker inte alkohol nu på ett tag" precis på samma sätt som jag säger "välkommen hit" eller "nu är det dags att sätta sig till bords"? Irriterad över det för jag tycker jag är feg, och jag tycker det är fånigt att ett gift ska ha så stor plats i vår kultur att vi som verkligen inte tål det ska hålla på att leta efter substitut. Med din liknelse: "Jag är allergisk mot broccoli, men, eftersom jag ska på fest och alla andra äter broccoli, så köper jag ur- och sönderkokt broccoli utan vitaminer och grön färg med en förnimmelse av smaken för att smälta in". Patetiskt, eller? Men där är jag med mina alkoholfria öl och klagan över vin som smakar saft.
Nåja, i lördags var ju fokus att inte dricka vad som än händer och det klarade jag, och man ska vara lösningsfokuserad, och, alla sätt som tar en till målet är bra sätt, så jag är nöjd . Men tycker allt är ganska fånigt så här på morgonkvisten :)

Tack för din KRAM som returneras. Nu blir det en runda i gryningen till det som verkar bli en vacker sensommardag

Akvariet

Vaknade mitt i natten panik för jag drömde att jag drack alkohol. Kunde också känna lukten, men på något annat sätt. Det tog några sekunder innan jag insåg att det var hustrun intag som var grunden för den dimma som var i sovrummet. Öppnade fönstret och somnade om efter ett tag. Känns bra att jag själv numera inte sprider sådana ångor!

Ha en bra dag alla

konstnären

Vad bra och starkt gjort av dig, efter så kort tid. Jag tror att det gick åt mycket energi på tankarna att man inte ska dricka, Minns att jag var så trött framåt eftermiddagarna.
Värsta tiden var mellan 16 och 19 och ibland kan den känslan komma till mig nu oxså. Men att se människor omkring sig i sitt hem dricka det är mycket jobbigt. Samtidigt kan man ju inte gå och gömma sig heller. Själv hade jag knappt något socialt umgänge första tiden, men det klart mannen drack ju då mitt framför näsan på mig.
Imponerad är jag av dig
Kram Konstnären

Oj! Det var en bra liknelse... Jag har inte tänkt på "substituten" på det sättet... Hua - det ställde ju det hela i en annan dager... (Men om man nu trots detta ändå vill ha substitut, så måste jag nog säga att na-öl är riktigt gott.)

Vi ska åka på stor, årlig, kräftskiva till helgen. Flera familjer och övernattning. För någon månad sedan hade jag oroat ihjäl mig för detta. Vad ska alla tänka och säga!? Just nu, vet inte riktigt vad jag känner egentligen. Mest heligt trött på att det är en grej fortfarande. Om det inte vore så att man blev så jäkla "dömd" när man har a-problem, så hade det varit så skönt att bara säga som det är. Precis som du skriver, med hög röst bara deklarera - jag dricker inte! Jag säger visserligen att jag inte dricker, men knölar med anledningarna beroende på sällskap. Suck...

Du är stark som klarar att din fru fortfarande ångar på... I somras, under ett av alla gästbesök, så blev min man riktigt packad. Milde tid! Det formligen stank i hela sovrummet. Fönstret stod på vid gavel, men det STANK alkohol. Jag blev helt mörkrädd... Var det så jag luktade??!! Kan inte vara möjligt... Självklart gjorde jag det. Tänk att jag pussat mina barn godnatt och luktat så där. Spöstraff på den. På tal om pussar, men jag klarar inte av att min man kommer ens i närheten av mig om han har druckit vin. Känns som om jag också dricker då... Lite knäppt men det känns helt omöjligt.

Vad säger din fru om att du inte dricker längre? Tycker hon det är bra? Reflekterar hon för egen del? Eller strutsar hon?

Ha en fin kväll Akvarisen

Akvariet

Jag gillar också NA-öl och vet att det, också, har en roll substitut. Men jag gillar inte att sitta och dricka något som inte är gott (Periquita) för jag inte vågar sticka ut och som enbart fyller rollen som substitut. Antar att ett skäl är att det i grund och botten är så djupt rotat att man dricker alkohol till god mat, att när man inte vill så blir man alldeles förvirrad och tar till något som liknar, trots att det inte är gott. Minns någon som vid tillfälle, i all välmening, köpte a-fri snaps, till en gravid kvinna på just en kräftskiva. Har, konstigt nog :), ingen som helst likhet med riktig snaps och smakade inget vidare.

Det där med spritångor.... Antar att man blir mer känslig när man slutat helt och kämpat med det, men jag flyttar ofta längre bort och öppnar fönstret ordentligt och funderar på hur jag själv har luktat. Och jag har också svårt med pussar och närhet när det inte bara är kärlek utan också ångor i luften. Och det är en stor skillnad mot hur det var när både kärlek och ångor delades

Reflekterar hon.... nja, säkert en del för sig själv, men hon strutsar mest. Men hon märker ju mina små pikar, som egentligen mest handlar om att kunna hantera situationer som ovan på nått sätt.

Vännerna här på forumet tycker jag är stark som klarar av en månad trots hustruns bruk, men det är egentligen det lättaste (åtminstone nu). Jag vet vad som kommer och är beredd på det. Det svåra är andra sociala sammanhang/situationer som inte händer lika frekvent, som Periquita-incidenten. Sedan lider jag över att min relation till min hustru tar en del stryk, men det hade den gjort om jag druckit också, fast på ett annat sätt, och i längden tror jag att det här är det bästa även för mitt äktenskap.

Läste i din tråd om att du råkade visa Alkoholhjälpens webb för dina kollegor, gjorde en liknade grej för kunder i går och skämdes ungefär som om det varit en porrsida jag visat upp. Men det är ju liksom tabu att prata om, så de säger ingenting. Men jag undrar om jag inte, i deras ögon, är en andra klassens medborgare: en sån där som dricker. Och det som sjukast är ju att jag är en sån som INTE dricker, i alla fall inte längre. På något sätt är man värd mindre för att man har erkänt sitt missbruk och åtgärdar det än om man fortsätter att pimpla som alla (nja många) andra.

Oj vad långt detta blev. Har en bra dag Muräna och alla andra. Idag är det fredag. Vad skönt det ska bli med en vit helg

Akvariet

Tack för ditt stöd och dina rader. Jag blir glad av att läsa dem. Känner igen det där med umgänge, jag funderar på om jag ska göra något. Men det slutar ofta med att jag vet liksom inte vad jag ska hitta på. "Man kanske skulle ringa den och en och ta en öl?" Sitter på något sätt fast i skallen. Det kanske inte är en så bra idé, men vad gör man istället...... Man kan ju läsa listor med tips på vad man kan göra istället och börjar göra det. Men för folk man träffat i 30 år och haft en "krogrelation" till, måste man ju förändra umgängessättet med. Och dit har inte jag kommit, jag gömmer mig istället. Och har väldigt lite umgänge. Imponerad av flera här på Forumet som lyckas "trycka in" sitt nya jag i gamla relationer med släkt och vänner. På kort tid. För mig kommer det att ta tid.

Kram konstnären

Akvariet

Fortsätter räkna dagarna. Känner inget sug alls egentligen, det kommer bara ibland, vid konstiga tillfällen, t.ex tidigt på mornar: när jag tänker på drycker, ser bilder på flaskor eller måltider där alkohol finns, men det går över snabbt.

Inget första glas för mig idag. Ha en härligt helg.