God morgon!

Tillbaka i forumet efter försök/återfall/försök/återfall/.... och givit upp (det är ändå semester). Har glömt lösenord till min gamla användare (bortsupen), så här kommer jag i ny tappning. Min story finns här:
https://www.alkoholhjalpen.se/forum/forandra-sitt-drickande/7249

Då, i vintras, trodde jag att jag skulle kunna sluta supa och börja normaldricka. Nu tror jag inte längre på det, men liksom flera andra här i forumet har jag svårt att uttala att jag ska sluta dricka helt, så det får bli tillsvidare eller ett tag.

Har intensivläst i flera trådar här under eftermiddagen och kvällen i går (samtidigt som jag drack öl) och inser att jag har mycket gemensamt med många av er, och att det finns en massa klokhet och styrka i detta forum.

Jag känner mig smutsig och behöver tvätta mig, kunna andas frisk luft, känna mig levande. Det är som att gå igenom tillvaron med en säck över huvudet. En skitig säck som dövar alla sinnen och effektivt förhindrar mig att göra det jag vill.

Har varit på suparsemester. Fast det heter inte så i mina kretsar, för vi har minsann varit på dyra krogar och druckigt och ätit gott. Och vi lagar fantastisk mat hemma (när vi orkar) för att se till att vi får ursäkter för att supa.

Mitt huvudsakliga problem i relation till A är att jag inte kan sluta - istället för ett glas så dricker jag minst sex. Sedan kan jag eventuellt avsluta och gå och lägga mig, men helst ska jag tömma lagret. Eller, om lagret är stort, dricka tills jag stupar/somnar. Tar jag inte det första glaset så kan det gå att inte dricka en dag, men ärligt talat så är det inte många dagar jag inte tar det första glaset. Och min fru är minst lika glad i att dricka. Så jag dricker både ofta och mycket. Än så länge håller jag ihop tillvaron (ni kan ramsan: bra jobb, bostad, fin bil etc etc), men alla i min omgivning vet att jag/vi dricker, så om förändring inte görs så kommer det att gå åt h-e.

Så från och med idag är det förändring. Nu är jag vit. Tills vidare. Den här gången ska jag vinna kampen. Häng gärna med på resan

Tack för att ni finns. Nu hoppas jag kunna somna om sova några timmar

Akvariet

Skönt att höra er syn på saken. Har nog tänkt åt samma håll och kommer ibland på små saker som liksom inte funnit tidigare: Fredag kväll och jag kan ta bilen, vilken möjlighet, en ny värld öppnar sig. Men, jag är väl som folk är mest, i vissa situationer är man utanför om man inte dricker, och utanför vill man inte vara (även om jag förstår att det ofta är mest hos en själv som det sitter), Har kvar att möta en massa situationer och människor som ja brukar umgås drickande med.

Jag tror också att det växer fram nya vanor, sätt att umgås och att det kommer fram andra vänner i det. Och det ser jag fram emot. Det är ryggsäcken och nära vänner och släkt jag fortfarande vill ha med på resan jag oroar mig en del för.

Kram Akvariet

Akvariet

Drack helt omotiverat en massa alkoholfria öl igår. Det var en sådan kväll när jag för ett par veckor sedan hade haft i mig en 6-8 öl. För mig handlar det om trötthet i kombination med rastlöshet. Det finns alltid så mycket att göra, men jag vet inte vad jag ska börja med och om jag orkar. Ofta har de tidigare resulterat i soffan och öl och efter en stund hjärndöd (den officiella förklaringen är att jag vilar eller kopplar av efter en hård dag, både för mig själv och andra som eventuellt är intresserade). Nu blev det ett antal alkoholfria, men också ett samtal med ett av mina vuxna bonusbarn som nog förstått en del om min kamp och mitt och min hustrus problem med alkohol. Pratade förstås inte om det, men hade en trevlig stund, på ett sätt man inte kan ha om man druckit.

Ha en bra fredag. Inget första glas idag för mig

konstnären

Grattis till två veckor mycket bra gjort.
Konstnären

Du jobbar på bra Akvariet!

Har funderat mycket på det där med NA-öl. Det skadar ingen, varken mig själv eller andra. Bättre NA än 7,2, liksom!! För mig dämpar det sug och det funkar riktigt bra att lura lilla hjärnan. Men jag undrar om jag inte underhåller mitt dåliga beteende genom det. "Åh vad jag är trött/ledsen/glad/slut - ah... öppnar en öl." Visst måste man få ha något att gotta sig med, men frågan är om öl är bra. Jag vet inte, men funderingen väcktes igen när jag läste dina rader. Alltså ingen kritik, utan funderar högt för egen del. I din tråd. ;-)

Roligt att kontakten med barnen är god. Vet du, jag tänker att barnen nog känner samma som vi. Äh, varför ska jag prata med någon som är full? Men när man är nykter, så närmar de sig och vill prata med OSS närvarande. Det är samma sak som vi känner, när vi sitter som enda nyktra personen, tillsammans med andra vuxna vänner som dricker. Man orkar till en viss gräns, egentligen är det inte speciellt givande eller trevligt. Man drar sig undan och väljer bort dessa personer nästa gång. Barnen gör nog samma sak, förutom att de inte kan välja bort sina föräldrar när de är små. Vi finns där vare sig de vill eller inte... Urg... nu vaknade dåliga samvetet på riktigt. Alltså, jag försökte skriva något uppmuntrande till dig, men vet inte var jag hamnade... Typiskt ego som vanligt. Allt handlar om en själv...!

Ha en jättefin dag Akvariet. Hoppas att frun inte hinkar öl ikväll och gör hon det, så kan du bara föregå med gott exempel. Och vara så där jävla pigg, högljudd och trevlig tidigt imorgon bitti! Kram

Akvariet

Håller helt med dig barn och fulla föräldrar, och vilken lärdom det är varje gång man är på andra sidan och ser, och reflekterar, hur det kan vara att försöka ha en vettig diskussion med någon som dricker.

Stort tack för uppmuntran och hoppas du får en fin dag du med. Kram

Akvariet

STARKT sug igår vid lunch och sen eftermiddag/kväll igår. Det bara kom och slog till med full kraft. NÖJD att jag inte drack. Nu väntar en lördag med en massa saker att göra, men det blir inget första glas idag. Heller.

Ha en bra lördag, vänner

Vickan69

Heja dig Akvariet! Grattis till dina rena dagar och fina samtal med barn. Berätta hur det går med släkten när ni ses. Min reagerar positivt. Både för att de antagligen tyckt att jag sugit i mig mycket och att de själva minskat. Får respekt och känner styrka av detta.

Har också beteendet att dra i mig massa alkoholfritt ibland som påminner om det gamla beteenden och har reflekterat över det. Det tar tid att ändra vanor. Nu fokus på att det inte är A jag drar i mig och det är ju en bra början, eller hur!?

Må gott!

Akvariet

Otroligt trött idag.och suget har kommit mer den här helgen än tidigare. Trött och lite smådeppig, gissar att vädret bidrar.

Inget första glas idag. Kramar från A

Akvariet

Tänk att det bara är knappt 3 veckor sedan jag slutade dricka. Det känns som om det var mycket längre sedan.

Har haft en jobbig helg. Mycket sug,svårt att aktivera mig och alkohol ständigt närvarande. Är nöjd att jag inte druckit, men mindre nöjd med att jag inte ens gjort hälften av allt som skulle ha gjorts under helgen. Idag känns det bättre, ungefär som att var tillbaka efter en sjukdom. På något sätt är vardagen ändå skön, gissar att det beror på att min fritid i stor utsträckning varit att, på olika sätt och med olika svepskäl, dricka. Ibland blir jag så trött när jag inte vet vad jag ska göra i stället. Det vore så bekvämt att bara ta och svepa den där ölen och bara bete sig som jag gjort, få energi och lust från alkoholen. Nu måste jag antingen vara duktig eller fundera på hur jag kan koppla av på ett vettigt sätt utan att dricka. Det är som att vända ut och in på en själv, och det är ju förstås både ganska osmakligt och jobbigt att göra jämt och ständigt.

Skönt med måndag där man har en massa invanda måsten som får en att tänka på annat. Inget första glas för mig idag.

Stingo

...dagar. Var inte för hård mot dig själv, för att du inte får andra saker gjorda. Att lägga av är ett jobb i sig. Avkoppling behöver väl inte heller vara vettigt? Sitt fast och stirra i väggen ett tag, om det är vad du behöver.

Akvariet

Tack för pepp. Igår la jag mig i sängen klockan 8 och stirrade, inte i väggen, men väl på en tämligen intetsägande, men underhållande, film i två timmar. Totalt onyttigt, men ganska trevligt. Och visst är jag ofta för hård mot mig själv, behöver träna på att lägga av. Tack. Ha en bra dag

Akvariet

På något sätt börjar det bli en vana att inte dricka. Och jag håller fast vid prioriteringen att vad som än händer ska jag inte dricka, allt annat är sekundärt. Den upprepar jag som en mantra och det är nog bra för mig som både är ambitiös och hård mot mig själv, men ändå har svårt att få saker och ting gjorda. Vilket innebär att jag i stort sett aldrig är nöjd eller färdig; listan på förbättringar är oändlig: inte dricka, uppfostra barn, träna, gå ner i vikt, ta hand om en miljon saker som ska göras i hemmet, vårda relationer, göra karriär, resa jorden runt, ta upp kontakten med alla gamla vänner, förbättra ekonomin, blir rik, bli lycklig och harmonisk .....(ironi). Hur mycket jag än gör, så kommer jag aldrig till slutet av listan.... jag kommer ju aldrig att bli lyckligt om jag fortsätter att piska mig själv med knutpiskan.

Jag inser att jag behöver skrota listan eller i alla fall förändra min relation till den, men det finns ett djupt rotat ideal och en djupt rotad syn på mig själv som inte förändras i ett handvändning. Men att fokusera på att inte dricka och prioritera ner resten av listan innebär att det händer saker, det märker jag. Än så länge mest i huvudet - tror inte jag tänkt så mycket som jag gjort de senaste tre veckorna. Och jag tror, och hoppas, att det kommer att hända mer, även utanför skallen

Inget glas idag. Kramar mig själv och detta forum för att jag klarat tre veckor. KRAM.

Bra tänk Akvariet! Det går framåt med stormsteg!

Känner igenom mig så väl i att listan aldrig tar slut. Finns alltid något att sträva efter. Visst, det är väl bra. Men, det finns gränser också. Tror att man faktiskt riskerar att få alkoholproblem just pga av alla krav man ställer på sig själv. Till slut pyser kraven över och man börjar, medvetet eller omedvetet, söka flyktvägar.

Kämpa på! Stor kram

Akvariet

Tror också man får alkoholproblem av alla krav. Nu är jag på väg åt annat håll :) ... och jag räknar 22 dagar och ska inte ta något glas idag heller

Kramar

konstnären

Dag 22 och stort grattis. Känner igen dom där kraven man har på sig själv, för mig alltså duktig flicka. Jag har faktiskt lyckats ganska bra att kapa av alla måsten blev så stressad av det. En sak i taget det är mitt mantra.
Dagens citat.
Framtiden oroar oss, det förflutna håller oss fast.
Därför går vi miste om nutiden.
Här och nu får jag traggla varje dag.
Kram
Konstnären

Akvariet

Tack! Härligt citat. Har kommit igång med tragglandet på ett bra sätt idag (och inser att jag förmodligen får mer gjort på min lista då - en sak i taget, precis som du skriver)

Läste i morse något som fastnade i min skalle: det kan räcka med att det har gått åt h-e två minuter under en dag för att man ska tycka att det har varit en dålig dag, men hur ofta tycker man det har varit en bra dag när det gått riktigt bra under två minuter? Vi, eller i alla fall jag, är alldeles för kritiska mot oss själva.

Kramar från Akvariet

Akvariet

Tränade (sprang) i morse och njöt av att vara fräsch både till kropp (nåja.... i all fall fräschare) och själ. Är (fortfarande) lite rastlöst och tycker inte jag får saker ur händerna, men det är väl så det ska vara. Men efterdyningar av träningen för mig mindre frustrerad och mer fokuserad (och lite trött i kroppen). Trött på min hustrus drickande och har svårt att hantera det. Igår var det mycket snack om jobb mm samtidigt som hon drack öl och blev lulligare och lulligare. Jag svarar och försöker vara trevligt, men var nog egentligen mer intresserad av fotbollen som pågick samtidigt. Otroligt otrevligt egentligen, men vad ska man göra? Slår mig nu att det var en annan bild av den mytiska med mannen i nättröja med öl, chips, tipskupong och fotboll på TV och hustrun som försöker få kontakt och servar. Same, same, but different....

Inget glas idag heller. Att skriva här stärker mig, tack för att ni finns

Akvariet

Borde jag inte bli piggare HEEEELA dagarna. Jag vaknar tidigt, känner mig pigg och glad och positiv och fylld av lust fram till tidig eftermiddag. Då blir jag trött, missmodig, deppig, irriterad och allmänt sur. Varför är det så? Riktigt rejäl bergochdalbana....Känner inte speciell sug efter alkohol, men vet att den där efter-jobbet-ölen brukade ge energi tidig kväll.

I morgon väntar en utmaning. Släktkalas hemma. Bara en sådan sak som att gå in på systemet och köpa en massa vin och annat som ska förtäras och sedan se folk dricka och (en del kanske) fyllna till.

Inget glas för mig idag och inget i morgon heller

Vickan69

Du klarar det. Grattis!
Jag upplever också annan trötthet på em. Lättare att vakna och van att pigga upp mig med lite A efter jobbet. Nya rutiner och en anpassning till ett normalt liv. Trötthet är vi många som upplever men jag tror det ger sig. Har börjat känna mig mer jämn nu...

Bra jobbat!