God morgon!

Tillbaka i forumet efter försök/återfall/försök/återfall/.... och givit upp (det är ändå semester). Har glömt lösenord till min gamla användare (bortsupen), så här kommer jag i ny tappning. Min story finns här:
https://www.alkoholhjalpen.se/forum/forandra-sitt-drickande/7249

Då, i vintras, trodde jag att jag skulle kunna sluta supa och börja normaldricka. Nu tror jag inte längre på det, men liksom flera andra här i forumet har jag svårt att uttala att jag ska sluta dricka helt, så det får bli tillsvidare eller ett tag.

Har intensivläst i flera trådar här under eftermiddagen och kvällen i går (samtidigt som jag drack öl) och inser att jag har mycket gemensamt med många av er, och att det finns en massa klokhet och styrka i detta forum.

Jag känner mig smutsig och behöver tvätta mig, kunna andas frisk luft, känna mig levande. Det är som att gå igenom tillvaron med en säck över huvudet. En skitig säck som dövar alla sinnen och effektivt förhindrar mig att göra det jag vill.

Har varit på suparsemester. Fast det heter inte så i mina kretsar, för vi har minsann varit på dyra krogar och druckigt och ätit gott. Och vi lagar fantastisk mat hemma (när vi orkar) för att se till att vi får ursäkter för att supa.

Mitt huvudsakliga problem i relation till A är att jag inte kan sluta - istället för ett glas så dricker jag minst sex. Sedan kan jag eventuellt avsluta och gå och lägga mig, men helst ska jag tömma lagret. Eller, om lagret är stort, dricka tills jag stupar/somnar. Tar jag inte det första glaset så kan det gå att inte dricka en dag, men ärligt talat så är det inte många dagar jag inte tar det första glaset. Och min fru är minst lika glad i att dricka. Så jag dricker både ofta och mycket. Än så länge håller jag ihop tillvaron (ni kan ramsan: bra jobb, bostad, fin bil etc etc), men alla i min omgivning vet att jag/vi dricker, så om förändring inte görs så kommer det att gå åt h-e.

Så från och med idag är det förändring. Nu är jag vit. Tills vidare. Den här gången ska jag vinna kampen. Häng gärna med på resan

Tack för att ni finns. Nu hoppas jag kunna somna om sova några timmar

Alkoholfri snaps till gravid...? Vad håller vi på med i det här landet egentligen...? Hur sjukt låter inte det, om man tänker efter. Man MÅSTE dricka för att vara inkluderad. Läste någonstans att 90% av alla svenskar över 15 år dricker alkohol i Sverige. Det är den högsta andelen drickande människor av befolkningen i världen. Sedan finns andra länder där andelen drickande är lägre, men de som dricker - dricker mer. Om man tänker på det kan man enkelt generalisera - alla dricker i Sverige. I stort sett ALLA. Inte konstigt att det blir så knepigt när det dyker upp ett ufo som inte dricker. Det är ju inte helt ok att sticka ut heller. Man ska vara lagom, vara som alla andra. Hur knäppt är inte detta...?! Jag blir så jävla less!

Har senaste tiden börjat känna mig lite småobstinat när folk frågar varför jag inte dricker/dricker alkoholfritt. Har varit VÄLDIGT nära att kasta tillbaka frågan "varför dricker du då?". Men det är ett bra sätt att skapa iskyla på en microsekund runt bordet...

När det gäller din fru, så tycker jag också att du är jättestark. Skönt att du inte tycker att den delen är jobbig. Hade min man suttit och knäckt vinare framför mig, så hade det varit skittufft. Det har han gjort, men då har det varit gäster här. För mig är det där hemma-mys-drickandet i soffan på tu man hand det absolut svåraste. Det är hemmet som är min borg och det är där jag landar och tar det lugnt. Tidigare med vin, nu utan. Om han hade fortsatt likadant så hade jag nog inte orkat så här bra som jag gjort. Nu blev ju min nykterhet en ganska rejält uppvaknade för honom också. Vilket - ska gudarna veta - verkligen behövdes också.

Jobbigt det där med kunderna... urk... Jag har förberett ett försvarstal. Kommer säga att jag försöker hjälpa en vän som har problem. Du vet "jag har en kompis som..."... ;-) I mitt fall hann jag flippa ner skärmen, vilket gjorde det hela ÄNNU värre. Kände precis som om jag satt och porrsurfade eller något annat i den stilen på jobbet...!! Varför slänger någon ner skärmen på jobbet... hå hå ja ja, vilka problem man har...

Ha en härlig, nykter fredag Acke!

Stingo

Det här forumet öppnar jag inte på jobbet, punkt slut. Ändå surfar jag rätt obekymrat på en hel massa andra sidor därifrån. Visst är det här rätt vansinnigt, men det bara känns som att det är så det måste vara. Muränan, spricker inte ditt försvar senast då du går ut med samma personer och de märker att du inte dricker? Om du inte sen skyller alltihopa på din man, eller så. Men det är nog inte schysst.

Stingo

..naturligtvis. Jag missade smilen :facepalm:

Trevlig kväll till dig med. Min fru skall just börja högläsa för familjen (Vi och två tonåringar!)

Akvariet

Tror att det där med förberedda "försvarstal" är bra. Istället för att stamma och rodna är det bättre om man har bestämt någon linje, något att säga om folks ifrågasätter eller säger något om ens drickande. Sedan kan man ju själv välja på vilket sätt själv ("varför dricker du?" är ju kanske partykiller, men är man riktigt trött på det så why not?, svävande skylla på en kompis kanske kan funka i något annan sammanhang). Jobbet är lite speciellt, och jag gjorde en miss i veckan, jag har tänkt en del på det och vill inte, just nu, torgföra att jag inte dricker på jobbet, så det får bli "glida undan", inte vara med ibland, köra bil etc. Ska vara mer försiktig i fortsättningen. Alla lösningar som känns bra för den det berör är bra

Murre: också jätteirriterad över det där med att alla dricker och man är utanför om man inte gör det. Det som gör det ännu värre är att jag tidigare varit en aktiv del av det. Usch och fy. Tycker vi på forumet ska ställa oss på barrikaderna och arrangera en motsvarighet till e Pridefestival och kräva att någon, Diskrimineringsombudsmannen kanske, får till uppgift att se till nykteristernas rättigheter, säkerställa att vi inte blir exkluderade vid sociala sammanhang när andra brukar alkohol ;-)

Stingo: verkar kanon med högläsning. Vad var det hon läste?

Dag 32: Och här är allt bra. Hemma hos mig var det en VÄLDIGT nykter fredag (hustrun drack bara några öl) och en tidig kväll, kan inte minnas när det var så senast. Inget glas idag för mig idag heller

Läser vad jag skrivit och kan bara konstatera att orden " vill inte, just nu, torgföra att jag inte dricker på jobbet" är helt sjuka. Ta bort inte; -)

Ha en bra dag

God morgon! Kan inte mer än hålla med dig i allt! Fick mig dock ett gott skratt över diskriminering och barrikader! Så här i valtider kanske fi kan ta en extra bokstav i sina frågor hbtq-na-frågor där na får stå för nyktra alkoholister...!

Ha härlig helg! Kram

Stingo

...lönar det sig att vara förberedd, när frågan uppstår. Det är bara med forumet jag försöker se till att andra inte får veta, det skulle vara allt för lätt för en som vet att jag är med att klura ut vilken person jag är. Det har inte varit många gånger jag behövt tacka nej, men där kör jag med linjen "Jag har bestämt att hålla en rejäl paus" och om någon sedan frågar vidare, är jag beredd att säga som det är, "att jag inte tänker dricka det det här året". Satt nyss i en bil med en kollega och diskuterade ölsorter. Funderade ett tag på att lägga till "just nu tycker jag bara om a-fritt veteöl", men fegade ut och lät diskussionen gå in på något annat i stället...

Jag skulle nog ha det väldigt svårt med det här om inte min fru hade gjort sitt beslut först. Det har tidigare hänt att hon har menat att vi inte skall ha något starkt hemma, förutom kryddbitter, som "hon behöver för magen". Ni kan säkert gissa hur det gått de gångerna. Nu har vi ett helt a-fritt hem och det är nog väldigt mycket enkare så... nej förresten, jag tror det finns en kvarta brännvin på bottnen av frysen? vet faktiskt inte. Har inte kollat om den är kvar.

Högläsningen har vi faktiskt hållit fast vid också efer att barnen blivit stora. Mest har det varit fantasy, som vi alla gillar. Har bl.a.plöjt igenom hela Harry Potter serien, en hel del Tolkien och nu senast en fantasy serie på över 30 böcker, som snart är slut. Får se vad det blir sen. "Momo eller kampen om tiden", av Michael Ende kommer jag ihåg som en verklig höjdpunkt, eftersom den på ett positivt sätt berörde flera problempunkter i vår familj, borde faktiskt läsa om den för mig själv, tror jag.

Akvariet

Jag arbetar också hårt på att hålla alkoholhjälpen hemligt för alla i min närhet. Jag drar mig undan och läser och skriver (mindre än jag vill, men i alla fall regelbundet varje dag). Jag slarvade tidigare i veckan och är lite putt för det. Men vad f-n, shit happens det är bara att bryta ihop och gå vidare ;)

Vad skönt det vore med ett alkoholfritt hem. Hos mig finns det alkohol överallt och jag kämpar (framgångsrikt i 33 dagar) för att hålla det i från mig. Visst vore det härligt om vi bara kunde kasta ut det, men så ser inte mitt liv ut och jag får gilla läget helt enkelt. Känner mig motiverad och stark just nu, men vet att humöret kan sväng snabbt.

Tycker verkligen det låter jättemysigt med högläsning.

Ha en härlig söndag

Akvariet

Idag har jag på ett väldigt påtagligt sätt känt mig mer närvarande i nuet (låter som jag gått en kurs i mindfulness, vilket jag inte gjort, däremot ska jag snart gå en kurs i meditation). Allt, även småsaker som att diska, borsta tänderna, har blivit så mycket mer konkreta och.... jag vet inte vilka ord jag ska använda....påtagliga, överväldigande, fascinerande. Fantastiskt :)

Vet inte om icke-drickandet har med det att göra, men tror att det bidrar. Hoppas ni också har en fantastisk söndag.

Vickan69

Underbart Akvariet. Grattis till dina 33 dagar. Tycker du är urstark som gör detta med A i hemmet! Jag har lite lättare dör och det har hjälpt mig enormt, tror jag.

Tycker verkligen det där med jämlikhet och jämställdhet ät viktigt gällande A. :-) Toppen! Vi har jobbat med dessa frågor på en konferens nyligen men det där om A berör man inte. Det är faktiskt viktigt att inkludera alla. Tror jag ska lyfta den frågan.

Stingo, vad härligt med högläsning. Vi har gjort det men kommit av oss varje gång. Kan nog vara A som bidragit till det. Låter jättemysigt.

Acke, meditation är underbart för kropp och knopp. Låter som du mår bra!
Äga en fin dag!

Akvariet

Tack för era kommentarer och stöd. Blir glad och känner mig starkare av det. Just nu känns det bra, men man vet aldrig vad om väntar.... Rejält sug idag på eftermiddagen som dock snabbt gick över. Men jag får inte slappna av och sänka garden, det har jag gjort förut....

Kämpar på. Ha en skön kväll

Akvariet

Mer dämpad idag. Struligt hemma. Har inte sovit bra i natt, grubblat. För två månader sedan hade jag sänkt en halv whisky och inte kommit ihåg gårdagens grubblerier idag. Ibland är det bra att glömma och gå vidare, men whiskymetoden ska jag inte använda mer.

Kan inte fatta varför det kan vara så svårt att kommunicera. Vi pratar väl samma språk?

Hoppas ni har en en bra dag idag. Inget första glas för mig idag

Nä du Akvariet, vi talar långt ifrån alltid samma språk... Bra att du inte löser problemen whiskey-vägen. Kan lätt säga att alkohol INTE förbättrar varken kommunikation eller mottaglighet... men det vet du ju redan. Nu slipper du i alla fall gå de fällorna när man försöker prata med varandra.

Hoppas att det löser sig och blir bra! Kram

Akvariet

Bättre idag. Allt är egentligen bra, men det finns en del saker i min relation, som skaver som stenar i skona. Och, eftersom jag är människa, så fokuserar på det som skaver istället för att njuta och ha det bra över allt annat som är bra.

Alkoholmässigt fick jag ett rejält sug när jag efter en stressig dag igår kom hem och skulle varva ner. Blev förvånad och lite ställd. Det fick stillas med NA-öl och eftertanke. Hoppas ni alla får en bra dag.

... och muränis, jag vet att vi alltför ofta talar förbi varandra, men blev liksom trött på det igår. Om man nu gjort det 28tusen gånger tidigare kan man då inte lära av erfarenhet att INTE gör det en gång till. Men nej, så funkar det inte, det är inte förrän man står där och ska sopa ihop spillrorna av katastrofen som orsakats av kommunikationsbrist som jag fattar vad som hände och varför. Kan trösta mig att katastrofen blir mindre och spillrorna lättare att sopa upp om alkohol inte varit inblandat.

Visst blir man ställd när suget slår ner så där. Omprogrammeringen tar visst tid ;-) Å andra sidan går det kanske rasande fort, om man betänker hur länge vi jobbat på ett visst beteende. Jag öppnade min första ptssssccccht (som Lillper skulle ha sagt) när jag var 13. Det är ju helt klart ett bra tag sedan...

Starkt av dig och hantera suget med eftertanke och substitut istället. :-D

konstnären

Jobbigt med skavsår i relationen. Har ju haft och har det på grund av A. Men nu är det jag som gäller. Du kämpar på bra och dag 36 för dig. Var stolt, och låt varken sug eller saknad av något få påverka ditt alldeles egna beslut.
Kram
Konstnären

Akvariet

Jag räknat minuter i min app som jag inte titta på på ett tag: 51090 minuter, det är inte illa. Har jag kanske tänkt på alkohol i snitt var femte minut? Drar av lite tid för sömn (1/3) och, jaså, jag har tänkt på alkohol 3406 gånger (exakt :-) ) under 36 dagar. Inte konstigt att man blir trött.

Akvariet

Det känns verkligen som jag inte har så mycket att skriva idag....

Det vara "party" igår. Satt och jobbade sent hemma och drack NA-öl.

Mer sällan sug, tränar regelbundet de senaste veckorna, äter hyggligt och har börjat rasa i vikt. Men ser otroligt blek och trött ut när jag ser mig i spegeln. Känner mig mycket mer levande och positiv än jag ser ut :-).

Men, det är skaver lite när det gäller vissa relationer, till hustrun t. ex., men det blir nog bättre